Klaus Bremerin
Blogi
Trafi kuristaa suomalaisia PDF Tulosta Sähköposti
29.08.2011 17:50
Ennen autoilijat saivat odottaessa tarvitsemansa palvelut läänin, maistraatin ja liikenneministeriön harvoilta virkamiehiltä vastineina maksamilleen veroille. Sitten tuli virkamiesten pikku liikeyritys Autorekisterikeskus, ARK, ja siitä se alkoi: palveluhinnasto joka haastoi virkamiehen mielikuvituksen. Neuvojakaan ei enää saanut ilman maksua. Ja ARK kasvoi virkamiehiä kuin pullataikina.

ARK:n menestys synnytti seuraajakseen ”Liikenteen turvallisuusvirasto" Trafin. Se sai hallinnoitavakseen kaiken liikenteen: tie-, raide-, vesi- ja ilmaliikenteen. Trafi kasvoi jättiläiseksi ARK:een verrattuna. Virkamiehet osaavat lisätä byrokratiaa, ja lisä byrokratia perustelee lisää virkamiehiä. Trafi pursuaa yli äyräidensä virkamiehistä, niitä on peräti 516, jotka tuottavat palkkansa liikennemuodot kattavalla hinnastolla.

Liikenneturvallisuuteen vetoaminen antaa näköjään virkamiehille vapaat kädet mille tahansa. Hinnaston monipuolisuutta rajaa vain virkamiehen mielikuvituksen vajavuus. Hinnasto takaa Trafin virkamiehille pomminvarman, kiireettömän työpaikan täysillä loma-, sosiaali- ja terveydenhoitoetuisuuksilla. Palkka napsahtaa tilille kuin amen kirkossa olivatpa maa ja kansa miten syvässä lamassa tahansa. Trafin hinnastoa voi ihailla netissä www.trafi.fi/maksutaulukko

Trafin rautatiehinnasto täyttää kaksi A4-sivua. Korkein kiinteä hinta on turvallisuustodistuksella yhdellä rataosuudella liikennöivälle yritykselle, 3000 €. Junankuljettajan lupakirja maksaa 150 €, poikkeusluvat 140 €.

Tieliikenteen hinnasto vaatii 4½ A4-sivua. Eniten eli 950 € peritään mm. tyyppihyväksyntä- sekä tuotannon vaatimustenmukaisuuden valvontatyöstä päivää kohti. Autokoululupa maksaa 370 € ja kuljettajatutkinnon ajokoe raskaalla E-luokan ajoneuvoyhdistelmällä 95 €, liikenneyrittäjäkoe 200 €.

Meriliikenteen hinnasto on 5½ sivua pitkä. Suurnopeusmatkustaja-aluksen liikennelupa maksaa 520 €, ammattiveneen tyyppihyväksyntä 104 €, luotsin ohjauskirja 109 €, käsisammuttimien huoltajatodistus 52 €, Ei rekisterissä -todistus 122 €, jne.

Ilmailun hinnasto täyttää peräti17½ A4-sivua ! Toimilupa peruskoulutukseen maksaa 2500 €, lentokoneen tyyppikoulutuslupa 2000 € eli 4 – 5 kertaa enemmän kuin suurnopeusmatkustaja-aluksen liikennelupa ! Lentoonlähtöpainoltaan yli 50 t painavan lentokoneen pelkkä lentotoimintalupa maksaa enimillään jopa yli 140 000 € eli 47 kertaa enemmän kuin yhtä rataosuutta liikennöivältä junalta vaadittu turvatodistus. Alle 10 t painavien lentolaitteiden liikenneluvasta peritään 1500 €, harrastelentäjän eli valoisan ajan ”poutahaukan” lentolupakirja maksaa 120 € eli enemmän kuin luotsin ohjauskirja ja lähes saman kuin junankuljettajan lupakirja.

Lentolupakirjan, vuosittain uusittavan tyyppikelpuutuslupakirjan ja lääketieteellisen kelpuutustodistuksen käsittelyaika on kaksi viikkoa, Jonottajien käsittely kestää kauemminkin, mutta jos maksaa Trafi-ilmailulle sen pyytämän ”lahjuksen” 600 €, jonottavat ohitetaan eli jonottajia syrjitään, ja ”lahjuksen” maksajan anomus käskitellään seuraavana arkipäivänä. Jos henkilöstöllä on tulospalkkaus, se on lahjus!

Trafin eettisesti ja moraalisesti arveluttavat hinnastot ovat useimmille tuntemattomia. Esimerkiksi tieliikenteessä ärsyttävävät katsastus- ja ajokorttitutkintomonopolit ovat kansallinen häpeä. Eri liikennemuotojen ammattilaiset tuomitsevat Trafin toiminnan, jossa kauttaaltaan on astian maku, pahasti! Kasan päällimmäisenä rahaa tienaa pääjohtaja Kari Wihlman. Pinnan alla asioita riittää vielä lisää.
 

