Klaus Bremerin
Blogi
Vihreät ja vasemmisto ylsivät Ilmansaaste-ennätykseen! PDF Tulosta Sähköposti
03.02.2025 00:00

Liikennevalojen "vihreä aalto" on käytännössä poistettu Helsingistä Vihreiden johdon toimesta. Seurauksena ajoneuvoliikenteen haitalliset päästöt etenkin pääväylillä kasvavat rajusti.

Suomen väkiluku on 0,7 promillea maapallon väkiluvusta. Myös Suomen maa-ala on vain 0,7 promillea (0,07%) maapallon maa-alasta!
 
Suomen Vihreät vahvistettuina Vasemmistoliitolla ja pääosin SDP:llä toteuttavat yksisilmäistä vihreää saastepolitiikkaa Suomessa.
 
Helsingissä Vihreät-SDPVasemmistoliitto muodostavat määräenemmistön maapallon ilmastonmuutoksen pysäyttämiseksi.
 
Helsingissä autoliikenteen kuristaminen, pysäköintipaikkojen vähentäminen minimiin ja pysäköintimaksujen korotukset ovat ajaneet autoilevat ostajat muualle ja ydinkeskustan kaupat ja kauppiaat pakosalle. Aleksanterinkadun ja esplanadien tyhjyyttään huutavat näyteikkunat kertovat tylyä tarinaa vihervasemmistolaisen politiikan seurauksista.
 
Samalla vihervasemmisto tietoisesti vain kasvattaa haitallisia päästöjä nopeuttaen ilmastonmuutosta Suomessa ja Suomen rajojen ulkopuolella.
 
YKKÖSASEENA LIIKENNEVALOT
Liikennevalojen tahdistus Helsingin suurilla sisääntulo/ulosmenoväylillä ja kehäteillä pysäyttää järjestään raskaan kuorma-autoliikenteen jokaiseen liikennevaloristeykseen. Sillä moninkertaistetaan kuorma-autojen dieselin kulutus ja päästöt. Helsinki on tässä ylivoimainen piina koko Suomessa, kuljetusliikkeet ja kuljettajat todistavat.
 
Sama toteutuu myös kantakaupungissa pääväylillä.
 
Yhtenä esimerkkinä viidestä samanlaisesta on Mechelininkatu. Se kerää aamuisin eteläisten kaupunginosien sekä Espoosta työntyvän työmatka-autot kohti keskustaa ja Töölöä - ja iltapäiväruuhkassa päinvastaiseen suuntaan. Mechelininkadun 1,8 km:llä ruuhkaliikenne pysäytetään 11 liikennevaloristeykseen eli keskimäärin 160 m:n välein. Tuloksena on massiivinen määrä turhia päästöjä joka aamu, joka iltapäivä.
 
Saastemäärä pitää kertoa viiden muun keskustaväylän samalla tavalla tuotetuilla haitallisilla päästöillä.
 
Vihreä apulaispormestari johtaa liikennevalojen käyttöä. Siinä ”vihreää liikenneaaltoa” ei ole.
 
VIHREÄ TUNNELINÄKÖ KAATAA TUNNELITKIN
Keskustatunnelin johdonmukainen teilaaminen johtaa todistetusti valtaviin turhiin päästömassoihin. Tunneli ohjaisi keskustaan pyrkivät autot maan alle ja maanalaisiin pysäköintipaikkoihin pelastamaan keskustan kaupallista elämää. Samalla se kuljettaisi Helsingin läpiajoliikenteen puhtaasti ja liikenneturvallisesti kaupungin läpi.
 
Vihervasemmisto tyrmää tunnelit. Ne muka lisäävät liikennemääriä kaupungissa.
 
Tukholmassa ja Oslossa – kaikissa isoissa kaupungeissa maailmassa – autoliikennettä työnnetään maan alle tunneleihin. Ne todistetusti tyhjentävät kaupungin katuja autoliikenteestä samalla raikastaen ilmanalaa.
 
KATURAKENTEILLA UUSIA SAASTE-ENNÄTYKSIÄ
Katurakennuspolitiikka on Vihervasemmiston uusi lyömäase autojen käyttöä vastaan Helsingissä.
 
Vuonna 2023 valtavat katurakennustyömaat valloittavat kilometrikaupalla pää- ja sivukatuja eri puolilla Helsinkiä. Missään ei nähty yrityksiä sopeuttaa autoliikennettä rakennustyömaiden uusiin ympäristöihin. Töiden edistämisellä ei ole ollut kiirettä. Päivä- ja yökausia työmaita on nähty kokonaan ilman miehitystä.
 
Vihervasemmiston uudet suuret raitiotieverkot ja raitiotielinjat on annettu tehtäviksi muiden katurakenteiden ja alla olevan LVI-verkoston korjausten yhteyteen.
 
Autojen liikennevirrat on jätetty hakemaan omia uusia kulkureittejä jonottaen ja asuinkortteleita kiertäen pikkukatuja pitkin suurilla kulutuslukemilla ja päästömäärillä.
 
Valtiovarainministeriö ja liikenneministeriö ovat rautatieprojektien kohdalla todenneet, että yksin maaperän vahvistamistyöt sekä raiteiden tuottaminen ja asentaminen maahan johtaa CO2-päästömääriin, joiden kuittaantumisaika on 140-330 vuotta. Sama pätee raitiovaunujen raidepohjan tekemiseen.
 
Samalla on todistettu, että missä bussiliikenne tuo rahaa kaupungin kirstuun, raitiotieliikenne tuottaa aina tappiota ja vaatii veroeurojen tukeen. Se ei Vihervasemmistoa haittaa.
 
