Klaus Bremerin
Blogi
Kansa pannaan maksamaan liikenteen miljoonamokat PDF Tulosta Sähköposti
18.09.2015 00:00
Vuosaaren satama ohjattiin aikanaan 600 miljoonan mummonmarkan hinnalla väen väkisin valtuuston hyväksymäksi. Raskas rahtiliikenne piti saada pois Länsisatamasta, Helsingin sydämestä.
 
Satamarakentamisen asiantuntijat sanoivat heti, että 600 Mmkon aivan liian vähän. Maksaa vähintään miljardin. Silti projekti junailtiin väkisin läpi valtuustossa kaupunginhallituksen (Kh) ja kaupunginjohtaja Korpisen painostuksella.
 
Kun Korpinen vähän myöhemmin myönsi, että hinta nousee miljardiin, satama-asiantuntijat väittivät, että vähintään 1,5 miljardiin. Kun Kh myönsi, että 1,5 miljardiin menee, ja minä valtuustossa, että vähintään 2 miljardia, Korpinen ryntäsi puhujapönttöön, että ”Bremer ei edelleenkään ymmärrä näistä asioista”.
 
Kun lopetin valtuustossa vuonna 2000, Vuosaaren hinnaksi myönnettiin 2 miljardia. Ja kaverini sanoivat, että vähintään 3 miljardia. Kaikki tajusivat silloin, että kun  ajoissa olisi vaihdettu Vuosaari Kirkkonummen Kantvikiin, joka koko ajan oli vaihtoehtona, sinne olisi saatu toimiva suursatama puoleen hintaan. Mutta Vuosaaren rakentamista ei enää voitu keskeyttää.
 
Tänään Vuosaaren satama on maksanut kaikkineen SEITSEMÄNSATAA (700) MILJOONAA EUROA! Yli 4000 miljoonaa mummonmarkkaa. Ja se toimii vajaateholla. Eikä sinne johtava meriväylä eikä sieltä johtava Kehä III ole vieläkään satamaliikenteen edellyttämässä kunnossa.
 
Raskas kuorma-autoliikenne ja isot matkabussit valitsevat pahenevista ruuhkista yhä Länsisataman Helsingin sydämessä. Samalla Kantvikin satama on siirtynyt Helsingin omistukseen ylivoimaisine etuineen Vuosaareen verrattuna.
 
Väliäkö virhelaskelmista. Kansa maksaa.
 
Länsimetrolle saatiin valtuuston hyväksyminen hintalapulla 452 miljoonaa euroa. Asiantuntijat sanoivat heti, ettei alle miljoonan synny. Asiakirjojen laittoman salaamisen, julkisten riitojen ja väärien valintojen sävyttämänä hinta on nyt kohonnut 2000 miljoonan tuntumaan. Eikä siihen jää. Busseilla toimiva yhdysliikenne, yksityisautojen pysäköintialueet ja paljon muuta puuttuu laskelmista.
 
Helsingin läntisestä pääväylästä, Länsiväylästä, suunnitellaan kaupunkibulevardia 50:n nopeusrajoituksella, jotta uudelle Länsimetrolle saadaan matkustajia. Sitä pitkin jyrää sitten läntisen Suomen rekkaliikenne yksityisautojen ja joukkoliikenteen ja matkabussien jonossa Ruoholahden Länsisatamaan. Syntyy melua ja päästöjä ja liikenneonnettomuuksia.
 
Länsisatamassa rekat ja isot kuorma-autot seisovat jo kaikkialla kielletyillä paikoilla jalkakäytäviä myöten Helsingin uudessa uljaassa 28 000 asukkaalle ja 18 000 työpaikalle rakennettavassa kaupunginosassa jonottamassa pääsyä matkustajalauttoihin. Liikenneruuhkat yltyvät hullunmyllyksi Länsisataman lisäksi eteläisessä Helsingissä. Kaupunki on vastavetona vähentämässä Länsisataman kuorma-autojen pysäköintipaikkoja kolmannekseen nykyisestä. Niille osoitetaan odotusalue jossain Kehä III kupeessa. ”Ja jos kuorma-autot eivät siihen tyydy vaan tulevat kaupunkiin, pysäköinninvalvonta ne kyllä hoitaa”, Helsingin Satamasta sanotaan. Varsinaista asiakaskohtelua!
 
