Tentissä Timo Kima: Kaaos nimeltä taksiuudistus

Sähköposti Tulosta PDF

Timo Kima on ruuvannut mittareita ja laitteita -70 luvun puolivälistä ja istunut taksin ratin takana -80 alusta alkaen säännöllisen epäsäännöllisesti.

Taksiuudistus kesällä 2018 muutti toimivan järjestelmän kaaokseksi. Vanhat toimijat pitivät esitettyjä uudistuksia liian radikaaleina ja väkisin voimaan runnottuina.
 

Toyota Proace Max Electric kuljettaa äänettömästi

Sähköposti Tulosta PDF

Kokoa ja näköä löytyy.

Toyota Proace Max Electric on Toyotan suurin pakettiauto, jonka saa sekä perinteisellä dieselmoottorilla että täyssähkönä. Kookkain versio on saatavana myös kuorma- autoksi rekisteröitynä, jolloin 4,25 tn kokonaispaino mahdollistaa suuremman, noin 1 400 kg kantavuuden.
 

VanHool uuden edessä

Sähköposti Tulosta PDF

Uusi kaksikerroksien 14,1 metriä pitkä VanHool Astromega tarjoaa matkustajapaikkoja 93 ja menosta huolehtii DAF Euro 6 moottori 390 kW teholla.

VanHoolin historia alkaa vuonna 1947, kun Bernard Van Hool perusti yhtiön Belgian Koningshoiktissa. Alusta alkaen yritys keskittyi linja-autojen ja perävaunujen valmistukseen, ja siitä tuli nopeasti merkittävä tekijä kuljetusalalla.
 

Tilataksi tyylillä

Sähköposti Tulosta PDF

Komea uusi kokonaisuus, V-Sarjalla matka taittuu tyylikkäästi.

Ensivaikutelma on selkeä: V-sarja on uudistunut onnistuneesti. Leveämmäksi muotoillut etupuskurit, näyttävät ilmanottoaukot ja uusi vinoruutukuvioinen etusäleikkö antavat autolle dynaamisen ja modernin ilmeen.
 

FMV tilaa kuorma-autoja Ruotsin puolustusvoimille

Sähköposti Tulosta PDF

Ruotsin armeijan komentaja Jonny Lindfors (oik.) vastaanottaa kuorma-autoja Jonas Silfver Wikstrandilta, FMV:n raskaiden pyöräajoneuvojen osaston johtaja.
- 775 modernin kuorma-auton lisäys kasvattaa merkittävästi asevoimiemme kalustokapasiteettia, toteaa Jonas Silfver Wikstrand, FMV:n raskaiden pyöräajoneuvojen osastopäällikkö.

Scania ja Volvo ovat vuosien varrella toimittaneet Ruotsin asevoimille satoja kuorma-autoja. Nyt ne ottavat seuraavan askeleen suurella 775 kuorma-auton tilauksella, johon sisältyy optio 575 lisäajoneuvon lisätilauksesta.
 

Kiinan Vuoden Kuorma-auto 2025: FAW Jiefang J7 Pioneer Edition

Sähköposti Tulosta PDF

FAW J7 Pioneer Edition- mallisto sisältää kaksi suuritehoista ”diesel”-mallia ja yhden ”maakaasumallin”. 13 litran ja 16 litran ”diesel”- mallit on varustettu joko 640 hevosvoiman CA- 6DV1-moottorilla tai 700 hv CA6DX1-moottorilla. Viime vuoden syyskuussa TIR-rajan ylittäneellä ”TIR Cross-border Long Distance Test Journey”- testimatkalla Kiinan Zhengzhousta Moskovaan käytettiin 700 hevosvoiman malliversiota, jonka valmistaja vakuuttaa sopivan hyvin erittäin aikaherkkiin erikoisrahtikuljetuksiin.