SAASTEILLA ALAMÄKEEN
Helsingissä Vihervasemmiston johtaja on autovihassa Helsingin kaupunkisuunnittelusta, -rakentamisesta ja ympäristöstä vastaava apulaiskaupunginjohtaja, apulaispormestari, kaupunginvaltuutettu, Vihreiden pitkäaikainen puheenjohtaja ja kaksinkertainen ministeri Anni Sinnemäki.
 
Valtuustoryhmässään Sinnemäen päästötoimia ajavat mm. kansanedustaja ja valtuuston puheenjohtaja Fatim Diarra, kansanedustaja Atte Harjanne, kansanedustaja ja ent. ilmastoministeri Emma Kari, ent. apulaiskaupunginjohtaja, Vihreiden puheenjohtaja ja puoluesihteeri Pekka Sauri, ent. ministeri, 5 kauden kansanedustaja, valtuuston jäsen vuodesta 1985 lähtien Osmo Soininvaara, Otso Kivekäs sekä valtuutettuina ja varavaltuutettuina Hannu Oskala.
 
Helsinki on kouluja, yliopistoja ja ammattikorkeakouluja täynnä. Se vetää opiskelijoita ympäri Suomen Helsinkiin. 18-24 -ikäisten nuorten äänestäjien – ja Vihreän maailmankatsomuksen – määrä on ennätyssuuri. Se hallitsee Helsingissä.
 
Vihreän puolueen autovihan aiheuttamat massiiviset haitalliset päästöt ilmastonmuutoksen edistämiseksi eivät ole jääneet äänestäjiltä huomaamatta. Joitakin vuosia jatkunut Vihreiden alamäki sekä eduskunta- että valtuustovaaleissa on jyrkentynyt nopeasti. Runsaan kuukauden kuluttua, 13. huhtikuuta pidettävät kuntavaalit kertovat totuuden.
 
Poliisi on ongelma PDF Tulosta Sähköposti
03.02.2025 00:00


Suomessa on päälle 7 000 poliisia. Ruotsissa on yli 30 000 poliisia.
 
Suomessa on aivan liian vähän poliiseja. Liian suuri määrä varkauksia, pahoinpitelyjä jää selvittämättä. Poliisitutkinnat venyvät ja vanuvat. Oikeuden päätökset viipyvät jopa vuosikausia. Kansalaisten perusturvallisuus on vaarassa.
 
Ruotsissa on kaksi kertaa enemmän asukkaita ja kolme kertaa enemmän liikennettä kuin Suomessa. Silti Suomessa kuolee liikenteessä yhtä paljon ihmisiä kuin Ruotsissa. Poliisin liikennevalvonta on nollapisteessä.
 
Liian paljon epäkohtia liikenteessä jää vaille huomiota. Poliisi ei huomaa. Ei ehdi. Ei osaa. Ei ymmärrä. Korkein poliisijohto sisäministeriössä elää vuosia jäljessä liikenteen nykykehityksestä.
 
Tietyömaat: Esimerkkinä valtatiellä 51, heti Kirkkonummen jälkeen kohti Karjaata, 80 km/h rajoitusalueella näkyvyyttä peltojen yli rajattomasti kaikkiin suuntiin, keskellä suoraa on 50 km/h rajoitus vain 150 m matkalla, ja taas 80 km/h jatkuu. Ollut puoli vuotta ilman mitään näkyvää syytä!
 
Ei siinä kukaan enää hiljennä vauhtia 50 km/h liikennemerkin kohdalla. Pienet ja suurimmat autot posottavat 50 km/h rajoituksen 150 m läpi täyttä 80 km/h.
 
Voiko olla parempaa tapaa opettaa autoilijoille, ettei nopeusrajoitusmerkistä ole väliä? Erityisesti ensimmäisen ajokortin saaneille nuorille oppi painuu päähän nopeasti ja vakuuttavasti.
 
Vastaavia paikkoja on Suomen valtatiestössä satoja, ellei tuhansia. Yleisesti tietöiden kohdalla – turhia, hälläväliä tyyliin asetettuja mielivaltaisia ja vääriä nopeusrajoituksia ja myös muita ”järjestelyjä”. Eikä poliisi ymmärrä eikä piittaa mitä se vaikuttaa liikenneturvallisuuteen, miten se opettaa autoilijoille väärää asennetta nopeusrajoituksia kohtaan. Kukaan ei tunnu välittävän.
 
Vuosia sitten puhuttiin ankarasti siitä, että tietöiden kohdalla olosuhteiden salliessa nopeusrajoituskilvet piti syytä peittää viikonloppuisin ja aina, kun töitä ei tehty. Nyt vaatimuksia ei enää ole kuulunut. Kansa on väsynyt. Poliisi nukkuu eikä tieviranomainen välitä.
 
LIIKENNEYMPYRÄT
Liikenneympyrä on risteysalue. Se on sujuva vaihtoehto liikennevaloille. Sen tehtävä on ”pakottaa” hidastamaan ajonopeutta risteysalueelle tultaessa ja risteysalueella. Ajoneuvo halutaan pakottaa kiertämään hitaalla nopeudella ympyrän muotoista ajorataa poistumiseensa saakka.
 
Paitsi Suomessa.
 
Suomessa liikenneympyrät on järjestään tehty tasamaiksi ilman pakottavaa hidastettua kiertorataa. Mikään ei estä risteysalueen suoraa läpiajo täydellä nopeudella.
 
