Klaus Bremerin
Blogi
Silmitöntä tuhlausta – kansa maksaa PDF Tulosta Sähköposti
03.10.2016 00:00

Kaksi kilometriä Kruunusiltoja vain raitiovaunulle, pyöräilijöille ja jalankulkijoille – vuoden ympäri!

Helsingin kaupunkisuunnittelulautakunnalle (KSL) esitettiin liikennelaskennan tulos henkilöautojen ja joukkokuljetusvälineiden kuljetustehosta aamun ja iltapäivän ruuhkatunteina. Laskenta suoritettiin Helsingissä Mannerheimintiellä, jossa raitiovaunuilla, henkilöautoilla ja busseilla oli jokaisella yksi ajokaista käytössään. Tosin bussien kaistalla kulki seassa myös kuorma-, paketti- ja taksiautoja.
 
Kaistakohtaisesti selvästi paras henkilökuljetusteho oli henkilöautokaistalla, vaikka autoissa oli keskimäärin alle 1,5 matkustajaa/auto. Bussikaistalla kulki toiseksi eniten matkustajia aikayksikköä kohti huolimatta muista autoista kaistalla. Raitiovaunut välittivät samassa ruuhkassa kaikkein vähiten matkustajia samassa ajassa.
 
Kun tämän julkistin, vaadittiin tarkkoja lukuja. Kun pyysin raporttia uudestaan, liikennesuunnittelupäällikkö Heikki Salmivaara ilmoitti sen olevan tarkennuslaskennassa. Sen jälkeen raportti katosi “vihreän veran” alle.
 
USKONNOT ovat sokeita käytännön järjelle. Jokainen maailman yli 4000 uskonnosta väittää olevansa ainoa tie ikuiseen elämään ja leimaa muuta pettäjiksi. Niin myös Vihreiden, Demarien ja Vasemmistoliiton raideuskonto. Järkisyyt eivät niihin pure.
 
Raideuskovaisten voimalla Helsinki ja lähitienoot on päätetty panna tiheän ratikkaverkon alle. Sama koskee Helsingin poikittaislinjaa, Raide-Jokeria sekä yli 10 km pitkää (josta 2 km erikoisrakenteisia ”Kruunusiltoja”) nk. Laajasalon ratikkareittiä.
 
200 matkustajaa kuljettava raitiovaunu painaa 2,5 – 3 kertaa enemmän kuin 200 matkustajaa kuljettava nivelbussi. Raiteiden junttaaminen maahan maksaa arviolta 3 kertaa enemmän kuin Kaksi kilometriä Kruunusiltoja vain raitiovaunulle, pyöräilijöille ja jalankulkijoille – vuoden ympäri! nivelbussille tehtävä tie. Siinä ovat ja pysyvät. Kaikki yhteydet ratikkalinjalle vaativat perustettavaksi bussilinjoja.
 
Helsingin kaupunginhallitus päätti 12.9.2016 hankkia 29 kpl 200 matkustajan pikaratikoita 108 M€:lla Raide-Jokerille. Kappalehinnaksi tulee 3,73 M€. Tuolla rahalla saisi yli 100 kpl 250 matkustajaa kuljettavaa sähkönivelbussia!
 
Tarkoitus lienee hankkia samanlaisia liki 4 M€/kpl maksavia pikaratikoita Kruunusilloille ja Laajasalon reitille.
 
TALOUSARVIOT Raide-Jokerille ja Kruunusilloille ovat poliittisen tavan mukaan yhtä aliarvioituja kuin Länsimetron kohdalla. Valtuusto hyväksyi Länsimetron 452 M€ ”sisäänheittohinnalla”. Kun Länsimetro toimii P-alueineen ja liityntäliikenteineen, sen rehellinen hinta ylittää 2 000 M€!
 
On helppo nähdä liikennetekniikan asiantuntijoiden arviot Raide-Jokerista ylittävän 1 000 M€ Espoon ja Helsingin valtuustoille ilmoitetun 275 M€:n sijaan.
 
