Sähköposti Tulosta PDF
Pääkirjoitus:
Auto, tekniikka ja kuljetus 2/2020

Pöpö joka pysäytti maailman

Geneven autonäyttelyn piti avata ovensa toimittajille 3.3., mukaan lukien tämän lehden avustajalle. SARS-CoV-2-nimisen koronaviruksen ja sen aiheuttaman COVID-19-taudin leviäminen Euroopassa johti kuitenkin Geneven autonäyttelyn osalta siihen, että ovet pysyivät kiinni ja uutuudet esiteltiin virusvapaasti internetin välityksellä.
 
Yksi maailman tärkeimmistä autonäyttelystä ei ole ainoa, johon koronaepidemia on vaikuttanut. Euroopassa on jo peruttu useita messuja ja muita suuria yleisötapahtumia. Geneven autonäyttelyn peruuttamisen takana on Sveitsin viranomaisten päätös kieltää väliaikaisesti kaikki yli 1 000 hengen tapahtumat.
 
Koronavirus ei ehkä niitä kuolemaa ruton lailla, mutta se on vaarallinen tietyille riskiryhmille ja sen toiminta ja vaikutukset ovat vielä osittain hämärän peitossa, minkä takia kansalliset ja ylikansalliset viranomaiset ovat tehneet voimakkaita toimenpiteitä epidemioiden taltuttamiseksi ja pandemian estämiseksi.
 
Toimenpiteiden takia koronaepidemialla on talouteen, kuljetuksiin ja autoteollisuuteen merkittäviä vaikutuksia, joista alkoi näkyä merkkejä jo ennen massatapahtumien peruuttamista ja lykkäämistä Euroopassa.
 
Koronaviruksen epäillään saaneen alkunsa torilta Wuhanin kaupungissa Kiinassa joulukuun alussa. Viruksen vaikutukset rajoittuivat aluksi Kiinaan, jossa potilaiden eristäminen ja viruksen leviämisen vastaiset toimet saivat yhä voimakkaampia piirteitä. Lopulta koko Wuhanin miljoonakaupunki ja sen ympärillä olevat kaupungit laitettiin karanteeniin ja käytännössä suljettiin.
 
Wuhan on tärkeä liikenteen solmukohta ja kaupunki itsessään on merkittävää aluetta Kiinan terästeollisuudelle ja teknologiayrityksille. Järeitä viruksentorjuntakeinoja otettiin myöhemmin käyttöön Kiinassa muuallakin. Kiinan viranomaisten määräämät toimenpiteet koronaviruksen aiheuttaman epidemian leviämisen ehkäisemiseksi vaikuttivat koko maan infrastruktuuriin ja vaikeuttivat kuljetuksia.


 
Kiinan merkitys kansainvälisissä teollisuustuotanto- ja kuljetusketjuissa on merkittävä, joten vaikutukset etenkin teollisen tuotannon toimitusketjuihin ovat olleet odotettavissa. Kansainvälisistä toimitusketjuista ja pienistä varastoista riippuvaisessa autoteollisuudessa alkoikin helmikuun alussa kuulua varoituksia tuotanto- ongelmista. Häiriö vaikutti lyhyen toimitusmatkan takia ensimmäisenä Korean autoteollisuuteen ja levisi siitä myöhemmin muualle maailmaa. Euroopassa ensimmäisenä autovalmistajana FCA pysäytti tuotannon Serbiassa sijaitsevassa tehtaassaan osien saatavuuden takia.
 
Virus on levinnyt epidemiaksi myös Pohjois-Italiassa, minkä takia useita kaupunkeja on asetettu karanteeniin, joka estää liikkumisen kaupungin rajojen yli. Karanteenit vaikuttavat myös kyseisten alueiden kuljetuksiin. Tämä on vaikuttanut esimerkiksi Renaultin tuotannon komponenttien saatavuuteen alueelta.
 
Kiinan ankarat toimet ovat johtamassa kuljetusalalla myös maailmanlaajuiseen konttipulaan. Kiinan määräykset pysäyttävät kontit maan satamiin, minkä seurauksena Euroopassa ja Pohjois-Amerikassa koetaan jo pulaa tyhjistä konteista. Lisäksi kuorman purku konteista ja niiden täyttäminen uusilla kuormilla hidastuu, mikä pahentaa ongelmaa entisestään. Konttiliikenne Kiinan satamissa on hiljentynyt jopa kolmanneksen verran viruksen seurauksena.
 
Vaikutukset eivät rajoitu vain viranomaisten tekemiin rajoituksiin ja kieltoihin. Kuluttajien toiminta (tai toimimattomuus) on esimerkiksi laittamassa maailman lentoliikennettä polvilleen, kuten tämän lehden sivulla 61 kerrotaan.
 
Viranomaismääräykset ja kuluttajien käyttäytyminen on heijastunut, ainakin hetkittäisesti, voimakkaana paniikkina osakemarkkinoilla.
 
Kiinan tuotanto ja kuljetukset ovat ainakin näillä näkymin pikkuhiljaa palautumassa maaliskuussa. Kuljetusketjujen palaaminen ennalleen tulee pullonkaulojen ja kapasiteettipulan takia kestämään vielä pitkään. Esimerkiksi DB Schenkerin mukaan vastaavaa tilannetta ei ole ennen nähty.
 
Vielä on epäselvää, minkälaisia ja kuinka pitkäkestoisia vaikutuksia koronaviruksella ja siihen liittyvällä reagoinnilla on kansainvälisiin kuljetuksiin. Geneven autonäyttelyä joutuu kuitenkin varmasti odottamaan ensi vuodelle, jolloin se taas järjestetään. Toivottavasti.

 



Lue uusimmasta numerosta

UUSI MAN-SUKUPOLVI
MAN:in uusi kuorma-autosukupolvi tulee markkinoille suurten murrosten keskellä, joka tuo kuljetusalalle mukanaan monia suuria haasteita.

ARCTIC VAN TEST 2020
Vuoden 2020 Arctic Testissä oli neljä autoa Suomen suosituimmasta pakettiautoluokasta, eli tonniluokasta.

Sisällysluetteloon
Pääkirjoitukseen

 


 

 
"Vastaantulevassa autossa pistävän valkoiset valot sokaisevat. Tiedätkö että ne aiheuttavat toimintahäiriön näkösoluille silmissäsi..."  
Lue lisää >>


Yhteistyössä:



[ 07.04.2020 00:29 ]
feed-image Feed Entries