On kuin kuntien katu- ja tierakentajat eivät ylipäätään tajua, mikä on liikenneympyrän tarkoitus. Ei siihen ole heränneet ELY-keskukset, ei Väylävirasto, ei Traficom, liikenneministeriöstä nyt puhumattakaan. Niin on myös poliisi, joka ajaa vaikka miljoona kertaa väärin toteutetun liikenneympyrän läpi näkemättä, ymmärtämättä, raportoimatta minnekään väärästä, liikennevaaraa tuottavasta ratkaisusta. Säälittävää.
 
LEDIT AJOVALOISSA
Led-polttimoita ei saa käyttää ajoneuvojen ajovaloissa Suomessa. Ne on yksiselitteisesti kielletty Suomessa liikenneministeriön/ Traficomin mahtikäskyllä. Perusteluissa viitataan EU:n kannan puuttumiseen.
 
Tekniikan Maailman suuri Talviautotesti helmikuussa 2024 palkittiin 2025 Auto- ja liikennetoimittajat ry:n toimesta vuoden parhaana lehtijuttuna. Testiin oli osallistunut 14 eri automallia – kaikissa led-polttimot ajovaloissa!
 
Led- polttimoita on myyty Suomen autoilijoille autotarvikeliikkeissä jo usean vuoden ajan. Niitä tulee vastaan kirkuvan kirkkailla, häikäisevilläkin led-puolivaloilla solkenaan kaikilla teillä. Niitä on viranomaisten, liikeyritysten kuin yksityistenkin autoissa. Ne hyväksytään kaikissa autokatsastuksissa.
 
Vaikka ovat Suomessa kiellettyjä!
 
Mitä tieviranomaiset tekevät? Sulkevat silmänsä – hyvin tietoisina siitä että ledit on kielletty teillämme.
 
Led-polttimoita, led-lisävaloja, ei voi enää käytännössä kieltää. Ne pitää käytännössä jo hyväksyä. Selän kääntäminen vain pahentaa asemaa. Se estää mm. led-valojen käytön ohjaamiseen keltaisempiin led-valoihin, joiden häikäisyvaara on paljon pienempi erityisesti vitivalkoisessa talvessa ja sumussa, sateellakin, kuin vitivalkoisella valolla.
 
Miksi poliisi ei tartu asiaan tarkkailijana tien päällä, osavastuullisena liikenneturvallisuudesta? Miksei Traficom ja korkein päällepäsmäri liikenneministeriö tartu asiaan?
 
Unohda koko juttu.
 
HIDASTETUT OHITUKSET
Ohituksissakin on noudatettava paikallista nopeusrajoitusta, poliisimme määrää. Jos näin menettelisi, Suomessa kuolisi vuosittain 300 ihmistä sen sijaan että nyt noin 200. Ohje on käytännössä hengenvaarallinen.
 
Moni ajaa esimerkiksi 80 km/h nopeusrajoitetulla tiellä 70 km/h. Jokaisella pitää olla oikeus ajaa itselleen turvallisella nopeudella.
 
Ohittajalle se merkitsee, että jos sallittua 80:tä ei saa ylittää, ohituksesta uhkaa tulla pitkä, vaarallinen, ”ohitusvaellus” vastaantulijan tieosuudella.
 
Turvallinen ohitus edellyttää, että vastaantulevan liikenteen puolella ei viivytellä – että ohitus tehdään sopivan lyhyellä ohitusmatkalla. Turvallisuus vaatii, että ohituksessa poljetaan kaasua sen verran reippaasti, ettei ohitusmatka veny vaarallisen pitkäksi.
 
Turvallisessa ohituksessa ajonopeus nousee useinkin hetkellisesti yli paikallisen nopeusrajoituksen. Syntyy tilanne, jossa poliisin pykäläoppi asettuu turvallisuuden varmistusta vastaan.
 
Turvallisen liikenteen puolesta toivoisi poliisilta viisautta asettaa turvallisuus pykälän kirjainta tärkeämmäksi.
 
LIIKENNEYMPÄRISTÖN VAARALLISET VALOT
LPPY on tuoreeltaan nostanut pintaan tutkijalautakuntien pitkäaikaisen jäsenen, silmä- ja liikennelääketieteen emeritusprofessori Timo Tervon voimin väärän katu- ja ympäristövalaistuksen vaarat liikenneturvallisuudelle. Myös Helsingissä on herätty torjumaan asuntokortteleita häiritseviä ylikirkkaita puisto- ja liikuntapaikkavaloja (vrt. Kuljetusnet.fi 20.12.2024).
 
Liikennettä häikäiseviä ja liikenneturvallisuutta vaarantavia ympäristövaloja on kaikkialla. Päättäjät, yksityiset ja kunnan virkamiehet, eivät huomioi hyväksymiensä valojen vaikutuksia liikenneturvallisuuteen.
 
Autoilijoille ja liikennettä valvovalle poliisille lankeaa vastuu ilmoittaa vaarallisiksi koetuista ympäristövaloista. Kaksi pientä esimerkkiä:
 
Huomautin aikanaan valtatie 25 kupeessa sijaitsevan sementtitehtaan häikäisevän kirkkaista pihavaloista, jotka sokaisivat vanhaa Kuninkaantietä 25:n risteykseen ajavia. Niiden tehoa vähennettiin nopeasti, kiitos!
 
Paikallistiellä Tammisaaressa on kohta. jossa mäen päälle noustessa seuraa jyrkkä mutka. Nyppylälle noustessa silmiin osuu paikallisen maajussin traktorivajan kaksi häikäisevän kirkasta valoa vierekkäin – äkkiä säikähtää että vastaan ryntää auto täysillä valoilla.
 
