Klaus Bremerin
Blogi
2020 – 2024 samoilla renkailla kesät talvet – Nyt jo neljänteen talveen! PDF Tulosta Sähköposti
22.01.2024 00:00
 

Aurinko nousee lumen valloittamalla Isosyötteen huipulla. Sinne on kivunnut helposti myös jo kolme kesää ja neljättä talveaan kuljettaneet ympärivuotiset renkaat.

Auto, tekniikka ja kuljetuksen kestotesti Manner-Euroopassa menestykseen yltäneillä ympärivuotiseen käyttöön tarkoitetuilla nk allseason-renkailla alkoi neljällä eri rengasmerkillä marraskuun 1. päivänä 2020 ja pättyi monipuolisten vertailutestien jälkeen virallisesti 17.4.2023.
 
Nyt samoilla allseason-renkailla ollaan ajamassa kolmen talven ja kesän jälkeen vapaaehtoispohjalla jo neljänteen talveen. Paljon on opittu ja koettu suomalaisen rengaskaupan vastustuksesta, suomalaisten autoilijoiden syvästä epäluulosta – ja ennen kaikkea renkaiden myönteisistä ominaisuuksista.
 
Allseason-renkaiden kestotestiin lähdettiin marraskuussa 2020 neljällä autolla saksalaisten Auto Bildin, TÜV:n ja Dekran allseason-rengastestien kärkeen sijoittuneilla rengasmerkeillä. Kaksi Toyota Yarista saivat alleen 15-tuumaiset Continentalin Allseason Contactit ja Vredesteinin Quatrac 5:t. Honda Civic farmari sai 16-tuumaiset Nokian Seasonproofit ja Toyota Corolla 16-tuumaiset Goodyear Vector Gen 3:t.
 
Ko. rengasvalmistajat suosittelivat, että talvikelien alkaessa urasyvyyttä olisi jäljellä 4 mm. Talven 2023-2024 alkaessa 15-tuumaisista Vredesteineissa oli 4,1 - 4,4 mm urasyvyyttä ja Continentaleissa 4,5-5.2 mm. 16-tuumaisissa Nokialaisissa että Goodyeareissa oli urasyvyyttä jäljellä vielä jäljellä 5,7-6,4 mm.
 
HÄMMÄSTYKSEN HÄKKYRÄT!
Ensilumet tulivat viime vuonna jo lokakuun viimeisinä päivinä Helsingin seudulle ja etelärannikolle. Lunta lappasi tulenaan sen jälkeen etelärannikolle pitkin marras- ja joulukuuta aika ajoin isoina ryöppyinä. Yaristenkolme kesää, kolme talvea kuluneet allseason-Continentalit ja -Vredesteinit joutuivat tosi koetukselle.
 
Tammikuun 17. päivään 2024 mennessä Continental Allseason -Yaris’lla on ajettu Helsinki-Isosyöte peilijäistä 760 kilometriä, käyty Lapissa, on ajettu Arctic Testien auraamattomat, lumiset pikkutiet ja mäet, on kiivetty yhden yön lumisateen jälkeen Isosyötteen ”nelivetomäki” n. 30 km/h alkuvauhdilla voitokkaasti ylös asti, on kohdattu -31 pakkaset Pudasjärvellä ja kuljettu -34 asteella lumista ”polkua” Pudasjärven lentokentällä, yhteensä 2 160 km.
 
Vredestein Quatrac-Yaris’lla on tammikuun 17. päivään mennessä ajettu Helsingin ja etelärannikon jäisillä pääteillä ja auraamattomilla pikkuteillä yhteensä 1 740 km.
 
Yhteenvetona 3 900 km:n matkalta poikkeuksellisen lumirikkailta ja ajo-olosuhteiltaan vaihtelevilta talviteiltä todetaan kolme kesää ja jo neljättä talvea kulkevista ympärivuotiseen käyttöön tarkoitetuista renkaista:
 
- Pito suorassa vedossa ja jarrutuksessa kaikissa talviolosuhteissa yhtä hyvä, ellei parempi, kuin vain neljättä talvea kulkevilla kitkarenkailla.


Ympärivuotisista Lläpimurtoa kevyelle kuljetuskalustolle.
 
