Klaus Bremerin
Blogi
Etanoli – ilmastonmuuttajien sokea piste PDF Tulosta Sähköposti
13.08.2021 00:00

Kuljetusliike Helokivi on yksi suurista etanolilla ajavista.

Suomi on liittynyt EU-kuoroon, joka huutaa eroon fossiilisista polttoaineista. Ajetaan valtion verotuilla erilaisiin ”bio”-polttoaineisiin, jotka todellisuudessa ovat sekä fossiilisia että CO2-päästäviä. Vihreä kuoro ei muuta näe.
 
Samalla on olemassa kelpo auto- ja moottoripolttoaine, etanoli, täysin fossiiliton, jota Suomessa kierretään kuin ei olisikaan.
 
Aasiassa ja Etelä-Amerikassa etanoli on yleisesti autojen ja muiden ajoneuvojen tärkein polttoaine. Se on yleinen myös Euroopassa. Ruotsissa valtio on määrännyt, että etanolia tuleeolla tarjolla huoltoasemilla koko maassa.
 
Suomessa tuskaillaan ilmastonmuutoksen kanssa ja ajetaan eroon fossiilisista polttoaineista eli bensasta ja dieselistä. Valtio johdattaa valtiovarainministeri kärjessä ja ympäristöministeriö ja liikenneministeriö tiukasti perässä, eikä sisäministerikään pysy asiasta sivussa, biodieseliin ja kaasuun. Niitä suositaan valtioneuvoston ja hallituksen toimesta sanoilla ja tuilla.
 
Todellisuudessa kumpikaan, biodiesel enempää kuin kaasukaan, ei ole fossiiliton. Biodiesel lienee muodollisesti hiukan vähäfossiilisempi kuin diesel.LNG- ja CNG-kaasut ovat fossiilisia siinä missä raaka-aine maakaasu lähtökohtaisesti. Puhutaan trendikkäästi bio-kaasusta silloin, kun pieniä määriä biokaasua on sekoitettu mukaan vailla merkittävää muutosta. Lehmän lannasta ja muista maatalouden sivutuotteista ollaan aloittamassa biokaasutuotantoa Suomessa (St1 ja Valio), mutta näköpiirissä ei ole autoliikenteen tyydyttäviä tuotantomääriä.
 
Kovaääniset vihreät toitottavat suurin suin fossiilisen biodieselin ja kaasun puolesta tajuamatta asiasta valtionjohdatusta enempää. Pääasia että saa vaikuttaa autoja vastaan ja, muka, ilmastonmuutoksen puolesta. Ja valtiovalta, valtiovarainministeriö, valtioneuvosto ja hallitus hymyilevät, kun autoilijat talutetaan ilmastonmuutoksen nimissä suosimaan kahta valtionyhtiötä, Nestettä ja Gasumia.


Valtiovarainministeri Annika Saarikko, mahtaako edes tietää...

NÄKYMÄTÖN ETANOLI
Ajoneuvojen polttoaineena käytetty etanoli on täysin fossiiliton polttoaine – siis juuri sitä minkä perään vihreät ja ilmastonmuuttajat huutavat kurkku suorana. Tosin on nähtävä, että etanoli tuottaa polttomoottoreissa CO2-päästöjä vain kymmenisen prosenttia vähemmänkuin bensamoottori. Hiukkas- jamuista myrkkypäästöistä etanoli säästää.
 
Suomessa on useita pieniä etanolitehtaita. Ne valmistavatetanolinsa elintarvikketeollisuuden jätteistä, kierrätysleivästä, jopa sahanpurusta. Sitä liikenee vain nimellisesti mukaan ajoneuvoetanoliin – kuin  bioa” dieseliin. Valtaosa ajoneuvoetanolista on tuontitavaraa.
 
Ruotsissa Scania valmistaa raskaita etanolikuorma- autoja. Myös paljon busseja ajaa etanolilla. Huoltoasemilla on 85-prosenttista etanolia (15 % bensiiniä) tarjolla henkilöautoille ja varikoilla 95-prosenttista (5 % sideaineita) etanolia kuorma-autoille.
 
Suomessa ajoneuvoetanolin suuri tuottaja, St1, tarjoaa RE85 henkilöautoetanolia 168 huoltoasemalla. St1 ei varsinaisesti ”myy” sitä autoilijoille, kuiskaa vain hyvin hiljaa. Käyttäjä löytää myös tietyillä Shell- ja ABC-asemilla nyt €1,25-1,30 litrahintaan. Se on yhtä raskaasti verotettua kuin bensiini. Ei merkkiäkään valtiovallan taholta fossiilittoman etanolin tukemiseksi tai suosimiseksi.
 
Kuorma-autoetanoli, RED95, on vain ”tiskin alla” erityisillä varikoilla. Litrahintaa ei ole. Liikennöitsijät ja kuljetusliikkeet, jotka ajavat etanoliautoilla, sopivat yrityskohtaisesti RED95-myyjien kanssa hinnasta. Valtio ei tule vastaan tämänkään fossiilittoman liikennepolttoaineen käytössä.
 
Fossiilittoman etanolin ”hys-hys”- politiikka jatkuu Suomessa. St1 välttää myyntiä – nähtävästi valtiovallan pelossa. Vihreät ja ilmastonmuuttajat eivät näe, eivät tajua, eivät välitä? Eduskunta ja kansanedustajat... unohda koko juttu.
 
Ja suomalaisten huuto kaikuu: ”Eroon fossiilisista polttoaineista”! Ja valtiovalta hymyilee.
 

