Sähköposti Tulosta PDF
Pääkirjoitus:
Auto, tekniikka ja kuljetus 7/2024

Byrokratia myrkyttää Pohjolan kilpailukykyä

Suomella on pisimmät kuljetusyhteydet ulkomaankaupassaan. Se vaatii eniten tehostamisia. Myös Ruotsilla ja Norjalla on pitkiä kumipyörillä kuljetettavia matkoja suuriin ostajamaihin Euroopassa. Kaikki tiet kulkevat Tanskan läpi.
 
Pohjola erottuu Euroopassa omaksi kokonaisuudeksi historian, kulttuurin ja kaupankäynnin osalta. Se on käytännössä Euroopan neljäs ”suurvalta” Saksan, Ranskan ja Iso-Britannian rinnalla.
 
Samalla Pohjola on jatkuvassa kilpailutilanteessa koko muun Euroopan kanssa. Kilpailukyky ratkaisee Pohjolan menestyksen. Kuljetusten osalta yhteneväiset säännöt ratkaisevat kilpailukyvyn.
 
Siinä paljon parannettavaa Pohjolan sisällä.


Suomalainen 34,5-metrinen HCT kaatuu yhteisessä Pohjolassa nippelibyrokratiaan.
 
Yli 30 m pitkissä ja kokonaispainoltaan yli 100 tonnia painavissa HCT yhdistelmissä Pohjolalla on avain kuljetusetuun ulkomaankaupassaan. Valitettavasti maakohtaiset tekniset ja lainsäädännölliset erot heikentävät mahdollisuuksia yhteiseen menestykseen. 
 
Suomesta yli 100 tonnin HCT yhdistelmä ei pääse Pohjois-Ruotsiin. Yli 34-metriset, 4,4 m korkeat pääsevät 76-tonnisina Tukholman pohjoispuolelle, mutta sitä etelämpään vain 64-tonnisina. Tanskaan saakka, Kööpenhaminaan ja Aarhusiin asti mennään enää vain 32-metrisinä ja 64-tonnisina ja vain 4,1 m korkeina.
 
Jarruna on byrokratia Pohjolan sisällä, neljän maan virkamieskunnassa. Jo yksin Suomen ja Ruotsin HCT:tä koskevien määräysten yhdenmukaistaminen vaatii Ruotsissa erikseen Transportstyrelsen’in ja sitten vielä Trafikverketin hyväksymisen. Suomessa motoesteitä on saman verran. Tanskan ja Norjan byrokratiat ovat sitten vielä oman lukunsa Pohjolan yhteisen menestyksen jarruina.
 
HCT yhdistelmät ovat kulkeneet Suomessa tammikuusta 2019. Ne kuljettavat kolme-neljä kuormaa kerralla siinä missä pisin edeltäjä, 25,25-metrinen kuljettaa vain yhden. Sillä on huima merkitys sekä haitallisten päästöjen että kuljetuskustannusten vähentäjänä – ja myös kilpailukyvyn parantajana. Alan tutkimus ja kehitys ovat huimasti edellä nippelibyrokratiaa.


Pelastaako Henna Virkkunen Pohjolan kilpailukyvyn?
 
Saksassa on vastikään avattu ensimmäinen pieni ovi 32-metrisen HCT yhdistelmän käytölle. Espanja on jo pitkällä 32-metristen HCT yhdistelmien yleiskäytössä tien päällä. Samoin Hollanti. Kilpailu alkaa kiristyä muualla Euroopassa.
 
Pohjolan tulisi herätä oman etunsa vuoksi yhdenmukaistamaan HCT-säännöt koko alueellaan pikaisesti.
 
Suomen tuleva EU-komissaari, Henna Virkkunen, saattaa olla päätekijä ja ratkaisija Pohjolan yhteistä kilpailukykyä kysyvässä kuljetuspulmassa.
 



Lue uusimmasta numerosta

TULEVAISUUDEN AIRUT
Renault Trucks pyrkii olemaan maantiekuljetusten sähköistämisen edelläkävijä. Testasimme mitkä ovat E-Techin vahvuudet ja missä löytyy vielä parannettavaa.

HYUNDAIN VETYHANKKEET
Monista päinvastaisista spekulaatioista huolimatta Hyundain vetyhankkeita ei olla lopettamassa.

Sisällysluetteloon
Pääkirjoitukseen


 


 

 
"Mitä alempi nopeusrajoitus, sitä enemmän ylinopeuksia ja liikenneonnettomuuksia... Sitä enemmän sakottamalla parannettavaa liikenneturvaa, poliisimme ajattelutavan mukaan..."  
Lue lisää >>



Yhteistyössä:

 


[ 09.10.2024 06:31 ]
feed-image Feed Entries

Mainospalkki