Klaus Bremerin
Blogi
Voitto ei ole voitto PDF Tulosta Sähköposti
28.10.2013 09:50
Jokaisella on mielestään selvä käsitys voitosta. ”Se on karmee summa rahaa, joka jää firmalle ja jolla omistaja pääsee mälläämään sikana”, olen kuullut.
 
Voitto on vaikeinta maailmassa selittää. Ettei se ole rahaa, joka on tossa noin nippuna käytettävissä mihin vain. Tai ettei sitä ole edes rahana. Ettei se välttämättä ole edes niin iso miltä näyttää. Tai että se voi todellisuudessa olla isompikin.
.
Ei päästy vielä edes kate 1, kate 2, kate 3:een, katetuottoon, myyntikate%:iin, käyttökatteeseen, oman/sijoitetun/kokopääoman tuottoasteeseen, Ouick/Current Ratioon, omavaraisuusasteeseen...
 
Silti voitto ei ole miltä näyttää. Ei pidä mennä pomolle sanomaan, että oon ottanut verottajalta selvää. Firma tekee voittoa ja mun pitää nyt saada palkankorotus! Firmalla voi ”voitosta” huolimatta olla maksamattomia velkoja, loppuunkuluneita työkaluja, tulossa jyrkästi kohoavia kustannuksia, pakollisia sijoituskohteita, joihin ”voitto” hupenee eikä vielä riitäkään.
 
Voitolta näyttävä tuloksen ajattelematon ulosmittaus on tyhmin virhe liiketoiminnassa. Vain juuri näin moni tekee - eikä vähiten ay-liike!
 
Olisi helpoo jatkaa todistelemalla, miten ay-liike, jossa tyhmyys tiivistyy jäsenistössä ja kuinka sen johtajat ajavat tyhmän lauman voimalla ensisijaisesti omia etujaan. Usuttavat jopa kylmästi vierestä katsoen tyhmien sahata omaa oksaansa, työpaikkanasa ja toimeentulonsa. Demokratian suurin  ongelma on, että tyhmilläkin on yksi ääni.
 
Valtionyhtiöiden voitot ovat omaa lajia
Valtionyhtiön tärkein tehtävä on tehdä voittoa, jonka se voi luovuttaa valtion kassaan vähentämään veronmaksajiin kohdistettavaa veronkantoa. Perustavoitteesta on aina tehty törkeitä sivuaskelia. Monopoliasema liiketoiminnassa on aina ollut vastuun ja moraalin osalta pettävintä.
 
Alkossa oli aikanaan 11 korkeapalkkaista johtajaa. He eivät säästelleet. Jokaisella puolueella piti ola oma lahjapaikka. Törsäilyllä ja pimeillä rahavirroilla ei ollut rajaa. Kaikki oli pois valtion kassasta. Vaikka kallispalkkaisen pääjohtajan tilalla olisi juoksupoika, Alko ei kaatuisi!
 
Neste oli yksinvaltias Suomessa öljynjalostuksessa. Rahaa tuli ovista ja ikkunoista. Sitä on aina käytetty täysin hällä väliä – milloin ”maailman suurimpaan bio-polttoainetehtaaseen Ranskassa, sähköauton maailmanvalloitukseen, palmuöljypolttoaineeseen. Aikanaan oltiin jo valloittamassa maailman muoviputkimarkkinat omilla tehtailla Euroopassa ja Kanadaa myöten. Kaikki on kaatunut. Sadat miljardit ovat poissa valtion kassasta vähentämästä kansan veronmaksupaineita.
 
Nyt on otsikoissa Arctia Shipping. Sillä on monopoli Suomen rannikon jäänmurtoon. Siitä se periin törkeää ylihintaa. Voitot se sijoittaa hallituksensa puheenjohtajan Matti Virtaalan curlingseurasta alkaen tekemään kirjanpidolla jäämurtoseikkailun Kanadassa kannattavaksi. Sitä se todistaa myös ”unohtamalla”, että kolme  ”kanadamurtajaa” maksoi 150 M€ /kpl siinä missä ”suomimurtaja” vain 100M€/kpla, ja että ”kanadamurtajat” sopivat huonosti Suomen jääoloihin. Törsäilyn maksaa lopulta kansa veromarkoillaan.
 
Entinen Suomen Posti, Itella, nauttii yhä monopoliasemasta postitoiminnoissa. Samalla se on lähtenyt monopolinsa turvin kuljetusyrittäjäksi.Se voittaa tarjouskilpailun toisen jälkeen suurimmista kuljetustehtävistä. Se hintatarjous alittaa halvimman yksityisen kuljetusyrityksen jopa 30%. Tiedetään että halvin yksityinen jo tarjoaa alle kannattavuusrajan tukeakseen kokonaistoimintojaan.
 