Lisää kommentti

Pysy otsikon asiassa
ÄLÄ HUUDA! eli käytä isoja kirjaimia
Noudata Suomen lakia ja hyviä tapoja
Jokainen vastaa itse kirjoituksestaan, myös lain edessä


Turvakoodi
Päivitä

 

Jussi Poliisi katselee liikennettä Jussi Poliisi ei ajattele (28.9.2018)
Vihreät kaatuvat liikenteeseen (24.8.2018)
Elää ja antaa elää (26.6.2018)
Hengenvaaralliset talvirenkaat (11.5.2018)
Sähköauton seuraava askel (6.4.2018)
Raidejoke kansan hallintaan (5.3.2018)
Suurten lupausten Raidejoke (30.1.2018)

2017

Kateus maan perii (20.12.2017)
"Vihreä Helsinki" tappaa päästöillä (13.11.2017)
Jakelumullistus (19.10.2017)
HCT-rekoista päätöksiin – Näin ei voi jatkua (20.9.2017)
Sähköauto – ilmastohirviö bensa-autoon verrattuna (31.8.2017)
Tässä ei ole tulevaisuus (20.6.2017)
Näin meitä huiputetaan! (10.5.2017)
Rengasmääräykset hullujen hommaa! (3.4.2017)
Liikenteen huutavin vääryys! (6.3.2017)
Ylinopeus, tilannenopeus ja kohtuuttomat rangaistukset (23.1.2017)

2016

Usko nujertaa faktat vihreässä liikennetekniikassa (1.12.2016)
Niin niin automies että! (31.10.2016)
Silmitöntä tuhlausta – kansa maksaa (3.10.2016)
Antti Vehviläinen, yllytätte väheksymään liikennesääntöjä (24.8.2016)
Helsinki ja Espoo kusettavat (27.6.2016)
VW-moka opiksi kaikille (20.5.2016)
Pääkaupunkiseudun PanamanPaperit (15.4.2016)
Renkaita rengasmeressä (18.3.2016)
Kohtalokkaita virheitä 1. (26.2.2016)
Demokratiakato (20.1.2016)

2015

Hölmöläisten joukkoliikennelait (2.12.2015)
Se mikä ei näy, sitä ei ole (20.10.2015)
Kansa pannaan maksamaan liikenteen miljoonamokat (18.9.2015)
...sillä he eivät tiedä mitä tekevät (21.8.2015)
Voiko tyhmempää sakkia olla (25.6.2015)
Autotehtaan käsi on jo lompakossasi (28.5.2015)
Hölmöläiset liikemiehinä (22.4.2015)
Joukkoliikenteen Vihreä uskonto (19.3.2015)
Aatos Erkko "kaatoi" Sanomia (20.2.2015)
Eljas Erkko "kaatoi" autotuojat (21.1.2015)

2014

Julkinen liikenne, Suomalaisen hulluuden huippu (5.12.2014)
Kumipyöräliikenteen tuska (7.11.2014)
Johtavia erityisasiantuntijoita pilvin pimein (3.10.2014)
Trafi veneilijöille: Vielä me teidätkin opetetaan (26.6.2014)
Kaikkea ne venäläiset keksii (26.6.2014)
Trafi rokottaa lainvastaisesti, ministeriö hyväksyy (19.6.2014)
Ei voi olla totta (26.5.2014)
Kaiken maailman turvatarkastuksia (25.4.2014)
Helsinki rakkaani, koita kestää (29.3.2014)
Yhteiskunnalla on syöpä (1.3.2014)
"Kyllä kansalla on rahaa!" (27.1.2014)

2013

Nastarenkaat pitää jo kieltää (3.12.2013)
Voitto ei ole voitto (28.10.2013)
Puna-vihersokeus on paha ongelma (25.9.2013)
Liikennekieli (29.8.2013)
Pelko on avain valtaan (17.6.2013)
Peilistä lukemisen taito (20.5.2013)
Älä usko kataisen hallitusta (19.4.2013)
Logiikan puutteesta (25.3.2013)
Liikennetantta-mafia on kansallinen katastrofi (26.2.2013)
Ymmärtävätkö koskaan? (29.1.2013)

2012

Suomen salainen ase: Joulupukki! (5.12.2012)
Vihreä valta on kultaakin kalliimpaa (31.10.2012)
Suojatie ei ole suojatie! (1.10.2012)
Sokaiseva ylinopeushysteria (4.9.2012)
Vihreiden Waterloo (20.6.2012)
Kerjäläisarmeija (29.5.2012)
Onko Päivi Räsänen sokea? (26.4.2012)
Liikenneturvallisuusnäpertelijät (30.3.2012)
Liikenneturvallisuuden rahanreikä (27.2.2012)
Virkamiesvalta selättää kansanvallan (30.1.2012)
Liikenneturvallisuusongelma no.1: Kyvyttömät johtajat (5.12.2012)
Psykoottiset (3.11.2012)
Edesvastuuton vasemmistoliitto (4.10.2012)

2011

Trafi kuristaa suomalaisia (29.8.2011)
Tehtävänä ruikuttaa? (22.6.2011)
On lehtiä ja lehtiä (30.5.2011)
Epämiellyttävä ilmiö (3.5.2011)
Siunattu hulluus (29.3.2011)
Muotoilun sokea piste (2.3.2011)
On sulla poka pimiät jutut (31.1.2011)

2010

Naisistuminen (1.12.2010)
VR, näköalattomuuden huippu (19.11.2010)
Kelvoton liikenneministeri on erotettava! (11.10.2010)
Taas autoilijaa kusetetaan (15.9.2010)
© Auto, tekniikka ja kuljetus 2011-2012 
B Yhtiöt Oy  |  Nuijamiestentie 5 A 00400 Helsinki  | Puhelin (vaihde) (09) 547 621  |  etunimi.sukunimi@boy.fi