Klaus Bremerin
Blogi
Kansa pannaan maksamaan liikenteen miljoonamokat PDF Tulosta Sähköposti
18.09.2015 00:00
Vuosaaren satama ohjattiin aikanaan 600 miljoonan mummonmarkan hinnalla väen väkisin valtuuston hyväksymäksi. Raskas rahtiliikenne piti saada pois Länsisatamasta, Helsingin sydämestä.
 
Satamarakentamisen asiantuntijat sanoivat heti, että 600 Mmkon aivan liian vähän. Maksaa vähintään miljardin. Silti projekti junailtiin väkisin läpi valtuustossa kaupunginhallituksen (Kh) ja kaupunginjohtaja Korpisen painostuksella.
 
Kun Korpinen vähän myöhemmin myönsi, että hinta nousee miljardiin, satama-asiantuntijat väittivät, että vähintään 1,5 miljardiin. Kun Kh myönsi, että 1,5 miljardiin menee, ja minä valtuustossa, että vähintään 2 miljardia, Korpinen ryntäsi puhujapönttöön, että ”Bremer ei edelleenkään ymmärrä näistä asioista”.
 
Kun lopetin valtuustossa vuonna 2000, Vuosaaren hinnaksi myönnettiin 2 miljardia. Ja kaverini sanoivat, että vähintään 3 miljardia. Kaikki tajusivat silloin, että kun  ajoissa olisi vaihdettu Vuosaari Kirkkonummen Kantvikiin, joka koko ajan oli vaihtoehtona, sinne olisi saatu toimiva suursatama puoleen hintaan. Mutta Vuosaaren rakentamista ei enää voitu keskeyttää.
 
Tänään Vuosaaren satama on maksanut kaikkineen SEITSEMÄNSATAA (700) MILJOONAA EUROA! Yli 4000 miljoonaa mummonmarkkaa. Ja se toimii vajaateholla. Eikä sinne johtava meriväylä eikä sieltä johtava Kehä III ole vieläkään satamaliikenteen edellyttämässä kunnossa.
 
Raskas kuorma-autoliikenne ja isot matkabussit valitsevat pahenevista ruuhkista yhä Länsisataman Helsingin sydämessä. Samalla Kantvikin satama on siirtynyt Helsingin omistukseen ylivoimaisine etuineen Vuosaareen verrattuna.
 
Väliäkö virhelaskelmista. Kansa maksaa.
 
Länsimetrolle saatiin valtuuston hyväksyminen hintalapulla 452 miljoonaa euroa. Asiantuntijat sanoivat heti, ettei alle miljoonan synny. Asiakirjojen laittoman salaamisen, julkisten riitojen ja väärien valintojen sävyttämänä hinta on nyt kohonnut 2000 miljoonan tuntumaan. Eikä siihen jää. Busseilla toimiva yhdysliikenne, yksityisautojen pysäköintialueet ja paljon muuta puuttuu laskelmista.
 
Helsingin läntisestä pääväylästä, Länsiväylästä, suunnitellaan kaupunkibulevardia 50:n nopeusrajoituksella, jotta uudelle Länsimetrolle saadaan matkustajia. Sitä pitkin jyrää sitten läntisen Suomen rekkaliikenne yksityisautojen ja joukkoliikenteen ja matkabussien jonossa Ruoholahden Länsisatamaan. Syntyy melua ja päästöjä ja liikenneonnettomuuksia.
 
Länsisatamassa rekat ja isot kuorma-autot seisovat jo kaikkialla kielletyillä paikoilla jalkakäytäviä myöten Helsingin uudessa uljaassa 28 000 asukkaalle ja 18 000 työpaikalle rakennettavassa kaupunginosassa jonottamassa pääsyä matkustajalauttoihin. Liikenneruuhkat yltyvät hullunmyllyksi Länsisataman lisäksi eteläisessä Helsingissä. Kaupunki on vastavetona vähentämässä Länsisataman kuorma-autojen pysäköintipaikkoja kolmannekseen nykyisestä. Niille osoitetaan odotusalue jossain Kehä III kupeessa. ”Ja jos kuorma-autot eivät siihen tyydy vaan tulevat kaupunkiin, pysäköinninvalvonta ne kyllä hoitaa”, Helsingin Satamasta sanotaan. Varsinaista asiakaskohtelua!
 
Rakennuttajaosapuolet - HKL/HSL, Helsinki, Espoo ja kuntayhtymä – päättäjät ja virkamiehet, kaikki tekijät näyttelevät vilpittömän hämmästyneitä tilanteesta. Ei sen niin pitänyt mennä!
 
Väliäkö virhelaskelmista. Kansa maksaa.
 
HKL/HSL eli Helsingin ja seudun joukkoliikenteestä vastaavien Vihreiden ja vasemmiston harrastajapoliitikkojen hoidossa on todennäköisesti tehty maailman kallein joukkoliikenne. Yhtenä uusista ratkaisuista ajetaan vyöhykerajoista riippuvaa matkahinnastoa.
 