Liikenneympäristömme on täynnä vastaavia.
 
Poliisin, joka työkseen ajaa tieliikenteessä, tulisi ymmärtää valvoa ja korjata tällaisiakin liikennevaaroja. Mutta poliisin uskottava liikennevalvonta puuttuu Suomesta, varoittaa myös LPPY.
 
Vastaavalla tavalla toivoisi paikallispoliisien huomioivan päätien reunakasvillisuuden lian usein peittävän näkyvyyttä sivutieltä tulevalle.
 
Esimerkkejä olisi antaa lisää tukuttain liikenneturvallisuutta vaarantavista arkisista asioista. Valitettavasti liikenteessä valvova suomalainen poliisi on huonosti koulutettu sen lisäksi, että Suomessa on liian vähän poliiseja hoitamassa jokapäiväisiä tehtäviään.
 
Sisäministeriö ja sen poliisihallitus on ongelman ydin. Suuri sellainen, vaaraksi kaikille suomalaisille.
 
Hävittäjä-Hopalla Suomi irti lamasta! PDF Tulosta Sähköposti
12.12.2024 00:00


Suomen pelasti Talvisodassa kylmäverinen Suomenhevonen. Jatkosodassa Ford V8 ”Hävittäjä”, Hävittäjä-Hoppa, nousi korvaamattomaksi kuljetusvälineeksi huolto- ja rintamalinjoilla.
 
Välirauhan, jatkosodan ja jälleenrakennuksen vuosina runsaat kolmetuhatta Hävittäjä-Hoppaa muodostivat Suomen kuljetuskaluston selkärangan.
 
Hävittäjä-Hoppa tarjoaa yhä tänä päivänä Orpon hallituksellekin mallia, jolla Suomi vidoin nousisi 15 vuotta jatkuneesta lamastaan.
 
Kaikkiaan Suomi tilasi 4400 Hävittäjä-Hoppaa Henry Fordin myöntämällä 10%:n käteismaksulla. Loput maksettaisiin 5 vuoden kuluessa sodan päättymisestä.
 
Sodasta selviytyneet Hävittäjä-Hopat näyttelivät ratkaisevaa osaa Suomen nousussa sodan raunioista hyvinvointivaltioksi 1940-luvun lopulla ja 1950-luvulla.
 
Teknisesti yksinkertaiset, laadullisesti sodan rasituksiin rakennetut jämäkät Hävittäjä-Hopat varmistivat koko Suomen alueella jälleenrakennusta sotien jälkeen.
 
YKSINKERTAISUUS, JÄMÄKKYYS VALTTIA
Jo alle 10-vuotiaana istuin Mikkelin Tuppuralassa Hävittäjä-Hopan kyydissä maitotonkka- ja maa-aineskuljetuksissa. Polkimien välistä näki hiekkatien sujahtavan auton alta ja hiekka nousi lattian rei’istä hiekkapölynä ohjaamoon. Sillä ei väliä. Hoppa toimi kuin kello ja kantoi kuorman perille satoi tai paistoi.
 
Sama pitäisi saada toimimaan tänään: kuljetusten saumaton, nopea ja varma toiminta koko maassa. Koko nyky-yhteiskunnan menestys on kiinni kuljetusten tehokkuudesta ja hinnasta.
 
Pitäisi olla silmää nähdä, missä yli 90 % maan kaikista kuljetuksista kulkee ja kuinka paljon siinä on vajeita ja puutteita ja tehostamisen varaa. Sen sijaan että heitetään miljardeja nyky-Suomessa kannattamattomaan, tappiolliseen, veromarkkoja syövään ja tehottomaan raideliikenteeseen.


Vain työllä noustaan lamasta, ei kikkailuilla.
 
TYÖLLÄ NOUSTIIN SILLOINKIN
Työllä noustiin sodan lamasta Suomessa ja koko Euroopassa. Kovalla työllä. Jokainen työikäinen puski töitä kuusi (!) täyttä päivää viikossa – 8:sta 4:ään ja 5:een, ja lauantait kello 2:een. Lauantaina pääsi vapaalle iltapäivällä ja lauantaisaunaan. Sunnuntai oli lepoon ja harrastuksiin.
 
Tänään Helsingin liikenteen ruuhkahuiput todistavat, että töitä tehdään pääsääntöisesti noin 9:stä 3:een ja perjantaisin hellitetään jo 2:n jälkeen, ja lauantait ja sunnuntait ovat lepoon ja harrastuksiin.
 
Ja haaveillaan yhteiskunnan tuista ja nelipäiväisestä työviikosta!
 
Seurauksena kansantalous on kulkenut alamäkeä ja maa köyhtynyt köyhtymistään jo 15 vuotta!
 
Nousu lamasta onnistuu vain kovalla työllä - kuten aina ja kaikkialla ennenkin.
 
…JA INNOSTA TEHDÄ TÖITÄ!
Toisen Maailmansodan jälkeen, Saksa, Itävalta ja Hollanti makasivat raunioina.
 
Vain 11 vuotta sen jälkeen kuljin Kupla-Folkkarilla ja folkkaribussilla Euroopan halki Itävallan Linziin, Wieniin ja Graziin. En ollut uskoa silmiäni: ei sodan jälkiä, raunioita ja tuhottuja kaupunkeja, pistänyt silmään missään.
 
Ympärivuorokautisen työn jäljet näkyivät uusina rakennuksina, huippukuntoisina moottoriteinä, hyväkuntoisina valtateinä ja uusina kaupunkikuvina- ja ympäristöinä kolmessa sodan pahimmin runtelemassa maassa.
 