Kruunusillat ovat oma lukunsa. Helsingin valtuusto hyväksyi kolmen sillan (joista pisin on 1,2 km kannatinpylväiden kohotessa 140 m merenpinnan yläpuolelle) hinnaksi noin 260 M€. Samalla tuli hyväksytyksi koko 10 km:n ratikkareitti Laajasaloon saakka 115 M€:n summittaisella lisähinta-arviolla. Alan asiantuntijoiden mukaan pelkästään sillat tulevat maksamaan lähes 1 000 M€ ja koko reitti ainakin 1 500 M€. Valtuustossa ehdotus löysällä hinta-arviolla tehdyn siltahankkeen hylkäämisestä kaatui äänin 63 – 6.
 
Silloilla saisi kulkea vain raitiovaunut, pyöräilijät ja jalankulkijat. Mannerheimintiellä tehdyn vertailevan kuljetusteho-laskelman perusteella siltojen käytön varaaminen vain raitiovaunuille, pyöräilijöille ja jalankulkijoille vaikuttaa nykyaikaisen liikennetekniikan kannalta lähinnä mielipuoliselta. Sietää verrata vain 7 m:n korkeuteen nousevan ja vain 317 m pitkän Lauttasaaren vanhan sillan jalankulkija- ja pyöräilijämäärää lokakuu-huhtikuu välillä, ja vaikka ympäri vuoden. Suhteutettuna Kruunusiltojen käyttäjäprofiilin on mahdotonta uskoa Vihreiden ennustamaan Laajasalon tonttihintojen nousuun, mikä tekisi Laajasalon siltareitin rakentamisen kannattavaksi.
 
Länsimetron, Raide-Jokerin ja Laajasalon reitin hinta ylittää 3 100 M€:lla valtuustoille annetun hinta-arvion, ennen kun ne toimivat luvatulla tavalla!
 
Raide-Jokeri ja Laajasalon raidereitti sovitettuna sähkö-nivelbusseille antaisi paitsi hurjia kustannussäästöjä myös paljon laaja-alaisemman reittivalikoiman siitä eteenpäin, mihin raiteet päättyvät. Sinä päivänä kun Raide-Jokeri ja Laajasalon reitti toimii raitiovaunuilla, nivelbussit todennäköisesti toimivat autonomisesti, ilman kuljettajaa, ja vuorokohtaisesti tietokoneohjatuilla päätereiteillä.
 
Mutta hui hai! Ei uskonto katso rahaan. Kansahan sen maksaa. Onhan kansalla rahaa! Siitä vain seuraavaksi Pisara-raidereittiä toteuttamaan raideuskonnon voimalla.
 

Lisää kommentti

Pysy otsikon asiassa
ÄLÄ HUUDA! eli käytä isoja kirjaimia
Noudata Suomen lakia ja hyviä tapoja
Jokainen vastaa itse kirjoituksestaan, myös lain edessä


Turvakoodi
Päivitä

 

Jussi Poliisi katselee liikennettä Jussi Poliisi ei ajattele (28.9.2018)
Vihreät kaatuvat liikenteeseen (24.8.2018)
Elää ja antaa elää (26.6.2018)
Hengenvaaralliset talvirenkaat (11.5.2018)
Sähköauton seuraava askel (6.4.2018)
Raidejoke kansan hallintaan (5.3.2018)
Suurten lupausten Raidejoke (30.1.2018)

2017

Kateus maan perii (20.12.2017)
"Vihreä Helsinki" tappaa päästöillä (13.11.2017)
Jakelumullistus (19.10.2017)
HCT-rekoista päätöksiin – Näin ei voi jatkua (20.9.2017)
Sähköauto – ilmastohirviö bensa-autoon verrattuna (31.8.2017)
Tässä ei ole tulevaisuus (20.6.2017)
Näin meitä huiputetaan! (10.5.2017)
Rengasmääräykset hullujen hommaa! (3.4.2017)
Liikenteen huutavin vääryys! (6.3.2017)
Ylinopeus, tilannenopeus ja kohtuuttomat rangaistukset (23.1.2017)

