Klaus Bremerin
Blogi
Niin niin automies että! PDF Tulosta Sähköposti
31.10.2016 00:00
Taksimies on eri mies, sanottiin ennen. Jos joku autoista tietää, se on taksimies!
 
Kun joudun taksin kyytiin Oulussa, Rovaniemellä, Kuopiossa, Kuusamossa, kyselen talvirenkaista. Kaikilla on nastarenkaat. En ole tavannut yhtään kitkarenkailla ajavaa. “Ei täällä pohjoisessa pärjää ilman nastoja. Katsos, perille on aina päästävä. Täällä on sellaiset kelit. Se on eri asia etelässä”, sanoo jokainen.
 
Eivät ole kokeilleet kitkarenkaita. Sitä kun ei pohjoisessa muka pärjää ilman nastoja! Eihän etelässä ole enää kunnon talviakaan, puolustautuvat.
 
Meidän firmalla on pohjoisessa 90-luvulta saakka ollut yhteysauto Oulussa. Ensin Saab 900, vuodesta 2001 Lada Samara, aina kitkarenkailla. Arctic Testien yhteydessä ajoa on syntynyt Kajaani-Oulu linjalta Sallaan, Ivaloon ja Pohjois-Ruotsia ja Norjaa myöten. Kaikilla keleillä kitkarenkailla. Polanteillakin. Ilman vaikeuksia koskaan!
 
HELSINGISSÄ on toisin. Taksin kaupunkituntemuksesta voisi kirjoittaa vitsikirjan. Ajotaitokin on usein vitsikästä.
 
Salpausselän eteläpuoli on talvella hankalampi kuin pohjoispuoli. Enimmäkseen ajetaan nolla- asteen molemmin puolin. Lunta tulee ja sulaa, tekee loskaa ja jäätyy peiliksi asvaltille. Ja väliin alijäähtynyttä sadetta jäätämään tuulilasia ja asvalttia.
 
Etelärannikko, pääkaupunkiseutu, on pahin mereltä vyöryvän kostean, jäätävän takia.
 
Silti yhä useampi ajaa pehmeästi ja mukavasti kitkoilla talven läpi. Helposti.
 
Olen ajanut omalla autolla ilman nastoja vuodesta 1982. Nauttien täysillä talven nopeasti vaihtuvista loska-, lumi- ja pakkaspäivistä pehmeillä, mukavilla ja pitävillä kitkarenkailla.
 
Kun autotestauksessa joutuu usein nastarenkaille, hämmästyy miten ne soutavat ja rapisevat asvaltilla, ovat kovia ja äänekkäitä ja liukastelevat äkkijarrutuksissa. Edustavat mennyttä aikaa.
 
Lottovoitolta tuntui, kun vaimokin halusi luopua nastarenkaista.
 
Hän oli läpi elämän uskonut vain nastarenkaisiin. Oli tosin minun autossani ihastellut kitkarenkaiden pehmeää kulkua ja mukavaa menoa. Kun lumisateen jälkeen mökkipihalta pääsin etuvetoisella kuusi vuotta vanhoilla kitkoilla ongelmitta loivaa mäkeä ylös päätielle, mutta vaimon etuvetoinen pari vuotta vanhoilla nastarenkailla piti tuoda peruuttamalla, mieli muuttui. Nyt hän parin talven jälkeen katuu, ettei paljon aikaisemmin vaihtanut kitkarenkaat alle.
 
KITKOJEN TAIKA on tietysti pintakuviossa, saippauksessa ja kumiseoksen runsaassa luonnonkumissa. Luonnonkumi säilyttää kovallakin pakkasella kimmoisuutensa ja saippaus tarttuu hyvin kovaankin pohjaan, polanteeseen ja jääpintaankin. Lumessa se on ylivoimainen verrattuna koviin nastarenkaisiin, joiden nastatkaan eivät yllä kovaan tienpintaan.
 
NASTARENKAISSA on vähemmän saippausta ja enemmän keinokumia kuin kitkarenkaissa. Pintakuvio ei “elä”, ei myötää eikä tartu lumipohjaan kuin kitkarengas. Keinokumi kovettuu pakkasella. Oikein kovilla pakkasilla se kovettuu niin, että on kuin ajaisi vaneripaloilla. Ote voi olla ihan hukassa.
 
