Klaus Bremerin
Blogi
Lulu Ranne, lopeta taksipelleily! PDF Tulosta Sähköposti
15.10.2024 00:00

Salatakseja on kaikkialla liikenteessämme – ei hintaperusteluja näkyvissä, ei taksamittaria, pelkästään taksikupu katolla.

Taksisurkeutta on nyt kestänyt Suomessa jo yli kuusi vuotta!
 
Liikenneministeri Anne Berner ajoi läpi Suomen ”taksiuudistuksen 2017, vaikka Ruotsin kokemukset samanlaisesta ”uudistuksesta” 1990 olivat osoittautuneet täydelliseksi katastrofiksi.
 
Ruotsissahan oli jo 27 vuotta nähty, miten kävi kun vapaa hinnoittelu korvasi taksamittarit ja mitä seurasi, kun alalle tuli laumoittain mitä villeimpiä ja vastuuttomimpia taksiyrityksiä ja kuljettajia.
 
Silti Suomen eduskunta hyväksyi ”Bernerin taksiuudistuksen” suurella ääntenenemmistöllä 2017.
 
Ihmeteltäväksi jää, ketkä johtivat eduskunnan liikenne- ja muita valiokuntia suosittamaan kelvottoman taksilain hyväksymistä.
 
Suomessa nähtiin heti samat kielteiset ilmiöt ”taksiuudistuksesta” kuin oli Ruotsissa koettu 1990-luvun alusta.
 
Nähtiin petolliset ylihinnoittelut taksimatkoista, taksamittarien puute, näkyvien hinnoitteluperusteiden haitat, taksikuljettajien paikallistuntemuksen puutteet, rikoksista tuomittujen kuljettajien asiakkaille aiheuttama turvattomuus ja vieraskielisten, suomea hallitsemattomien kuljettajien tuottamat ongelmat.
 
Yli kuusi vuotta liikenneministeriö ja eduskunta on istunut kädet ristissä ja vähätellyt asioita.
 
Vasta nyt, kun taksikuljettajien pohjasakan tekemät, nopeasti lisääntyneet naisasiakkaiden raiskaukset ja muut väkivallan teot ovat nousseet otsikkoihin, liikenneministeriö on herännyt taksilain välttämättömään päivitykseen.
 
Yleisen painostuksen alla on luvattu, että taksilain uudistusesitys annetaan eduskunnalle keväällä 2015.
 
Miksi vasta keväällä 2025?


Liikenneministeri Lulu Ranne on osoittautunut tehtävänsä hallitsevaksi ministeriksi. Mikä nyt viiraa?

EIKÄ VIELÄ SILLOINKAAN!
Lokakuun alkupäivinä liikenneministeriö ilmoitti taas uudesta viivästyksestä. Esitys taksilain uudistuksesta annettaisiin eduskunnalle vasta vuoden kuluttua, syksyllä 2025. Ministeriön perustelu oli läpeensä mitätöntä sanahelinää hyvistä tavoitteista.
 
Helsingin Sanomat antoi sanahelinälle konkretiaa. Värillisten rekisterikilpien ja taksamittari määrääminen pakolliseksi vie muka oman lisäaikansa. Kuljettajien pakollinen koulutus vaatisi lisäsuunnittelua. Nykyistä useamman rikostuomion pitäisi estää ajoluvan myöntämisen. Taksien saatavuuden parantaminen, tunnistettavuuden helpottaminen ja taksikyytien hinnoittelun läpinäkyvyyden toteuttaminen on vaikeaa…
 
Mitä saamattomia virkamiesnössöjä siellä liikenneministeriössä oikeen istuu, ettei suuren yleisön ja kaikkien taksikäyttäjien edellyttämiä turvatoimia saada vedettyä läpi jo kiireesti? Yli kuusi vuotta on jo asioita jauhettu!

Nyt, liikenneministeri Lulu Ranne: Lopeta tämä taksipelleily. Anna jo meille toimiva taksiuudistus!
TAKSIUUDISTUS 2018
Eduskunta hyväksyi vuonna 2017 äänin 100 - 37 liikenneministeri Anne Bernerin ajama taksiuudistus. Se astui voimaan 1.7.2018.
 
Taksiuudistus oli pääpiirteittäin toisinto Ruotsissa 1.7.1990 voimaan astuneesta taksiuudistuksesta, joka oli ajanut koko taksitoiminnan Ruotsissa täydelliseen kaaokseen.
 
Jo 1.7.2019 Suomen Taksiliitto ja Lähitaksi pitivät infotilaisuuden, jossa vaadittiin suuria korjauksia taksisäädöksiin. Taksamittarien puute, taksikyydin vapaa hinnoittelu ja suuri määrä suomea puhumattomat, vailla paikallistuntemusta toimivat taksikuljettaja romuttivat asiakkaiden luottamuksen taksitoimintaan.
 
Vaadittuja korjauksia odotetaan yhä.

