Sähköposti Tulosta PDF
Pääkirjoitus:
Auto, tekniikka ja kuljetus 9/2021

Kun veronmaksajaa pannaan oikein halvalla

Tämän lehden Rautatie-osiossa puututaan törkeään tapaan, jolla kunnat hankkivat omistukseensa yksityistä omaisuutta täysin moraalittomin ”laillisin” keinoin. Kunnat tekevät miljardituloja omien veronmaksajiensa ja yksityisen omaisuuden kustannuksella.
 
Yhtenä esimerkkinä on nostettu esille nk. Turun Tunninjuna, jonka kohdalla oikeusministeri toisen jälkeen väistyy ja katsoo muualle. Samalla nähdään, miten Tunninjunan uudesta ratalinjauksesta lunastustoimillamiljoonia tienaavat kunnat vuolaasti todistelevat veronmaksajilleen Tunninjunan kannattavuutta yhtä poikkeusta lukuunottamatta (Salon kaupunki on vastustanut uutta linjausta ja sen kustannuksia).
 
Tunninjunan investointien kustannusarvio on 4 miljardia euroa - toisin kuin sen nettisivuilla kerrotaan. Arvio kalusto-, käyttöja kunnossapitokustannuksista 30 vuoden ajalta 3 % korolla diskontattuna on 1,9 miljardia euroa. Tämän toivotut (!) tulevat 2,5 miljoonaa matkustajaa pitäisi haluta maksaa Helsinki-Turku matkasta 40 euron lipulla. Pääomakustannukset mukaanluettuna, kuten tulisi, matkalipun oikea hinta olisi 120 euroa!


Uskaltaako oikeusministeri Anna-Maja Henriksson vihdoin tarttua rakennusmonopoliin?
 
Helsinki-Turku välillä matkustaa nykyään 1,3 miljoonaa matkustajaa. Ja matkalipun hinta on vain 20-30 euroa. Mainitut 1,3 miljoonaa matkustajaa ei liioin siirtyisi uuteen Tunninjunaan kuten lasketaan. Huomattava osa jäisi yhä nykyisen Rantaradan (Helsinki- Karjaa-Salo) matkustajiksi. Eikä uusi Tunninjuna suinkaan poistaisi Rantarataa yhteiskunnan kustannuksista, vaan senkin huolto, korjaukset ja toimivuus jäisivät edelleen Tunninjunan rinnalla veronmaksajien kannettaviksi.
 
Rinnakkaistapaus: Malmin lentokenttä
Samalla tavalla kuin Turun Tunninjunan uuden ratalinjauksen kunnat himoitsevat taloudellisia voittoja veronmaksajiltaan, Helsingin kaupunki lypsää veronmaksajiaan Malmin lentokentälle rakennettavilla muka ”halvoilla asunnoilla”. Ei kerrota, että Helsingin kaupunki ensin maksaa maapohjan - yli 20 metriä syvän suon - betonoimisen hirvittävin päästöin ja kustannuksin Helsingin veronmaksajien taskusta. Vasta sen jälkeen rakennusliikkeet rakentavat vielä päälle ”halpoja” asuntoja, joista asunnon ostajat maksavat.
 
Syystä tai toisesta tavallinen kansalainen ja veronmaksaja ei näe, ei käsitä, miten kunta hyödyntää, lunastaa pakkokeinoin hänen omaisuuttaan ja panee hänet maksajaksi taloudellisessa voitonhimossaan.
 
Syystä tai toisesta kansalaisen, veronmaksajan, luonnollinen puolustaja, poliittiset puolueet ja poliitikot, eivät ole huomaavinaan, miten heidän äänestäjiään narutetaan ja pannaan maksajiksi. Eivät välitä kertoa?
 



Lue uusimmasta numerosta

VETY-DAF
Paccar konserni tekee kahdella mantereella aktiivisesti tukimusta kehittääkseen raskaan kaluston käyttövoimaa.

PÄÄLLIRAKENTEET
Auto, tekniikka ja kuljetuksen teeman mukaisesti selvitimme suurimpien päällirakenne valmistajien tämän hetken kuulumiset.

Sisällysluetteloon
Pääkirjoitukseen

 


 

 
"Eikä valvontaa ole! On vain löysä ohjeistus tietyömaan urakoitsijalle, että rajoituksia olisi vain tilanteen mukaan työn ollessa käynnissä..."  
Lue lisää >>


Yhteistyössä:



[ 03.12.2021 21:28 ]
feed-image Feed Entries