Nastarenkaat kuluttavat asvalttitiet urille nolla-ajassa. Samalla repivät ilmoille terveydelle vaarallista asvalttipölyä. Veronmaksajat maksavat kalliisti nastarenkaiden käytöstä ei vain teiden korjauksissa vaan myös terveydellään.
 
VTT ja autolehdet saavat testeissä nastarenkaat voittajiksi vesikelmun peittävällä kirkkaalla jääpinnalla, murto-osalla talvikeleistä. Kirjoituspöytiensä takaa teoretisoivat virkamiehet liikenneministeriössä ja Liikennevirastossa eivät näe kokonaisuutta, näkevät tunnelinäöllä vain sen yhden olosuhteen jossa nastarengas puolustaa paikkaansa, ja pitävät sitä määräävänä suosituksilleen. Turvaavat oman selkänahkansa kokonaisuuden kustannuksella.
 
Helsingissä on puhuttu nastarenkaiden kieltämisestä kaupunkiliikenteessä. On puhuttu epärealistisista katutulleista ja sakoista kiellon varmistamiseksi. Haittamaksu uusista nastarenkaista olisi yksinkertainen ratkaisu, joka toimisi koko maassa.
 
KITKARENKAISSA on suuria eroja johtuen valitusta kumiseoksesta. Manner-Euroopan moottoriteillä ajetaan suurilla nopeuksilla pitkään. Kitka kuumentaa renkaita. Kumiseoksessa pitää olla suuri annos keinokumia, joka kestää kulutusta suurissa nopeuksissa, mutta kovettuu, menettää kimmoisuutensa ja otteensa lumipinnasta pakkasen kiristyessä.
 
Pohjoismaissa kitkarenkaassa pitää olla suurin annos luonnonkumia, joka elää ja myötää ja säilyttää otteensa tienpintaa kovillakin pakkasilla. Manner-Euroopan moottoriteillä plussa-asteilla kovissa nopeuksissa moottoriteillä luonnonkumi kuluu nopeasti.
 
En lähde suosittelemaan eri rengasvalmistajien kesärenkaita. Eri valmistajilla on omat tavoitteet hinnan, laadun ja ajo-olosuhteiden kompromissina. Ne tehdään miljoonasarjoissa suurille ostajakunnille. Pitkissä sarjoissa ei kannata tehdä poikkeuksia pienille ostajakunnille. Se tulisi liian kalliiksi.
 
Kitkarenkaissa uskallan suositella Nokian kotimaista. Ne on tehty pienen valmistajan suurimmalle ostajakunnalle Pohjoismaissa, pohjoismaisiin olosuhteisiin. Niissä on Pohjoismaiden arktisten olojen vaatima suurin annos luonnonkumia kumiseoksessa.
 
On aika kieltää nastarenkaat Suomessa ja Pohjoismaita myöten!
 

Lisää kommentti

Pysy otsikon asiassa
ÄLÄ HUUDA! eli käytä isoja kirjaimia
Noudata Suomen lakia ja hyviä tapoja
Jokainen vastaa itse kirjoituksestaan, myös lain edessä


Turvakoodi
Päivitä

 

Blogissa aiemmin:

Jos vain haluaa, taksi naruttaa aina (8.11.2024)
Lulu Ranne, lopeta taksipelleily! (15.10.2024)
Ylinopeus ja nopeusrajoitukset – Suomalaisten aivotulppa (16.9.2024)
Viranomaiset ja liikenneturvallisuus: Mössötystä riittää, kukaan ei valvo (20.8.2024)
Risteysalueen tappava ristiriita (12.6.2024)
Minä, vapaa Suomen kansalainen, ja minua suurempi: HERRA VIRKAHERRA (29.4.2024)
Jäikö tärkein näkemättä, Jyri Häkämies? (22.3.2024)
Miksi niin paljon turhaa? (22.2.2024)
2020 – 2024 samoilla renkailla kesät talvet – Nyt jo neljänteen talveen! (22.1.2024)

