Klaus Bremerin
Blogi
Kuljettapula ajateltava täysin uusiksi PDF Tulosta Sähköposti
26.10.2022 00:00
 


Ahola Group on paneutunut ansiokkaasti kuljettajapulaan Suomessa. Kuljettajapula on verrattavissa hoitajakriisiin, Ahola toteaa laajan kyselytutkimuksensa perusteella.
 
Kuljettajapula jonka kaikki kuljetus- ja logistiikka- alalla tuntevat kipeästi, on näin saanut tutkimuspohjaista varmennusta Suomessakin!
 
IRU näkee kuljettajapulassa koko EU:ta uhkaavan uuden kriisin! 425 000 ammattikuljettajapaikkaa on täyttämättä Euroopassa.
 
Todellisuudessa koko maailma huutaa ammattikuljettajien perään, Kiina yhtä lailla kuin Pohjois- ja Etelä Amerikka. Ja Eurooppa. Ja Suomi yhtä lailla kuin Ruotsi, Norja ja Tanska.
 
Samaan aikaan istun ulkomailla hotellissa ja katson uuden kerrostalon rakentamista vastakkaisella tontilla.
 
Työkoneiden melu herättää armotta heti kello 07 aamulla. Paikalla ollut vanha talo on revitty. Nyt kaivetaan maan alle ensin kaksikerroksista autotallia uudelle 6-kerroksiselle asuintalolle. Yli 20 m korkea jättimäinen pora kaivaa reikiä maahan. Rekkalasteittain maata kuljetetaan pois ja tilalle tuodaan betonia. 11-tuntinen työpäivä alkaa 07 ja hiljentyy kello 18.
 
Perjantaisin ei tapahdukaan mitään! Työt pitävät taukoa torstai- illasta maanantai-aamuun. Onko se duunarien oma valinta, en tiedä? Nauttivat joka tapauksessa pitkästä viikonlopusta.
 
Tulee mieleen vanhan luokanvalvoja Irja Maliniemen ikiviisaat sanat: ”Ajatelkaa pojat uudella tavalla – etsikää uusia ratkaisuja”!
 
Samaa pätee kuljettajapulaan.
 
MAAILMANLAAJUINEN ONGELMA
IRU (International Road Transport Union) kyseli 25 maassa Aasiassa, Amerikoissa, Euroopassa yli 1500 kuljetusyritykseltä. Vahvistui että Euroopassa kuljettajapula kasvoi 42% runsaassa vuodessa 2020- 2021. Isobritanniassa 100 000 työpaikkaa auki, Puolassa ja Saksassa 80 000, Romaniassa 71 000… Kiinassa 1,8 miljoonaa auki!
 
Kuljettajista alle 3% on naisia. Kiinassa liki 5%, USA:ssa liki 8%. Bussikuljettajista alle on 12% naisia.
 
Kuljettajista vain 6-7% on alle 25-vuotiaita, Euroopassa vain 3%. Euroopassa kuljettajien keski-ikä on 50 vuotta. 32% on yli 55-vuotiaita.


 
RATKAISUJA SUOMELLE
Vuosittain tavaraliikenteen puolelle tarvitaan vähintään 3000 uutta tavaraliikenteen kuljettajaa, jotta tilanne Suomessa ei heikkene entisestään. Puolustusvoimat kouluttaa sen verran uusia kuljettajia, mutta vain murto-osa jää varusmiespalveluksen jälkeen kuljettaja-ammattiin. Kuljettajapula muodostuu nopeasti kasvun esteeksi koko maalle. 95% kaikesta rahtitavarasta kulkee Suomessa perille tieverkossa. Häiriö uhkaa koko maan taloutta ja toimeentuloa.
 
Kuljetusyrittäjistä 35 prosentilla on ollut vaikeuksia henkilökunnan palkkaamisessa. Siksi SKAL ja Cap Pro Academy aloittavat SKAL RekryKoulutuksen tavoitteena kouluttaa uusia ammattikuljettajia kuljetusyrityksille.
 
SE EI RATKAISE ONGELMAA
Yhtenä päävaatimuksena IRU esittää EU-parlamentille ja -komissiolle kuorma-autonkuljettajan alaikärajan laskemista 21:stä 18:aan vuoteen. Saksassa se on jo nyt mahdollista. Milloin Suomessa?
 