Hintavyöhykkeet olivat 80-luvulla käytössä Helsingin seudun bussiliikenteessä. Bussien kuljettajat yhtä vähän kuin matkustajat tiesivät tarkkaan, missä rajat kulkivat. Paitsi ne jotka osasivat niillä pelata. Kuljettajat saivat tavan takaa silmilleen pilkallisen, että ”no, mitä se tänään maksaa kun tästä tulen” ja ”minä muuten tulin/menen rajan tältä puolelta”. Tai päinvastoin. Tiedän, koin sen bussien kuljettajana.
 
Raidehuuma tapaa viimeisenkin järjen hivenen Joukkoliikennejohdon uskonnoksi muuttunut. Mitään väliä ei ole todisteilla, että raideliikenne tulee 2,5 kertaa kumipyöräliikennettä kalliimmaksi ja enemmän energiaa kuluttavaksi. Eiku Raide-Jokeria ja raide-Pisaraa ja raide-poikittaisrunkolinjoja koko pääkaupunkiseutua peittämään! Sairasta.
 
Kutsuplus on yhtä epärealistinen unelma pikkubussin kokoisen tilaustaksin kannattavuudesta. Että keskimäärin 45 euron matkakustannus voisi tulla kannattavaksi viiden euron maksulla! Miten samea aivo sen on joskus edes keksinyt? Saati montako samanlaista on sen hyväksynyt? Onneksi joku järki sentään pannee nyt stopin pääkaupunkiseudun Kutsuplussalle.
 
Tuloksena yli puolet pääkaupungin joukkoliikenteen todellisista kustannuksista joudutaan perimään kaupunkilaisten maksamista verovaroista, eli suurelta osin kaikilta niiltäkin, jotka eivät käytä joukkoliikennettä. Että taivaanmaalarit ja tasa-arvoon vetoavat saavat matkustaa alle puoleen hintaan muiden kustannuksella.
 
Väliäkö laskelmista. Kansa maksaa!
 
...sillä he eivät tiedä mitä he tekevät PDF Tulosta Sähköposti
21.08.2015 00:00
Joukkoliikenteen kehitystä on kaavaan kangistuneille käsittämättömän vaikea mieltää.

Kaikki näkevät DC3:n ja B747 Jumbojetin erossa lentoliikenteen rajun kehityksen. Näkevät myös s/s Aallottaren ja m/s Oasis’n erossa meriliikenteen mahtavan kehityksen. Vain näyttää järkevillekin olevan mahdotonta mieltää tieliikenteen kehitys 1800-luvun rautateistä nykyaikaiseen sähkönivelbussiin.

Se johtuu monesta. Rautateillä on perinteisesti vahva ankkurointi ay-liikkeessä, mm. SAK:ssa, ”Metallissa”, Rautatieläisten liitossa jne. Ja sen myötä myös sdp:ssä ja siitä vasemmalle.

Myös Vihreissä elää uskonkappaleena, että kiskoilla toteutuu paras ympäristöystävällisyys, hiilijalanjälki, ilmastonsuojelu, päästöjen minimointi, energiansäästö jne. päinvastoin kuin perusvihollisella autolla. Vihreät rakentavat epärealistisia päiväunia sähköhenkilöautoihin. Kylmät tosiasiat eivät riitä kääntämään heidän uskontoaan sähköbusseihin! Uskon asiat ovat viisaillakin faktoja ja järkeä vahvempia.

Samat vanhat päähänpinttymät raideliikenteen paremmuudesta ovat juurtuneet kansan, poliitikkojen ja päättäjien enemmistön korvien väliin. Näyttää kestävän ikuisuus, ennen kuin kuljetusvälineiden ja tekniikan nopea kehitys ja nykytila jaksaa murtautua perimätiedon pimeisiin kammioihin.

Ja se maksaa. Maksaa kansalle, veronmaksajille, turhina kustannuksina ja rahana, haitallisina päästöinä, ilmansaasteina, hiilijalanjälkinä ja energiantuhlauksena. ”Onhan kansalla varaa”, minulle opetettiin Helsingin valtuustossa ja eduskunnassa. ”Ei siitä kärsi, mitä ei tiedä.”

Nyt kuitenkin tiedetään. Tiedetään että raidetien perustaminen maksaa yli 60% enemmän kilometriltä kuin ajorata nivelbussille. Raiteilla kulkeva kalusto vaatii paljon vankemman pohjan kuin nivelbussi. Raiteilla kulkeminen vaatii massaa rautapyörien kartiorakenteen sekä huonon kitkakertoimen vuoksi. Ja koska mäennousukyky on rajusti huonompi kuin kumipyörillä. Ja kilojen liikuttaminen vaatii energiansa. Suuri paino ja pyörien kartiorakenteen suuri vierintävastus vaatii kulkemiseen 100% enemmän energiaa kuin saman kuljetuskapasiteetin sähkö-nivelbussi!

