Klaus Bremerin
Blogi
Johtavia erityisasiantuntijoita pilvin pimein PDF Tulosta Sähköposti
03.10.2014 21:32
PUHUTAAN LIIKENTEEN ROBOTISOINNISTA 
Jonka tulon vuoteen 2017 mennessä ”johtavat erityisasiantuntijat” Suomessa näkevät todellisena. Peruskoulupohjalta. Ei niin hulluja voisi suoltaa paremmalla koulutuksella. Pinnallinenkin autoilun historian tunteminen auttaisi näkemään selvemmin.
 
ALOITETAAN SÄHKÖAUTOSTA
Se hallitsi tieliikennettä 1910-luvulla. Sen ongelmana oli vain 150-180 km:n toimintamatka yhdellä akkujen latauksella. Kuuluisa Thomas Alva Edison lupasi ratkaista ongelman. Kun kävi selväksi ettei Edison onnistuisi, otto-moottoriautot olivat jo rakentaneet bensa-asemaverkoston yli koko Amerikan. Sähköauton menestys katkesi kuin kanan lento.
 
Sen jälkeen suuret autonvalmistajat ovat vähän väliä yrittäneet ratkaista akkuongelmaa onnistumatta. Ilmastonmuutosuhka vauhditti uuteen kehitysaaltoon. Se näyttää hiipuvan johtavan Toyotan lopettamisilmoitukseen syynä ratkaisematon akkuongelma. Samalla hybridiautotkin häviävät  ”pihistyskilpailuissa” dieselautoille.
 
Vaihtoehtoisia energialähteitä on haettu 1910-luvulta saakka. On kehitetty höyry-, sähkö-, kaasu-, suihku-, kaasuturbiini-, vauhtipyörä-, aurinkoenergia- ja mitä-ikinä-muita moottoreita huomiota herättävään alkuun… lopahtamiseen vähin äänin.

Suomessa kotimainen autotehdas ratkaisi suurin suin polttoaineongelman petrolimoottorilla. Se kuoli pian huumaavine tuoksuineen monen uskovan menettäessä sijoituksensa.

Sama autotehdas halusi valloittaa markkinat farmariautostaan tekemällä sähköautolla. Meikäläinenkin ehti koeajaa ja raportoida autosta ennen kuin tehtaan ruotsalainen omistaja taisi lopettaa aikeet.

Suomessa valtion öljy-yhtiö päätti uranuurtajana valloittaa koko maailma sähköautolla. Rahaa ei talon tapaan säästetty millään maailmanvalloitusretkellä, ei tälläkään. Kehittäjää oli kuin pilveä ja koko Pohjois-Suomikin oli jo paperilla peitetty latausverkostolla. Osallistuminen tämän lehden Arctic Testiin jäädytti koko projektin Syötekylän pakkasiin.
 
STANDARDISOINTI ON "IKUISUUSONGELMA"
Kautta autoilun historian on haluttu jo yksin liikenneturvallisuuden nimissä standardisoida autojen hallintalaitteiden sijoitus ja toiminta – turhaan. Jokainen autonvalmistaja on pitänyt kiinni omasta ”persoonallisuudestaan”. Milloin äänimerkkikytkin on ratin keskellä, milloin minkäkin vivun päässä; valojen, tuulettimen, tuulilasipyyhkimien ymv. sähkökatkaisimien, lämmityslaitteen säätövipujen sijoittelu mittaristoa myöten milloin missäkin. Paljon olisi onnettomuuksia estetty, jos autosta toiseen siirtynyt kuljettaja olisi hätätilanteessa löytänyt oikean nappulan heti!
 
TULLAAN ROBOTISOINTIIN 
Se alkoi suurvarastojen trukeilla jo viime vuosisadan puolella. Kehitys tämän päivän suorituskykyyn kulki monen yllättävän vaikeuden kautta ja kesti paljon ennustettua kauemmin.

USAn robottiautokehitelmien täydennyksenä Saksan jättiläinen Daimler esitteli tuoreeltaan Mercedes Future Truck prototyyppinsä. Mahtava rekka-auto on kulkenut moottoritien vilkkaassa liikenteessä muiden seassa sen 150 km ilman kuljettajan apua. Se on mahtava saavutus (lue yksityiskohtainen selvitys tämän lehden sivuilta xx-xx). Seuraavana on siirtyminen Autobahnilta Landstrasselle, pienemmille risteäville teille, kylien ja kaupunkien läpiajoon, liikenneruuhkiin,  ja maaliikennekeskuksiin ja lastaus- ja kuormauspaikoille. Ne tuovat uusia haasteita - joihin Mersulla on periaatteessa tekninen valmius.

Paljon kauempana kuin kotikutoiset ”johtavat erityisasiantuntijat” ennustavat, siintää yhä koko liikenneympäristön robotisointi. Toteutuminen edellyttää muun muassa tutkajärjestelmien standardisointia, yhteen sovittamista  –  sitä mikä ei autojen hallintalaitteiden sijoittelun ja toimintojen kohdalla ole onnistunut yli vuosisataan. Liikenneympäristössä pahimmassa ruuhkaliikenteessä kaikkien osallistujien lukuisten elektronisten järjestelmien on puhuttava samaa kieltä keskenään. Ei voi olla Mersun, Fordin, Toyotan, Tatan, Ladan, Fiatin, Citroenin järjestelmää, ei edes venäläistä, kiinalaista, eurooppalaista, amerikkalaista, jne. järjestelmää. Eikä ainakaan Trafin järjestelmää.

Mistä näitä kaikkien alojen ”erityisasiantuntijoita”, ”johtavista erityisasiantuntijoista” puhumattakaan, pöllähtääkään meille?
 

