Sähköposti Tulosta PDF
Pääkirjoitus:
Auto, tekniikka ja kuljetus 3/2021

Taksialalla tarvitaan uskoa tulevaan

Taksisääntelyn niin sanottua korjaussarjaa aletaan ottaa käytäntöön toukokuun alusta. Hinnoittelua sekä taksamittaria ja muita laitteita koskevat muutokset tulevat voimaan syyskuun alussa.
 
Muutokset 2018 tehtyyn säätelyn uudistukseen ovat paikallaan, eivätkä tule yhtään liian aikaisin. Pari viimeistä vuotta vallalla ollut sekava tilanne on tehnyt alasta epävarman sekä yrittäjille että asiakkaille.
 
Hinnoittelun, yrittäjyyden ja lupakäytäntöjen selkeyttämisellä saadaan toivon mukaan parannettua monin paikoin tulehtunutta tilannetta. Yksi asia, jota taksitolpille on toivottu jo pitkään on parempi valvonta. Sen terästämistä odotetaan nytkin. Laki voi olla minkälainen tahansa, jos valvontaa ei ole. Ilman asianmukaista valvontaa jäävät korjaussarjat puolitiehen.
 
Taksialan verovalvonnan tehostaminen aiemmin tänä vuonna sai kentältä positiivista palautetta. Suomen Taksiliiton toimitusjohtaja Timo Koskisen mukaan verohallinnon käynnistämä taksiyrittäjien tehostettu verotarkastus parantaa rehellisten ja velvoitteensa hoitavien taksiyrittäjien mahdollisuuksia toimia kilpailluilla markkinoilla.


Harvoin veroviranomaisten valvonnasta ollaan iloisia, mutta taksialalla oltiin tyytyväisiä verohallinnon harmaata taloutta kitkevistä ratsioista helmikuussa.
 
Vuoden 2018 jälkeen taksitolpille on tulluthuima määrä uusia toimijoita, eikä kaikille välttämättä ole pelisäännöt selvät. Ilman kunnollista valvontaa myös mahdollistuu tahallista filunkipeliä yrittävien yrittäjien toiminta, mikä johtaa sääntöjä kunnioittavien toimijoiden kannalta epäreiluun kilpailutilanteeseen. Kyseisestä filunkipelistä johtuvaa harmaata taloutta verohallinto yrittikin saada kuriin pimeitä takseja metsästämällä.
 
Liikenneministeri Timo Harakan mukaan korjaussarjan tarkoituksena on palauttaa asiakkaiden luottamus takseihin ja yrittäjien luottamus alan tulevaisuuteen. Alan nykyisyyttä ja tulevaisuutta on sekavan laki- ja kilpailutilanteen lisäksi varjostanut erittäin synkillä pilvillä koronavirus.
 
Julkinen liikenne on ollut erittäin suurissa vaikeuksissa koronan ja rajoitustoimien viedessä asiakkaat. Takseja koskevan lainsäädännön tervehdyttäminen on hyvä asia, mutta valtion ei pitäisi unohtaa taksiyrittäjiä koronatukia jakaessaan. Tukea tarvitaan, että ala pääsee vaikean tilanteen yli ja pääsee jatkamaan toivottavasti hyvin säädellyssä ja valvotussa tulevaisuudessa.

 



Lue uusimmasta numerosta

SCANIA SUPER
Scania panee suosikki- luokan moottorinsa uusiksi, viilaa vaihteistoja ja voimalinjaa, tekee 9 taka-akselivälitystä ja panee alustat uusiksi.

YRITTÄJÄLLE RAHAA
Hjallis, jos kukaan, on osannut puhua alati uusiin yrityksiinsä rahaa miljoonittain rahoittajilta. Kysyimme miten se tehdään.

Sisällysluetteloon
Pääkirjoitukseen

 


 

 
"Eikä valvontaa ole! On vain löysä ohjeistus tietyömaan urakoitsijalle, että rajoituksia olisi vain tilanteen mukaan työn ollessa käynnissä..."  
Lue lisää >>


Yhteistyössä:



[ 28.01.2022 10:44 ]
feed-image Feed Entries