 

Lisää kommentti

Pysy otsikon asiassa
ÄLÄ HUUDA! eli käytä isoja kirjaimia
Noudata Suomen lakia ja hyviä tapoja
Jokainen vastaa itse kirjoituksestaan, myös lain edessä


Turvakoodi
Päivitä

 

Blogissa aiemmin:

Jos vain haluaa, taksi naruttaa aina (8.11.2024)
Lulu Ranne, lopeta taksipelleily! (15.10.2024)
Ylinopeus ja nopeusrajoitukset – Suomalaisten aivotulppa (16.9.2024)
Viranomaiset ja liikenneturvallisuus: Mössötystä riittää, kukaan ei valvo (20.8.2024)
Risteysalueen tappava ristiriita (12.6.2024)
Minä, vapaa Suomen kansalainen, ja minua suurempi: HERRA VIRKAHERRA (29.4.2024)
Jäikö tärkein näkemättä, Jyri Häkämies? (22.3.2024)
Miksi niin paljon turhaa? (22.2.2024)
2020 – 2024 samoilla renkailla kesät talvet – Nyt jo neljänteen talveen! (22.1.2024)

2023

Soita LVM, Traficom, Väylävirasto... tulee kuka, mitä, häh...? (12.12.2023)
Taksit ilman kuluttajansuojaa (14.11.2023)
Miksi hyväksytään vääriä liikenneympyröitä? (12.10.2023)
Suomalainen ei kiitä! (15.09.2023)
Minne menet, Helsinki? (21.08.2023)
Päästöistä ja saasteista viis – Vihreät lamaannuttavat Helsingin (14.06.2023)
Mikä Helsinkiä riivaa? (15.05.2023)
Petkuta vakuutusyhtiötä ja maksat kaiken itse (26.03.2023)
Terroristit joukossamme (03.03.2023)
Ympärivuotisilla lumihelvettiin (12.12.2023)

2022

MIKSI... (12.12.2022)
HSL – Itkeäkö vai nauraa? (16.10.2022)
Kuljettajapula ajateltava täysin uusiksi (26.10.2022)
Auton ajokortti 17-vuotiaille – Virheillä kuten ennenkin? (29.09.2022)
Onko Suomessa järki pysähtynyt? (25.08.2022)
MIKSI? (14.06.2022)
EU:n tietosuojalaki on kaupan este (03.05.2022)
Suomi – nukkuvien maa (04.04.2022)
Sirkus Töölöntori (01.03.2022)
Suomi pilkkaa veronmaksajia (03.02.2022)

2021

Kyvyttömyydem kukkaset – Tietyömaat (11.11.2021)
Ei kannata yrittää (10.9.2021)
Etanoli – ilmastomuuttajien sokea piste (13.8.2021)
Helsingin (ja muiden kaupunkien) hölmöily näivettää keskustoja (18.6.2021)
Quo vadis, nokian? (20.5.2021)
Manipuloitu LP-raportti on vain jäävuoren huippu (15.4.2021)
Suuri puhallus! (5.3.2021)
Kuskeja ja renkaita (3.1.2021)

2020

Valheellinen liikennepolitiikka – Liikenneturvallisuuden surma (11.12.2020)
Yli kymmenen hyvää syytä rakentaa Vaasa – Umeå linkki, Kvarkentie (19.11.2020)
Mikä hiljensi Harakan? (15.10.2020)
Maantiekuljetukset polvilleen (11.9.2020)
Avuttomuuden ratinkääntäjät (14.8.2020)
Montako henkeä taas uhrataan LVM:n alttarilla (9.3.2020)
Tappavat valot (3.2.2020)

2019

Sähköauto kaatuu vetyautoon! (13.12.2019)
Liikennenäkeminen on monesta kiinni (15.11.2019)
Tervetuloa Tivoli Keskustatunneliin (17.10.2019)
LVM pantava holhoukseen (19.9.2019)
Tunnustan, olen taparikollinen (20.8.2019)
LP:n ylösnousemus (12.6.2019)
Elävä lentohistoria Malmille! (30.4.2019)
Malmin Vihreä miljardihauta (4.4.2019)
Minä ja Mäntyranta – Ei, ei tätä kestä selvinpäin (14.3.2019)
Pääkaupungin kelvoton liikenne (poliisi), osa 2 (31.1.2019)

2018

Pääkaupungin kelvoton liikenne (poliisi) (19.12.2018)
Kultakaivos (20.11.2018)
Nastarenkaat tappavat enemmän kuin pelastavat (25.10.2018)
Jussi Poliisi katselee liikennettä Jussi Poliisi ei ajattele (28.9.2018)
Vihreät kaatuvat liikenteeseen (24.8.2018)
Elää ja antaa elää (26.6.2018)
Hengenvaaralliset talvirenkaat (11.5.2018)
Sähköauton seuraava askel (6.4.2018)
Raidejoke kansan hallintaan (5.3.2018)
Suurten lupausten Raidejoke (30.1.2018)

