FMV tilaa kuorma-autoja Ruotsin puolustusvoimille

Sähköposti Tulosta PDF

Ruotsin armeijan komentaja Jonny Lindfors (oik.) vastaanottaa kuorma-autoja Jonas Silfver Wikstrandilta, FMV:n raskaiden pyöräajoneuvojen osaston johtaja.
- 775 modernin kuorma-auton lisäys kasvattaa merkittävästi asevoimiemme kalustokapasiteettia, toteaa Jonas Silfver Wikstrand, FMV:n raskaiden pyöräajoneuvojen osastopäällikkö.

Scania ja Volvo ovat vuosien varrella toimittaneet Ruotsin asevoimille satoja kuorma-autoja. Nyt ne ottavat seuraavan askeleen suurella 775 kuorma-auton tilauksella, johon sisältyy optio 575 lisäajoneuvon lisätilauksesta.
 

Kiinan Vuoden Kuorma-auto 2025: FAW Jiefang J7 Pioneer Edition

Sähköposti Tulosta PDF

FAW J7 Pioneer Edition- mallisto sisältää kaksi suuritehoista ”diesel”-mallia ja yhden ”maakaasumallin”. 13 litran ja 16 litran ”diesel”- mallit on varustettu joko 640 hevosvoiman CA- 6DV1-moottorilla tai 700 hv CA6DX1-moottorilla. Viime vuoden syyskuussa TIR-rajan ylittäneellä ”TIR Cross-border Long Distance Test Journey”- testimatkalla Kiinan Zhengzhousta Moskovaan käytettiin 700 hevosvoiman malliversiota, jonka valmistaja vakuuttaa sopivan hyvin erittäin aikaherkkiin erikoisrahtikuljetuksiin.

Commercial Vehicle Magazine-lehden isännöimän ”2025 Chinese Truck of the Year (CTOY 2025) -valinnan” tulokset julkistettiin virallisesti Guangzhoun kansainvälisessä hyötyajoneuvonäyttelyssä, jossa FAW Jiefang J7 Pioneer Edition palkittiin ”2025 Chinese Truck of the Year” -palkinnolla (CTOY 2025) sen erinomaisesta suorituskyvystä. Tämä on toinen kerta, kun FAW Jiefang J7 vie arvostetun tittelin sitten sen ensimmäisen ”2019 Chinese Truck of the Year” -voiton jälkeen.
 

Viimeinen klassinen Tatra T 815 lähti tehtaalta

Sähköposti Tulosta PDF

Yli 40 vuoden jälkeen Tatra 815:n tuotanto päättyy. Tätä mallia on valmistettu yli 50 000 kappaletta.

Tatra T 815 -sarjan viimeinen kuorma-auto valmistui 25. helmikuuta 2025 Kopřivnicessa. Tämä merkitsee 42 vuotta kestäneen aikakauden päättymistä Tšekin kuorma-autoteollisuudessa.
 

Varaosa- ja tarvikekaupassa Suomi on tukeva saari

Sähköposti Tulosta PDF

Sotilaallisen kriisiin mennessä liittomme jäsenyrityksillä on varmasti ammattitaidolla varastot täytetty. Minkä lisäksi autopurkamoketjuilla on lisävoimaa täydentää varaosahakua varaosaliikkeiden välityksellä ja takuu osan alkuperästä toimii myytäessä.

Suo siellä, vetelä täällä, tukevaakin saraketta ja jopa kunnon rehevää maata jalkojen alla. Sitä on internetin kattava kansainvälinen varaosaja tarvikemaapallo (vrt. Varaosa- ja tarvikehankinnassakin väijyy monta vaaraa).

Suomen Varaosakaupan Keskusliiton vetäjä, Eero Kares, on käynyt käytännössä koko elämänkoulunsa Suomen varaosa- ja tarvikekaupan keskellä päätyen ennen eläkevirkaan siirtymistä VTA Tekniikka Oy:n toimitusjohtajaksi.
 

Varaosa- ja tarvikehankinnassakin väijyy monta vaaraa

Sähköposti Tulosta PDF

Varaosahankinnoissa kannattaa keskittyä mahdollisimman pieneen määrään osatoimittajia.

