Klaus Bremerin
Blogi
Autotehtaan käsi on jo lompakossasi PDF Tulosta Sähköposti
28.05.2015 00:00
Oikeastaan George Orwell kertoi jo kaiken 1948 kirjassaan “Vuonna 1984”. Oseaniavaltion diktaattori “Isoveli” sisäpiireineen valvoo kansalaisten jokaista liikettä. Totuusministeriön virkailija W. Smith väärentää työkseen historiaa Isoveljen haluamaksi. Valvonta luo kansalle “uuskielen”. Sillä on mahdotonta ajatella väärin, koska kielestä puuttuu vahingollisten ajatusten ilmaisuun tarvittavat sanat.

Tänään Isoveljen “trollit” muokkaavat uuskielellä historiaa uusiksi. Julian Assange, Edward Snowden ja Chelsea Manning ovat paljastaneet miten mm. NSA (USA), GCHQ (GBR) ja FSB (RUS) vakoilevat kansalaisiaan. Älykännykät ja tietokoneet paljastavat käyttäjiensä syvimmätkin salaisuudet vakoilupuhelimien, roskapostien, kaapeliliikenteen, valetukiasemien, satelliittien, pilvipalvelujen, Bluetoothin ymv. kautta. Isoveli tietää sinusta enemmän kuin sinä itse! Ja myös hyödyntää tietojaan. Sama elektroninen tiedonvälitys on myös autoissa.

Jokainen auton ostaja tietää, että autotehtaat myyvät autonsa tappiolla. Auto on syötti, jolla autotehdas pääsee ostajaan kiinni. Sen jälkeen auton huollot, korjaukset, varaosat ja tarvikkeet tuottavat autotehtaille liikevoiton. Myös kuorma-autot, linja-autot, pakettiautot myydään tappiolla. Sillä auton myyjä saa kiinni ostajan, asiakkaan. Auto tulee vaatimaan huoltoa, korjauksia, varaosia. Niillä auton valmistaja tuottaa liikevoiton itselle ja verkostolleen.

Kuorma-autoilla, myös linja-autoilla, ostaja sidotaan valmistajaan ja hänen myyntiverkostoonsa erilaisilla huolto-, leasing- ja rahoitussopimuksilla sekä kuljetusten tietojärjestelmillä. Volvolla on Dynafleet, Mersulla Fleetboard, Scanialla FleetManagement, Ivecolla Iveconnect, MAN:lla MAN Telematics, Renaultilla Optifleet, DAF:lla Telematics, jne.

Tietojärjestelmät kertovat auton kuljettajille ja omistajille, ja myös auton valmistajalle kaiken auton kulutuksesta, kuljettajien ajotavasta jne. ja mikä tärkeintä: auton kunnosta, huollon ja korjauksen tarpeesta, jne. Auton valmistaja ja myyjä tietävät autostasi ja sinusta enemmän kuin sinä itse!

Kahdeksan kymmenestä odottamattomasta ,pysähdyksestä voidaan välttää ennakoivalla tietojärjestelmällämme, kuormaautovalmistaja painottaa. Sillä myydään liiketoiminnallista turvallisuutta asiakkaalle. Usein pikkupetoksella. Hyvin moni autoilija tietää, että kuljetusten tietojärjestelmät, “fleetmanagementit”, syöttävät myös valikoituja ”totuuksi”. Vähäisimpiin kuuluvat todellista pienemmät kulutusluvut.

Yhtä lailla jokainen auton omistaja tietää, että kun auto menee tietojärjestelmän suosittamaan huoltoon, se maksaa listahintaa enemmän. Aina laskuun tulee päälle tiivistettä, letkua, varaosaa, tarviketta ym. ”odottamatonta” - voita autotehtaan ja myyntiorganisaation leivän päälle.

Yllätyksiltä vältytään huoltosopimuksella, auton myyjä houkuttelee. Se saattaa päteä keskivertoautoilijaan. Keskivertoa tarkempi ja huolellisempi selviää vähemmällä rahalla. Keskivertoa huolimattomampi ei pelastu lisämaksuilta. Ja kaiken varan huoltosopimus on yltiöpäisen kallis.

Myös pakettiautoihin on hitaasti tulossa tietojärjestelmiä. Kestotesteissä on tutustuttu järjestelmiin, jotka jo 30 % ennen luvattua huoltoväliä kehottavat käymään huollosta vaihtamassa öljyt, jarrupalat, jne.

Samalla auton omistaja sidotaan “alkuperäisiin varaosiin”. Ne maksavat maltaita ja levittävät voita myyjään leivän päälle. Väärien varaosien, piraattiosien käyttö katkaisee huoltosopimukset ja takuuehdot. Se on myrkkyä auton valmistajan ja myyntiorganisaation tienisteille.

On enemmän tapa kuin poikkeus, että tehdas, joka valmistaa alihankkijana “alkuperäisiä varaosia”, suoltaa samalta valmistusnauhalta sivuovesta samat laatuvaatimukset täyttäviä ”vääriä osia” puoleen hintaan. Joka ne löytää, ottaa pienen riskin – ja usein suuren säästön.

Autoilijan työkalu, ammattiauto, avaa tien viidakkoon, jossa osaavimmat ja varovaisimmat selviävät ehjin nahoin. Lähtemätön totuus on näet, että autotehtalla ja myyntiorganisaatiolla on jo käsi ammattiautoilijan lompakossa. Mutta senhän kaikki jo tietävät, vai?
 