Rakennuttajaosapuolet - HKL/HSL, Helsinki, Espoo ja kuntayhtymä – päättäjät ja virkamiehet, kaikki tekijät näyttelevät vilpittömän hämmästyneitä tilanteesta. Ei sen niin pitänyt mennä!
 
Väliäkö virhelaskelmista. Kansa maksaa.
 
HKL/HSL eli Helsingin ja seudun joukkoliikenteestä vastaavien Vihreiden ja vasemmiston harrastajapoliitikkojen hoidossa on todennäköisesti tehty maailman kallein joukkoliikenne. Yhtenä uusista ratkaisuista ajetaan vyöhykerajoista riippuvaa matkahinnastoa.
 
Hintavyöhykkeet olivat 80-luvulla käytössä Helsingin seudun bussiliikenteessä. Bussien kuljettajat yhtä vähän kuin matkustajat tiesivät tarkkaan, missä rajat kulkivat. Paitsi ne jotka osasivat niillä pelata. Kuljettajat saivat tavan takaa silmilleen pilkallisen, että ”no, mitä se tänään maksaa kun tästä tulen” ja ”minä muuten tulin/menen rajan tältä puolelta”. Tai päinvastoin. Tiedän, koin sen bussien kuljettajana.
 
Raidehuuma tapaa viimeisenkin järjen hivenen Joukkoliikennejohdon uskonnoksi muuttunut. Mitään väliä ei ole todisteilla, että raideliikenne tulee 2,5 kertaa kumipyöräliikennettä kalliimmaksi ja enemmän energiaa kuluttavaksi. Eiku Raide-Jokeria ja raide-Pisaraa ja raide-poikittaisrunkolinjoja koko pääkaupunkiseutua peittämään! Sairasta.
 
Kutsuplus on yhtä epärealistinen unelma pikkubussin kokoisen tilaustaksin kannattavuudesta. Että keskimäärin 45 euron matkakustannus voisi tulla kannattavaksi viiden euron maksulla! Miten samea aivo sen on joskus edes keksinyt? Saati montako samanlaista on sen hyväksynyt? Onneksi joku järki sentään pannee nyt stopin pääkaupunkiseudun Kutsuplussalle.
 
Tuloksena yli puolet pääkaupungin joukkoliikenteen todellisista kustannuksista joudutaan perimään kaupunkilaisten maksamista verovaroista, eli suurelta osin kaikilta niiltäkin, jotka eivät käytä joukkoliikennettä. Että taivaanmaalarit ja tasa-arvoon vetoavat saavat matkustaa alle puoleen hintaan muiden kustannuksella.
 
Väliäkö laskelmista. Kansa maksaa!
 

Kommentit  

 
0 #1 kliffa 18.10.2015 18:23
Ettei alle miljardin synny (metro) kirjotit miljoonan (452milj)
Lainaa
 

Lisää kommentti

Pysy otsikon asiassa
ÄLÄ HUUDA! eli käytä isoja kirjaimia
Noudata Suomen lakia ja hyviä tapoja
Jokainen vastaa itse kirjoituksestaan, myös lain edessä


Turvakoodi
Päivitä

 

Blogissa aiemmin:

Jos vain haluaa, taksi naruttaa aina (8.11.2024)
Lulu Ranne, lopeta taksipelleily! (15.10.2024)
Ylinopeus ja nopeusrajoitukset – Suomalaisten aivotulppa (16.9.2024)
Viranomaiset ja liikenneturvallisuus: Mössötystä riittää, kukaan ei valvo (20.8.2024)
Risteysalueen tappava ristiriita (12.6.2024)
Minä, vapaa Suomen kansalainen, ja minua suurempi: HERRA VIRKAHERRA (29.4.2024)
Jäikö tärkein näkemättä, Jyri Häkämies? (22.3.2024)
Miksi niin paljon turhaa? (22.2.2024)
2020 – 2024 samoilla renkailla kesät talvet – Nyt jo neljänteen talveen! (22.1.2024)

