Klaus Bremerin
Blogi
Suomi pilkkaa veronmaksajia PDF Tulosta Sähköposti
03.02.2022 00:00

Tyhjillään loistava katutyö sulkee tien seutukunnan elintärkeälle” K-kaupalle (kuvan vasemmassa kulmassa) ja tekee autoileville asiakkaille 100 metrin välimatkasta 2,5 kilometrin kiertotien.

Suomi tienaa autoilijoista nyt jo 9 miljardia euroa vuodessa ja antaa takaisin 1,5 miljardin edestä. Mutta autoilija pitäköön turpansa kiinni, kun sen tulevaisuutta suunnitellaan!
 
Helsinki toimii samalla tavalla autoilijoita kohtaan. Kaupunki on täynnä rakennustöitä, jotka pakottavat autoilijatkilometrien mittaisiin kiertoajeluihin. Silloin ilmastomuutoksistaja turhista päästöistä ei ole väliä. Ei liioin runsaan lumentulon kasaamista kinoksista pitkin katujen varsia ja niiden poistamista pysäköintitiloista. Ei ole väliä ajoratojen lumipeitteestä, jääurista ja sotkusta. Viimeistäänhän kevään tulo ja aurinko poistaa lumet kaduilta. Turha valittaa!
 
MAKSAJASTA PASKAT VÄLITETÄÄN
Tärkeää on vain harvojen talvipyöräilijöiden turvallisuus. Kymmeniä kilometrejä pyöräteitä harjataan tunnollisesti ja perusteellisesti jokaisen lumentulon jälkeen. Pyöräilijäthän eivät päästä kuin pieruja ilmaan, mitä nyt jotkut tuhlaavat akkumetalleja ja energiaa sähköpyörillä, kun eivät jaksa polkea.
 
Legendaarisiin kuuluu yhä Länsiväylän korjaus. Sitä taisi kestää kaksi vuotta. Aamuruuhkanautoilijat tungettiin yhdelle ajokaistalle kilometrille tai kahdelle, ja ruuhkajonoa riitti aamuin ja illoin 3-4 kilometriä suuntaansa. Rakennustyömaan vaatimat ajokaistat olivat pääsääntöisesti tyhjiä! Jos töitä oli näkyvillä, ne enimmäkseen keskittyivät pistekohtaisesti pieneen rajattuun alueeseen. Töiden teettäjällä ei ollut kiire. Maksajista viis’.
 
Meidän työpaikka kadun päässä on kuukausia ollut työmaa, joka sulkee liikenteen. Työmaalla ei näe työtä eikä työntekoa. Kaikki seisoo, työmaa on päivät päästään tyhjänä. Sadan metrin päässä on kaikkien käyttämä suuri K-kauppa.Työmaa pakottaa ajamaan autolla 1,25 km kiertotietä kapeaa, mutkaista asuntokatua K-kaupalle, 2,5km edes takaisin, 100 metrin päässä olevalle kaupalle!
 
K-kauppa, kuten muutkin vastaavat, elävät vain autoilijan ostoilla. Autoilija ostaa korin kaljaa, pyöräilijä ostaa six-pakin, jalankulkija kaksi pulloa. Se on ostojen suuruusjärjestys, kauppiaat sanovat.


Karjaan Shellin kulmalle tehdään sujuva liittyminen 111-tieltä 25-valtatielle vuoden kestävällä tyhjillään loistavalla tietyömaalla.

VALTAKUNNASSA SAMOIN
Tienpitäjä, yleensä Väylävirasto, joskus ELY-keskus. avaa tietyömaita surutta ympäri Suomea. Paikallisia on kuultu, enemmistönä ei-autoilijoita (autoilijoilla on harvemmin aikaa tiekorjaus/parannusiltoihin). Ja tietyömaa avataan, tie suljetaan surutta kilometrikaupalla. Urakoitsija panee mieleisensä nopeusrajoitustaulut molempiin päihin – minkä jälkeen tietyömaa seisoo tyhjänä ja ilman mitään töitä päivästä toiseen.
 
Urakoitsijalla ei ole kiire. Urakoitsijalla on usein samaan aikaan monta muutakin työmaata eikä duunareita riitä joka paikkaan jatkuvasti. Pääasia että aina väliin jossain päin työmaata näkyy yksi kaivuri ja pari kuorma-autoa töissä. Että ikään kuin jotain aina tehdään. Sen toivotaan rauhoittavan ohi taaplaavia autoilijoita.
 