Helsingin uudet nivelratikat ovat 27,6 m pitkiä ja kuljettavat enintään 200-215 matkustajaa. Nykyaikainen nivelbussi on 22 m pitkä ja kuljettaa 196 matkustajaa. Kuljetuskapasiteetti on käytännössä sama. Volvon sähköbussit kulkevat jo Göteborgin kaupungissa normaalia kaupunkilinjaa. Sähkö-nivelbusseja, ”niveltrollikoita” kulkee kaupungeissa eri puolilla Eurooppaa ja aivan erityisesti Venäjällä ja entisissä itäblokin maissa. Vain ei Suomessa.

Vihreiden puheenjohtaja Ville Niinistö manaa maata energiansäästöihin. Samalla Vihreiden hallitsema HKL:n johtokunta tekee historiaa tuhlaavilla ja kevytkenkäisillä Länsimetro-päätöksillä, miljardiluokan budjettiylityksillä, taloudellisesti järjettömillä uusilla raideverkostosuunnitelmilla ja jo tulevaisuuteen siirretyn Raide-Jokerin ennenaikaistamisella - Helsingin rahoitusjohtaja Tapio Korhosen ankarasta vastustuksesta huolimatta.

Samaa polkua käy valtamedia. Helsingin Sanomat (HS) vaatii säästämistä pääkirjoituksessa 15.8.: ”Aika keskustella sähkönkulutuksesta”. Seuraavana päivänä artikkelitoimittaja vaatii: ”Raide-Jokerista saa enemmän kuin vain poikittaislinjan”. 13-15.8. Mielipide-palstalla on otsikot ”Kiskoliikenne on jäämässä vanhanaikaiseksi” ja ”Miksi sähköbussit eivät kiinnosta päättäjiä”, johon lehti ”HKL: Raide-Jokeria ei pidä lykätä”.

Muualla maailmassa nykyaikaiset bussimetrot eli BRT (Bus Rapid Transit) syrjäyttävät raskaan, kalliin ja epäkäytännöllisen raideliikenteen. Ei Suomessa. Nykyajalla ja tiedolla on kovin pitkä matka Euroopan kaukaiseen koillisnurkkaan. Mutta kansahan maksaa!
 
Voiko tyhmempää sakkia olla PDF Tulosta Sähköposti
25.06.2015 00:00
kuin demarit, Arhinmäen vaslaiset ja ay-pomot?
Ja ay-jäsenet jotka seuraavat pomojaan kuin elukat teuraalle?


Vaativat syvimmän laman keskellä “lisää palkkaa!”, “töitä!” ja “irtisanomissuojaa!” puolueidensa ja ay-pomojensa suulla – niiden jotka eivät itse kykene luomaan uusia työpaikkoja. Sen sijaan ovat laittomine lakkoineen ja epärealistisine vaatimuksineen onnistuneet tuhoamaan suomalaisia työpaikkoja sadoin tuhansin. Ja levittämään kateutta ja vihaa niitä kohtaan, jotka todella pystyvät luomaan kaikkien kaipaamia uusia työpaikkoja.

10 vuoden aikana Suomeen on tehty 100 000 uutta työpaikkaa. Pk-yrittäjät ovat tehneet niistä 95%! Suuryritysten ja valtionyritysten osuus on mitätön. Silti demarit, vaslaiset ja ay-liike polkevat pk-yrityksiä ja hellivät suuryrityksiä. Suuryrityksissä niillä on duunarien hyväksikäyttäjinä valtaa. Pk-yrityksissä ne ovat kädettömiä. Pk-yritysten työntekijät eivät liity ay-liikkeen jäseniksi, eivät maksa jäsenmaksuja. Ovat ay:lle menetettyjä sieluja, menetettyä valtaa.

Puhutaan työajan pidentämisestä. Sitä ajavat ne, jotka ovat todistaneet pystyvänsä luomaan uusia työpaikkoja: pk-yritykset ja työnantajat. Ja Suomen Pankin asiantuntijat, joiden mukaan Suomen talous elpyisi työaikoja pidentämällä, talouskasvu kiihtyisi, kustannuskilpailukyky paranisi, yksityinen kulutus ja investoinnit piristyisivät, bruttokansantuotteen taso olisi 2021 runsaat 11 miljardia euroa eli lähes 6% perusennustetta korkeampi.

Valtiovarainministeriö on samaa mieltä. Pääministeri Juha Sipilä on omiin yrittäjäja yritysjohtajakokemuksiinsa nojaten samaa mieltä. Myös hallitusammattilainen, liikenneministeri Anne Berner on samaa mieltä.

Vain eivät ay-liitot ja palkansaajajohtajat. Eivät liioin kaiken maailman talousteoreetikot vailla käytännön kokemusta uusien työpaikkojen luomisesta. Ne todistavat varmuudella, jonka täydellinen tietämättömyys suo, että työaikojen lisääminen vähentää työpaikkoja ja työtehoa.

Jokainen pk-yrittäjä sen tietää: Suomessa jokaisen vakinaistetun työntekijän palkkaamista on vältettävä ja varottava viimeiseen asti. Viranomaissääntelyt, verot, työnantajamaksut, loma-, työaika-, terveydenhoito- ym. velvoitteet ay-jäsenmaksuja myöten kasvattavat talousriskiä suhteettomasti.