2016

Usko nujertaa faktat vihreässä liikennetekniikassa (1.12.2016)
Niin niin automies että! (31.10.2016)
Silmitöntä tuhlausta – kansa maksaa (3.10.2016)
Antti Vehviläinen, yllytätte väheksymään liikennesääntöjä (24.8.2016)
Helsinki ja Espoo kusettavat (27.6.2016)
VW-moka opiksi kaikille (20.5.2016)
Pääkaupunkiseudun PanamanPaperit (15.4.2016)
Renkaita rengasmeressä (18.3.2016)
Kohtalokkaita virheitä 1. (26.2.2016)
Demokratiakato (20.1.2016)

2015

Hölmöläisten joukkoliikennelait (2.12.2015)
Se mikä ei näy, sitä ei ole (20.10.2015)
Kansa pannaan maksamaan liikenteen miljoonamokat (18.9.2015)
...sillä he eivät tiedä mitä tekevät (21.8.2015)
Voiko tyhmempää sakkia olla (25.6.2015)
Autotehtaan käsi on jo lompakossasi (28.5.2015)
Hölmöläiset liikemiehinä (22.4.2015)
Joukkoliikenteen Vihreä uskonto (19.3.2015)
Aatos Erkko "kaatoi" Sanomia (20.2.2015)
Eljas Erkko "kaatoi" autotuojat (21.1.2015)

2014

Julkinen liikenne, Suomalaisen hulluuden huippu (5.12.2014)
Kumipyöräliikenteen tuska (7.11.2014)
Johtavia erityisasiantuntijoita pilvin pimein (3.10.2014)
Trafi veneilijöille: Vielä me teidätkin opetetaan (26.6.2014)
Kaikkea ne venäläiset keksii (26.6.2014)
Trafi rokottaa lainvastaisesti, ministeriö hyväksyy (19.6.2014)
Ei voi olla totta (26.5.2014)
Kaiken maailman turvatarkastuksia (25.4.2014)
Helsinki rakkaani, koita kestää (29.3.2014)
Yhteiskunnalla on syöpä (1.3.2014)
"Kyllä kansalla on rahaa!" (27.1.2014)

2013

Nastarenkaat pitää jo kieltää (3.12.2013)
Voitto ei ole voitto (28.10.2013)
Puna-vihersokeus on paha ongelma (25.9.2013)
Liikennekieli (29.8.2013)
Pelko on avain valtaan (17.6.2013)
Peilistä lukemisen taito (20.5.2013)
Älä usko kataisen hallitusta (19.4.2013)
Logiikan puutteesta (25.3.2013)
Liikennetantta-mafia on kansallinen katastrofi (26.2.2013)
Ymmärtävätkö koskaan? (29.1.2013)

2012

Suomen salainen ase: Joulupukki! (5.12.2012)
Vihreä valta on kultaakin kalliimpaa (31.10.2012)
Suojatie ei ole suojatie! (1.10.2012)
Sokaiseva ylinopeushysteria (4.9.2012)
Vihreiden Waterloo (20.6.2012)
Kerjäläisarmeija (29.5.2012)
Onko Päivi Räsänen sokea? (26.4.2012)
Liikenneturvallisuusnäpertelijät (30.3.2012)
Liikenneturvallisuuden rahanreikä (27.2.2012)
Virkamiesvalta selättää kansanvallan (30.1.2012)
Liikenneturvallisuusongelma no.1: Kyvyttömät johtajat (5.12.2012)
Psykoottiset (3.11.2012)
Edesvastuuton vasemmistoliitto (4.10.2012)

2011

Trafi kuristaa suomalaisia (29.8.2011)
Tehtävänä ruikuttaa? (22.6.2011)
On lehtiä ja lehtiä (30.5.2011)
Epämiellyttävä ilmiö (3.5.2011)
Siunattu hulluus (29.3.2011)
Muotoilun sokea piste (2.3.2011)
On sulla poka pimiät jutut (31.1.2011)

2010

Naisistuminen (1.12.2010)
VR, näköalattomuuden huippu (19.11.2010)
Kelvoton liikenneministeri on erotettava! (11.10.2010)
Taas autoilijaa kusetetaan (15.9.2010)
© Auto, tekniikka ja kuljetus 2011-2012 
B Yhtiöt Oy  |  Nuijamiestentie 5 A 00400 Helsinki  | Puhelin (vaihde) (09) 547 621  |  etunimi.sukunimi@boy.fi