Yksi parhaista esimerkeistä on kauan toivottu Karjaan eritasoliittymä – että Helsinki-Tammisaari 25-rantatien liikenne pääsee häiriintymättä virtaamaan Karjaan Shellin ja ABC:n risteyksen ohi, ja että samalla Fiskarsin suunnalta ja IKH/ Shell/ABC-asiakkaat pääsevät sujuvasti 111-tieltä 25:lle.
 
Se on valtava tietyömaa, joka häiritsee ja estää autoliikennettä kaikilta suunnilta. Urakoitsija on Louhintahiekka Oy, suuri maarakennusalan yritys, jolla työmaita Helsingissä, Inkeroisissa, Kemissä, Tampereella, Vantaalla ja muualla. Karjaan työmaalla työ alkoi heinäkuussa 2021 ja valmistuu elokuussa 2022. Kiirettä ei pidetä. Hyvä jos autoilija arkisin näkee yhden kauhakuormaajan ja pari miestä jossain päin työmaata.
 
Autoilija vaietkoon ja maksakoon. Maksajat kärsikööt. Se on maan tapa.
 
Olisihan edes kohteliasta, jos jossain suuren työmaan kulmassa olisi infotaulu, joka kertoisi kuka tekee, milloin valmistuu, ja vaikka kuva paremmasta tulevaisuudesta!
 
Vain, liikaahan sekin olisi.
 

Lisää kommentti

Pysy otsikon asiassa
ÄLÄ HUUDA! eli käytä isoja kirjaimia
Noudata Suomen lakia ja hyviä tapoja
Jokainen vastaa itse kirjoituksestaan, myös lain edessä


Turvakoodi
Päivitä

 

Blogissa aiemmin:

MIKSI? (14.06.2022)
EU:n tietosuojalaki on kaupan este (03.05.2022)
Suomi – nukkuvien maa (04.04.2022)
Sirkus Töölöntori (01.03.2022)
Suomi pilkkaa veronmaksajia (03.02.2022)

2021

Kyvyttömyydem kukkaset – Tietyömaat (11.11.2021)
Ei kannata yrittää (10.9.2021)
Etanoli – ilmastomuuttajien sokea piste (13.8.2021)
Helsingin (ja muiden kaupunkien) hölmöily näivettää keskustoja (18.6.2021)
Quo vadis, nokian? (20.5.2021)
Manipuloitu LP-raportti on vain jäävuoren huippu (15.4.2021)
Suuri puhallus! (5.3.2021)
Kuskeja ja renkaita (3.1.2021)

2020

Valheellinen liikennepolitiikka – Liikenneturvallisuuden surma (11.12.2020)
Yli kymmenen hyvää syytä rakentaa Vaasa – Umeå linkki, Kvarkentie (19.11.2020)
Mikä hiljensi Harakan? (15.10.2020)
Maantiekuljetukset polvilleen (11.9.2020)
Avuttomuuden ratinkääntäjät (14.8.2020)
Montako henkeä taas uhrataan LVM:n alttarilla (9.3.2020)
Tappavat valot (3.2.2020)

2019

Sähköauto kaatuu vetyautoon! (13.12.2019)
Liikennenäkeminen on monesta kiinni (15.11.2019)
Tervetuloa Tivoli Keskustatunneliin (17.10.2019)
LVM pantava holhoukseen (19.9.2019)
Tunnustan, olen taparikollinen (20.8.2019)
LP:n ylösnousemus (12.6.2019)
Elävä lentohistoria Malmille! (30.4.2019)
Malmin Vihreä miljardihauta (4.4.2019)
Minä ja Mäntyranta – Ei, ei tätä kestä selvinpäin (14.3.2019)
Pääkaupungin kelvoton liikenne (poliisi), osa 2 (31.1.2019)

2018

Pääkaupungin kelvoton liikenne (poliisi) (19.12.2018)
Kultakaivos (20.11.2018)
Nastarenkaat tappavat enemmän kuin pelastavat (25.10.2018)
Jussi Poliisi katselee liikennettä Jussi Poliisi ei ajattele (28.9.2018)
Vihreät kaatuvat liikenteeseen (24.8.2018)
Elää ja antaa elää (26.6.2018)
Hengenvaaralliset talvirenkaat (11.5.2018)
Sähköauton seuraava askel (6.4.2018)
Raidejoke kansan hallintaan (5.3.2018)
Suurten lupausten Raidejoke (30.1.2018)

2017

Kateus maan perii (20.12.2017)
"Vihreä Helsinki" tappaa päästöillä (13.11.2017)
Jakelumullistus (19.10.2017)
HCT-rekoista päätöksiin – Näin ei voi jatkua (20.9.2017)
Sähköauto – ilmastohirviö bensa-autoon verrattuna (31.8.2017)
Tässä ei ole tulevaisuus (20.6.2017)
Näin meitä huiputetaan! (10.5.2017)
Rengasmääräykset hullujen hommaa! (3.4.2017)
Liikenteen huutavin vääryys! (6.3.2017)
Ylinopeus, tilannenopeus ja kohtuuttomat rangaistukset (23.1.2017)

