Sähköposti Tulosta PDF
Pääkirjoitus:
Auto, tekniikka ja kuljetus 5/2017

Ajokortti ja suomalainen arvopohja

Suomen politiikan päänäyttämö on ollut myrskyn silmässä pitempäänkin halla- aholaisten äärinationalistien ja mamu- kriittisten vallankaappauksen johdosta hallituspuolue Perussuomalaisissa. Suomen hallituksen johtopari, pääministeri Juha Sipilä ja Petteri Orpo ovat torjunnassa korostaneet omaa ja hallituksen ”arvopohjaa” jumalten korkeuksiin.
 
Tieliikenteemme ajokortit ja käyttöehdot hallituksen siunauksella kertovat tylyn totuuden ”arvopohjasta”.
 
Sääntelyjen purku on ollut Sipilä-Orpon hallituksen valttisanoja. Toteuttajana riehunut liikenneministeri Anne Berner on antanut ”sääntelylle” kasvot. Mainetekona on esitelty B-ajokortin ylimitoitettujen vaatimusten karsiminen ja hinnan puolittuminen. Sekä liikenneministeriön että -ministerin petollisuuta kuvaa ”sääntelyn” ydinvikojen säilyminen; autokoulujen edut, opetusluvan kahleet, muiden kuin B-kortin kahleet, ammattipätevyyskoulutus, ym.
 
Ihmisoikeuksien arvopohja poljetaan Suomessa nyt Sipilä-Orpon hallituksen johdolla ajokortin menetystä koskevilla määräyksillä viimeistäkin inhimillisyyttä myöten lokaan. Tätä on jatkunut Suomessa puolen vuosisataa.

 
Taivutetaan rautalangasta: Ammattikuljettaja ajaa vuodessa jopa yli 150 000 km, yksityisautoilija 15 000 km vuodessa. Amerikkalaiset, ruotsalaiset ymv. tutkimukset todistavat, että ammatti- ja yksityisautoilijat tekevät yhtä paljon liikennevirheitä/km tai /minuutti (tutkimuksesta riippuen). Ammattikuljettajan virheriski on vastaavasti kymmenkertainen yksityisautoilijaan nähden. Vain: ammattikuljettajat ennakoivat ja hallitsevat virheensä ja myös seuraukset paljon paremmin kuin yksityisautoilijat.
 
Kun ammattikuljettaja syyllistyy 12 kuukauden jaksolla 150 000 km:llä kolmeen liikennerikkomukseen (usein liikenneturvallisuuden kannalta täysin mitättömään, todistetusti jopa aivan toisen henkilön tekemänä) tai neljään 300 000 km:n aikana, suomalainen ”arvopohja” hyllyttää hänen ”leipäkorttinsa”. Hänen rikkeensä vaikutusta liikenneturvallisuuteen ei pääsääntöisesti koskaan edes tutkita. Silti hänet riisutaan työttömäksi, yrittäjänä hän menettää liikennelupansa ja kaikki muutkin kuljettajansa jäävät ilman työtä, perheet menettävät elättäjänsä eli rangaistus kohdistuu myös täysin syyttömiin länsimaisen oikeustajun vastaisesti. Kun hän lopulta saa ”leipäkorttinsa” takaisin, hänen tilallaan on jo toinen kuljettaja ja hän on lopullisesti työtön ja rangaistus jatkuu myös syyttömille perheenjäsenilleen.
 
Kun yksityisautoilija syyllistyy 12 kuukauden jaksolla kolmeen rikkomukseen 15 000 km:n matkalla tai 30 000 km:n matkalla 24 kuukauden aikana, hän ei menetä ansiotyötään. Hänen ja elätettäviensä leipä ei ole vaarassa. Hän saa kyydin töihin ja takaisin autollaan vaimon tmv. ohjaamana, ja kun hän saa ajokorttinsa takaisin, elämä jatkuu kuten ennenkin.
 
Myös rangaistustapa, sakotus Suomessa, polkee Sipilän-Orpon ja hallituksensa tekohurskaasta ”arvopohjaa”.
 
Jos varastat, petät, pahoinpitelet, rikot lakia yleensä, rangaistus tuomitaan ihmisten tasa-arvoon perustuen riippumatta siitä oletko elämässäsi menestynyt tai et, oletko rikas vai köyhä.
 
Jos syyllistyt liikennerikkomukseen, katsotaan ensimmäisenä paljonko tienaat ja mitä omistat, ja sen mukaan rangaistaan: menestyneitä ja rikkaaksi katsottuja olan takaa, ja köyhemmiksi arvioituja ja varattomia lyödään kukalla. Tasa-arvosta viis, ihmisarvosi mitataan rahassa ja ”pahimmilta” otetaan eniten. Suomalainen kateus niittää laakereita.
 
Siinä Juha Sipilän ja Petteri Orpon ja hallituksensda paljon puhuttu ”arvopohja”!

 



Lue uusimmasta numerosta

TIEHÖLMÖILY
TULEE KALLIIKSI

Kysyimme Suomen Tieyhdistys ry:ltä onko tieverkko karannut kokonaan valtion käsistä?

MARKKINAHÄIRIKKÖ?
Ford Truks lyö Itä-Euroopassa kukkoileville länsimerkeille nyt vahvasti kapulaa rattaisiin. Kävimme arvioimassa, millaisin eväin uusia markkinoita hakeva haastaja on liikkeellä.

Sisällysluetteloon
Pääkirjoitukseen

 


 

 
Yhteistyössä:


"Tavallinen henkilöauton omistaja kuvittelee, että kuorma-auto on lähinnä kaksi teräspalkkia pitkittäin, keulalla moottori ja vaihteisto ja päällä ohjaamo ja lava..."  
Lue lisää >>



[ 28.06.2017 20:20 ]
feed-image Feed Entries

tallinksilja

Mainospalkki