Työn verotus oli suurin myötävaikuttava tekijä, saksalaiset, itävaltalaiset ja hollantilaiset ystävät sanovat. Jokainen työhön kykenevä puski ylipitkiä työpäiviä. Verovapaat ylityötunnit palkitsivat ja innostivat pienen bruttopalkan jälkeen tekemään hullun lailla töitä jälleenrakentamisen puolesta.
 
Työhön innostava verotus toimisi samalla tavalla tänäkin päivänä.
 
Tänään Suomessa käytössä oleva progressiivinen tuloverotus – mitä enemmän teet työtä, mitä enemmän tienaat, sitä enemmän joudut maksamaan veroja valtiolle – on täysin väärä, masentava periaate. Se ei innosta tekemään yhtään ylimääristä työtä. Innostaa vain anomaan erilaisia tukiaisia valtiolta.
 
Suomen palkkaverotusmallilla yksikään sotien runtelema maa ei olisi noussut tuhkasta. Eikä nouse Suomikaan lamastaan.
 
Näitä Hävittäjä-Hoppa nostaisi vielä tänäänkin suomalaisten silmien eteen.
 
Jos vain haluaa, taksi naruttaa aina PDF Tulosta Sähköposti
08.11.2024 00:00
 


Tuli käytyä ulkomailla työreissulla, pitkästä aikaa. Tuli taas opittua kaikki vanha ja jo koettu. Etenkin takseista. Ja muustakin.
 
Tuli pakko osallistua 15. FIAA-bussinäyttelyssä palkintojenjakoon kolmelle Sustainable Bus of the Year 2025 voittajabussille: Solaris, MAN, Scania. Oli pakko käydä Madridissa.
 
TÄSTÄ SE ALKOI
Madridin lentoasemalla kysyin Infolta, minkä taksiyhtiön taksi veisi luotettavimmin perille hotelliini. Virkailija näpelöi hetken tietokonetta, sanoi sitten:
 
- Tuossa ulko-oven takana odottaa viitisenkymmentä taksia viidessä rivissä, Sir. Avustajamme ohjaa teidät ensimmäiseen. Kaikki ovat lentoaseman valtuutettuja ja hyväksymiä. Matka hotelliinne maksaa 25 euroa.
 
Astuin ohjauksen mukaan ensimmäiseen, sanoin hotellin nimen, ja taksikulkjettaja iski saman tien suoraan taksamittariin lukeman 33 euroa.
 
Protestoin, sanoin että taksi- infossa ilmoitettiin hinnaksi. 25 euroa. Taksikuljettaja solkkasi selityksen espanjaksi, jota en ymmärtänyt. Ja sitten mentiin.
 
Ja tultiin hotellin ulko-ovelle, minä vastaanottotiskille ja taksi katosi tielleen. Vastaanottovirkailija tarkasti passini ja totesi:
 
- Sir, tämä on Hotel Puerta American. Teidän hotellinne on Puerta Silken!
 
Eli ulos, 15 minuuttia odotusta, ja uudella taksilla hotelli Silkenille 12 euron edestä. Matka hotelliini piti maksaa 25 euroa, maksoi 45 euroa.
 
SEURAAVANA AAMUNA FIAA-NÄYTTELYTILOIHIN
- Se on 3 km:n päässä. Taksi ottaa 7 euroa, Silkenin aamuportieri tiesi.
 
En tiedä ajoiko lyhintä, vai mitä tietä ajoi. Eikä maksanut 7 vaan13 euroa. Iltapäivällä sama maksoi 14 euroa ja illalla sama matka samaan suuntaan maksoi 9 euroa.
 
Sama toistui FAA:sta takaisin hotelli Silkeniin: aamupäivällä 15, iltapäivällä 8 ja illalla 14 euroa.
 
Ja lopulta paluu hotelli Silkenistä lentoasemalle kotimatkaa varten, 19 euroa, eli alle taksivirkailijan tulomatkalla ilmoittamaa 25 euroa ja alle tulomatkalla toteutuneen 45 euron.
 
Sama matka, samanlaisella liikennetiheydellä ja kelillä, mutta varsin suurilla prosentuaalisilla eroilla hinnassa.
 
Näinhän se on koko maailmassa. Turistia joka ei tunne vierasta kaupunkia, viedään vapaavalintaisesti milloin mitäkin reittiä, milloin milläkin taksalla ja hinnalla. Eikä siinä asiakkaan vikinä auta. Ammattitaksi osaa kaikki selitykset.
 
Aina voi kysyä taksikuljettajalta mitä matka maksaa, ennen kuin astuu autoon, mutta ei sekään takaa rehellistä hinnoittelua.
 
Kun matkan hinta vaihtelee oikeasta puolitoistakertaiseen, taksien hinnoittelu pysyy valvonnan rajoissa ja on vielä hallinnassa. Sitä se ei ole Suomessa. Siihen Suomessa nyt vasta taas pyritään.
 
Mielenkiintoista oli havaita Madridissa, että matkan laajassa taksikuvassa tuloaseman laajasta taksikentästä, FAA-näyttelyhallin edustan pitkistä taksijonoista ja hotellin edessä odottavista takseista: jok’ikinen taksikuljettaja oli valkoihoisia espanjalaisia, ei yhtä ainuttakaan maahanmuuttajaa muistuttavaa huolimatta valtavista maahantulijavirroista, jotka hellittämättä pyrkii Afrikan rannikolta Espanjaan.
 
”Maahantulijoille ei myönnetä taksin ajolupaa”, oli hotellivirkailijan yksinkertainen selitys.
 
