Klaus Bremerin
Blogi
”Vihreä Helsinki” tappaa päästöillä PDF Tulosta Sähköposti
13.11.2017 00:00
EU:ssa Saksa on edelläkävijä taistelussa puhtaamman kaupunki-ilman puolesta. Katuliikennettä ja moottoriajoneuvoja säännellään kovalla kädellä. Hollanti ja Norja seuraavat tiiviissä tuntumassa. Dieseleille suunnitellaan ja määrätään ajokieltoja. Liikennettä rajoitetaan. Sähkö ja puhtaammat vaihtoehtopolttoaineet valloittavat julkista liikennettä.
 
Vihreän puolueen kannattajat edustavat keskimääräistä koulutetumpaa väestöä, korostavat koulutuksen merkitystä, korostavat nykyaikaista ja ennakkoluulotonta osaamista. Vihreät ovat nopeita tuomitsemaan ”menneiden aikojen menetelmiä ja vanhanaikaisia toimintatapoja.
 
Liikennetekniikka, maailman nopeimmin kehittyviä tekniikan aloja, on kuitenkin Vihreille ”musta aukko”. Autonvastaisuus on aatteen kivijalka. Se perustuu sokeasti tunteisiin, samoin raideliikenteen kritiikitön ihannointi.
 
Vihreän puolueen johtohenkilöt hallitsevat ja ohjaavat Helsingin liikennepolitiikkaa yksinvaltaisesti. Tuloksena on kansalaisten veroeurojen silmitöntä haaskausta ja kansalaisten terveyttä vaarantavia ratkaisuja.
 
Vihreiden Pekka Sauri, filosofian tohtori ja psykologi, oli Vihreiden pj. 1991-93, valtuuston pj. 2001-03, Helsingin ympäristötoimen ja kaupunkirakentamisen kaupunginjohtaja 2003- 17. Tuolloin alkoi myös Helsingin liikenteen, -suunnittelun sekä kaupunkisuunnitteluviraston johtopaikkojen Vihreä valloitus.
 
Vihreiden Otso Kivekäs, filosofian maisteri, kansalaisaktivisti, totaalikieltäytyjä, Aseistakieltäytyjäliiton ent. järjestösihteeri; Muurinmurtajat kansalaistottelemattomuusryhmän aktivisti; katumielenosoittaja Prahassa, Göteborgissa, Genevessä; nostettiin Helsingin Vihreät valtuustoryhmän pj:ksi, kaupunginhallituksen vpj:ksi 2014-15, Helsingin Kaupungin Liikennelaitoksen hallituksen pj:ksi toimien samalla Pyöräliiton pj:na ja Helsingin Polkupyöräilijöiden perustajana ja vpj:na.
 
Vihreiden Tuomas Rantanen, opiskelija ja kansalaisaktivisti, nostettiin Helsingin Liikennelaitoksen hallituksen pj:ksi.
 
Vihreiden Hannu Oskala, kansanmuusikko, nostettiin Helsingin Vihreiden pj:ksi 2012-13, kaupunginhallituksen jäseneksi 2013-16, tuli tunnetuksi ajaessaan Helsingin parkkipaikkoja terasseiksi, pyöräpaikoiksi ja puistoiksi ja aloitteellaan Mannerheimintien muuttamiseksi kävelykaduksi.
 
Vihreiden Ville Lehmuskoski, pitkäaikainen valtuustoryhmän pj. nostettiin liikennesuunnittelupäälliköksi ja 2014 Helsingin Kaupungin Liikennelaitoksen toimitusjohtajaksi jatkaen edelleen.
 
Vihreiden Osmo Soininvaara, puolueen puheenjohtaja kahdesti, 16 vuotta kansanedustaja, valtuuston jäsen vuodesta 1985, kaupunkisuunnittelulautakunnan ”ikuisjäsen”, puolueen pääideologina pidetty leppymätön autonvihaaja, on vaikutusvaltaisin myös liikennepolitiikan tekijänä.
 
Vihreiden Anni Sinnemäki, humanististen tieteiden kandidaatti ja runoilija, kansanedustaja 1999-2015, Vihreiden pj. 2009-11, valtuuston jäsen 2005-15, kaupunkisuunnittelusta vastaava apulaiskaupunginjohtaja 2015, valloitti 2017 Pekka Saurin paikan Helsingin rakentamisesta ja kaupunkikuvan kehittämisestä vastaavana kaupunginjohtajana.
 
Vihreiden valtakaudella Kaupunkisuunnitteluvirasto on työnnetty täyteen Vihreää liikenneideologiaa.
 