2016

Usko nujertaa faktat vihreässä liikennetekniikassa (1.12.2016)
Niin niin automies että! (31.10.2016)
Silmitöntä tuhlausta – kansa maksaa (3.10.2016)
Antti Vehviläinen, yllytätte väheksymään liikennesääntöjä (24.8.2016)
Helsinki ja Espoo kusettavat (27.6.2016)
VW-moka opiksi kaikille (20.5.2016)
Pääkaupunkiseudun PanamanPaperit (15.4.2016)
Renkaita rengasmeressä (18.3.2016)
Kohtalokkaita virheitä 1. (26.2.2016)
Demokratiakato (20.1.2016)

2015

Hölmöläisten joukkoliikennelait (2.12.2015)
Se mikä ei näy, sitä ei ole (20.10.2015)
Kansa pannaan maksamaan liikenteen miljoonamokat (18.9.2015)
...sillä he eivät tiedä mitä tekevät (21.8.2015)
Voiko tyhmempää sakkia olla (25.6.2015)
Autotehtaan käsi on jo lompakossasi (28.5.2015)
Hölmöläiset liikemiehinä (22.4.2015)
Joukkoliikenteen Vihreä uskonto (19.3.2015)
Aatos Erkko "kaatoi" Sanomia (20.2.2015)
Eljas Erkko "kaatoi" autotuojat (21.1.2015)

2014

Julkinen liikenne, Suomalaisen hulluuden huippu (5.12.2014)
Kumipyöräliikenteen tuska (7.11.2014)
Johtavia erityisasiantuntijoita pilvin pimein (3.10.2014)
Trafi veneilijöille: Vielä me teidätkin opetetaan (26.6.2014)
Kaikkea ne venäläiset keksii (26.6.2014)
Trafi rokottaa lainvastaisesti, ministeriö hyväksyy (19.6.2014)
Ei voi olla totta (26.5.2014)
Kaiken maailman turvatarkastuksia (25.4.2014)
Helsinki rakkaani, koita kestää (29.3.2014)
Yhteiskunnalla on syöpä (1.3.2014)
"Kyllä kansalla on rahaa!" (27.1.2014)

2013

Nastarenkaat pitää jo kieltää (3.12.2013)
Voitto ei ole voitto (28.10.2013)
Puna-vihersokeus on paha ongelma (25.9.2013)
Liikennekieli (29.8.2013)
Pelko on avain valtaan (17.6.2013)
Peilistä lukemisen taito (20.5.2013)
Älä usko kataisen hallitusta (19.4.2013)
Logiikan puutteesta (25.3.2013)
Liikennetantta-mafia on kansallinen katastrofi (26.2.2013)
Ymmärtävätkö koskaan? (29.1.2013)

2012

Suomen salainen ase: Joulupukki! (5.12.2012)
Vihreä valta on kultaakin kalliimpaa (31.10.2012)
Suojatie ei ole suojatie! (1.10.2012)
Sokaiseva ylinopeushysteria (4.9.2012)
Vihreiden Waterloo (20.6.2012)
Kerjäläisarmeija (29.5.2012)
Onko Päivi Räsänen sokea? (26.4.2012)
Liikenneturvallisuusnäpertelijät (30.3.2012)
Liikenneturvallisuuden rahanreikä (27.2.2012)
Virkamiesvalta selättää kansanvallan (30.1.2012)
Liikenneturvallisuusongelma no.1: Kyvyttömät johtajat (5.12.2012)
Psykoottiset (3.11.2012)
Edesvastuuton vasemmistoliitto (4.10.2012)

2011

Trafi kuristaa suomalaisia (29.8.2011)
Tehtävänä ruikuttaa? (22.6.2011)
On lehtiä ja lehtiä (30.5.2011)
Epämiellyttävä ilmiö (3.5.2011)
Siunattu hulluus (29.3.2011)
Muotoilun sokea piste (2.3.2011)
On sulla poka pimiät jutut (31.1.2011)

2010

Naisistuminen (1.12.2010)
VR, näköalattomuuden huippu (19.11.2010)
Kelvoton liikenneministeri on erotettava! (11.10.2010)
Taas autoilijaa kusetetaan (15.9.2010)
© Auto, tekniikka ja kuljetus 2011-2012 
B Yhtiöt Oy  |  Nuijamiestentie 5 A 00400 Helsinki  | Puhelin (vaihde) (09) 547 621  |  etunimi.sukunimi@boy.fi