Ja kun Itella on urakkatarjoukset voittanut, siltä loppuvat autot. Se joutuu pyytämään tarjouskilpailussa hävinneiltä autoja ja maksaa niille enemmän kuin mitä itse saa urakkatarjouksen voittajana. Tappioiden rahoittaminen käy helposti. Pitää vain nostaa postimerkkien ja palvelujen hintaa! on Suomen Posti perustellut ennenkin. Ja taas raha riittää ajaa nurin suomalaisia kuljetusliikkeitä, ammattikuljettajia, ja avata suomalaisia työpaikkoja ulkomaalaisille.
 
Helppoa, eikö totta? Siitä joutaisi linnaan! Ei ihme, että ”perussuomalaisten” määrä kasvaa Suomessa kohisten.
 

Lisää kommentti

Pysy otsikon asiassa
ÄLÄ HUUDA! eli käytä isoja kirjaimia
Noudata Suomen lakia ja hyviä tapoja
Jokainen vastaa itse kirjoituksestaan, myös lain edessä


Turvakoodi
Päivitä

 

Blogissa aiemmin:

Miksi niin paljon turhaa? (22.2.2024)
2020 – 2024 samoilla renkailla kesät talvet – Nyt jo neljänteen talveen! (22.1.2024)

2023

Soita LVM, Traficom, Väylävirasto... tulee kuka, mitä, häh...? (12.12.2023)
Taksit ilman kuluttajansuojaa (14.11.2023)
Miksi hyväksytään vääriä liikenneympyröitä? (12.10.2023)
Suomalainen ei kiitä! (15.09.2023)
Minne menet, Helsinki? (21.08.2023)
Päästöistä ja saasteista viis – Vihreät lamaannuttavat Helsingin (14.06.2023)
Mikä Helsinkiä riivaa? (15.05.2023)
Petkuta vakuutusyhtiötä ja maksat kaiken itse (26.03.2023)
Terroristit joukossamme (03.03.2023)
Ympärivuotisilla lumihelvettiin (12.12.2023)

2022

MIKSI... (12.12.2022)
HSL – Itkeäkö vai nauraa? (16.10.2022)
Kuljettajapula ajateltava täysin uusiksi (26.10.2022)
Auton ajokortti 17-vuotiaille – Virheillä kuten ennenkin? (29.09.2022)
Onko Suomessa järki pysähtynyt? (25.08.2022)
MIKSI? (14.06.2022)
EU:n tietosuojalaki on kaupan este (03.05.2022)
Suomi – nukkuvien maa (04.04.2022)
Sirkus Töölöntori (01.03.2022)
Suomi pilkkaa veronmaksajia (03.02.2022)

2021

Kyvyttömyydem kukkaset – Tietyömaat (11.11.2021)
Ei kannata yrittää (10.9.2021)
Etanoli – ilmastomuuttajien sokea piste (13.8.2021)
Helsingin (ja muiden kaupunkien) hölmöily näivettää keskustoja (18.6.2021)
Quo vadis, nokian? (20.5.2021)
Manipuloitu LP-raportti on vain jäävuoren huippu (15.4.2021)
Suuri puhallus! (5.3.2021)
Kuskeja ja renkaita (3.1.2021)

2020

Valheellinen liikennepolitiikka – Liikenneturvallisuuden surma (11.12.2020)
Yli kymmenen hyvää syytä rakentaa Vaasa – Umeå linkki, Kvarkentie (19.11.2020)
Mikä hiljensi Harakan? (15.10.2020)
Maantiekuljetukset polvilleen (11.9.2020)
Avuttomuuden ratinkääntäjät (14.8.2020)
Montako henkeä taas uhrataan LVM:n alttarilla (9.3.2020)
Tappavat valot (3.2.2020)

2019

Sähköauto kaatuu vetyautoon! (13.12.2019)
Liikennenäkeminen on monesta kiinni (15.11.2019)
Tervetuloa Tivoli Keskustatunneliin (17.10.2019)
LVM pantava holhoukseen (19.9.2019)
Tunnustan, olen taparikollinen (20.8.2019)
LP:n ylösnousemus (12.6.2019)
Elävä lentohistoria Malmille! (30.4.2019)
Malmin Vihreä miljardihauta (4.4.2019)
Minä ja Mäntyranta – Ei, ei tätä kestä selvinpäin (14.3.2019)
Pääkaupungin kelvoton liikenne (poliisi), osa 2 (31.1.2019)

2018

Pääkaupungin kelvoton liikenne (poliisi) (19.12.2018)
Kultakaivos (20.11.2018)
Nastarenkaat tappavat enemmän kuin pelastavat (25.10.2018)
Jussi Poliisi katselee liikennettä Jussi Poliisi ei ajattele (28.9.2018)
Vihreät kaatuvat liikenteeseen (24.8.2018)
Elää ja antaa elää (26.6.2018)
Hengenvaaralliset talvirenkaat (11.5.2018)
Sähköauton seuraava askel (6.4.2018)
Raidejoke kansan hallintaan (5.3.2018)
Suurten lupausten Raidejoke (30.1.2018)

