Sähköposti Tulosta PDF
Pääkirjoitus:
Auto, tekniikka ja kuljetus 2/2024

Järki hoi, älä jätä!

Suomen talous – ja sen myötä kansallinen elintaso ja hyvinvointi – on mennyt alaspäin jo viisitoista vuotta. Nyt entistäkin jyrkemmin. EU-maiden joukossa Suomi kuuluu jo alimpaan kerjäläiskastiin.
 
Varmemmaksi vakuudeksi ammattiyhdistysliike taistelee maan demokraattisesti valittua hallitusta ja sen elvytysohjelmaa vastaan yksisilmäisesti omien laittomien voimiensa säilyttämiseksi polarisoiden ja heikentäen Suomen taloutta entisestään.
 

Jos Itämerestä tulisi sotanäyttämö, Suomen ulkomaankaupan väylinä kansainvälisille markkinoille olisivat vain Pohjois-Suomen rautatiet. Tätä mieltä olivat maamme presidenttiehdokkaat. Rakennettava Jäämeren rata vaihtoehtoineen kuvassa punaisella.

Tämän seurauksena Suomi eristäytyy yhä jyrkemmin EU:n koillisnurkkaan ja vaipuu taloudellisesti yhä syvemmälle EU:n pohjamutiin. Kun ay-liike panee satamat kiinni, ja jos Itämeren kulkuväylä sulkeutuu, Suomi on motissa. 90% väestöstä on sulloutunut etelään ja muu länsimaailma jää tuhannen kilometrin päähän Tornion taakse.
 
Käydyssä presidenttikilpailussa presidenttiehdokkaat lohduttelivat suomalaisia Pohjois- Suomen kautta kulkevilla junaradoilla, jotka muka takaisivat yhteytemme länsimaailmaan.
 
Tämän lehden Raidetie-osiossa kansainvälisesti tunnetuin suomalainen kuljetustekniikan asiantuntija, Suomen sekä USA:n yliopiston professori Antti Talvitie, todistaa pohjoisen junaradat puutteellisiksi, Suomen kannalta kelvottomiksi ja hyöty/ kustannussuhteiltaan tappiollisiksi.
 

Hallitusohjelmaan kuuluu selvitys kiinteästä Vaasa-Uumaja tieyhteydestä, joka avaa tie- ja rauataieyhteydet Ruotsin kautta Euroopan markkinoille ja 530 km:n päässä olevalle Atlantin rannikolle.

Talvitie näkee etelään sulloutuneille suomalaisille ainoaksi järkeväksi ulospääsyksi Vaasan ja Ruotsin Uumajan väliin rakennettavan, kapean Merenkurkun ylittävän kiinteän tieyhteyden.
 
Tämän lehden Vesitie-osiossa kansainvälisesti menestynein suomalainen mereenrakentamisen erikoistuntija Esa Eranti täydentää Talvitien näkemystä yksityiskohtaisella powerpoint-esityksellä Suomen ja muut pohjoismaat yhdistävän ”Nordic Connector” tien ratkaisutekijöistä. Selvitys on tarkastelvissa tästä linkistä.
 
Poliittinen selvitys Nordic Connector -tiestä sisältyy maamme hallitusohjelmaan ja sen tekeminen on sälytetty Väyläviraston vastuulle. Toistaiseksi saatujen tietojen mukaan Väylävirasto elää kuitenkin edelleen ”rautatie-ajassa” ilman suurempaa kiinnostusta saati kiirettä tehtävän saattamiseksi kunnialliseen lopputulokseen.
 
Suomen jo 15 vuotta jatkuneen taloudellisen taantuman korjaaminen osuu pitkälti yksiin Ukraina- kriisin aiheuttaman maantieteellisen sijaintimme kanssa. Ratkaisu on yksiselitteisesti Suomen väestöllisen ja toiminnallisen painopisteen lähentäminen tiukasti muihin pohjoismaihin uudella tie- ja kulkuyhteydellä Vaasan ja Uumajan välillä. Se on ainoa, joka tiukan paikan tullen voi varmistaa maamme ja kansamme vaativan huoltovarmuuden.

 



Lue uusimmasta numerosta

ETANOLIVOIMALA
Lahtelainen Kuljetusliike Helokivi Oy on operoinut etanolikäyttöisellä säiliöyhdistelmällä kohta miljoonan kilometrin verran. Käyttökokemukset ovat olleet myönteisiä.

12 KONTTIA KERRALLA
Qube Logistics Oy haluaa siirtää mahdollisimman paljon tyhiä kontteja kerralla. Uuden innovaation myötä luku on jo 12.

Sisällysluetteloon
Pääkirjoitukseen


 


 

 
"Isot henkilöautot ovat vuosikymmenen aikana kasvaneet julmiin mittoihin. Ne ovat lisääntyneet myö lukumäärältään niin, että ne valloittavat liikaakin katu- ja pysäköintitilaa..."  
Lue lisää >>



Yhteistyössä:

 


[ 19.03.2024 12:56 ]
feed-image Feed Entries

Mainospalkki