Nuoria naisia on saatava nykyistä merkittävästi enemmän ammattikuljettajiksi. Nykyaikainen raskaankaan rekan käsittely ei vaadi miehistä lihasvoimaa kuten ennen. Jakeluajossa naiskuljettajien asiakaskohtelu voittaa miesten vastaavan, väitetään.
 
Ruotsi näyttää hyvää mallia. Yli 60 lukiossa on valittavana kuljetusja logistiikkalinja. Se antaa ylioppilaslakin lisäksi käteen C-, CE- tai D-ajokortin – loistavaksi ansiomahdollisuudeksi vaikkapa korkeakouluopintojen rahoittamiseksi työn ohella. Tyttöjen osuus kuljetuslinjoilla on kovassa nousussa.
 
Kuljettaja-ammatin houkuttelevuutta on lisättävä. Puhutaan turvallisten pysäköinti- ja lepoalueiden puutteesta, niiden lisäämisen pakosta. Kuljettajille vuosien myötä avitetut kuormaus- ja kuorman purkutyöt on jätettävä siihen erikoistuneille. Houkuttelevuuden lisääminen haastaa jokaista kuljetusyritystä uuteen ajattelutapaan – työaikoja myöten - uusiin ratkaisuihin, joille vain taivas saa olla rajana!
 
Raha ei yksin ratkaise, IRU toteaa. Silti myös se on tärkeä ”viihtyvyystekijä”. Sekin haastaa täysin uuteen ajattelutapaan ja ennen kokeilemattomiin ratkaisuihin.
 
On ajateltava uudella tavalla – etsittävä uusia ratkaisuja!
 
Kuten rakennusduunareille nelipäiväiset työt ja kolmipäiväiset vapaat viikossa.

AFRIKASSA RATKAISU KULJETTAJAPULAAN!

Transaid on vuodesta 2008 kouluttanut yli 50 000 afrikkalaista ammattikuljettajiksi. Asia kävi ilmi Transaidin vuosittaiasessa juhlatilaisuudessa Lontoossa.
 
Brittiläispohjainen kuljetusja logistiikka-alan kansinvälinen hyväntekeväisyysjärjestö Transaid Worldwide on Saharan eteläpuolisessa Afrikassa, lähinnä Keniassa, Ugandassa ja Sambiassa vuodesta 2008 kouluttanut yli 100 ammattimaista kuljettajakouluttajaa. Nämä ovat vuorostaan kouluttaneet yli 50 000 ammattikuljettajaa kuorma-autoihin, yhdistelmiin, busseihin ja haarukkatrukkeihin.
 
Kuljettajakoulutuksessa pääpainona on tällä hetkellä taloudellinen ajo, päästöjen vähentäminen, sähköajoneuvojen edistäminen, liikenneturvallisuuden parantaminen sekä naisten osuuden voimakas lisääminen ammattikuljettajina kuin myös kaikissa kuljetus- ja logistiikka- alan tarjoamissa töissä.
 

Lisää kommentti

Pysy otsikon asiassa
ÄLÄ HUUDA! eli käytä isoja kirjaimia
Noudata Suomen lakia ja hyviä tapoja
Jokainen vastaa itse kirjoituksestaan, myös lain edessä


Turvakoodi
Päivitä

 

Blogissa aiemmin:

Jos vain haluaa, taksi naruttaa aina (8.11.2024)
Lulu Ranne, lopeta taksipelleily! (15.10.2024)
Ylinopeus ja nopeusrajoitukset – Suomalaisten aivotulppa (16.9.2024)
Viranomaiset ja liikenneturvallisuus: Mössötystä riittää, kukaan ei valvo (20.8.2024)
Risteysalueen tappava ristiriita (12.6.2024)
Minä, vapaa Suomen kansalainen, ja minua suurempi: HERRA VIRKAHERRA (29.4.2024)
Jäikö tärkein näkemättä, Jyri Häkämies? (22.3.2024)
Miksi niin paljon turhaa? (22.2.2024)
2020 – 2024 samoilla renkailla kesät talvet – Nyt jo neljänteen talveen! (22.1.2024)