Lisää kommentti

Pysy otsikon asiassa
ÄLÄ HUUDA! eli käytä isoja kirjaimia
Noudata Suomen lakia ja hyviä tapoja
Jokainen vastaa itse kirjoituksestaan, myös lain edessä


Turvakoodi
Päivitä

 

Blogissa aiemmin:

Ylinopeus ja nopeusrajoitukset – Suomalaisten aivotulppa (16.9.2024)
Viranomaiset ja liikenneturvallisuus: Mössötystä riittää, kukaan ei valvo (20.8.2024)
Risteysalueen tappava ristiriita (12.6.2024)
Minä, vapaa Suomen kansalainen, ja minua suurempi: HERRA VIRKAHERRA (29.4.2024)
Jäikö tärkein näkemättä, Jyri Häkämies? (22.3.2024)
Miksi niin paljon turhaa? (22.2.2024)
2020 – 2024 samoilla renkailla kesät talvet – Nyt jo neljänteen talveen! (22.1.2024)

2023

Soita LVM, Traficom, Väylävirasto... tulee kuka, mitä, häh...? (12.12.2023)
Taksit ilman kuluttajansuojaa (14.11.2023)
Miksi hyväksytään vääriä liikenneympyröitä? (12.10.2023)
Suomalainen ei kiitä! (15.09.2023)
Minne menet, Helsinki? (21.08.2023)
Päästöistä ja saasteista viis – Vihreät lamaannuttavat Helsingin (14.06.2023)
Mikä Helsinkiä riivaa? (15.05.2023)
Petkuta vakuutusyhtiötä ja maksat kaiken itse (26.03.2023)
Terroristit joukossamme (03.03.2023)
Ympärivuotisilla lumihelvettiin (12.12.2023)

2022

MIKSI... (12.12.2022)
HSL – Itkeäkö vai nauraa? (16.10.2022)
Kuljettajapula ajateltava täysin uusiksi (26.10.2022)
Auton ajokortti 17-vuotiaille – Virheillä kuten ennenkin? (29.09.2022)
Onko Suomessa järki pysähtynyt? (25.08.2022)
MIKSI? (14.06.2022)
EU:n tietosuojalaki on kaupan este (03.05.2022)
Suomi – nukkuvien maa (04.04.2022)
Sirkus Töölöntori (01.03.2022)
Suomi pilkkaa veronmaksajia (03.02.2022)

2021

Kyvyttömyydem kukkaset – Tietyömaat (11.11.2021)
Ei kannata yrittää (10.9.2021)
Etanoli – ilmastomuuttajien sokea piste (13.8.2021)
Helsingin (ja muiden kaupunkien) hölmöily näivettää keskustoja (18.6.2021)
Quo vadis, nokian? (20.5.2021)
Manipuloitu LP-raportti on vain jäävuoren huippu (15.4.2021)
Suuri puhallus! (5.3.2021)
Kuskeja ja renkaita (3.1.2021)

2020

Valheellinen liikennepolitiikka – Liikenneturvallisuuden surma (11.12.2020)
Yli kymmenen hyvää syytä rakentaa Vaasa – Umeå linkki, Kvarkentie (19.11.2020)
Mikä hiljensi Harakan? (15.10.2020)
Maantiekuljetukset polvilleen (11.9.2020)
Avuttomuuden ratinkääntäjät (14.8.2020)
Montako henkeä taas uhrataan LVM:n alttarilla (9.3.2020)
Tappavat valot (3.2.2020)

2019

Sähköauto kaatuu vetyautoon! (13.12.2019)
Liikennenäkeminen on monesta kiinni (15.11.2019)
Tervetuloa Tivoli Keskustatunneliin (17.10.2019)
LVM pantava holhoukseen (19.9.2019)
Tunnustan, olen taparikollinen (20.8.2019)
LP:n ylösnousemus (12.6.2019)
Elävä lentohistoria Malmille! (30.4.2019)
Malmin Vihreä miljardihauta (4.4.2019)
Minä ja Mäntyranta – Ei, ei tätä kestä selvinpäin (14.3.2019)
Pääkaupungin kelvoton liikenne (poliisi), osa 2 (31.1.2019)

2018

Pääkaupungin kelvoton liikenne (poliisi) (19.12.2018)
Kultakaivos (20.11.2018)
Nastarenkaat tappavat enemmän kuin pelastavat (25.10.2018)
Jussi Poliisi katselee liikennettä Jussi Poliisi ei ajattele (28.9.2018)
Vihreät kaatuvat liikenteeseen (24.8.2018)
Elää ja antaa elää (26.6.2018)
Hengenvaaralliset talvirenkaat (11.5.2018)
Sähköauton seuraava askel (6.4.2018)
Raidejoke kansan hallintaan (5.3.2018)
Suurten lupausten Raidejoke (30.1.2018)

