Sähköposti Tulosta PDF
Pääkirjoitus:
Auto, tekniikka ja kuljetus 1/2019

Keski-iän kynnyksellä

Kaikkien aikojen ensimmäinen Auto, tekniikka ja kuljetus -lehti näki päivänvalon vuoden 1979 alussa. Lehti julistautui pyrkivänsä puoltajaksi ja tiedottajaksi koko ammattiautoalallemme, ilman järjestösidonnaisuuksia. Ammattiautoilla tarkoitettiin niitä autoja, joilla suomalaiset ammatikseen tienaavat leipänsä.
 
Näin tulevaisuudesta katsottuna vuoden 1979 maailma, jossa ammattiautoilija leipäänsä tienasi, näyttää huomattavan erilaiselta. Itse asiassa erilaista on leipäkin, puhumattakaan autosta.
 
Idänkaupan hallitsema vientiteollisuus, ajoneuvoteknologia, kuljetuksia koskeva lainsäädäntö, Euroopan rajamuodollisuudet, työmarkkinat ja infrastruktuuri ovat muuttaneet neljänkymmenen vuoden aikana muotoaan.
 
Samalla lailla neljänkymmenen vuoden aikana muutoksen on kokenut lehtityö. Uutistyö on muuttunut huomattavasti hektisemmäksi. Teknologia taas säästää lukemattomia työtunteja esimerkiksi valokuvien käsittelyssä ja lehden taitossa.
 
Neljässäkymmenessä vuodessa moni asia on muuttunut, mutta on mielenkiintoista huomata, että tietyt lainalaisuudet ja puheenaiheet ovat pysyneet samoina. Auto, tekniikka ja kuljetuksen vuoden 1979 kolmannen numeron kannessa esimerkiksi pelätään Sisun myymistä ja kysytään mitä tapahtuu öljyn jälkeen.
 
Vaikka Suomen ulkomaankaupan kuvioita ei enää hoideta Kekkosen toimesta saunassa, eikä ajoneuvot ole yhtä kulmikkaita kuin ennen, on kysymyksenasettelu pysynyt monessa mielessä samanlaisena. Edelleen pohditaan, mitä tapahtuu öljyn jälkeen ja kuinka mahdollistetaan tietyn osaamisen ja pääoman pitäminen suomalaisissa käsissä.


Ammattiautojen kehityksen seurantaa 40 vuoden kokemuksella.
 
Tästä ajasta katsottuna saattaa vaikuttaa hätkähdyttävältä, että jo vuonna 1979 vastaukseksi öljykriisiin tarjottiin vetyautoa. Jälkiviisaasti huvittavalta taas se, että vetyauto ”saattaa olla valmis vaihtoehto jo ensi vuosikymmenellä”.
 
Vetyautosta ei tullut vielä 80-luvulla varteenotettavaa kilpailijaksi polttomoottorille, ja sen todellista läpimurtoa odotetaan edelleen. Tämä ei tarkoita, etteikö kehitystä olisi kuitenkin tapahtunut. Polttokennoteknologia on mennyt hiljalleen eteenpäin ja siitä on valmistettu uusia sovelluksia.
 
Toisaalta esimerkiksi polttomoottorit ovat kehittyneet todella paljon, kuten moni muu ajoneuvoteknologiaan liittyvä asia. Internet taas on muuttanut maailmaa perinpohjaisesti, ammattiautoilua myöten, vaikka vuonna 1979 sitä ei osattu kuvitellakaan.
 
Muuttuvatpa ammattiautoihin liittyvät asiat pikkuhiljaa kehittyen tai äkillisesti, tämä lehti pitää niitä silmällä.
 
Auto, tekniikka ja kuljetus syntyi aikanaan täyttämään ammattiautoauton ja -autoilun kehityksen seurantaan liittyvän puutteen maassamme. Seuranta jatkuu näin keski-iän kynnykselläkin.
 
Lehden tehtävänä on raportoida kehitystä monipuolisesti lukijoille ja auttaa kaikin tavoin pitämään ammattiautojen kanssa työskentelevien leipä mahdollisimman leveänä.
 
Seuraavassa numerossa tullaan historiikinomaisesti perehtymään tarkemmin Auto, tekniikka ja kuljetuksen alkutaipaleeseen. Paljon on tapahtunut kuluneen neljänkymmenen vuoden aikana. Ei auta kuin todeta, kuten lehden ensimmäisen numeron pääkirjoituksen otsikossa ”Hei huomenta, Suomi, hyvin pyyhkii!”.

 



Lue uusimmasta numerosta

RONSKI RENAULT
Renaultin K-sarja on tunnettu sen maasto-ominaisuuksista ja järeästä rakenteesta. Koeajoimme lähes täydessä lastissa ollutta 520 hevosvoimaista.

CES 2019
CES-tapahtumassa Las Vegasissa esiteltiin tulevaisuuden ja tämän päivän teknologioita. Osansa sai myös automaailma.

Sisällysluetteloon
Pääkirjoitukseen

 


 

 
"Kaikkien aikojen liikennesuma on luvassa pääkaupungin itäisen pääväylän, Hämeentien ja ympäristökatujen muuttamisella jalankulku-, pyäräily, ja joukkoliikennekaduiksi..."  
Lue lisää >>


Yhteistyössä:



[ 26.03.2019 13:15 ]
feed-image Feed Entries