KLB | Klassikot
Lukijan vuoro PDF Tulosta Sähköposti
24.02.2015 11:58

Mitä ihmettä, olisiko VR:llä todella käytössää myös Magirus-Deutz autoja, vai onko tämä vain myyjän ehkä keksimä lavasteellinen mainoskikka? Kuva on taatusti Suomesta, lukeehan takana kyytiin odottavien säiliöiden päissä sana ”Suomi”. Mitä oltiin ottamassa kyytiin ja milloin?

Sain nämä kuvat 2013 edesmenneen ystäväni jäämistöistä. Siinä osaselitys sille, etten kummoisesti osaa tulkita kuvia. Kun tässä nyt kuitenkin ollaan hamuamassa suomalaista mm. tavara-autohistoriaa yksiin kansiin - ja näkymään tässä lehdessä, ne tiedot olisi hyvä löytää. Muistuttaisin muutenkin, että toki minultakin kysyä voi yrittää, mutta enemmän tässä toivoisin minulle kerrottavan. Kun en ole syntyjäni ”automieskodista”.
 
Tavarankuljetuksen puolikokoiset PDF Tulosta Sähköposti
10.11.2014 09:14

Kuin pienennös oikeasta kuorma-autosta oli tämä 1957-59 Borgward kevytkuormuri. Taisi Suomessa mennä juuri ja juuri kuorma-autoksi. Moottori on sama bensiinikäyttöinen rivinelonen, joita myös Borgward Isabella henkilöautoissa käytettiin. Takana oli paripyörät, lavalla pituutta noin 3.4metriä ja hytti taisi olla kolmelle? Kaunis ja kaupunkikelpoinen auto. Sitäkin voi pohtia, ovatko nykyaikaiset kaappi - pakut syrjäyttäneet lopullisesti avolavan tarpeen. Toisaalta, miten olisi pieni kustannusvertailu? Kysypä vaikka nykyaikaisen umpipakun takaovien hintaa varaosana ja vertaa sitä avolavaisen puusta tehdyn perälaudan hintaan.

Mietin monesti, mikä hyötyarvo on pickup kokoisen auton lavalla nykyaikana. Sehän on hölmön pieni. Kysyn, auttaisiko tarpeissa tuollainen, tyypillisesti 1950-60-luvuilla nähty, ”ei minkään kokoinen”? Vaikkapa Nalle-Sisun mittoihin tehty, mutta nykyaikaan modernisoitu turhia tekniikan ansoja tarjoamaton ”kevytkuormuri”. Entä jos sellaisen lavalle tulisi pituutta jotkut reilut kolme metriä, löytyisikö sille aitoa käyttöä?
 
Aikansa katseenkääntäjiä PDF Tulosta Sähköposti
10.11.2014 08:40

Kuvan autossa on tosin ruotsinmaalaiset rekkarit, mutta muotoilussa riittää yhä kummastelemista - vai tulisiko sanoa ihastelemista. Auton kyljessä lukee vihjetekstinä mallinimi ”Strada”. Tiedän, että Olli Blomberg esim. laulaisi tiedoillaan minut häpeäpaaluun, mutta puolustaudun yhdellä: olen tallentanut nämä Heikki Vainikaisen kuvat vuosia sitten. Ellen olisi, ei syntyisi edes mahdollista tiedon jättiläisten kaksintaistelua.

Heikot merkit tapaavat työurallaan sortua. Ne muutamat 4-6, vahvoina henkiin jääneet, kuten Volvo, Mersu, Scania jne. täyttävät aika yksinään ihmisten muistilokerot. Näistä ”heikoista” löytyy esim. heikoimmin kuvia. Ei sellaisen auton äärellä viitsitty aina otattaa itsestään edes valokuvaa. Täysin unohdettuja ei ole vaikea mainita: mm. IFA, Krupp, Fiat, OM, Skoda (bussit), Saviem tai REO. Listaa riittäisi.
 
Puukaasusta tuli pakko PDF Tulosta Sähköposti
13.10.2014 10:50

SA kokeili jo 1939 alussa kotirintamalla puukaasusovellutuksia. Tässä koe-Nash 1939 luultavasti Porissa kuvattuna. Oli se aikaa – uunituore Nash suoraan puukaasukäyttöiseksi! Ei ihme että moottorit piti usein täyskorjata jo 20 000 – 30 000 km ajon jälkeen, jopa aikaisemminkin.

Nykysuomalaisista 2,8 miljoonaa on syntynyt talvisodan syttymisen jälkeen. Heitä, jotka ovat olleet elävässä arkiyhteydessä häkä- tai puukaasukäyttöisiin autoihin, on yhä vähemmän. Se oli aikaa johon aihetta tuntemattoman on vaikea sisäistyä. Ei tajuta, mitä merkitsi auton käyntiinsaattaminen tulipalopakkasella. Mitä operaatioita piti tehdä ennenkuin puukaasu-kuormuri edes ”lupasi.” Kaikki tuot taivasalla, mielipuolisen kovassa pakkasessa.
 
Vielä britti-kuormureista PDF Tulosta Sähköposti
13.10.2014 09:14

Uusia Austin kuorma-autoja sai noin 1960-luvun alusta alkaen myös B.M.C: n kuutos-diesel nokalla. Se oli silloin iso juttu. Kuva on Suomesta.

Brittien hyötyautot Suomessa ansaitsevat mielestäni toisenkin säkeen. Kun sanotaan Suomen säilyneen itsenäisenä paljolti amerikkalaisen kuorma-autokannan varassa, mikä tänne oli vuoteen 1940 mennessä saatu, olisi vastaavasti reilua muistaa britti-kuormureiden osuus sodanjälkeisen Suomen elvytyksessä - eihän silloin juuri muuta saatu. Ei vuosina 1945-1958 Suomessa vielä pääosin Scanioiden ja Volvojen varassa ajeltu. Senaikainen tavara kulki enemmänkin Austinien, Bedfordien, britti-Fordien jne. varassa. Minua ainakin nolottaa huomata britti kaluston kunnioituksen puute tänä päivänä. Potkisiko lisäkierros kuvia omatuntoja hereille?
 
<< Alkuun < Edellinen 1 2 Seuraava > Loppuun >>

Sivu 1 / 2
feed-image Feed Entries



Kai L. Bremer on Mobilisti- ja Mobilisti Senior -lehtien perustaja ja pitkäaikainen päätoimittaja.
Hän on myös Auto, tekniikka ja kuljetus -lehden pitkäaikaisimpia avustajia. Tulemme julkaisemaan osan hänen ajoneuvohistoriallisesti merkittävistä artikkeleista tässä blogissa.




Blogissa aiemmin:

Lukijan vuoro (24.2)
Kuljetuksen puolikokoiset (9.11)
Aikansa katseenkääntäjiä (9.11)
Puukaasusta tuli pakko (13.10)
Vielä britti-kuormureista (13.10)
Tylsät brittien tavara-autot (22.9)
Sotavuotisia kuvia (22.9)
Mielestä poistetut (22.9)
Bussimobilismia (22.9)

© Auto, tekniikka ja kuljetus 2011-2012 
B Yhtiöt Oy  |  Nuijamiestentie 5 A 00400 Helsinki  | Puhelin (vaihde) (09) 547 621  |  etunimi.sukunimi@boy.fi