Länsimetro, liki viidellä vuodella myöhästynyt valmistuminen ja sen kaksinkertaistuneet miljoonakustannukset, on Vihreän puolueen liikennetekniikka- taitojen täyshaaveri. Se on koskenut kipeästi jokaisen helsinkiläisen ja espoolaisen kukkaroon. Helsingin rakentamisesta vastaavan filosofiantohtori, psykologi Pekka Saurin pakkomielteinen johto näkyy Espoonkin toiminnoissa saakka. Kivekäs, Rantanen, Lehmuskoski, Soininvaara ja Sinnemäki ovat avainpaikoilla vahvasti myötävaikuttaneet surulliseen tulokseen.
 
Helsingin keskustan katutyöt, muutokset ja rakentaminen aivokuolleena ryppäänä keväästä 2017 syksyyn 2018 on yhtä suuri katastrofi ja liikenneteknisen osaamisen ala-arvoinen näyte Sauri-Sinnemäen kaupunginjohdollisesta liikenneteknisestä osaamisesta kuin Länsimetro.
 
Helsingin keskustasta ulos johtavien pääväylien – Mechelininkadun, Topeliuksenkadun ja Mannerheimintien yhtaikainen torppaaminen on tehnyt, ja tekee, mittaamattomia ruuhkia ja autojonoja aamuin ja iltapäivisin. Ne synnyttävät ja syytävät Helsingin hengitysilmaan tuhansia turhia tonneja hiilidioksidi- ja rikkipäästöjä päivittäin samalla kun autojen ja joukkoliikennevälineiden matkustajilta ja kaupungin elinkeinoelämältä tuhlaantuu tuhansia tunteja työaikaa turhissa ruuhkissa. Päivittäin! Vielä pitkälle ensi vuoteen!
 
Helsingin keskustan katujen tulppaaminen tuntuu kuin kiusallaan tehdyltä. Yksikaistaisiksi puristettujen pääväylien työmailla ei näy ankaraa työntekoa – pari kolme miestä ja jokunen työkone kilometrien mittaisilla katutyömailla. Iltapäiväkolmelta duunirensselit on pantu naulaan, työmaat ovat tyhjillään. Vain autojonot ja ruuhkat, joita työmaat keräävät myös lauantaisin, sunnuntaisin ja muina pyhinä, elävöittävä tyhjien puomein aidattujen työmaiden reunoja. Turha on myös kysyä työmaiden miehitykseltä mitään. Ei puhua suomea, auttavasti englantia paremminkin.
 
Helsingin keskustan satamien hallitsematon liikennesuunnittelu ja hirvittävät kuorma-, linja- ja rekka-autosumput Ruoholahden ja Katajanokan kohdalla ovat ”Herran hallussa”. Kaupunkisuunnitteluvirasto ei tarjoa minkäänlaista uskottavaa suunnitelmaa saati ratkaisua. Yhtä vähän kuin yksisuuntaisen Fredrikinkadun kilometrin mittaisella osuudella pitkin vuorokautta liikennevirtaa vastaan ajavien autojen pysäyttämiseen.
 
Keskustatunneli korjaisi ja helpottaisi kapealle niemelle ahdetun Helsingin keskustan ruuhkia ratkaisevasti. Mutta Vihreiden liikenneasiantuntijoiden kärki, valtuustoryhmän puheenjohtaja, HKL:n ent. puheenjohtaja, kansalaisaktivisti Kivekäs sanoo enempiä perusteluja kuuntelematta ”ei”. Kun ei! Keskustatunneli voisi sujuvoittaa liikennevirtoja ja vähentää myrkyllisiä päästöjä.
 

Lisää kommentti

Pysy otsikon asiassa
ÄLÄ HUUDA! eli käytä isoja kirjaimia
Noudata Suomen lakia ja hyviä tapoja
Jokainen vastaa itse kirjoituksestaan, myös lain edessä


Turvakoodi
Päivitä

 

Jussi Poliisi katselee liikennettä Jussi Poliisi ei ajattele (28.9.2018)
Vihreät kaatuvat liikenteeseen (24.8.2018)
Elää ja antaa elää (26.6.2018)
Hengenvaaralliset talvirenkaat (11.5.2018)
Sähköauton seuraava askel (6.4.2018)
Raidejoke kansan hallintaan (5.3.2018)
Suurten lupausten Raidejoke (30.1.2018)

2017

Kateus maan perii (20.12.2017)
"Vihreä Helsinki" tappaa päästöillä (13.11.2017)
Jakelumullistus (19.10.2017)
HCT-rekoista päätöksiin – Näin ei voi jatkua (20.9.2017)
Sähköauto – ilmastohirviö bensa-autoon verrattuna (31.8.2017)
Tässä ei ole tulevaisuus (20.6.2017)
Näin meitä huiputetaan! (10.5.2017)
Rengasmääräykset hullujen hommaa! (3.4.2017)
Liikenteen huutavin vääryys! (6.3.2017)
Ylinopeus, tilannenopeus ja kohtuuttomat rangaistukset (23.1.2017)