LOPUKSI KORKKIRUUVISTA KIINNI
Madridin Suarez-lentoaseman lähtöselvitys varmisti, ettei tämäkään matka heti unohdu.
 
Yhdeksän vuotta pieni ”sveitsiläinen” linkkuveitseni oli kiertänyt kanssani maailmaa Aasiaa, Amerikoita ja Euroopan maita myöten. Nyt teini-ikäiseltä näyttävä matkatavaran tarkastaja himoitsi sitä, ja otti sen.
 
Koska matkatavaran läpivalaisu aina löytää linkkuveitsenkin, laitoin se aina päällimmäiseksi näkyviin tavarakorissa. Sen veitsenterä oli vain 6 sm pitkä ja läpäisi aina kaikki tarkastukset, niin nytkin.
 
Linkarissa kynsisakset oli vielä pienemmät, ongelmattomat. Ja linkarin kolmas ”terä”, nelisenttinen korkkiruuvi ei ollut koskaan aikaisemmin yltänyt tarkastuksen kohteeksi lähtöselvityksissä.
 
Nyt nousi. Teini-ikäinen nosti sen silmieni eteen ja sanoi jyrkästi: ”Tämä on kielletty. Tämä jää tänne!”
 
Siinä ei pieni sanailu linkkarin maailmanympärimatkoista auttanut. Teini-ikäinen otti linkkarin ja marssi tiehensä. Jäi vain harmittamaan, etten ehtinyt sitä ennen kääntää ulos linkkarin 6-senttisen veitsenterän ja taittaa se sivuuttain 90 asteen vinkkeliin.
 
Ei olisi teini-ikäiselläkään ollut enää iloa pikku linkkaristani.
 
Lulu Ranne, lopeta taksipelleily! PDF Tulosta Sähköposti
15.10.2024 00:00

Salatakseja on kaikkialla liikenteessämme – ei hintaperusteluja näkyvissä, ei taksamittaria, pelkästään taksikupu katolla.

Taksisurkeutta on nyt kestänyt Suomessa jo yli kuusi vuotta!
 
Liikenneministeri Anne Berner ajoi läpi Suomen ”taksiuudistuksen 2017, vaikka Ruotsin kokemukset samanlaisesta ”uudistuksesta” 1990 olivat osoittautuneet täydelliseksi katastrofiksi.
 
Ruotsissahan oli jo 27 vuotta nähty, miten kävi kun vapaa hinnoittelu korvasi taksamittarit ja mitä seurasi, kun alalle tuli laumoittain mitä villeimpiä ja vastuuttomimpia taksiyrityksiä ja kuljettajia.
 
Silti Suomen eduskunta hyväksyi ”Bernerin taksiuudistuksen” suurella ääntenenemmistöllä 2017.
 
Ihmeteltäväksi jää, ketkä johtivat eduskunnan liikenne- ja muita valiokuntia suosittamaan kelvottoman taksilain hyväksymistä.
 
Suomessa nähtiin heti samat kielteiset ilmiöt ”taksiuudistuksesta” kuin oli Ruotsissa koettu 1990-luvun alusta.
 
Nähtiin petolliset ylihinnoittelut taksimatkoista, taksamittarien puute, näkyvien hinnoitteluperusteiden haitat, taksikuljettajien paikallistuntemuksen puutteet, rikoksista tuomittujen kuljettajien asiakkaille aiheuttama turvattomuus ja vieraskielisten, suomea hallitsemattomien kuljettajien tuottamat ongelmat.
 
Yli kuusi vuotta liikenneministeriö ja eduskunta on istunut kädet ristissä ja vähätellyt asioita.
 
Vasta nyt, kun taksikuljettajien pohjasakan tekemät, nopeasti lisääntyneet naisasiakkaiden raiskaukset ja muut väkivallan teot ovat nousseet otsikkoihin, liikenneministeriö on herännyt taksilain välttämättömään päivitykseen.
 
Yleisen painostuksen alla on luvattu, että taksilain uudistusesitys annetaan eduskunnalle keväällä 2015.
 
Miksi vasta keväällä 2025?


Liikenneministeri Lulu Ranne on osoittautunut tehtävänsä hallitsevaksi ministeriksi. Mikä nyt viiraa?

EIKÄ VIELÄ SILLOINKAAN!
Lokakuun alkupäivinä liikenneministeriö ilmoitti taas uudesta viivästyksestä. Esitys taksilain uudistuksesta annettaisiin eduskunnalle vasta vuoden kuluttua, syksyllä 2025. Ministeriön perustelu oli läpeensä mitätöntä sanahelinää hyvistä tavoitteista.
 
Helsingin Sanomat antoi sanahelinälle konkretiaa. Värillisten rekisterikilpien ja taksamittari määrääminen pakolliseksi vie muka oman lisäaikansa. Kuljettajien pakollinen koulutus vaatisi lisäsuunnittelua. Nykyistä useamman rikostuomion pitäisi estää ajoluvan myöntämisen. Taksien saatavuuden parantaminen, tunnistettavuuden helpottaminen ja taksikyytien hinnoittelun läpinäkyvyyden toteuttaminen on vaikeaa…
 
Mitä saamattomia virkamiesnössöjä siellä liikenneministeriössä oikeen istuu, ettei suuren yleisön ja kaikkien taksikäyttäjien edellyttämiä turvatoimia saada vedettyä läpi jo kiireesti? Yli kuusi vuotta on jo asioita jauhettu!