Pk-yrittäjät ovat tämän päivän sorretuinta duunariporukkaa, vaikka jo nyt luovat 95% kaikista uusista työpaikoista. Ja ilman ay-duunarien palkka-, ylityö-, loma- , sosiaali-, terveydenhuolto-, työaika-, eläke-, ymv. turvaa. Pk-yrittäjä jatkaa päivää yöhön siinä missä hänen palkatut työntekijänsä lähtevät kotiin, lomille, sairaspäiville, jne. Jokainen lisätyötunti työntekijöiden toimesta vähentäisi uusien työntekijöiden palkkaamistarvetta, pitäisi työ- ja tuotantokustannukset alhaalla ja parantaisi pkyrityksen kilpailukykyä. Samalla paranisivat myös yrityksen mahdollisuudet kasvaa ja palkata uusia työntekijöitä!

Tämä syy- ja seurausketju ei vain mahdu ay-johtajien eikä kaikenkarvaisten talousteoreetikkojen päähän!

Jos demarit ja vaslaiset ottaisivat sorretuimman duunariporukan, pk-yrittäjät, erikoissuojelukseensa, ne saisivat vastalahjaksi enemmän uusia työpaikkoja kuin ylipäätään tajuavat. Samalla jouduttaisivat huimasti Suomen nousua aallonpohjasta.

Ay-liitoista kaikkein typerryttävin on Autoja kuljetusalan Työntekijäliitto, AKT. Hetkeäkään epäröimättä se on ilmoittanut panevansa maan kuljetukset ja satamat kiinni, lakkoon, jos työaikoja pidennettäisiin.

Siis sama ay-liitto, AKT, joka ei ole tehnyt elettäkään torjuakseen ulkomaalaisten kuljettajien osuuden kasvua jo peräti 80 %:iin Suomen ulkomaankuljetuksissa. Joka ei ole eleelläkään torjunut ulkomaisten kuorma-autojen päivittäin ajamaa ilmaista 1,2 miljoonaa kilometriä kuljetuksissa Suomen sisällä. Joka ei ole ryhtynyt mitenkään torjumaan ulkomaalaisten laitonta kabotaasia naapuriemme Ruotsin ja Norjan tapaan. Joka ei millään tavalla ole vaatinut omien jäseniensä työturvallisuuden turvaamiseksi edes henkilöautoilijoiden kesärenkailta vaadittavia vähimmäisurasyvyyksiä parempia renkaita Suomen talvikeleille! Joka on ala-arvoisella edunvalvonnallaan hukannut omilta jäseniltään satoja tuhansia ammattikuljettaja-työpaikkoja ulkomaalaisille.

Yritä siinä sitten ylös lamasta!
 
Autotehtaan käsi on jo lompakossasi PDF Tulosta Sähköposti
28.05.2015 00:00
Oikeastaan George Orwell kertoi jo kaiken 1948 kirjassaan “Vuonna 1984”. Oseaniavaltion diktaattori “Isoveli” sisäpiireineen valvoo kansalaisten jokaista liikettä. Totuusministeriön virkailija W. Smith väärentää työkseen historiaa Isoveljen haluamaksi. Valvonta luo kansalle “uuskielen”. Sillä on mahdotonta ajatella väärin, koska kielestä puuttuu vahingollisten ajatusten ilmaisuun tarvittavat sanat.

Tänään Isoveljen “trollit” muokkaavat uuskielellä historiaa uusiksi. Julian Assange, Edward Snowden ja Chelsea Manning ovat paljastaneet miten mm. NSA (USA), GCHQ (GBR) ja FSB (RUS) vakoilevat kansalaisiaan. Älykännykät ja tietokoneet paljastavat käyttäjiensä syvimmätkin salaisuudet vakoilupuhelimien, roskapostien, kaapeliliikenteen, valetukiasemien, satelliittien, pilvipalvelujen, Bluetoothin ymv. kautta. Isoveli tietää sinusta enemmän kuin sinä itse! Ja myös hyödyntää tietojaan. Sama elektroninen tiedonvälitys on myös autoissa.

Jokainen auton ostaja tietää, että autotehtaat myyvät autonsa tappiolla. Auto on syötti, jolla autotehdas pääsee ostajaan kiinni. Sen jälkeen auton huollot, korjaukset, varaosat ja tarvikkeet tuottavat autotehtaille liikevoiton. Myös kuorma-autot, linja-autot, pakettiautot myydään tappiolla. Sillä auton myyjä saa kiinni ostajan, asiakkaan. Auto tulee vaatimaan huoltoa, korjauksia, varaosia. Niillä auton valmistaja tuottaa liikevoiton itselle ja verkostolleen.