2016

Usko nujertaa faktat vihreässä liikennetekniikassa (1.12.2016)
Niin niin automies että! (31.10.2016)
Silmitöntä tuhlausta – kansa maksaa (3.10.2016)
Antti Vehviläinen, yllytätte väheksymään liikennesääntöjä (24.8.2016)
Helsinki ja Espoo kusettavat (27.6.2016)
VW-moka opiksi kaikille (20.5.2016)
Pääkaupunkiseudun PanamanPaperit (15.4.2016)
Renkaita rengasmeressä (18.3.2016)
Kohtalokkaita virheitä 1. (26.2.2016)
Demokratiakato (20.1.2016)

2015

Hölmöläisten joukkoliikennelait (2.12.2015)
Se mikä ei näy, sitä ei ole (20.10.2015)
Kansa pannaan maksamaan liikenteen miljoonamokat (18.9.2015)
...sillä he eivät tiedä mitä tekevät (21.8.2015)
Voiko tyhmempää sakkia olla (25.6.2015)
Autotehtaan käsi on jo lompakossasi (28.5.2015)
Hölmöläiset liikemiehinä (22.4.2015)
Joukkoliikenteen Vihreä uskonto (19.3.2015)
Aatos Erkko "kaatoi" Sanomia (20.2.2015)
Eljas Erkko "kaatoi" autotuojat (21.1.2015)

2014

Julkinen liikenne, Suomalaisen hulluuden huippu (5.12.2014)
Kumipyöräliikenteen tuska (7.11.2014)
Johtavia erityisasiantuntijoita pilvin pimein (3.10.2014)
Trafi veneilijöille: Vielä me teidätkin opetetaan (26.6.2014)
Kaikkea ne venäläiset keksii (26.6.2014)
Trafi rokottaa lainvastaisesti, ministeriö hyväksyy (19.6.2014)
Ei voi olla totta (26.5.2014)
Kaiken maailman turvatarkastuksia (25.4.2014)
Helsinki rakkaani, koita kestää (29.3.2014)
Yhteiskunnalla on syöpä (1.3.2014)
"Kyllä kansalla on rahaa!" (27.1.2014)

2013

Nastarenkaat pitää jo kieltää (3.12.2013)
Voitto ei ole voitto (28.10.2013)
Puna-vihersokeus on paha ongelma (25.9.2013)
Liikennekieli (29.8.2013)
Pelko on avain valtaan (17.6.2013)
Peilistä lukemisen taito (20.5.2013)
Älä usko kataisen hallitusta (19.4.2013)
Logiikan puutteesta (25.3.2013)
Liikennetantta-mafia on kansallinen katastrofi (26.2.2013)
Ymmärtävätkö koskaan? (29.1.2013)

2012

Suomen salainen ase: Joulupukki! (5.12.2012)
Vihreä valta on kultaakin kalliimpaa (31.10.2012)
Suojatie ei ole suojatie! (1.10.2012)
Sokaiseva ylinopeushysteria (4.9.2012)
Vihreiden Waterloo (20.6.2012)
Kerjäläisarmeija (29.5.2012)
Onko Päivi Räsänen sokea? (26.4.2012)
Liikenneturvallisuusnäpertelijät (30.3.2012)
Liikenneturvallisuuden rahanreikä (27.2.2012)
Virkamiesvalta selättää kansanvallan (30.1.2012)
Liikenneturvallisuusongelma no.1: Kyvyttömät johtajat (5.12.2012)
Psykoottiset (3.11.2012)
Edesvastuuton vasemmistoliitto (4.10.2012)

2011

Trafi kuristaa suomalaisia (29.8.2011)
Tehtävänä ruikuttaa? (22.6.2011)
On lehtiä ja lehtiä (30.5.2011)
Epämiellyttävä ilmiö (3.5.2011)
Siunattu hulluus (29.3.2011)
Muotoilun sokea piste (2.3.2011)
On sulla poka pimiät jutut (31.1.2011)

2010

Naisistuminen (1.12.2010)
VR, näköalattomuuden huippu (19.11.2010)
Kelvoton liikenneministeri on erotettava! (11.10.2010)
Taas autoilijaa kusetetaan (15.9.2010)
© Auto, tekniikka ja kuljetus 2011-2012 
B Yhtiöt Oy  |  Nuijamiestentie 5 A 00400 Helsinki  | Puhelin (vaihde) (09) 547 621  |  etunimi.sukunimi@boy.fi