2023

Soita LVM, Traficom, Väylävirasto... tulee kuka, mitä, häh...? (12.12.2023)
Taksit ilman kuluttajansuojaa (14.11.2023)
Miksi hyväksytään vääriä liikenneympyröitä? (12.10.2023)
Suomalainen ei kiitä! (15.09.2023)
Minne menet, Helsinki? (21.08.2023)
Päästöistä ja saasteista viis – Vihreät lamaannuttavat Helsingin (14.06.2023)
Mikä Helsinkiä riivaa? (15.05.2023)
Petkuta vakuutusyhtiötä ja maksat kaiken itse (26.03.2023)
Terroristit joukossamme (03.03.2023)
Ympärivuotisilla lumihelvettiin (12.12.2023)

2022

MIKSI... (12.12.2022)
HSL – Itkeäkö vai nauraa? (16.10.2022)
Kuljettajapula ajateltava täysin uusiksi (26.10.2022)
Auton ajokortti 17-vuotiaille – Virheillä kuten ennenkin? (29.09.2022)
Onko Suomessa järki pysähtynyt? (25.08.2022)
MIKSI? (14.06.2022)
EU:n tietosuojalaki on kaupan este (03.05.2022)
Suomi – nukkuvien maa (04.04.2022)
Sirkus Töölöntori (01.03.2022)
Suomi pilkkaa veronmaksajia (03.02.2022)

2021

Kyvyttömyydem kukkaset – Tietyömaat (11.11.2021)
Ei kannata yrittää (10.9.2021)
Etanoli – ilmastomuuttajien sokea piste (13.8.2021)
Helsingin (ja muiden kaupunkien) hölmöily näivettää keskustoja (18.6.2021)
Quo vadis, nokian? (20.5.2021)
Manipuloitu LP-raportti on vain jäävuoren huippu (15.4.2021)
Suuri puhallus! (5.3.2021)
Kuskeja ja renkaita (3.1.2021)

2020

Valheellinen liikennepolitiikka – Liikenneturvallisuuden surma (11.12.2020)
Yli kymmenen hyvää syytä rakentaa Vaasa – Umeå linkki, Kvarkentie (19.11.2020)
Mikä hiljensi Harakan? (15.10.2020)
Maantiekuljetukset polvilleen (11.9.2020)
Avuttomuuden ratinkääntäjät (14.8.2020)
Montako henkeä taas uhrataan LVM:n alttarilla (9.3.2020)
Tappavat valot (3.2.2020)

2019

Sähköauto kaatuu vetyautoon! (13.12.2019)
Liikennenäkeminen on monesta kiinni (15.11.2019)
Tervetuloa Tivoli Keskustatunneliin (17.10.2019)
LVM pantava holhoukseen (19.9.2019)
Tunnustan, olen taparikollinen (20.8.2019)
LP:n ylösnousemus (12.6.2019)
Elävä lentohistoria Malmille! (30.4.2019)
Malmin Vihreä miljardihauta (4.4.2019)
Minä ja Mäntyranta – Ei, ei tätä kestä selvinpäin (14.3.2019)
Pääkaupungin kelvoton liikenne (poliisi), osa 2 (31.1.2019)

2018

Pääkaupungin kelvoton liikenne (poliisi) (19.12.2018)
Kultakaivos (20.11.2018)
Nastarenkaat tappavat enemmän kuin pelastavat (25.10.2018)
Jussi Poliisi katselee liikennettä Jussi Poliisi ei ajattele (28.9.2018)
Vihreät kaatuvat liikenteeseen (24.8.2018)
Elää ja antaa elää (26.6.2018)
Hengenvaaralliset talvirenkaat (11.5.2018)
Sähköauton seuraava askel (6.4.2018)
Raidejoke kansan hallintaan (5.3.2018)
Suurten lupausten Raidejoke (30.1.2018)

2017

Kateus maan perii (20.12.2017)
"Vihreä Helsinki" tappaa päästöillä (13.11.2017)
Jakelumullistus (19.10.2017)
HCT-rekoista päätöksiin – Näin ei voi jatkua (20.9.2017)
Sähköauto – ilmastohirviö bensa-autoon verrattuna (31.8.2017)
Tässä ei ole tulevaisuus (20.6.2017)
Näin meitä huiputetaan! (10.5.2017)
Rengasmääräykset hullujen hommaa! (3.4.2017)
Liikenteen huutavin vääryys! (6.3.2017)
Ylinopeus, tilannenopeus ja kohtuuttomat rangaistukset (23.1.2017)