Kuorma-autoilla, myös linja-autoilla, ostaja sidotaan valmistajaan ja hänen myyntiverkostoonsa erilaisilla huolto-, leasing- ja rahoitussopimuksilla sekä kuljetusten tietojärjestelmillä. Volvolla on Dynafleet, Mersulla Fleetboard, Scanialla FleetManagement, Ivecolla Iveconnect, MAN:lla MAN Telematics, Renaultilla Optifleet, DAF:lla Telematics, jne.

Tietojärjestelmät kertovat auton kuljettajille ja omistajille, ja myös auton valmistajalle kaiken auton kulutuksesta, kuljettajien ajotavasta jne. ja mikä tärkeintä: auton kunnosta, huollon ja korjauksen tarpeesta, jne. Auton valmistaja ja myyjä tietävät autostasi ja sinusta enemmän kuin sinä itse!

Kahdeksan kymmenestä odottamattomasta ,pysähdyksestä voidaan välttää ennakoivalla tietojärjestelmällämme, kuormaautovalmistaja painottaa. Sillä myydään liiketoiminnallista turvallisuutta asiakkaalle. Usein pikkupetoksella. Hyvin moni autoilija tietää, että kuljetusten tietojärjestelmät, “fleetmanagementit”, syöttävät myös valikoituja ”totuuksi”. Vähäisimpiin kuuluvat todellista pienemmät kulutusluvut.

Yhtä lailla jokainen auton omistaja tietää, että kun auto menee tietojärjestelmän suosittamaan huoltoon, se maksaa listahintaa enemmän. Aina laskuun tulee päälle tiivistettä, letkua, varaosaa, tarviketta ym. ”odottamatonta” - voita autotehtaan ja myyntiorganisaation leivän päälle.

Yllätyksiltä vältytään huoltosopimuksella, auton myyjä houkuttelee. Se saattaa päteä keskivertoautoilijaan. Keskivertoa tarkempi ja huolellisempi selviää vähemmällä rahalla. Keskivertoa huolimattomampi ei pelastu lisämaksuilta. Ja kaiken varan huoltosopimus on yltiöpäisen kallis.

Myös pakettiautoihin on hitaasti tulossa tietojärjestelmiä. Kestotesteissä on tutustuttu järjestelmiin, jotka jo 30 % ennen luvattua huoltoväliä kehottavat käymään huollosta vaihtamassa öljyt, jarrupalat, jne.

Samalla auton omistaja sidotaan “alkuperäisiin varaosiin”. Ne maksavat maltaita ja levittävät voita myyjään leivän päälle. Väärien varaosien, piraattiosien käyttö katkaisee huoltosopimukset ja takuuehdot. Se on myrkkyä auton valmistajan ja myyntiorganisaation tienisteille.

On enemmän tapa kuin poikkeus, että tehdas, joka valmistaa alihankkijana “alkuperäisiä varaosia”, suoltaa samalta valmistusnauhalta sivuovesta samat laatuvaatimukset täyttäviä ”vääriä osia” puoleen hintaan. Joka ne löytää, ottaa pienen riskin – ja usein suuren säästön.

Autoilijan työkalu, ammattiauto, avaa tien viidakkoon, jossa osaavimmat ja varovaisimmat selviävät ehjin nahoin. Lähtemätön totuus on näet, että autotehtalla ja myyntiorganisaatiolla on jo käsi ammattiautoilijan lompakossa. Mutta senhän kaikki jo tietävät, vai?
 
Hölmöläiset liikemiehinä PDF Tulosta Sähköposti
22.04.2015 00:00
Hölmöläiset jatkoivat liian lyhyttä peittoa leikkaamalla suikaleen yläpäästä ja ompelemalla se jalkopäähän, kun jalkoja paleli. Vanha kansantaru on naurattanut sukupolvesta toiseen.
 
Jos peitto samanaikaisesti olisi lyhenemistään lyhentynyt, se olisi naurattanut vielä enemmän. Monet valtionyhtiöt toimivat täsmälleen niin. Eikä yhtään naurata, vain itkettää.
 
SUOMEN POSTI ei voi mennä konkurssiin. Se voi pelata rahoillaan upporikasta ja rutiköyhää hullun lailla. “Jos tulee tiukkaa, pitää nostaa postimerkkien hintaa”, totesi Postin johtaja takavuosina. Sama toistui viime vuonna. Ja veronmakasajat, Postin asiakkaat, maksavat eivätkä muuta voi.
 
Hyvä on sillä lailla pelata. Ja kyllä Posti pelaakin. Sen kuljetusosasto, ent. Itella Logistics, on tehnyt kuljetustarjouksia jättiurakoista 30% halvemmalla kuin kilpailijat. Se on syössyt tieltään joukoittain yksityisiä pk-yrittäjiä konkurssiin. Sadat ovat siirtyneet Viroon. Kun urakan saatuaan Itellan autot eivät ole riittäneet, autoja on pestattava tarjouskilpailun hävinneiltä. Niille on sitten maksettu 30% korkeampaa hintaa kuin mitä itse on saatu. Ei se mitään. Nostetaan postimerkin hintoja!
 