2023

Soita LVM, Traficom, Väylävirasto... tulee kuka, mitä, häh...? (12.12.2023)
Taksit ilman kuluttajansuojaa (14.11.2023)
Miksi hyväksytään vääriä liikenneympyröitä? (12.10.2023)
Suomalainen ei kiitä! (15.09.2023)
Minne menet, Helsinki? (21.08.2023)
Päästöistä ja saasteista viis – Vihreät lamaannuttavat Helsingin (14.06.2023)
Mikä Helsinkiä riivaa? (15.05.2023)
Petkuta vakuutusyhtiötä ja maksat kaiken itse (26.03.2023)
Terroristit joukossamme (03.03.2023)
Ympärivuotisilla lumihelvettiin (12.12.2023)

2022

MIKSI... (12.12.2022)
HSL – Itkeäkö vai nauraa? (16.10.2022)
Kuljettajapula ajateltava täysin uusiksi (26.10.2022)
Auton ajokortti 17-vuotiaille – Virheillä kuten ennenkin? (29.09.2022)
Onko Suomessa järki pysähtynyt? (25.08.2022)
MIKSI? (14.06.2022)
EU:n tietosuojalaki on kaupan este (03.05.2022)
Suomi – nukkuvien maa (04.04.2022)
Sirkus Töölöntori (01.03.2022)
Suomi pilkkaa veronmaksajia (03.02.2022)

2021

Kyvyttömyydem kukkaset – Tietyömaat (11.11.2021)
Ei kannata yrittää (10.9.2021)
Etanoli – ilmastomuuttajien sokea piste (13.8.2021)
Helsingin (ja muiden kaupunkien) hölmöily näivettää keskustoja (18.6.2021)
Quo vadis, nokian? (20.5.2021)
Manipuloitu LP-raportti on vain jäävuoren huippu (15.4.2021)
Suuri puhallus! (5.3.2021)
Kuskeja ja renkaita (3.1.2021)

2020

Valheellinen liikennepolitiikka – Liikenneturvallisuuden surma (11.12.2020)
Yli kymmenen hyvää syytä rakentaa Vaasa – Umeå linkki, Kvarkentie (19.11.2020)
Mikä hiljensi Harakan? (15.10.2020)
Maantiekuljetukset polvilleen (11.9.2020)
Avuttomuuden ratinkääntäjät (14.8.2020)
Montako henkeä taas uhrataan LVM:n alttarilla (9.3.2020)
Tappavat valot (3.2.2020)

2019

Sähköauto kaatuu vetyautoon! (13.12.2019)
Liikennenäkeminen on monesta kiinni (15.11.2019)
Tervetuloa Tivoli Keskustatunneliin (17.10.2019)
LVM pantava holhoukseen (19.9.2019)
Tunnustan, olen taparikollinen (20.8.2019)
LP:n ylösnousemus (12.6.2019)
Elävä lentohistoria Malmille! (30.4.2019)
Malmin Vihreä miljardihauta (4.4.2019)
Minä ja Mäntyranta – Ei, ei tätä kestä selvinpäin (14.3.2019)
Pääkaupungin kelvoton liikenne (poliisi), osa 2 (31.1.2019)

2018

Pääkaupungin kelvoton liikenne (poliisi) (19.12.2018)
Kultakaivos (20.11.2018)
Nastarenkaat tappavat enemmän kuin pelastavat (25.10.2018)
Jussi Poliisi katselee liikennettä Jussi Poliisi ei ajattele (28.9.2018)
Vihreät kaatuvat liikenteeseen (24.8.2018)
Elää ja antaa elää (26.6.2018)
Hengenvaaralliset talvirenkaat (11.5.2018)
Sähköauton seuraava askel (6.4.2018)
Raidejoke kansan hallintaan (5.3.2018)
Suurten lupausten Raidejoke (30.1.2018)

2017

Kateus maan perii (20.12.2017)
"Vihreä Helsinki" tappaa päästöillä (13.11.2017)
Jakelumullistus (19.10.2017)
HCT-rekoista päätöksiin – Näin ei voi jatkua (20.9.2017)
Sähköauto – ilmastohirviö bensa-autoon verrattuna (31.8.2017)
Tässä ei ole tulevaisuus (20.6.2017)
Näin meitä huiputetaan! (10.5.2017)
Rengasmääräykset hullujen hommaa! (3.4.2017)
Liikenteen huutavin vääryys! (6.3.2017)
Ylinopeus, tilannenopeus ja kohtuuttomat rangaistukset (23.1.2017)