Autoilun kalliit kustannukset pistävät miettimään erilaisia vaihtoehtoja, kun on aika hankkia varaosia.
 
Kallein tapa lienee hakea osa niin kutsutulta ”marmoritiskiltä” eli valmistajan lipun alla toimivasta liikkeestä. Muitakin tapoja löytyy.
 

Polttoainetalous ja päästöjen määrä on omistajasta ja kuljettajasta kiinni

Sähköposti Tulosta PDF

Pitkällä voi päästä pidemmälle vähemmällä.

Raskaan kaluston valmistajat ovat tehneet vuosikymmeniä töitä polttoainekulutuksen pienentämiseksi. Samalla haitalliset päästöt pienenevät tiukentuvien päästörajoitusten puitteissa.
 

Suomen halvin täyssähköauto

Sähköposti Tulosta PDF

DSFK EC75:n  yleisilme on jykevä.

Uusia automerkkejä tuntuu tulevan markkinoille tasasta vauhtia. Lähinnä tässä kunnostautuu kiinalaiset valmistajat. Tonniluokkaan on nyt tullut selvästi Suomen halvin täyssähköauto.
 

Volkswagen uudistui

Sähköposti Tulosta PDF

Perinteistä Transporteria muistuttava Multivan tulee nyt ohjelmaan nelivetoisena lataushybridinä, jonka sähköinen toimintamatka on lähes 100 km. Multivanin pohjalle voidaan myös toteutettaa nostokatolla varustettu matkailuauto. Sitä tuodaan Suomeen vain ladattavana hybridinä ja nelivetoisena. Alhaisen veron takia auto on varsin kilpailukykyinen hinnaltaan ja kokonsa puolesta sopii jopa matkailevan perheen ainoaksi autoksi.

Pakettiautokauppa on jo muutaman vuoden ollut kahden kauppa. Viime vuonna Ford repäisi selvän kaulan Volkswageniin, joka kärsi malliston vaihdon viiveistä. Nyt koko mallisto on uutta. Vanhimpana mallina on Amarok, jonka mallimuutos oli vuonna 2023.
 

Isuzu D-Max Space Cab LS – Tekijä maantiellä ja maastossa

Sähköposti Tulosta PDF

Keulan ilmettä on uusimmassa Isuzu D-Maxin sukupolvessa päivitetty konepellin ja ajovalojen osalta. Maskiin on tilattavissa erityisesti sinne sopivia led-lisävaloja.

Isuzun pick-upin, D-Maxin, vahvuuksiin on yleensä laskettu kestävyys ja luotettavuus, sekä työkonemaisuus. Tämä on saanut monet ammattikuskit valitsemaan Isuzun muiden avolavojen joukosta, joissa saattaa olla huomattavastikin enemmän rikkoontumisherkkiä hienouksia.
 

MAN TGE 3.180 4X4 – Dieselvoimaa

Sähköposti Tulosta PDF

Koeajoon ottamamme auto oli MAN TGE 3.180 4490 4x4 automaatti.

MAN uudisti viime vuoden aikana TGE-mallistonsa. Next Level-nimellä kulkeva mallisto on nyt saatavana Suomessakin useilla eri varusteluvaihtoehdoilla. Otimme koeajoon nelivetomallin, jossa oli Modul System Oy:n rakentama huoltovarustus.
 


Sivu 1 / 83

Lue uusimmasta numerosta

TOIMIVA TILATAKSI
Ford on tunnettu kyvystään yhdistää käytännöllisyys ja ajomukavuus – ja uusin Tourneo Custom Avtive PHEV ei ole poikkeus.

MERCEDES-BENZ AROCCS EXTENT BAUMASSA
Mercedes-Benzin erikoismalli, Arocs Extent, herätti runsaasti huomiota Baumassa.

Sisällysluetteloon
Pääkirjoitukseen


 


 

 
"Kautta maailman historian maita ja kansoja on perinteisesti valloitettu sotajoukoilla ja aseilla, sodilla. Kiina näyttää maailmalle uuden keinon: se valloittaa maailmaa rahalla..."  
Lue lisää >>



Yhteistyössä:

 

[ 17.05.2025 15:30 ]
feed-image Feed Entries

Mainospalkki