- Etuvetoisessa autossa eturenkaiden sivupito löysässä lumessa heikentynyt (ilmeisesti kesäajon seurauksena) ja vaatii valppautta. Sivupito kuivalla ja myös peilijäisellä asvalttipinnalla ongelmaton ja jopa parempi kuin neljättä talvea kulkevilla kitkarenkailla.
 
- Rengasteknologia on tehnyt hurjia edistysaskelia siitä, kun ympärivuotiseen käyttöön tarkoitetut renkaat tulivat markkinoille 16-17 vuotta sitten.
 
Em. testi- ja käyttäjäkokemusten jälkeen ei enää tule edes mieleen hankkia auton alle erikseen kesärenkaat ja talveksi nasta- tai kitkarenkaat!
 
SOMESSA hHUU-HAAHUUTAJIA RIITTÄÄ
On ollut mielenkiintoista seurata sosiaalisessa mediassa ja keskustelukanavilla käytävää kiivasta keskustelua talvirenkaiden paremmuudesta.
 
Eniten ihmetystä herättävät täysin aivopestyiltä vaikuttavat ”nastarengasfanit”. Kehutaan kymmenillä tuhansilla talvisilla pääkallokeleillä, joilla vain nastarenkaat pitävät miehen tiellä. Kitkarenkaista on lähinnä pyyhekumeiksi lapsille. Yhteistä näille ”tietäjille” on, ettei sanaakaan nykymuodin mukaisten nastarenkaiden ylileveistä kulutuspinnoista, joista tavanomaisissakin lumiolosuhteissa ei ole juuri muuhun kuin holtittomaan lumiliirtoon.
 
Toisen some-koulukunnan muodostavat talvirengaskeskusteluissa ”tietäjät”, jotka varmoilla mielipiteillä toteavat, että ympärivuotiseen käyttöön tarkoitetut allseasonrenkaat ovat tieteelliseltäkin kannalta muka tuomittuja aina epäonnistumaan Suomen ”ääriolosuhteissa”. Vähemmän hienostelevat toteavat allseasonrenkaat ”täysin paskoiksi” Suomessa. Yhteistä näille ”tietäjille” on ilmiselvästi, ettei takana ole ensimmäistäkään kilometriä allseasonrenkailla ylipäätään.
 
Oman vastustajaryhmänsä muodostavat Suomessa rengaskauppiaat, rengasliikkeet ja -korjaamot ja rengashotellien pitäjät. Ympärivuotiseen käyttöön sopivat renkaat uhkaavat puolittaa kesä- ja talvirenkaita sekä tupla- vannekertoja erikseen myyvien liikevaihdon. Vastus on ymmärrettävää.
 
Kehitys kuitenkin kehittyy, myös rengasteknologian saralla. Kehityksen läpimurtoa voi yrittää hidastaa, mutta mikään ei voi sitä pysäyttää. Näin käy lopulta myös Suomessa.
 

Lisää kommentti

Pysy otsikon asiassa
ÄLÄ HUUDA! eli käytä isoja kirjaimia
Noudata Suomen lakia ja hyviä tapoja
Jokainen vastaa itse kirjoituksestaan, myös lain edessä


Turvakoodi
Päivitä

 

Blogissa aiemmin:

Jäikö tärkein näkemättä, Jyri Häkämies? (22.3.2024)
Miksi niin paljon turhaa? (22.2.2024)
2020 – 2024 samoilla renkailla kesät talvet – Nyt jo neljänteen talveen! (22.1.2024)

2023

Soita LVM, Traficom, Väylävirasto... tulee kuka, mitä, häh...? (12.12.2023)
Taksit ilman kuluttajansuojaa (14.11.2023)
Miksi hyväksytään vääriä liikenneympyröitä? (12.10.2023)
Suomalainen ei kiitä! (15.09.2023)
Minne menet, Helsinki? (21.08.2023)
Päästöistä ja saasteista viis – Vihreät lamaannuttavat Helsingin (14.06.2023)
Mikä Helsinkiä riivaa? (15.05.2023)
Petkuta vakuutusyhtiötä ja maksat kaiken itse (26.03.2023)
Terroristit joukossamme (03.03.2023)
Ympärivuotisilla lumihelvettiin (12.12.2023)