Nimen vaihto ensin Itellaksi, ja pian takaisin Suomen Postiksi, maksoi miljoonia. Ei tunnu missään. Kyllä kansa maksaa. Nostetaan postimerkin hintoja!
 
VR-YHTYMÄ ei voi mennä konkurssiin. Junien myöhästelyistä syntyy kansantaruja. Junavuorojen peruutuksista ei väliä. Pendoliinojen vioista ja pakkasenpuremista kansa puhuu kuin Pinocchiosta. Ei väliä. Toimitusjohtaja nostaa ennätyskorkeaa palkkaa. Isäntä valtio estää kaiken kilpailun ja takaa monopoliaseman. Ja rahaa riittää veronmaksajilta.
 
VR:n linja-autoyhtiö Pohjolan Liikenne heittäytyy surutta alennuskilpailuun bussimatkustajien suosiosta Onnibussin kanssa. Hintoja voi laskea vaikka siihen, että Onnibussin ja yksityisten bussiyritysten veronmaksukykyloppuu, työpaikat kaatuvat alta ja yrittäjät ajautuvat velkavankeuteen. Tai karkaavat Baltiaan vieden veronmaksunsa mukanaan. VR ei kaadu. Kyllä kansa maksaa.
 
SIO ei mene konkurssiin. Kun valtionyhtiö Finnairille oma lentäjäkoulu tuli liian kalliiksi, valtio tuli mukaan veronmaksajien rahoilla. Syntyi Suomen Ilmailuopisto, SIO. Finnairin ja valtio kumpikin omistavat 49,5% ja Porin kaupunki 1%. Nyt SIO kouluttaa Finnairille 30 ammattilentäjää vuodessa veronmaksajien kustannuksella. Oppilaille koulutus maksaa vain kymppitonnin luokkaa. SIO:lla on varaa kalliimpiin koulukoneisiin kuin Euroopan suurilla lentoyhtiöillä, varaa pitää isolla rahalla Porin kenttä auki koulutusta varten ja varaa maksaa reilusti palkkaa lennonopettajille. SIO maksaa veronmaksajille maltaita, ja kaataa kilpailevilta yksityisiltä työpaikat ja veronmaksut valtion tappioksi.
 
PATRIA ei voi mennä konkurssiin. Patrian ammattilentäjäkoulutus toistaa SIO:n kuvion loistoluokan koulukoneita myöten. Veronmaksajat takaavat maksuillaan Patrian lentäjäkoulutuksen rahoituksen samalla kun se kaataa ja kuristaa hengiltä yksityiset ammattilentäjäkoulutusta antavat yritykset, työpaikat ja veronmaksukyvyn.
 
ARCTIA SHIPPING ei voi mennä konkurssiin.
Siihen kaatui jo valtionyhtiöiden ohjauksesta vastaava ministeri. Se murtaa neljän tytäryhtiönsä kera valtion turvaamalla yksinoikeudella jäät Suomen aluevesillä. Se on kerännyt rahat vientiteollisuutemme kustannuksella voidakseen pelata upporikasta ja rutiköyhää jäänmurtajillaan Kanadaa ja Alaskaa myöten. Miljoonapanosten riskipelin takaajina ovat suomalaiset veronmaksajat. Heiltä ei kysytä. Eikä valtionyhtiöiden ohjauksesta vastaava ministeri pysty terveyskasvatuksen approbaturillaan sanomaan mitään Arctia Shippingin jatytäryhtiöidensä välisistä jäänmurtajakauppoista.
 
Vieläkö hölmöläisten peitonjatkepuuha naurattaa? Hölmöläisille jäi sentään samanmittainen peitto talteen.
 
NESTE ei voi mennä konkurssiin.
Neste-Konserni perustettiin 1948 turvaamaan Suomen öljyhuolto. Nesteen seikkailut yrityksen ja erehdyksen periaatteella laivanvarustuksesta muoviputkiin, palmuöljyyn ja sähköautoon kaikissa maanosissa eivät mahtuisivat 1 000-sivuisen kirjan kansien väliin. Suutarin soisi pysyvän lestissään. Sadat miljoonat ovat lentäneet taivaan tuuliin sen sijaan että ne olisivat laskeutuneet valtion kassaan vähentämään vastaavasti veronmaksajien maksutaakkaa.
 
FORTUM ei mene konkurssiin. Se on suomalaisten veronmaksajien takaama energiayhtiö, joka valloittaa maailmaa löysin rantein myös Venäjällä, Puolassa ja Itämeren alueella aurinkopaneleista ydinvoimaloihin. Suojatulla asemallaan sen on sanottu tienaavan ensisijaisesti johtajistolleen eikä omistajilleen, suomalaisille veronmaksajille, joiden varassa on varaa mällätä.
 
