Vielä britti-kuormureista PDF Tulosta Sähköposti
13.10.2014 09:14

Uusia Austin kuorma-autoja sai noin 1960-luvun alusta alkaen myös B.M.C: n kuutos-diesel nokalla. Se oli silloin iso juttu. Kuva on Suomesta.

Brittien hyötyautot Suomessa ansaitsevat mielestäni toisenkin säkeen. Kun sanotaan Suomen säilyneen itsenäisenä paljolti amerikkalaisen kuorma-autokannan varassa, mikä tänne oli vuoteen 1940 mennessä saatu, olisi vastaavasti reilua muistaa britti-kuormureiden osuus sodanjälkeisen Suomen elvytyksessä - eihän silloin juuri muuta saatu. Ei vuosina 1945-1958 Suomessa vielä pääosin Scanioiden ja Volvojen varassa ajeltu. Senaikainen tavara kulki enemmänkin Austinien, Bedfordien, britti-Fordien jne. varassa. Minua ainakin nolottaa huomata britti kaluston kunnioituksen puute tänä päivänä. Potkisiko lisäkierros kuvia omatuntoja hereille?


Jopa ahtaan Helsingin kadut vilisivät brittikalustoa, tässäkin kaksi Bedfordia rinnakkain, toinen asfalttitöissä, toinen ohittamassa. Vaikka asia ei tähän kuulu, missä päin Helsinkiä oltiin? BS- kirjainsarjasta päätellen vuosi voisi olla 1958.


Tätähän se arki oli silloin jopa ruuhka-Suomessa. Etualalla Bedford, sen takana britti- Fargo, lavat täynnä elinkeinoelämän kaipaamaa tavaraa.


Ensimmäiset sotien jälkeiset (1945-49) Austin kuorma-autot olivat lyhytnenäisen nättejä, tässä tuntemattoman autoilijan maidonkuljetusautona.


Bensiinikäyttöisestä Austin rivikuutosesta irtosi kai 70hv? Ja tuollaisia kuormia.


Brittimallinen DeSoto, en ole itsekään varma, niin tuntuu nyt oudolta katseltavalta Kuvat on otettu pääkaupunkilaisesta liikennekilpailusta. Että kuljettaja vielä rankan arkityöpäivän jälkeen jaksoi kilpailuttaa ajotaitoaan. Palkanmaksajan vaatimuksesta vai omasta kunnianhimosta? Oltaneen Hakaniemen torilla. (kuva: Risto Salminen)


Kaksi erilaista brittiläistä DeSoto kuorma-autoa ilmeisesti saman tuntemattoman omistajan käytössä. Kerran jossakin Turun läänissä?


Jos näet, vaikka vain aihiona, Austin kuorma-auton näin lyhyellä akselivälillä, huomioi samalla ohjauksen sijainti! Jos ratti on oikealla, se saattaa olla yksi äärimmäisen ensimmäisestä Austin kuorma-autojen erästä, joita Suomi sai ostaa. Se tapahtui jo 1945. Saimme ostaa niitä erikoisjärjestelyin Englannista, perusteena kiireinen Jäniskosken jne. voimalaitosten kunnostustyö. Vaikka neukut itsekin tuhosivat em. alunperin suomalaisten itse itselleen rakentamia voimalaitoksia, me saimme rauhanehdoissa kunnian korjata voimalaitokset - heille. Kun työ oli tehty, piti tietysti myös Austinit jättää heille. Paitsi, huhun mukaan, ehkä ihan muutama?


Hieno esimerkki erittäin oudosta brittikuormurista jossain oudossa tehtävässä. Lieneekö ollut Foden vai Scammel? Tai sitten ei kumpikaan. Hoiti silti tehtävänsä, kaiketi laadukkaasti. Näitä ajokkeja ei kovin moni varmasti ole nähnytkään. Jos sinulta löytyy lisätietoa, ota ihmeessä yhteyttä. Mielenkiinnolla jään odottamaan.


Puhuttaessa ”kotimaisesta autoteollisuudesta”? Eihän tämä britti - Dodge nyt ihan täyspainoinen Suomi-tuote ollut, mutta siinä taisi olla tässä vaiheessa Valmetin moottori tms. Ei taida moni enää laillani muistaa? Autoa möi Scan - Auto Oy. ”Tilaa Mobilisti” teksti oli magneetilla kiinni. Lavalla kuljetin 1927-28 Chrysler autoani, joka on ollut minulla vuodesta 1957.

JK. En unohtanut neukku- GAZ kuormureiden aaltoa Suomeen. Mutta se on jo toinen juttuaihe.
 

Kommentit  

 
0 #1 Erkki Mikkola 20.10.2017 08:33
Nyt on KLB tulkinnut "kahden brittiläisen" Fargon kuvaa hieman hätäisesti: oikeanpuoleinen kun onkin Detroitissa USA:ssa valmistettu.
Niitä tuli Suomeen 2 kappaletta ennen joulua 1950 ja tämän yksilön, jossa oli 118 hv sivuventtiili bensakuutonen, sai isäni ostaa uutena Turun Laatuautosta. Kuvan Englannin Fargo oli Leyland dieselillä ja ostettiin myös uutena v. 1957 samasta paikasta. Autot seisovat lapsuuteni kotipihalla Mietoisissa.
Lainaa
 

Lisää kommentti

Pysy otsikon asiassa
ÄLÄ HUUDA! eli käytä isoja kirjaimia
Noudata Suomen lakia ja hyviä tapoja
Jokainen vastaa itse kirjoituksestaan, myös lain edessä


Turvakoodi
Päivitä



Kai L. Bremer on Mobilisti- ja Mobilisti Senior -lehtien perustaja ja pitkäaikainen päätoimittaja.
Hän on myös Auto, tekniikka ja kuljetus -lehden pitkäaikaisimpia avustajia. Tulemme julkaisemaan osan hänen ajoneuvohistoriallisesti merkittävistä artikkeleista tässä blogissa.




Blogissa aiemmin:

Lukijan vuoro (24.2)
Kuljetuksen puolikokoiset (9.11)
Aikansa katseenkääntäjiä (9.11)
Puukaasusta tuli pakko (13.10)
Vielä britti-kuormureista (13.10)
Tylsät brittien tavara-autot (22.9)
Sotavuotisia kuvia (22.9)
Mielestä poistetut (22.9)
Bussimobilismia (22.9)

© Auto, tekniikka ja kuljetus 2011-2012 
B Yhtiöt Oy  |  Nuijamiestentie 5 A 00400 Helsinki  | Puhelin (vaihde) (09) 547 621  |  etunimi.sukunimi@boy.fi