2022

MIKSI... (12.12.2022)
HSL – Itkeäkö vai nauraa? (16.10.2022)
Kuljettajapula ajateltava täysin uusiksi (26.10.2022)
Auton ajokortti 17-vuotiaille – Virheillä kuten ennenkin? (29.09.2022)
Onko Suomessa järki pysähtynyt? (25.08.2022)
MIKSI? (14.06.2022)
EU:n tietosuojalaki on kaupan este (03.05.2022)
Suomi – nukkuvien maa (04.04.2022)
Sirkus Töölöntori (01.03.2022)
Suomi pilkkaa veronmaksajia (03.02.2022)

2021

Kyvyttömyydem kukkaset – Tietyömaat (11.11.2021)
Ei kannata yrittää (10.9.2021)
Etanoli – ilmastomuuttajien sokea piste (13.8.2021)
Helsingin (ja muiden kaupunkien) hölmöily näivettää keskustoja (18.6.2021)
Quo vadis, nokian? (20.5.2021)
Manipuloitu LP-raportti on vain jäävuoren huippu (15.4.2021)
Suuri puhallus! (5.3.2021)
Kuskeja ja renkaita (3.1.2021)

2020

Valheellinen liikennepolitiikka – Liikenneturvallisuuden surma (11.12.2020)
Yli kymmenen hyvää syytä rakentaa Vaasa – Umeå linkki, Kvarkentie (19.11.2020)
Mikä hiljensi Harakan? (15.10.2020)
Maantiekuljetukset polvilleen (11.9.2020)
Avuttomuuden ratinkääntäjät (14.8.2020)
Montako henkeä taas uhrataan LVM:n alttarilla (9.3.2020)
Tappavat valot (3.2.2020)

2019

Sähköauto kaatuu vetyautoon! (13.12.2019)
Liikennenäkeminen on monesta kiinni (15.11.2019)
Tervetuloa Tivoli Keskustatunneliin (17.10.2019)
LVM pantava holhoukseen (19.9.2019)
Tunnustan, olen taparikollinen (20.8.2019)
LP:n ylösnousemus (12.6.2019)
Elävä lentohistoria Malmille! (30.4.2019)
Malmin Vihreä miljardihauta (4.4.2019)
Minä ja Mäntyranta – Ei, ei tätä kestä selvinpäin (14.3.2019)
Pääkaupungin kelvoton liikenne (poliisi), osa 2 (31.1.2019)

2018

Pääkaupungin kelvoton liikenne (poliisi) (19.12.2018)
Kultakaivos (20.11.2018)
Nastarenkaat tappavat enemmän kuin pelastavat (25.10.2018)
Jussi Poliisi katselee liikennettä Jussi Poliisi ei ajattele (28.9.2018)
Vihreät kaatuvat liikenteeseen (24.8.2018)
Elää ja antaa elää (26.6.2018)
Hengenvaaralliset talvirenkaat (11.5.2018)
Sähköauton seuraava askel (6.4.2018)
Raidejoke kansan hallintaan (5.3.2018)
Suurten lupausten Raidejoke (30.1.2018)

2017

Kateus maan perii (20.12.2017)
"Vihreä Helsinki" tappaa päästöillä (13.11.2017)
Jakelumullistus (19.10.2017)
HCT-rekoista päätöksiin – Näin ei voi jatkua (20.9.2017)
Sähköauto – ilmastohirviö bensa-autoon verrattuna (31.8.2017)
Tässä ei ole tulevaisuus (20.6.2017)
Näin meitä huiputetaan! (10.5.2017)
Rengasmääräykset hullujen hommaa! (3.4.2017)
Liikenteen huutavin vääryys! (6.3.2017)
Ylinopeus, tilannenopeus ja kohtuuttomat rangaistukset (23.1.2017)