Nyt, liikenneministeri Lulu Ranne: Lopeta tämä taksipelleily. Anna jo meille toimiva taksiuudistus!
TAKSIUUDISTUS 2018
Eduskunta hyväksyi vuonna 2017 äänin 100 - 37 liikenneministeri Anne Bernerin ajama taksiuudistus. Se astui voimaan 1.7.2018.
 
Taksiuudistus oli pääpiirteittäin toisinto Ruotsissa 1.7.1990 voimaan astuneesta taksiuudistuksesta, joka oli ajanut koko taksitoiminnan Ruotsissa täydelliseen kaaokseen.
 
Jo 1.7.2019 Suomen Taksiliitto ja Lähitaksi pitivät infotilaisuuden, jossa vaadittiin suuria korjauksia taksisäädöksiin. Taksamittarien puute, taksikyydin vapaa hinnoittelu ja suuri määrä suomea puhumattomat, vailla paikallistuntemusta toimivat taksikuljettaja romuttivat asiakkaiden luottamuksen taksitoimintaan.
 
Vaadittuja korjauksia odotetaan yhä.

 
<< Alkuun < Edellinen 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Seuraava > Loppuun >>

Sivu 1 / 29
feed-image Feed Entries

 

Blogissa aiemmin:

Vihreät ja vasemmisto ylsivät ilmansaaste-ennätykseen! (3.3.2025)
Poliisi on ongelma (3.2.2025)

2024

Hävittäjä-Hopalla Suomi irti lamasta! (12.12.2024)
Jos vain haluaa, taksi naruttaa aina (8.11.2024)
Lulu Ranne, lopeta taksipelleily! (15.10.2024)
Ylinopeus ja nopeusrajoitukset – Suomalaisten aivotulppa (16.9.2024)
Viranomaiset ja liikenneturvallisuus: Mössötystä riittää, kukaan ei valvo (20.8.2024)
Risteysalueen tappava ristiriita (12.6.2024)
Minä, vapaa Suomen kansalainen, ja minua suurempi: HERRA VIRKAHERRA (29.4.2024)
Jäikö tärkein näkemättä, Jyri Häkämies? (22.3.2024)
Miksi niin paljon turhaa? (22.2.2024)
2020 – 2024 samoilla renkailla kesät talvet – Nyt jo neljänteen talveen! (22.1.2024)

2023

Soita LVM, Traficom, Väylävirasto... tulee kuka, mitä, häh...? (12.12.2023)
Taksit ilman kuluttajansuojaa (14.11.2023)
Miksi hyväksytään vääriä liikenneympyröitä? (12.10.2023)
Suomalainen ei kiitä! (15.09.2023)
Minne menet, Helsinki? (21.08.2023)
Päästöistä ja saasteista viis – Vihreät lamaannuttavat Helsingin (14.06.2023)
Mikä Helsinkiä riivaa? (15.05.2023)
Petkuta vakuutusyhtiötä ja maksat kaiken itse (26.03.2023)
Terroristit joukossamme (03.03.2023)
Ympärivuotisilla lumihelvettiin (12.12.2023)

2022

MIKSI... (12.12.2022)
HSL – Itkeäkö vai nauraa? (16.10.2022)
Kuljettajapula ajateltava täysin uusiksi (26.10.2022)
Auton ajokortti 17-vuotiaille – Virheillä kuten ennenkin? (29.09.2022)
Onko Suomessa järki pysähtynyt? (25.08.2022)
MIKSI? (14.06.2022)
EU:n tietosuojalaki on kaupan este (03.05.2022)
Suomi – nukkuvien maa (04.04.2022)
Sirkus Töölöntori (01.03.2022)
Suomi pilkkaa veronmaksajia (03.02.2022)

2021

Kyvyttömyydem kukkaset – Tietyömaat (11.11.2021)
Ei kannata yrittää (10.9.2021)
Etanoli – ilmastomuuttajien sokea piste (13.8.2021)
Helsingin (ja muiden kaupunkien) hölmöily näivettää keskustoja (18.6.2021)
Quo vadis, nokian? (20.5.2021)
Manipuloitu LP-raportti on vain jäävuoren huippu (15.4.2021)
Suuri puhallus! (5.3.2021)
Kuskeja ja renkaita (3.1.2021)

2020

Valheellinen liikennepolitiikka – Liikenneturvallisuuden surma (11.12.2020)
Yli kymmenen hyvää syytä rakentaa Vaasa – Umeå linkki, Kvarkentie (19.11.2020)
Mikä hiljensi Harakan? (15.10.2020)
Maantiekuljetukset polvilleen (11.9.2020)
Avuttomuuden ratinkääntäjät (14.8.2020)
Montako henkeä taas uhrataan LVM:n alttarilla (9.3.2020)
Tappavat valot (3.2.2020)

2019

Sähköauto kaatuu vetyautoon! (13.12.2019)
Liikennenäkeminen on monesta kiinni (15.11.2019)
Tervetuloa Tivoli Keskustatunneliin (17.10.2019)
LVM pantava holhoukseen (19.9.2019)
Tunnustan, olen taparikollinen (20.8.2019)
LP:n ylösnousemus (12.6.2019)
Elävä lentohistoria Malmille! (30.4.2019)
Malmin Vihreä miljardihauta (4.4.2019)
Minä ja Mäntyranta – Ei, ei tätä kestä selvinpäin (14.3.2019)
Pääkaupungin kelvoton liikenne (poliisi), osa 2 (31.1.2019)