2016

Usko nujertaa faktat vihreässä liikennetekniikassa (1.12.2016)
Niin niin automies että! (31.10.2016)
Silmitöntä tuhlausta – kansa maksaa (3.10.2016)
Antti Vehviläinen, yllytätte väheksymään liikennesääntöjä (24.8.2016)
Helsinki ja Espoo kusettavat (27.6.2016)
VW-moka opiksi kaikille (20.5.2016)
Pääkaupunkiseudun PanamanPaperit (15.4.2016)
Renkaita rengasmeressä (18.3.2016)
Kohtalokkaita virheitä 1. (26.2.2016)
Demokratiakato (20.1.2016)

2015

Hölmöläisten joukkoliikennelait (2.12.2015)
Se mikä ei näy, sitä ei ole (20.10.2015)
Kansa pannaan maksamaan liikenteen miljoonamokat (18.9.2015)
...sillä he eivät tiedä mitä tekevät (21.8.2015)
Voiko tyhmempää sakkia olla (25.6.2015)
Autotehtaan käsi on jo lompakossasi (28.5.2015)
Hölmöläiset liikemiehinä (22.4.2015)
Joukkoliikenteen Vihreä uskonto (19.3.2015)
Aatos Erkko "kaatoi" Sanomia (20.2.2015)
Eljas Erkko "kaatoi" autotuojat (21.1.2015)

2014

Julkinen liikenne, Suomalaisen hulluuden huippu (5.12.2014)
Kumipyöräliikenteen tuska (7.11.2014)
Johtavia erityisasiantuntijoita pilvin pimein (3.10.2014)
Trafi veneilijöille: Vielä me teidätkin opetetaan (26.6.2014)
Kaikkea ne venäläiset keksii (26.6.2014)
Trafi rokottaa lainvastaisesti, ministeriö hyväksyy (19.6.2014)
Ei voi olla totta (26.5.2014)
Kaiken maailman turvatarkastuksia (25.4.2014)
Helsinki rakkaani, koita kestää (29.3.2014)
Yhteiskunnalla on syöpä (1.3.2014)
"Kyllä kansalla on rahaa!" (27.1.2014)

2013

Nastarenkaat pitää jo kieltää (3.12.2013)
Voitto ei ole voitto (28.10.2013)
Puna-vihersokeus on paha ongelma (25.9.2013)
Liikennekieli (29.8.2013)
Pelko on avain valtaan (17.6.2013)
Peilistä lukemisen taito (20.5.2013)
Älä usko kataisen hallitusta (19.4.2013)
Logiikan puutteesta (25.3.2013)
Liikennetantta-mafia on kansallinen katastrofi (26.2.2013)
Ymmärtävätkö koskaan? (29.1.2013)

2012

Suomen salainen ase: Joulupukki! (5.12.2012)
Vihreä valta on kultaakin kalliimpaa (31.10.2012)
Suojatie ei ole suojatie! (1.10.2012)
Sokaiseva ylinopeushysteria (4.9.2012)
Vihreiden Waterloo (20.6.2012)
Kerjäläisarmeija (29.5.2012)
Onko Päivi Räsänen sokea? (26.4.2012)
Liikenneturvallisuusnäpertelijät (30.3.2012)
Liikenneturvallisuuden rahanreikä (27.2.2012)
Virkamiesvalta selättää kansanvallan (30.1.2012)
Liikenneturvallisuusongelma no.1: Kyvyttömät johtajat (5.12.2012)
Psykoottiset (3.11.2012)
Edesvastuuton vasemmistoliitto (4.10.2012)

2011

Trafi kuristaa suomalaisia (29.8.2011)
Tehtävänä ruikuttaa? (22.6.2011)
On lehtiä ja lehtiä (30.5.2011)
Epämiellyttävä ilmiö (3.5.2011)
Siunattu hulluus (29.3.2011)
Muotoilun sokea piste (2.3.2011)
On sulla poka pimiät jutut (31.1.2011)

2010

Naisistuminen (1.12.2010)
VR, näköalattomuuden huippu (19.11.2010)
Kelvoton liikenneministeri on erotettava! (11.10.2010)
Taas autoilijaa kusetetaan (15.9.2010)
© Auto, tekniikka ja kuljetus 2011-2012 
B Yhtiöt Oy  |  Nuijamiestentie 5 A 00400 Helsinki  | Puhelin (vaihde) (09) 547 621  |  etunimi.sukunimi@boy.fi