2016

Usko nujertaa faktat vihreässä liikennetekniikassa (1.12.2016)
Niin niin automies että! (31.10.2016)
Silmitöntä tuhlausta – kansa maksaa (3.10.2016)
Antti Vehviläinen, yllytätte väheksymään liikennesääntöjä (24.8.2016)
Helsinki ja Espoo kusettavat (27.6.2016)
VW-moka opiksi kaikille (20.5.2016)
Pääkaupunkiseudun PanamanPaperit (15.4.2016)
Renkaita rengasmeressä (18.3.2016)
Kohtalokkaita virheitä 1. (26.2.2016)
Demokratiakato (20.1.2016)

2015

Hölmöläisten joukkoliikennelait (2.12.2015)
Se mikä ei näy, sitä ei ole (20.10.2015)
Kansa pannaan maksamaan liikenteen miljoonamokat (18.9.2015)
...sillä he eivät tiedä mitä tekevät (21.8.2015)
Voiko tyhmempää sakkia olla (25.6.2015)
Autotehtaan käsi on jo lompakossasi (28.5.2015)
Hölmöläiset liikemiehinä (22.4.2015)
Joukkoliikenteen Vihreä uskonto (19.3.2015)
Aatos Erkko "kaatoi" Sanomia (20.2.2015)
Eljas Erkko "kaatoi" autotuojat (21.1.2015)

2014

Julkinen liikenne, Suomalaisen hulluuden huippu (5.12.2014)
Kumipyöräliikenteen tuska (7.11.2014)
Johtavia erityisasiantuntijoita pilvin pimein (3.10.2014)
Trafi veneilijöille: Vielä me teidätkin opetetaan (26.6.2014)
Kaikkea ne venäläiset keksii (26.6.2014)
Trafi rokottaa lainvastaisesti, ministeriö hyväksyy (19.6.2014)
Ei voi olla totta (26.5.2014)
Kaiken maailman turvatarkastuksia (25.4.2014)
Helsinki rakkaani, koita kestää (29.3.2014)
Yhteiskunnalla on syöpä (1.3.2014)
"Kyllä kansalla on rahaa!" (27.1.2014)

2013

Nastarenkaat pitää jo kieltää (3.12.2013)
Voitto ei ole voitto (28.10.2013)
Puna-vihersokeus on paha ongelma (25.9.2013)
Liikennekieli (29.8.2013)
Pelko on avain valtaan (17.6.2013)
Peilistä lukemisen taito (20.5.2013)
Älä usko kataisen hallitusta (19.4.2013)
Logiikan puutteesta (25.3.2013)
Liikennetantta-mafia on kansallinen katastrofi (26.2.2013)
Ymmärtävätkö koskaan? (29.1.2013)

2012

Suomen salainen ase: Joulupukki! (5.12.2012)
Vihreä valta on kultaakin kalliimpaa (31.10.2012)
Suojatie ei ole suojatie! (1.10.2012)
Sokaiseva ylinopeushysteria (4.9.2012)
Vihreiden Waterloo (20.6.2012)
Kerjäläisarmeija (29.5.2012)
Onko Päivi Räsänen sokea? (26.4.2012)
Liikenneturvallisuusnäpertelijät (30.3.2012)
Liikenneturvallisuuden rahanreikä (27.2.2012)
Virkamiesvalta selättää kansanvallan (30.1.2012)
Liikenneturvallisuusongelma no.1: Kyvyttömät johtajat (5.12.2012)
Psykoottiset (3.11.2012)
Edesvastuuton vasemmistoliitto (4.10.2012)

2011

Trafi kuristaa suomalaisia (29.8.2011)
Tehtävänä ruikuttaa? (22.6.2011)
On lehtiä ja lehtiä (30.5.2011)
Epämiellyttävä ilmiö (3.5.2011)
Siunattu hulluus (29.3.2011)
Muotoilun sokea piste (2.3.2011)
On sulla poka pimiät jutut (31.1.2011)

2010

Naisistuminen (1.12.2010)
VR, näköalattomuuden huippu (19.11.2010)
Kelvoton liikenneministeri on erotettava! (11.10.2010)
Taas autoilijaa kusetetaan (15.9.2010)
© Auto, tekniikka ja kuljetus 2011-2012 
B Yhtiöt Oy  |  Nuijamiestentie 5 A 00400 Helsinki  | Puhelin (vaihde) (09) 547 621  |  etunimi.sukunimi@boy.fi