Sähköposti Tulosta PDF
Pääkirjoitus:
Auto, tekniikka ja kuljetus 7/2020

Renkaat tarvittavaan talvikuntoon

Liikenneturvallisuuden kannalta renkaiden merkitys on suuri. Autonrengasliiton mukaan huonokuntoiset renkaat aiheuttavat vuosittain liikenteessä keskimäärin 28 turhaa ja mahdollisesti vältettävissä olevaa kuolemaa.
 
Rengasasiat ovat näin syksyn kynnyksellä tapetilla sekä yksityisautoilijoiden että yritysten kannalta. Liukkaammat ajokelit ja talven tulo saa katsomaan tarkemmin vanteiden alle. Autonrengasliiton vuonna 1997 alkaneiden rengasratsioiden aikana suomalaisten autoilijoiden renkaiden kunto on parantunut huomattavasti, mutta vielä teillä kulkee satoja tuhansia autoja vaarallisen huonokuntoisilla renkailla.
 
Ammattiliikenteessä vastuu renkaiden hyvästä kunnosta on vielä korostuneempi. Ammattiliikenteessä renkaiden merkitys on toki myös taloudellisesti merkittävä, joten kuljetusyrityksissä renkaita joudutaan pohtimaan huomattavasti enemmän.


Uudessa tieliikennelaissa kuljettajan vastuu on korostunut talvirenkaiden suhteen.

Renkaiden kunto ei automaattisesti paranna ajosuoritusta. Huono kuljettaja voi ajaa ojaan vaikka kuinka hyvillä varusteilla ja sileillä renkailla ajamaan tottunut voi hallita ajoneuvonsa täysin suvereenisti. Tärkeintä on, että kuljettaja tuntee renkaansa ja osaa suhteuttaa ajotapansa niiden sekä tienkunnon yhteisvaikutuksen mukaiseksi.
 
Tieliikennelain muutoksen takia ajoneuvonsa renkaat pitää tuntea vielä paremmin ja ne pitää osata tarkemmin ennakoiden suhteuttaa valitseviin keliolosuhteisiin.
 
Aikaisemmin talvirenkaat oli vaihdettava autoon viimeistään joulukuun alussa ja pois aikaisintaan helmikuun lopussa. Uuden tieliikennelain mukaan talvirenkaita on käytettävä marraskuun alusta maaliskuun loppuun, kun keli- tai sääolosuhteet sitä edellyttävät.
 
Teoriassa talvikuukausina voisi siis ajaa kesärenkaillakin ja uusi talvirengasmääräys vaikuttaakin erittäin tulkinnanvaraiselta. Huono keli ei toki katso kalenteria ja uudella määräyksellä ajoneuvon haltijalle on sysätty suurempi vastuu ajo-olosuhteisiin sopivasta rengastuksesta. Tuleva talvi näyttää kuinka vastuullisesti talviautoiluun suhtaudutaan.

LAMA MITTAA HENKISTÄ KANTTIA

Hyötyautoala on kärsinyt pahasti koronaviruksen seurauksista. Kuljetuselinkeino kumipyörillä on ajautunut syvimpään lamaan. Lomautukset ja massairtisanomiset hallitsevat toimintaa.
 
Voittaja on se, joka osaa tiivistää toimintansa olennaisimpaan.
 
Tämä koskee myös Auto, tekniikka ja kuljetusta.
 
Lehti kohtasi laman 1992-94 sekä laman 2010-11. Auto, tekniikka ja kuljetus kutistui vain 48-sivuiseksi, sisäsivuiltaan ohuesta sanomalehtipaperista tehdyksi lehdeksi. Mutta se pärjäsi.
 
Sama on tullut eteen koronalamassa 2020-21. Auto, tekniikka ja kuljetus 52-sivuisena kuvastaa aikaa, jossa maamme hyötyauto- ja kuljetusala elää nyt.
 
Se ei kuitenkaan tarkoita, että tuote on lamassa sisällöltään. Lehden sisältö on tiivistetty tiukasti, mutta uutiset, haastattelut, ajan tapahtumat ja ilmiöt ovat kansien välissä kuten lamaa ennen.
 
Taistelemme kuljetusyrittäjien ja kuljettajien leivän ja oikeuksien puolesta! Tässäkin lehdessä ”Onnettomuustutkinnan nollapiste” (s. 35), ”Suomi, liikennenäön takamaa” (s. 20), ”Maantiekuljetukset polvilleen” (s. 49), ”Kuljettajapula uhkaa” (s. 36), ”Uskontoa vai laskentoa” (s.38), ”Suomi on niemimaa” (s.34), ”Ilmaliikennesokeudesta” (s. 46), jne.
 
Kun muut hymistelevät, me sanomme suoraan. Jatkamme samalla linjalla! Lukijoiden puolesta!

B Yhtiöt Oy
Auto, tekniikka ja kuljetus
 



Lue uusimmasta numerosta

AJOVALOT JA NÄKEMINEN
Älykäs ammattiajo -projekti alkoi 1.9.2020. Jo nyt on tarjolla simulaattoritestejä kuljettajan liikennenäön selvittämiseksi.

FinnMETKO 2020
Hiljaisen tapahtumakesän jälkeen FinnMETKO 2020 järjestettiin Jämsässä syyskuun alussa. Toivoa tulevaan oli ilmassa.

Sisällysluetteloon
Pääkirjoitukseen

 


 

 
"Verorasitettu metsäteollisuus on pakotettu hakemaan "maailman halvimpia kuljetuksia" tuotteilleen. SDP, SAK, AKT ja EK avittavat...""  
Lue lisää >>


Yhteistyössä:



[ 01.10.2020 07:17 ]
feed-image Feed Entries