VTT, Teknologian tutkimuskeskus ei mene
konkurssiin. Valtion 1942 perustama ja 100% omistama VTT on lajissaan Pohjois-Euroopan suurin veronmaksajien rahoilla sopeutuvaa tutkimusta tekevä laitos. Sen rahankäyttö TEM:n johdolla mitä huikentelevimpiin “tutkimuskohteisiin” kuten sähköautoihin, vaihtoehtoenergioihin ja nastarengastutkimuksiin kielivät ensisijaisesta tarkoituksesta säilyttää talon omat työpaikat hinnalla millä hyvänsä. Kansahan maksaa.
 
Esimerkkejä löytyy paljon enemmän. Nämä nyt vain kuljetussektorilta. Naurun ja ihmettelyn väliin toivoisi valtionyhtiöiden ohjauksesta vastaavien tarttuvan nykyistä paljon tiukemmin tehtäväänsä. Osaaminen puuttuu.
 
<< Alkuun < Edellinen 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 Seuraava > Loppuun >>

Sivu 17 / 27
feed-image Feed Entries

 

Blogissa aiemmin:

Jäikö tärkein näkemättä, Jyri Häkämies? (22.3.2024)
Miksi niin paljon turhaa? (22.2.2024)
2020 – 2024 samoilla renkailla kesät talvet – Nyt jo neljänteen talveen! (22.1.2024)

2023

Soita LVM, Traficom, Väylävirasto... tulee kuka, mitä, häh...? (12.12.2023)
Taksit ilman kuluttajansuojaa (14.11.2023)
Miksi hyväksytään vääriä liikenneympyröitä? (12.10.2023)
Suomalainen ei kiitä! (15.09.2023)
Minne menet, Helsinki? (21.08.2023)
Päästöistä ja saasteista viis – Vihreät lamaannuttavat Helsingin (14.06.2023)
Mikä Helsinkiä riivaa? (15.05.2023)
Petkuta vakuutusyhtiötä ja maksat kaiken itse (26.03.2023)
Terroristit joukossamme (03.03.2023)
Ympärivuotisilla lumihelvettiin (12.12.2023)

2022

MIKSI... (12.12.2022)
HSL – Itkeäkö vai nauraa? (16.10.2022)
Kuljettajapula ajateltava täysin uusiksi (26.10.2022)
Auton ajokortti 17-vuotiaille – Virheillä kuten ennenkin? (29.09.2022)
Onko Suomessa järki pysähtynyt? (25.08.2022)
MIKSI? (14.06.2022)
EU:n tietosuojalaki on kaupan este (03.05.2022)
Suomi – nukkuvien maa (04.04.2022)
Sirkus Töölöntori (01.03.2022)
Suomi pilkkaa veronmaksajia (03.02.2022)

2021

Kyvyttömyydem kukkaset – Tietyömaat (11.11.2021)
Ei kannata yrittää (10.9.2021)
Etanoli – ilmastomuuttajien sokea piste (13.8.2021)
Helsingin (ja muiden kaupunkien) hölmöily näivettää keskustoja (18.6.2021)
Quo vadis, nokian? (20.5.2021)
Manipuloitu LP-raportti on vain jäävuoren huippu (15.4.2021)
Suuri puhallus! (5.3.2021)
Kuskeja ja renkaita (3.1.2021)

2020

Valheellinen liikennepolitiikka – Liikenneturvallisuuden surma (11.12.2020)
Yli kymmenen hyvää syytä rakentaa Vaasa – Umeå linkki, Kvarkentie (19.11.2020)
Mikä hiljensi Harakan? (15.10.2020)
Maantiekuljetukset polvilleen (11.9.2020)
Avuttomuuden ratinkääntäjät (14.8.2020)
Montako henkeä taas uhrataan LVM:n alttarilla (9.3.2020)
Tappavat valot (3.2.2020)

2019

Sähköauto kaatuu vetyautoon! (13.12.2019)
Liikennenäkeminen on monesta kiinni (15.11.2019)
Tervetuloa Tivoli Keskustatunneliin (17.10.2019)
LVM pantava holhoukseen (19.9.2019)
Tunnustan, olen taparikollinen (20.8.2019)
LP:n ylösnousemus (12.6.2019)
Elävä lentohistoria Malmille! (30.4.2019)
Malmin Vihreä miljardihauta (4.4.2019)
Minä ja Mäntyranta – Ei, ei tätä kestä selvinpäin (14.3.2019)
Pääkaupungin kelvoton liikenne (poliisi), osa 2 (31.1.2019)

2018

Pääkaupungin kelvoton liikenne (poliisi) (19.12.2018)
Kultakaivos (20.11.2018)
Nastarenkaat tappavat enemmän kuin pelastavat (25.10.2018)
Jussi Poliisi katselee liikennettä Jussi Poliisi ei ajattele (28.9.2018)
Vihreät kaatuvat liikenteeseen (24.8.2018)
Elää ja antaa elää (26.6.2018)
Hengenvaaralliset talvirenkaat (11.5.2018)
Sähköauton seuraava askel (6.4.2018)
Raidejoke kansan hallintaan (5.3.2018)
Suurten lupausten Raidejoke (30.1.2018)