2018

Pääkaupungin kelvoton liikenne (poliisi) (19.12.2018)
Kultakaivos (20.11.2018)
Nastarenkaat tappavat enemmän kuin pelastavat (25.10.2018)
Jussi Poliisi katselee liikennettä Jussi Poliisi ei ajattele (28.9.2018)
Vihreät kaatuvat liikenteeseen (24.8.2018)
Elää ja antaa elää (26.6.2018)
Hengenvaaralliset talvirenkaat (11.5.2018)
Sähköauton seuraava askel (6.4.2018)
Raidejoke kansan hallintaan (5.3.2018)
Suurten lupausten Raidejoke (30.1.2018)

2017

Kateus maan perii (20.12.2017)
"Vihreä Helsinki" tappaa päästöillä (13.11.2017)
Jakelumullistus (19.10.2017)
HCT-rekoista päätöksiin – Näin ei voi jatkua (20.9.2017)
Sähköauto – ilmastohirviö bensa-autoon verrattuna (31.8.2017)
Tässä ei ole tulevaisuus (20.6.2017)
Näin meitä huiputetaan! (10.5.2017)
Rengasmääräykset hullujen hommaa! (3.4.2017)
Liikenteen huutavin vääryys! (6.3.2017)
Ylinopeus, tilannenopeus ja kohtuuttomat rangaistukset (23.1.2017)

2016

Usko nujertaa faktat vihreässä liikennetekniikassa (1.12.2016)
Niin niin automies että! (31.10.2016)
Silmitöntä tuhlausta – kansa maksaa (3.10.2016)
Antti Vehviläinen, yllytätte väheksymään liikennesääntöjä (24.8.2016)
Helsinki ja Espoo kusettavat (27.6.2016)
VW-moka opiksi kaikille (20.5.2016)
Pääkaupunkiseudun PanamanPaperit (15.4.2016)
Renkaita rengasmeressä (18.3.2016)
Kohtalokkaita virheitä 1. (26.2.2016)
Demokratiakato (20.1.2016)

2015

Hölmöläisten joukkoliikennelait (2.12.2015)
Se mikä ei näy, sitä ei ole (20.10.2015)
Kansa pannaan maksamaan liikenteen miljoonamokat (18.9.2015)
...sillä he eivät tiedä mitä tekevät (21.8.2015)
Voiko tyhmempää sakkia olla (25.6.2015)
Autotehtaan käsi on jo lompakossasi (28.5.2015)
Hölmöläiset liikemiehinä (22.4.2015)
Joukkoliikenteen Vihreä uskonto (19.3.2015)
Aatos Erkko "kaatoi" Sanomia (20.2.2015)
Eljas Erkko "kaatoi" autotuojat (21.1.2015)

2014

Julkinen liikenne, Suomalaisen hulluuden huippu (5.12.2014)
Kumipyöräliikenteen tuska (7.11.2014)
Johtavia erityisasiantuntijoita pilvin pimein (3.10.2014)
Trafi veneilijöille: Vielä me teidätkin opetetaan (26.6.2014)
Kaikkea ne venäläiset keksii (26.6.2014)
Trafi rokottaa lainvastaisesti, ministeriö hyväksyy (19.6.2014)
Ei voi olla totta (26.5.2014)
Kaiken maailman turvatarkastuksia (25.4.2014)
Helsinki rakkaani, koita kestää (29.3.2014)
Yhteiskunnalla on syöpä (1.3.2014)
"Kyllä kansalla on rahaa!" (27.1.2014)

2013

Nastarenkaat pitää jo kieltää (3.12.2013)
Voitto ei ole voitto (28.10.2013)
Puna-vihersokeus on paha ongelma (25.9.2013)
Liikennekieli (29.8.2013)
Pelko on avain valtaan (17.6.2013)
Peilistä lukemisen taito (20.5.2013)
Älä usko kataisen hallitusta (19.4.2013)
Logiikan puutteesta (25.3.2013)
Liikennetantta-mafia on kansallinen katastrofi (26.2.2013)
Ymmärtävätkö koskaan? (29.1.2013)

2012

Suomen salainen ase: Joulupukki! (5.12.2012)
Vihreä valta on kultaakin kalliimpaa (31.10.2012)
Suojatie ei ole suojatie! (1.10.2012)
Sokaiseva ylinopeushysteria (4.9.2012)
Vihreiden Waterloo (20.6.2012)
Kerjäläisarmeija (29.5.2012)
Onko Päivi Räsänen sokea? (26.4.2012)
Liikenneturvallisuusnäpertelijät (30.3.2012)
Liikenneturvallisuuden rahanreikä (27.2.2012)
Virkamiesvalta selättää kansanvallan (30.1.2012)
Liikenneturvallisuusongelma no.1: Kyvyttömät johtajat (5.12.2012)
Psykoottiset (3.11.2012)
Edesvastuuton vasemmistoliitto (4.10.2012)

2011

Trafi kuristaa suomalaisia (29.8.2011)
Tehtävänä ruikuttaa? (22.6.2011)
On lehtiä ja lehtiä (30.5.2011)
Epämiellyttävä ilmiö (3.5.2011)
Siunattu hulluus (29.3.2011)
Muotoilun sokea piste (2.3.2011)
On sulla poka pimiät jutut (31.1.2011)

2010

Naisistuminen (1.12.2010)
VR, näköalattomuuden huippu (19.11.2010)
Kelvoton liikenneministeri on erotettava! (11.10.2010)
Taas autoilijaa kusetetaan (15.9.2010)
© Auto, tekniikka ja kuljetus 2011-2012 
B Yhtiöt Oy  |  Nuijamiestentie 5 A 00400 Helsinki  | Puhelin (vaihde) (09) 547 621  |  etunimi.sukunimi@boy.fi