Kommentit  

 
0 #1 Huhhuh 27.07.2015 21:37
No nyt tuli kyllä melkoisen vainoharhaista tuubaa taas! Onko foliopipo viritelty päähän?
Lainaa
 

Lisää kommentti

Pysy otsikon asiassa
ÄLÄ HUUDA! eli käytä isoja kirjaimia
Noudata Suomen lakia ja hyviä tapoja
Jokainen vastaa itse kirjoituksestaan, myös lain edessä


Turvakoodi
Päivitä

 

Jussi Poliisi katselee liikennettä Jussi Poliisi ei ajattele (28.9.2018)
Vihreät kaatuvat liikenteeseen (24.8.2018)
Elää ja antaa elää (26.6.2018)
Hengenvaaralliset talvirenkaat (11.5.2018)
Sähköauton seuraava askel (6.4.2018)
Raidejoke kansan hallintaan (5.3.2018)
Suurten lupausten Raidejoke (30.1.2018)

2017

Kateus maan perii (20.12.2017)
"Vihreä Helsinki" tappaa päästöillä (13.11.2017)
Jakelumullistus (19.10.2017)
HCT-rekoista päätöksiin – Näin ei voi jatkua (20.9.2017)
Sähköauto – ilmastohirviö bensa-autoon verrattuna (31.8.2017)
Tässä ei ole tulevaisuus (20.6.2017)
Näin meitä huiputetaan! (10.5.2017)
Rengasmääräykset hullujen hommaa! (3.4.2017)
Liikenteen huutavin vääryys! (6.3.2017)
Ylinopeus, tilannenopeus ja kohtuuttomat rangaistukset (23.1.2017)

2016

Usko nujertaa faktat vihreässä liikennetekniikassa (1.12.2016)
Niin niin automies että! (31.10.2016)
Silmitöntä tuhlausta – kansa maksaa (3.10.2016)
Antti Vehviläinen, yllytätte väheksymään liikennesääntöjä (24.8.2016)
Helsinki ja Espoo kusettavat (27.6.2016)
VW-moka opiksi kaikille (20.5.2016)
Pääkaupunkiseudun PanamanPaperit (15.4.2016)
Renkaita rengasmeressä (18.3.2016)
Kohtalokkaita virheitä 1. (26.2.2016)
Demokratiakato (20.1.2016)

2015

Hölmöläisten joukkoliikennelait (2.12.2015)
Se mikä ei näy, sitä ei ole (20.10.2015)
Kansa pannaan maksamaan liikenteen miljoonamokat (18.9.2015)
...sillä he eivät tiedä mitä tekevät (21.8.2015)
Voiko tyhmempää sakkia olla (25.6.2015)
Autotehtaan käsi on jo lompakossasi (28.5.2015)
Hölmöläiset liikemiehinä (22.4.2015)
Joukkoliikenteen Vihreä uskonto (19.3.2015)
Aatos Erkko "kaatoi" Sanomia (20.2.2015)
Eljas Erkko "kaatoi" autotuojat (21.1.2015)

2014

Julkinen liikenne, Suomalaisen hulluuden huippu (5.12.2014)
Kumipyöräliikenteen tuska (7.11.2014)
Johtavia erityisasiantuntijoita pilvin pimein (3.10.2014)
Trafi veneilijöille: Vielä me teidätkin opetetaan (26.6.2014)
Kaikkea ne venäläiset keksii (26.6.2014)
Trafi rokottaa lainvastaisesti, ministeriö hyväksyy (19.6.2014)
Ei voi olla totta (26.5.2014)
Kaiken maailman turvatarkastuksia (25.4.2014)
Helsinki rakkaani, koita kestää (29.3.2014)
Yhteiskunnalla on syöpä (1.3.2014)
"Kyllä kansalla on rahaa!" (27.1.2014)

2013

Nastarenkaat pitää jo kieltää (3.12.2013)
Voitto ei ole voitto (28.10.2013)
Puna-vihersokeus on paha ongelma (25.9.2013)
Liikennekieli (29.8.2013)
Pelko on avain valtaan (17.6.2013)
Peilistä lukemisen taito (20.5.2013)
Älä usko kataisen hallitusta (19.4.2013)
Logiikan puutteesta (25.3.2013)
Liikennetantta-mafia on kansallinen katastrofi (26.2.2013)
Ymmärtävätkö koskaan? (29.1.2013)

2012

Suomen salainen ase: Joulupukki! (5.12.2012)
Vihreä valta on kultaakin kalliimpaa (31.10.2012)
Suojatie ei ole suojatie! (1.10.2012)
Sokaiseva ylinopeushysteria (4.9.2012)
Vihreiden Waterloo (20.6.2012)
Kerjäläisarmeija (29.5.2012)
Onko Päivi Räsänen sokea? (26.4.2012)
Liikenneturvallisuusnäpertelijät (30.3.2012)
Liikenneturvallisuuden rahanreikä (27.2.2012)
Virkamiesvalta selättää kansanvallan (30.1.2012)
Liikenneturvallisuusongelma no.1: Kyvyttömät johtajat (5.12.2012)
Psykoottiset (3.11.2012)
Edesvastuuton vasemmistoliitto (4.10.2012)

2011

Trafi kuristaa suomalaisia (29.8.2011)
Tehtävänä ruikuttaa? (22.6.2011)
On lehtiä ja lehtiä (30.5.2011)
Epämiellyttävä ilmiö (3.5.2011)
Siunattu hulluus (29.3.2011)
Muotoilun sokea piste (2.3.2011)
On sulla poka pimiät jutut (31.1.2011)

2010

Naisistuminen (1.12.2010)
VR, näköalattomuuden huippu (19.11.2010)
Kelvoton liikenneministeri on erotettava! (11.10.2010)
Taas autoilijaa kusetetaan (15.9.2010)
© Auto, tekniikka ja kuljetus 2011-2012 
B Yhtiöt Oy  |  Nuijamiestentie 5 A 00400 Helsinki  | Puhelin (vaihde) (09) 547 621  |  etunimi.sukunimi@boy.fi