2017

Kateus maan perii (20.12.2017)
"Vihreä Helsinki" tappaa päästöillä (13.11.2017)
Jakelumullistus (19.10.2017)
HCT-rekoista päätöksiin – Näin ei voi jatkua (20.9.2017)
Sähköauto – ilmastohirviö bensa-autoon verrattuna (31.8.2017)
Tässä ei ole tulevaisuus (20.6.2017)
Näin meitä huiputetaan! (10.5.2017)
Rengasmääräykset hullujen hommaa! (3.4.2017)
Liikenteen huutavin vääryys! (6.3.2017)
Ylinopeus, tilannenopeus ja kohtuuttomat rangaistukset (23.1.2017)

2016

Usko nujertaa faktat vihreässä liikennetekniikassa (1.12.2016)
Niin niin automies että! (31.10.2016)
Silmitöntä tuhlausta – kansa maksaa (3.10.2016)
Antti Vehviläinen, yllytätte väheksymään liikennesääntöjä (24.8.2016)
Helsinki ja Espoo kusettavat (27.6.2016)
VW-moka opiksi kaikille (20.5.2016)
Pääkaupunkiseudun PanamanPaperit (15.4.2016)
Renkaita rengasmeressä (18.3.2016)
Kohtalokkaita virheitä 1. (26.2.2016)
Demokratiakato (20.1.2016)

2015

Hölmöläisten joukkoliikennelait (2.12.2015)
Se mikä ei näy, sitä ei ole (20.10.2015)
Kansa pannaan maksamaan liikenteen miljoonamokat (18.9.2015)
...sillä he eivät tiedä mitä tekevät (21.8.2015)
Voiko tyhmempää sakkia olla (25.6.2015)
Autotehtaan käsi on jo lompakossasi (28.5.2015)
Hölmöläiset liikemiehinä (22.4.2015)
Joukkoliikenteen Vihreä uskonto (19.3.2015)
Aatos Erkko "kaatoi" Sanomia (20.2.2015)
Eljas Erkko "kaatoi" autotuojat (21.1.2015)

2014

Julkinen liikenne, Suomalaisen hulluuden huippu (5.12.2014)
Kumipyöräliikenteen tuska (7.11.2014)
Johtavia erityisasiantuntijoita pilvin pimein (3.10.2014)
Trafi veneilijöille: Vielä me teidätkin opetetaan (26.6.2014)
Kaikkea ne venäläiset keksii (26.6.2014)
Trafi rokottaa lainvastaisesti, ministeriö hyväksyy (19.6.2014)
Ei voi olla totta (26.5.2014)
Kaiken maailman turvatarkastuksia (25.4.2014)
Helsinki rakkaani, koita kestää (29.3.2014)
Yhteiskunnalla on syöpä (1.3.2014)
"Kyllä kansalla on rahaa!" (27.1.2014)

2013

Nastarenkaat pitää jo kieltää (3.12.2013)
Voitto ei ole voitto (28.10.2013)
Puna-vihersokeus on paha ongelma (25.9.2013)
Liikennekieli (29.8.2013)
Pelko on avain valtaan (17.6.2013)
Peilistä lukemisen taito (20.5.2013)
Älä usko kataisen hallitusta (19.4.2013)
Logiikan puutteesta (25.3.2013)
Liikennetantta-mafia on kansallinen katastrofi (26.2.2013)
Ymmärtävätkö koskaan? (29.1.2013)

2012

Suomen salainen ase: Joulupukki! (5.12.2012)
Vihreä valta on kultaakin kalliimpaa (31.10.2012)
Suojatie ei ole suojatie! (1.10.2012)
Sokaiseva ylinopeushysteria (4.9.2012)
Vihreiden Waterloo (20.6.2012)
Kerjäläisarmeija (29.5.2012)
Onko Päivi Räsänen sokea? (26.4.2012)
Liikenneturvallisuusnäpertelijät (30.3.2012)
Liikenneturvallisuuden rahanreikä (27.2.2012)
Virkamiesvalta selättää kansanvallan (30.1.2012)
Liikenneturvallisuusongelma no.1: Kyvyttömät johtajat (5.12.2012)
Psykoottiset (3.11.2012)
Edesvastuuton vasemmistoliitto (4.10.2012)

2011

Trafi kuristaa suomalaisia (29.8.2011)
Tehtävänä ruikuttaa? (22.6.2011)
On lehtiä ja lehtiä (30.5.2011)
Epämiellyttävä ilmiö (3.5.2011)
Siunattu hulluus (29.3.2011)
Muotoilun sokea piste (2.3.2011)
On sulla poka pimiät jutut (31.1.2011)

2010

Naisistuminen (1.12.2010)
VR, näköalattomuuden huippu (19.11.2010)
Kelvoton liikenneministeri on erotettava! (11.10.2010)
Taas autoilijaa kusetetaan (15.9.2010)
© Auto, tekniikka ja kuljetus 2011-2012 
B Yhtiöt Oy  |  Nuijamiestentie 5 A 00400 Helsinki  | Puhelin (vaihde) (09) 547 621  |  etunimi.sukunimi@boy.fi