2023

Soita LVM, Traficom, Väylävirasto... tulee kuka, mitä, häh...? (12.12.2023)
Taksit ilman kuluttajansuojaa (14.11.2023)
Miksi hyväksytään vääriä liikenneympyröitä? (12.10.2023)
Suomalainen ei kiitä! (15.09.2023)
Minne menet, Helsinki? (21.08.2023)
Päästöistä ja saasteista viis – Vihreät lamaannuttavat Helsingin (14.06.2023)
Mikä Helsinkiä riivaa? (15.05.2023)
Petkuta vakuutusyhtiötä ja maksat kaiken itse (26.03.2023)
Terroristit joukossamme (03.03.2023)
Ympärivuotisilla lumihelvettiin (12.12.2023)

2022

MIKSI... (12.12.2022)
HSL – Itkeäkö vai nauraa? (16.10.2022)
Kuljettajapula ajateltava täysin uusiksi (26.10.2022)
Auton ajokortti 17-vuotiaille – Virheillä kuten ennenkin? (29.09.2022)
Onko Suomessa järki pysähtynyt? (25.08.2022)
MIKSI? (14.06.2022)
EU:n tietosuojalaki on kaupan este (03.05.2022)
Suomi – nukkuvien maa (04.04.2022)
Sirkus Töölöntori (01.03.2022)
Suomi pilkkaa veronmaksajia (03.02.2022)

2021

Kyvyttömyydem kukkaset – Tietyömaat (11.11.2021)
Ei kannata yrittää (10.9.2021)
Etanoli – ilmastomuuttajien sokea piste (13.8.2021)
Helsingin (ja muiden kaupunkien) hölmöily näivettää keskustoja (18.6.2021)
Quo vadis, nokian? (20.5.2021)
Manipuloitu LP-raportti on vain jäävuoren huippu (15.4.2021)
Suuri puhallus! (5.3.2021)
Kuskeja ja renkaita (3.1.2021)

2020

Valheellinen liikennepolitiikka – Liikenneturvallisuuden surma (11.12.2020)
Yli kymmenen hyvää syytä rakentaa Vaasa – Umeå linkki, Kvarkentie (19.11.2020)
Mikä hiljensi Harakan? (15.10.2020)
Maantiekuljetukset polvilleen (11.9.2020)
Avuttomuuden ratinkääntäjät (14.8.2020)
Montako henkeä taas uhrataan LVM:n alttarilla (9.3.2020)
Tappavat valot (3.2.2020)

2019

Sähköauto kaatuu vetyautoon! (13.12.2019)
Liikennenäkeminen on monesta kiinni (15.11.2019)
Tervetuloa Tivoli Keskustatunneliin (17.10.2019)
LVM pantava holhoukseen (19.9.2019)
Tunnustan, olen taparikollinen (20.8.2019)
LP:n ylösnousemus (12.6.2019)
Elävä lentohistoria Malmille! (30.4.2019)
Malmin Vihreä miljardihauta (4.4.2019)
Minä ja Mäntyranta – Ei, ei tätä kestä selvinpäin (14.3.2019)
Pääkaupungin kelvoton liikenne (poliisi), osa 2 (31.1.2019)

2018

Pääkaupungin kelvoton liikenne (poliisi) (19.12.2018)
Kultakaivos (20.11.2018)
Nastarenkaat tappavat enemmän kuin pelastavat (25.10.2018)
Jussi Poliisi katselee liikennettä Jussi Poliisi ei ajattele (28.9.2018)
Vihreät kaatuvat liikenteeseen (24.8.2018)
Elää ja antaa elää (26.6.2018)
Hengenvaaralliset talvirenkaat (11.5.2018)
Sähköauton seuraava askel (6.4.2018)
Raidejoke kansan hallintaan (5.3.2018)
Suurten lupausten Raidejoke (30.1.2018)

2017

Kateus maan perii (20.12.2017)
"Vihreä Helsinki" tappaa päästöillä (13.11.2017)
Jakelumullistus (19.10.2017)
HCT-rekoista päätöksiin – Näin ei voi jatkua (20.9.2017)
Sähköauto – ilmastohirviö bensa-autoon verrattuna (31.8.2017)
Tässä ei ole tulevaisuus (20.6.2017)
Näin meitä huiputetaan! (10.5.2017)
Rengasmääräykset hullujen hommaa! (3.4.2017)
Liikenteen huutavin vääryys! (6.3.2017)
Ylinopeus, tilannenopeus ja kohtuuttomat rangaistukset (23.1.2017)