Commercial Vehicle Magazine-lehden isännöimän ”2025 Chinese Truck of the Year (CTOY 2025) -valinnan” tulokset julkistettiin virallisesti Guangzhoun kansainvälisessä hyötyajoneuvonäyttelyssä, jossa FAW Jiefang J7 Pioneer Edition palkittiin ”2025 Chinese Truck of the Year” -palkinnolla (CTOY 2025) sen erinomaisesta suorituskyvystä. Tämä on toinen kerta, kun FAW Jiefang J7 vie arvostetun tittelin sitten sen ensimmäisen ”2019 Chinese Truck of the Year” -voiton jälkeen.
 

Viimeinen klassinen Tatra T 815 lähti tehtaalta

Sähköposti Tulosta PDF

Yli 40 vuoden jälkeen Tatra 815:n tuotanto päättyy. Tätä mallia on valmistettu yli 50 000 kappaletta.

Tatra T 815 -sarjan viimeinen kuorma-auto valmistui 25. helmikuuta 2025 Kopřivnicessa. Tämä merkitsee 42 vuotta kestäneen aikakauden päättymistä Tšekin kuorma-autoteollisuudessa.
 

Varaosa- ja tarvikekaupassa Suomi on tukeva saari

Sähköposti Tulosta PDF

Sotilaallisen kriisiin mennessä liittomme jäsenyrityksillä on varmasti ammattitaidolla varastot täytetty. Minkä lisäksi autopurkamoketjuilla on lisävoimaa täydentää varaosahakua varaosaliikkeiden välityksellä ja takuu osan alkuperästä toimii myytäessä.

Suo siellä, vetelä täällä, tukevaakin saraketta ja jopa kunnon rehevää maata jalkojen alla. Sitä on internetin kattava kansainvälinen varaosaja tarvikemaapallo (vrt. Varaosa- ja tarvikehankinnassakin väijyy monta vaaraa).

Suomen Varaosakaupan Keskusliiton vetäjä, Eero Kares, on käynyt käytännössä koko elämänkoulunsa Suomen varaosa- ja tarvikekaupan keskellä päätyen ennen eläkevirkaan siirtymistä VTA Tekniikka Oy:n toimitusjohtajaksi.
 

Varaosa- ja tarvikehankinnassakin väijyy monta vaaraa

Sähköposti Tulosta PDF

Varaosahankinnoissa kannattaa keskittyä mahdollisimman pieneen määrään osatoimittajia.

Autoilun kalliit kustannukset pistävät miettimään erilaisia vaihtoehtoja, kun on aika hankkia varaosia.
 
Kallein tapa lienee hakea osa niin kutsutulta ”marmoritiskiltä” eli valmistajan lipun alla toimivasta liikkeestä. Muitakin tapoja löytyy.
 

Polttoainetalous ja päästöjen määrä on omistajasta ja kuljettajasta kiinni

Sähköposti Tulosta PDF

Pitkällä voi päästä pidemmälle vähemmällä.

Raskaan kaluston valmistajat ovat tehneet vuosikymmeniä töitä polttoainekulutuksen pienentämiseksi. Samalla haitalliset päästöt pienenevät tiukentuvien päästörajoitusten puitteissa.
 


Sivu 1 / 84

Lue uusimmasta numerosta

FUSO CANTER
JA eCANTER

Canter on kieltämättä ketterä kokoisekseen. Sillä onnistuu kaupungin keskustassakin pyörittely, peruutuskameran puuttumisesta huolimatta.

CAETANON VETYBUSSIT
Tulevan kesän aikana on tarkoitus aloittaa Jyväs- kylässä kaupunkiliikenne Caetanon vetybusseilla.

Sisällysluetteloon
Pääkirjoitukseen


 


 

 
"Eivät nämä kuuliaiset "ei-koskaan-ylinopeutta" ajavat edes ymmärrä, mitä heidän takanaan tapahtuu. Tuskin koskaan edes vilkaisevat taustapeiliin..."  
Lue lisää >>



Yhteistyössä:

 

[ 15.06.2025 21:02 ]
feed-image Feed Entries

Mainospalkki