Lisää kommentti

Pysy otsikon asiassa
ÄLÄ HUUDA! eli käytä isoja kirjaimia
Noudata Suomen lakia ja hyviä tapoja
Jokainen vastaa itse kirjoituksestaan, myös lain edessä


Turvakoodi
Päivitä

 

Jussi Poliisi katselee liikennettä Jussi Poliisi ei ajattele (28.9.2018)
Vihreät kaatuvat liikenteeseen (24.8.2018)
Elää ja antaa elää (26.6.2018)
Hengenvaaralliset talvirenkaat (11.5.2018)
Sähköauton seuraava askel (6.4.2018)
Raidejoke kansan hallintaan (5.3.2018)
Suurten lupausten Raidejoke (30.1.2018)

2017

Kateus maan perii (20.12.2017)
"Vihreä Helsinki" tappaa päästöillä (13.11.2017)
Jakelumullistus (19.10.2017)
HCT-rekoista päätöksiin – Näin ei voi jatkua (20.9.2017)
Sähköauto – ilmastohirviö bensa-autoon verrattuna (31.8.2017)
Tässä ei ole tulevaisuus (20.6.2017)
Näin meitä huiputetaan! (10.5.2017)
Rengasmääräykset hullujen hommaa! (3.4.2017)
Liikenteen huutavin vääryys! (6.3.2017)
Ylinopeus, tilannenopeus ja kohtuuttomat rangaistukset (23.1.2017)

2016

Usko nujertaa faktat vihreässä liikennetekniikassa (1.12.2016)
Niin niin automies että! (31.10.2016)
Silmitöntä tuhlausta – kansa maksaa (3.10.2016)
Antti Vehviläinen, yllytätte väheksymään liikennesääntöjä (24.8.2016)
Helsinki ja Espoo kusettavat (27.6.2016)
VW-moka opiksi kaikille (20.5.2016)
Pääkaupunkiseudun PanamanPaperit (15.4.2016)
Renkaita rengasmeressä (18.3.2016)
Kohtalokkaita virheitä 1. (26.2.2016)
Demokratiakato (20.1.2016)

2015

Hölmöläisten joukkoliikennelait (2.12.2015)
Se mikä ei näy, sitä ei ole (20.10.2015)
Kansa pannaan maksamaan liikenteen miljoonamokat (18.9.2015)
...sillä he eivät tiedä mitä tekevät (21.8.2015)
Voiko tyhmempää sakkia olla (25.6.2015)
Autotehtaan käsi on jo lompakossasi (28.5.2015)
Hölmöläiset liikemiehinä (22.4.2015)
Joukkoliikenteen Vihreä uskonto (19.3.2015)
Aatos Erkko "kaatoi" Sanomia (20.2.2015)
Eljas Erkko "kaatoi" autotuojat (21.1.2015)

2014

Julkinen liikenne, Suomalaisen hulluuden huippu (5.12.2014)
Kumipyöräliikenteen tuska (7.11.2014)
Johtavia erityisasiantuntijoita pilvin pimein (3.10.2014)
Trafi veneilijöille: Vielä me teidätkin opetetaan (26.6.2014)
Kaikkea ne venäläiset keksii (26.6.2014)
Trafi rokottaa lainvastaisesti, ministeriö hyväksyy (19.6.2014)
Ei voi olla totta (26.5.2014)
Kaiken maailman turvatarkastuksia (25.4.2014)
Helsinki rakkaani, koita kestää (29.3.2014)
Yhteiskunnalla on syöpä (1.3.2014)
"Kyllä kansalla on rahaa!" (27.1.2014)

2013

Nastarenkaat pitää jo kieltää (3.12.2013)
Voitto ei ole voitto (28.10.2013)
Puna-vihersokeus on paha ongelma (25.9.2013)
Liikennekieli (29.8.2013)
Pelko on avain valtaan (17.6.2013)
Peilistä lukemisen taito (20.5.2013)
Älä usko kataisen hallitusta (19.4.2013)
Logiikan puutteesta (25.3.2013)
Liikennetantta-mafia on kansallinen katastrofi (26.2.2013)
Ymmärtävätkö koskaan? (29.1.2013)

2012

Suomen salainen ase: Joulupukki! (5.12.2012)
Vihreä valta on kultaakin kalliimpaa (31.10.2012)
Suojatie ei ole suojatie! (1.10.2012)
Sokaiseva ylinopeushysteria (4.9.2012)
Vihreiden Waterloo (20.6.2012)
Kerjäläisarmeija (29.5.2012)
Onko Päivi Räsänen sokea? (26.4.2012)
Liikenneturvallisuusnäpertelijät (30.3.2012)
Liikenneturvallisuuden rahanreikä (27.2.2012)
Virkamiesvalta selättää kansanvallan (30.1.2012)
Liikenneturvallisuusongelma no.1: Kyvyttömät johtajat (5.12.2012)
Psykoottiset (3.11.2012)
Edesvastuuton vasemmistoliitto (4.10.2012)

2011

Trafi kuristaa suomalaisia (29.8.2011)
Tehtävänä ruikuttaa? (22.6.2011)
On lehtiä ja lehtiä (30.5.2011)
Epämiellyttävä ilmiö (3.5.2011)
Siunattu hulluus (29.3.2011)
Muotoilun sokea piste (2.3.2011)
On sulla poka pimiät jutut (31.1.2011)

2010

Naisistuminen (1.12.2010)
VR, näköalattomuuden huippu (19.11.2010)
Kelvoton liikenneministeri on erotettava! (11.10.2010)
Taas autoilijaa kusetetaan (15.9.2010)
© Auto, tekniikka ja kuljetus 2011-2012 
B Yhtiöt Oy  |  Nuijamiestentie 5 A 00400 Helsinki  | Puhelin (vaihde) (09) 547 621  |  etunimi.sukunimi@boy.fi