2016

Usko nujertaa faktat vihreässä liikennetekniikassa (1.12.2016)
Niin niin automies että! (31.10.2016)
Silmitöntä tuhlausta – kansa maksaa (3.10.2016)
Antti Vehviläinen, yllytätte väheksymään liikennesääntöjä (24.8.2016)
Helsinki ja Espoo kusettavat (27.6.2016)
VW-moka opiksi kaikille (20.5.2016)
Pääkaupunkiseudun PanamanPaperit (15.4.2016)
Renkaita rengasmeressä (18.3.2016)
Kohtalokkaita virheitä 1. (26.2.2016)
Demokratiakato (20.1.2016)

2015

Hölmöläisten joukkoliikennelait (2.12.2015)
Se mikä ei näy, sitä ei ole (20.10.2015)
Kansa pannaan maksamaan liikenteen miljoonamokat (18.9.2015)
...sillä he eivät tiedä mitä tekevät (21.8.2015)
Voiko tyhmempää sakkia olla (25.6.2015)
Autotehtaan käsi on jo lompakossasi (28.5.2015)
Hölmöläiset liikemiehinä (22.4.2015)
Joukkoliikenteen Vihreä uskonto (19.3.2015)
Aatos Erkko "kaatoi" Sanomia (20.2.2015)
Eljas Erkko "kaatoi" autotuojat (21.1.2015)

2014

Julkinen liikenne, Suomalaisen hulluuden huippu (5.12.2014)
Kumipyöräliikenteen tuska (7.11.2014)
Johtavia erityisasiantuntijoita pilvin pimein (3.10.2014)
Trafi veneilijöille: Vielä me teidätkin opetetaan (26.6.2014)
Kaikkea ne venäläiset keksii (26.6.2014)
Trafi rokottaa lainvastaisesti, ministeriö hyväksyy (19.6.2014)
Ei voi olla totta (26.5.2014)
Kaiken maailman turvatarkastuksia (25.4.2014)
Helsinki rakkaani, koita kestää (29.3.2014)
Yhteiskunnalla on syöpä (1.3.2014)
"Kyllä kansalla on rahaa!" (27.1.2014)

2013

Nastarenkaat pitää jo kieltää (3.12.2013)
Voitto ei ole voitto (28.10.2013)
Puna-vihersokeus on paha ongelma (25.9.2013)
Liikennekieli (29.8.2013)
Pelko on avain valtaan (17.6.2013)
Peilistä lukemisen taito (20.5.2013)
Älä usko kataisen hallitusta (19.4.2013)
Logiikan puutteesta (25.3.2013)
Liikennetantta-mafia on kansallinen katastrofi (26.2.2013)
Ymmärtävätkö koskaan? (29.1.2013)

2012

Suomen salainen ase: Joulupukki! (5.12.2012)
Vihreä valta on kultaakin kalliimpaa (31.10.2012)
Suojatie ei ole suojatie! (1.10.2012)
Sokaiseva ylinopeushysteria (4.9.2012)
Vihreiden Waterloo (20.6.2012)
Kerjäläisarmeija (29.5.2012)
Onko Päivi Räsänen sokea? (26.4.2012)
Liikenneturvallisuusnäpertelijät (30.3.2012)
Liikenneturvallisuuden rahanreikä (27.2.2012)
Virkamiesvalta selättää kansanvallan (30.1.2012)
Liikenneturvallisuusongelma no.1: Kyvyttömät johtajat (5.12.2012)
Psykoottiset (3.11.2012)
Edesvastuuton vasemmistoliitto (4.10.2012)

2011

Trafi kuristaa suomalaisia (29.8.2011)
Tehtävänä ruikuttaa? (22.6.2011)
On lehtiä ja lehtiä (30.5.2011)
Epämiellyttävä ilmiö (3.5.2011)
Siunattu hulluus (29.3.2011)
Muotoilun sokea piste (2.3.2011)
On sulla poka pimiät jutut (31.1.2011)

2010

Naisistuminen (1.12.2010)
VR, näköalattomuuden huippu (19.11.2010)
Kelvoton liikenneministeri on erotettava! (11.10.2010)
Taas autoilijaa kusetetaan (15.9.2010)
© Auto, tekniikka ja kuljetus 2011-2012 
B Yhtiöt Oy  |  Nuijamiestentie 5 A 00400 Helsinki  | Puhelin (vaihde) (09) 547 621  |  etunimi.sukunimi@boy.fi