Atk 4/17 paljastaa: Suomen tienhoito hölmöläisten hommaa

Sähköposti Tulosta PDF

Suomessa valtion tieverkkoa tuhotaan tahallaan ja tietoisesti 1) teiden rakennekantavuuteen nähden liian suurilla kokonaispainoilla, 2) vääränlaisilla renkailla, 3) runkorakenteet tuhoavilla sivutieliittymillä, 4) normien vastaisilla, hutiloiden tehdyillä paikkakorjauksilla, 5) ammattitaidottomalla laadunvalvonnalla ja jälkitarkastuksella, 6) vastuussa olevien ELY-keskusten resurssipulalla, ja 7) liikenneministeriön välinpitämättömyydellä.

Veronmaksajat maksavat jatkuvasti satojen miljoonien lisälaskun väärästä tiestönhoidosta, jota perustellaan "kansallisella edulla". Edunsaajien piiri on pieni ja selkeä.

Lue Atk 4/17. Tiestöpaketti paljastaa ikävät tosiasiat. Lehti ilmestyy 12.5.

 

Testissä uudistettu Iveco Daily Nek:in päällirakenteella

Sähköposti Tulosta PDF

Uusi Daily on kokenut merkittäviä parannuksia mukaanlukien uusi Euro6- moottori ja Hi-Matic vaihdelaatikko. Testistämme selviää, miksi se onkin mielestämme varteenotettava vaihtoehto omassa ajoneuvoluokassaan.

Lue koeajo kokonaisuudessaan uudesta 12.5 ilmestyvästä Auto tekniikka ja kuljetus lehdestä (ATK 4/2017).

 

Uusi Isuzu D-Max Space Cab

Sähköposti Tulosta PDF

Testasimme päivitettyä Isuzu D-max Space cab:ia. Hyväksi huomasimme muun muassa laitteen maasto-ominaisuudet sekä näkyvyyden ohjaamosta. Moottorin tilavuus ja kulutus on pienentynyt ja se selvittää nyt Euro 6 normit.

Lue tarkempi koeajo kokemus tästä monipuolisesta menijästä 12.5 ilmestyvästä Auto tekniikka ja kuljetus lehdestä (ATK 4/2017).

 

120 km/h pinotuilla kuorma-autoilla

Sähköposti Tulosta PDF

Amerikkalaisilla on erikoinen tapa kuljettaa rekan nuppeja tehtailta asiakkaille. Nupit pinotaan päällekkäin ja kiinnitetään toisiinsa etuakseleista kääntöpöytiin.

Lisätietoa tästä melko hurjapäisestä kuljetusmetodista ja muita USA:n kuulumisia Amerikan reportistamme uudessa, 12.5 ilmestyvässä Auto tekniikka ja kuljetus lehdessä (ATK 4/2017).

 

31. Arctic Test: Pikkubussit talvitestissä

Sähköposti Tulosta PDF

Pakkasta riitti -15 -16 asteen verran, kun Auto, tekniikka ja kuljetus toteutti 31. Arctic Testinsä helmikuun alkuviikolla pääkaupunkiseudulla. GAZ GAZellen viime hetken vetäytymisen jälkeen viivalle asettuivat VW, Toyota, Opel ja Peugeot. Ajovertailu toteutettiin päivän verran Helsingin katuverkossa ja päivän rupeamana Kirkkonummen-Veikkolan maiasemissa Espoossa.

 

Kuormanosturi on helposti kuolemanloukku!

Sähköposti Tulosta PDF

Viranomainen laiminlyö tarkastusvelvollisuutensa. Valvontajärjestelmä halutaan ohittaa. Myyjät käyttävät helppoa ohittamista jopa myyntiargumenttina!

 

Kapelliperävaunut vertailutestissä!

Sähköposti Tulosta PDF

Pitkäaikaiset, monia eri perävaunuvalmisteita käyttäneet kuljetusyrittäjät kertovat kokemuksiaan kapelliperävaunuista. Kome, Närko, Kautec, Lag, Krone ja Schmitz joutuvat suurennuslasin alle. Miten kotimainen pärjää ulkomaalaisille?

 

Ensikoeajossa: Scania R 500 & S 450

Sähköposti Tulosta PDF

Södertäljen syömähampaat.

Scanian uusi Albatrossi-työnimeä kantanut ja viimeiseen saakka salaisuuden verhon takana säilytetty R-sarja sai ensiesittelynsä 23.8. Pariisissa järjestetyssä kansainvälisessä kestävän kehityksen konferenssissa. R-sarjan rinnalle valmistaja toi uuden S-sarjan. Se on vastaus Scanian kaukoliikenneasiakkaiden tarpeisiin. Scanian malliuudistuksen ympärillä liikkuneet huhut lähes 800 hv tehoisten myllyjen tuomisesta valikoimaan saivat valmistajalta tylyt tuomiot. Konetehot säilyvät tässä vaiheessa lähes entisellään. Kysymys on vain: kuinka kauan?

 

Koeajo: Citroen Jumpy BlueHDi 150 Shine M

Sähköposti Tulosta PDF
 Koeajoautomme on ensimmäinen Suomeen rekisteröity uusi Jumpy. Se eroaa kesällä myyntiin tulevista Suomen varastomalleista lähinnä ohjaamon kaksipaikkaisuuden ja väliseinän osalta.

Suomen vakiomalli on aina kolmipaikkainen. Varusteversioita on kaksi, perusmalli Feel ja nyt kokeillun kaltainen Shine. Shine-mallin kaksipaikkainen apumiehen istuin on muunneltava Moduwork.

Koeajettu auto on varustettu 150 hevosvoiman kaksilitraisella koneella. Se on malliston toiseksi tehokkain. Vääntöä on 370 Nm/2000 r/min. Moottori on ominaisuuksiltaan mainio. Se kuljettaa Jumpyä rivakasti.
 

Scania Golden Gripen

Sähköposti Tulosta PDF
 Scania juhlistaa kuluvaa 125. juhlavuottaan tuomalla R-sarjaan suomalaisia varten räätälöidyn Golden Gripen juhlamallin. Rajoitetun ajan tarjolla olevan mallin kohdalla on keskitytty yltäkylläisen krominkiillon asemasta kuljettajamukavuuteen.

Golden Gripen -mallit varustellaan suoraan tuotantolinjalla ja viimeistään Suomessa Scanian Jyväskylän toimipisteen toimesta. Golden Gripen -varustelu on saatavilla R-sarjan tasokuorma-autoihin ja rekanvetäjiin lähes kaikissa kokoonpanovaihtoehdoissa.
 


Sivu 1 / 53

Lue uusimmasta numerosta

TIEHÖLMÖILY
TULEE KALLIIKSI

Kysyimme Suomen Tieyhdistys ry:ltä onko tieverkko karannut kokonaan valtion käsistä?

MARKKINAHÄIRIKKÖ?
Ford Truks lyö Itä-Euroopassa kukkoileville länsimerkeille nyt vahvasti kapulaa rattaisiin. Kävimme arvioimassa, millaisin eväin uusia markkinoita hakeva haastaja on liikkeellä.

Sisällysluetteloon
Pääkirjoitukseen

 


 

 
Yhteistyössä:


"Tavallinen henkilöauton omistaja kuvittelee, että kuorma-auto on lähinnä kaksi teräspalkkia pitkittäin, keulalla moottori ja vaihteisto ja päällä ohjaamo ja lava..."  
Lue lisää >>



[ 28.06.2017 20:22 ]
feed-image Feed Entries

tallinksilja

Mainospalkki