2017

Kateus maan perii (20.12.2017)
"Vihreä Helsinki" tappaa päästöillä (13.11.2017)
Jakelumullistus (19.10.2017)
HCT-rekoista päätöksiin – Näin ei voi jatkua (20.9.2017)
Sähköauto – ilmastohirviö bensa-autoon verrattuna (31.8.2017)
Tässä ei ole tulevaisuus (20.6.2017)
Näin meitä huiputetaan! (10.5.2017)
Rengasmääräykset hullujen hommaa! (3.4.2017)
Liikenteen huutavin vääryys! (6.3.2017)
Ylinopeus, tilannenopeus ja kohtuuttomat rangaistukset (23.1.2017)

2016

Usko nujertaa faktat vihreässä liikennetekniikassa (1.12.2016)
Niin niin automies että! (31.10.2016)
Silmitöntä tuhlausta – kansa maksaa (3.10.2016)
Antti Vehviläinen, yllytätte väheksymään liikennesääntöjä (24.8.2016)
Helsinki ja Espoo kusettavat (27.6.2016)
VW-moka opiksi kaikille (20.5.2016)
Pääkaupunkiseudun PanamanPaperit (15.4.2016)
Renkaita rengasmeressä (18.3.2016)
Kohtalokkaita virheitä 1. (26.2.2016)
Demokratiakato (20.1.2016)

2015

Hölmöläisten joukkoliikennelait (2.12.2015)
Se mikä ei näy, sitä ei ole (20.10.2015)
Kansa pannaan maksamaan liikenteen miljoonamokat (18.9.2015)
...sillä he eivät tiedä mitä tekevät (21.8.2015)
Voiko tyhmempää sakkia olla (25.6.2015)
Autotehtaan käsi on jo lompakossasi (28.5.2015)
Hölmöläiset liikemiehinä (22.4.2015)
Joukkoliikenteen Vihreä uskonto (19.3.2015)
Aatos Erkko "kaatoi" Sanomia (20.2.2015)
Eljas Erkko "kaatoi" autotuojat (21.1.2015)

2014

Julkinen liikenne, Suomalaisen hulluuden huippu (5.12.2014)
Kumipyöräliikenteen tuska (7.11.2014)
Johtavia erityisasiantuntijoita pilvin pimein (3.10.2014)
Trafi veneilijöille: Vielä me teidätkin opetetaan (26.6.2014)
Kaikkea ne venäläiset keksii (26.6.2014)
Trafi rokottaa lainvastaisesti, ministeriö hyväksyy (19.6.2014)
Ei voi olla totta (26.5.2014)
Kaiken maailman turvatarkastuksia (25.4.2014)
Helsinki rakkaani, koita kestää (29.3.2014)
Yhteiskunnalla on syöpä (1.3.2014)
"Kyllä kansalla on rahaa!" (27.1.2014)

2013

Nastarenkaat pitää jo kieltää (3.12.2013)
Voitto ei ole voitto (28.10.2013)
Puna-vihersokeus on paha ongelma (25.9.2013)
Liikennekieli (29.8.2013)
Pelko on avain valtaan (17.6.2013)
Peilistä lukemisen taito (20.5.2013)
Älä usko kataisen hallitusta (19.4.2013)
Logiikan puutteesta (25.3.2013)
Liikennetantta-mafia on kansallinen katastrofi (26.2.2013)
Ymmärtävätkö koskaan? (29.1.2013)

2012

Suomen salainen ase: Joulupukki! (5.12.2012)
Vihreä valta on kultaakin kalliimpaa (31.10.2012)
Suojatie ei ole suojatie! (1.10.2012)
Sokaiseva ylinopeushysteria (4.9.2012)
Vihreiden Waterloo (20.6.2012)
Kerjäläisarmeija (29.5.2012)
Onko Päivi Räsänen sokea? (26.4.2012)
Liikenneturvallisuusnäpertelijät (30.3.2012)
Liikenneturvallisuuden rahanreikä (27.2.2012)
Virkamiesvalta selättää kansanvallan (30.1.2012)
Liikenneturvallisuusongelma no.1: Kyvyttömät johtajat (5.12.2012)
Psykoottiset (3.11.2012)
Edesvastuuton vasemmistoliitto (4.10.2012)

2011

Trafi kuristaa suomalaisia (29.8.2011)
Tehtävänä ruikuttaa? (22.6.2011)
On lehtiä ja lehtiä (30.5.2011)
Epämiellyttävä ilmiö (3.5.2011)
Siunattu hulluus (29.3.2011)
Muotoilun sokea piste (2.3.2011)
On sulla poka pimiät jutut (31.1.2011)

2010

Naisistuminen (1.12.2010)
VR, näköalattomuuden huippu (19.11.2010)
Kelvoton liikenneministeri on erotettava! (11.10.2010)
Taas autoilijaa kusetetaan (15.9.2010)
© Auto, tekniikka ja kuljetus 2011-2012 
B Yhtiöt Oy  |  Nuijamiestentie 5 A 00400 Helsinki  | Puhelin (vaihde) (09) 547 621  |  etunimi.sukunimi@boy.fi