2017

Kateus maan perii (20.12.2017)
"Vihreä Helsinki" tappaa päästöillä (13.11.2017)
Jakelumullistus (19.10.2017)
HCT-rekoista päätöksiin – Näin ei voi jatkua (20.9.2017)
Sähköauto – ilmastohirviö bensa-autoon verrattuna (31.8.2017)
Tässä ei ole tulevaisuus (20.6.2017)
Näin meitä huiputetaan! (10.5.2017)
Rengasmääräykset hullujen hommaa! (3.4.2017)
Liikenteen huutavin vääryys! (6.3.2017)
Ylinopeus, tilannenopeus ja kohtuuttomat rangaistukset (23.1.2017)

2016

Usko nujertaa faktat vihreässä liikennetekniikassa (1.12.2016)
Niin niin automies että! (31.10.2016)
Silmitöntä tuhlausta – kansa maksaa (3.10.2016)
Antti Vehviläinen, yllytätte väheksymään liikennesääntöjä (24.8.2016)
Helsinki ja Espoo kusettavat (27.6.2016)
VW-moka opiksi kaikille (20.5.2016)
Pääkaupunkiseudun PanamanPaperit (15.4.2016)
Renkaita rengasmeressä (18.3.2016)
Kohtalokkaita virheitä 1. (26.2.2016)
Demokratiakato (20.1.2016)

2015

Hölmöläisten joukkoliikennelait (2.12.2015)
Se mikä ei näy, sitä ei ole (20.10.2015)
Kansa pannaan maksamaan liikenteen miljoonamokat (18.9.2015)
...sillä he eivät tiedä mitä tekevät (21.8.2015)
Voiko tyhmempää sakkia olla (25.6.2015)
Autotehtaan käsi on jo lompakossasi (28.5.2015)
Hölmöläiset liikemiehinä (22.4.2015)
Joukkoliikenteen Vihreä uskonto (19.3.2015)
Aatos Erkko "kaatoi" Sanomia (20.2.2015)
Eljas Erkko "kaatoi" autotuojat (21.1.2015)

2014

Julkinen liikenne, Suomalaisen hulluuden huippu (5.12.2014)
Kumipyöräliikenteen tuska (7.11.2014)
Johtavia erityisasiantuntijoita pilvin pimein (3.10.2014)
Trafi veneilijöille: Vielä me teidätkin opetetaan (26.6.2014)
Kaikkea ne venäläiset keksii (26.6.2014)
Trafi rokottaa lainvastaisesti, ministeriö hyväksyy (19.6.2014)
Ei voi olla totta (26.5.2014)
Kaiken maailman turvatarkastuksia (25.4.2014)
Helsinki rakkaani, koita kestää (29.3.2014)
Yhteiskunnalla on syöpä (1.3.2014)
"Kyllä kansalla on rahaa!" (27.1.2014)

2013

Nastarenkaat pitää jo kieltää (3.12.2013)
Voitto ei ole voitto (28.10.2013)
Puna-vihersokeus on paha ongelma (25.9.2013)
Liikennekieli (29.8.2013)
Pelko on avain valtaan (17.6.2013)
Peilistä lukemisen taito (20.5.2013)
Älä usko kataisen hallitusta (19.4.2013)
Logiikan puutteesta (25.3.2013)
Liikennetantta-mafia on kansallinen katastrofi (26.2.2013)
Ymmärtävätkö koskaan? (29.1.2013)

2012

Suomen salainen ase: Joulupukki! (5.12.2012)
Vihreä valta on kultaakin kalliimpaa (31.10.2012)
Suojatie ei ole suojatie! (1.10.2012)
Sokaiseva ylinopeushysteria (4.9.2012)
Vihreiden Waterloo (20.6.2012)
Kerjäläisarmeija (29.5.2012)
Onko Päivi Räsänen sokea? (26.4.2012)
Liikenneturvallisuusnäpertelijät (30.3.2012)
Liikenneturvallisuuden rahanreikä (27.2.2012)
Virkamiesvalta selättää kansanvallan (30.1.2012)
Liikenneturvallisuusongelma no.1: Kyvyttömät johtajat (5.12.2012)
Psykoottiset (3.11.2012)
Edesvastuuton vasemmistoliitto (4.10.2012)

2011

Trafi kuristaa suomalaisia (29.8.2011)
Tehtävänä ruikuttaa? (22.6.2011)
On lehtiä ja lehtiä (30.5.2011)
Epämiellyttävä ilmiö (3.5.2011)
Siunattu hulluus (29.3.2011)
Muotoilun sokea piste (2.3.2011)
On sulla poka pimiät jutut (31.1.2011)

2010

Naisistuminen (1.12.2010)
VR, näköalattomuuden huippu (19.11.2010)
Kelvoton liikenneministeri on erotettava! (11.10.2010)
Taas autoilijaa kusetetaan (15.9.2010)
© Auto, tekniikka ja kuljetus 2011-2012 
B Yhtiöt Oy  |  Nuijamiestentie 5 A 00400 Helsinki  | Puhelin (vaihde) (09) 547 621  |  etunimi.sukunimi@boy.fi