2016

Usko nujertaa faktat vihreässä liikennetekniikassa (1.12.2016)
Niin niin automies että! (31.10.2016)
Silmitöntä tuhlausta – kansa maksaa (3.10.2016)
Antti Vehviläinen, yllytätte väheksymään liikennesääntöjä (24.8.2016)
Helsinki ja Espoo kusettavat (27.6.2016)
VW-moka opiksi kaikille (20.5.2016)
Pääkaupunkiseudun PanamanPaperit (15.4.2016)
Renkaita rengasmeressä (18.3.2016)
Kohtalokkaita virheitä 1. (26.2.2016)
Demokratiakato (20.1.2016)

2015

Hölmöläisten joukkoliikennelait (2.12.2015)
Se mikä ei näy, sitä ei ole (20.10.2015)
Kansa pannaan maksamaan liikenteen miljoonamokat (18.9.2015)
...sillä he eivät tiedä mitä tekevät (21.8.2015)
Voiko tyhmempää sakkia olla (25.6.2015)
Autotehtaan käsi on jo lompakossasi (28.5.2015)
Hölmöläiset liikemiehinä (22.4.2015)
Joukkoliikenteen Vihreä uskonto (19.3.2015)
Aatos Erkko "kaatoi" Sanomia (20.2.2015)
Eljas Erkko "kaatoi" autotuojat (21.1.2015)

2014

Julkinen liikenne, Suomalaisen hulluuden huippu (5.12.2014)
Kumipyöräliikenteen tuska (7.11.2014)
Johtavia erityisasiantuntijoita pilvin pimein (3.10.2014)
Trafi veneilijöille: Vielä me teidätkin opetetaan (26.6.2014)
Kaikkea ne venäläiset keksii (26.6.2014)
Trafi rokottaa lainvastaisesti, ministeriö hyväksyy (19.6.2014)
Ei voi olla totta (26.5.2014)
Kaiken maailman turvatarkastuksia (25.4.2014)
Helsinki rakkaani, koita kestää (29.3.2014)
Yhteiskunnalla on syöpä (1.3.2014)
"Kyllä kansalla on rahaa!" (27.1.2014)

2013

Nastarenkaat pitää jo kieltää (3.12.2013)
Voitto ei ole voitto (28.10.2013)
Puna-vihersokeus on paha ongelma (25.9.2013)
Liikennekieli (29.8.2013)
Pelko on avain valtaan (17.6.2013)
Peilistä lukemisen taito (20.5.2013)
Älä usko kataisen hallitusta (19.4.2013)
Logiikan puutteesta (25.3.2013)
Liikennetantta-mafia on kansallinen katastrofi (26.2.2013)
Ymmärtävätkö koskaan? (29.1.2013)

2012

Suomen salainen ase: Joulupukki! (5.12.2012)
Vihreä valta on kultaakin kalliimpaa (31.10.2012)
Suojatie ei ole suojatie! (1.10.2012)
Sokaiseva ylinopeushysteria (4.9.2012)
Vihreiden Waterloo (20.6.2012)
Kerjäläisarmeija (29.5.2012)
Onko Päivi Räsänen sokea? (26.4.2012)
Liikenneturvallisuusnäpertelijät (30.3.2012)
Liikenneturvallisuuden rahanreikä (27.2.2012)
Virkamiesvalta selättää kansanvallan (30.1.2012)
Liikenneturvallisuusongelma no.1: Kyvyttömät johtajat (5.12.2012)
Psykoottiset (3.11.2012)
Edesvastuuton vasemmistoliitto (4.10.2012)

2011

Trafi kuristaa suomalaisia (29.8.2011)
Tehtävänä ruikuttaa? (22.6.2011)
On lehtiä ja lehtiä (30.5.2011)
Epämiellyttävä ilmiö (3.5.2011)
Siunattu hulluus (29.3.2011)
Muotoilun sokea piste (2.3.2011)
On sulla poka pimiät jutut (31.1.2011)

2010

Naisistuminen (1.12.2010)
VR, näköalattomuuden huippu (19.11.2010)
Kelvoton liikenneministeri on erotettava! (11.10.2010)
Taas autoilijaa kusetetaan (15.9.2010)
© Auto, tekniikka ja kuljetus 2011-2012 
B Yhtiöt Oy  |  Nuijamiestentie 5 A 00400 Helsinki  | Puhelin (vaihde) (09) 547 621  |  etunimi.sukunimi@boy.fi