2017

Kateus maan perii (20.12.2017)
"Vihreä Helsinki" tappaa päästöillä (13.11.2017)
Jakelumullistus (19.10.2017)
HCT-rekoista päätöksiin – Näin ei voi jatkua (20.9.2017)
Sähköauto – ilmastohirviö bensa-autoon verrattuna (31.8.2017)
Tässä ei ole tulevaisuus (20.6.2017)
Näin meitä huiputetaan! (10.5.2017)
Rengasmääräykset hullujen hommaa! (3.4.2017)
Liikenteen huutavin vääryys! (6.3.2017)
Ylinopeus, tilannenopeus ja kohtuuttomat rangaistukset (23.1.2017)

2016

Usko nujertaa faktat vihreässä liikennetekniikassa (1.12.2016)
Niin niin automies että! (31.10.2016)
Silmitöntä tuhlausta – kansa maksaa (3.10.2016)
Antti Vehviläinen, yllytätte väheksymään liikennesääntöjä (24.8.2016)
Helsinki ja Espoo kusettavat (27.6.2016)
VW-moka opiksi kaikille (20.5.2016)
Pääkaupunkiseudun PanamanPaperit (15.4.2016)
Renkaita rengasmeressä (18.3.2016)
Kohtalokkaita virheitä 1. (26.2.2016)
Demokratiakato (20.1.2016)

2015

Hölmöläisten joukkoliikennelait (2.12.2015)
Se mikä ei näy, sitä ei ole (20.10.2015)
Kansa pannaan maksamaan liikenteen miljoonamokat (18.9.2015)
...sillä he eivät tiedä mitä tekevät (21.8.2015)
Voiko tyhmempää sakkia olla (25.6.2015)
Autotehtaan käsi on jo lompakossasi (28.5.2015)
Hölmöläiset liikemiehinä (22.4.2015)
Joukkoliikenteen Vihreä uskonto (19.3.2015)
Aatos Erkko "kaatoi" Sanomia (20.2.2015)
Eljas Erkko "kaatoi" autotuojat (21.1.2015)

2014

Julkinen liikenne, Suomalaisen hulluuden huippu (5.12.2014)
Kumipyöräliikenteen tuska (7.11.2014)
Johtavia erityisasiantuntijoita pilvin pimein (3.10.2014)
Trafi veneilijöille: Vielä me teidätkin opetetaan (26.6.2014)
Kaikkea ne venäläiset keksii (26.6.2014)
Trafi rokottaa lainvastaisesti, ministeriö hyväksyy (19.6.2014)
Ei voi olla totta (26.5.2014)
Kaiken maailman turvatarkastuksia (25.4.2014)
Helsinki rakkaani, koita kestää (29.3.2014)
Yhteiskunnalla on syöpä (1.3.2014)
"Kyllä kansalla on rahaa!" (27.1.2014)

2013

Nastarenkaat pitää jo kieltää (3.12.2013)
Voitto ei ole voitto (28.10.2013)
Puna-vihersokeus on paha ongelma (25.9.2013)
Liikennekieli (29.8.2013)
Pelko on avain valtaan (17.6.2013)
Peilistä lukemisen taito (20.5.2013)
Älä usko kataisen hallitusta (19.4.2013)
Logiikan puutteesta (25.3.2013)
Liikennetantta-mafia on kansallinen katastrofi (26.2.2013)
Ymmärtävätkö koskaan? (29.1.2013)

2012

Suomen salainen ase: Joulupukki! (5.12.2012)
Vihreä valta on kultaakin kalliimpaa (31.10.2012)
Suojatie ei ole suojatie! (1.10.2012)
Sokaiseva ylinopeushysteria (4.9.2012)
Vihreiden Waterloo (20.6.2012)
Kerjäläisarmeija (29.5.2012)
Onko Päivi Räsänen sokea? (26.4.2012)
Liikenneturvallisuusnäpertelijät (30.3.2012)
Liikenneturvallisuuden rahanreikä (27.2.2012)
Virkamiesvalta selättää kansanvallan (30.1.2012)
Liikenneturvallisuusongelma no.1: Kyvyttömät johtajat (5.12.2012)
Psykoottiset (3.11.2012)
Edesvastuuton vasemmistoliitto (4.10.2012)

2011

Trafi kuristaa suomalaisia (29.8.2011)
Tehtävänä ruikuttaa? (22.6.2011)
On lehtiä ja lehtiä (30.5.2011)
Epämiellyttävä ilmiö (3.5.2011)
Siunattu hulluus (29.3.2011)
Muotoilun sokea piste (2.3.2011)
On sulla poka pimiät jutut (31.1.2011)

2010

Naisistuminen (1.12.2010)
VR, näköalattomuuden huippu (19.11.2010)
Kelvoton liikenneministeri on erotettava! (11.10.2010)
Taas autoilijaa kusetetaan (15.9.2010)
© Auto, tekniikka ja kuljetus 2011-2012 
B Yhtiöt Oy  |  Nuijamiestentie 5 A 00400 Helsinki  | Puhelin (vaihde) (09) 547 621  |  etunimi.sukunimi@boy.fi