Klaus Bremerin
Blogi
Naisistuminen PDF Tulosta Sähköposti
01.12.2010 18:44
Pikkutytöt leikkivät nukeilla, pojat autoilla. Teinitytöt kilpailevat koulussa, pojat muualla. Naiset kasvavat kotihengettäriksi, miehet urametsästäjiksi. Naiset ja miehet ovat erilaisia.

Eduskunnan liikennevaliokunta päätyi 10 vuotta sitten yksimielisesti ehdottamaan, että Suomessakin kokeiltaisiin punaisista liikennevaloista oikealle kääntymistä. Jopa vasemmiston ja vihreiden edustajat, jotka yleensä aina vastustivat kaikkea, puolsivat kokeilua. Eduskunta hyväksyy periaatteessa aina erikoisvaliokuntansa esityksen, joka on syntynyt kaikkien mahdollisten asiantuntijoiden kuulemisen pohjalta. Näin ei tässä tapauksessa käynyt. Eduskuntakäsittelyssä naiskansanedustaja toisen jälkeen marssi puhujapönttöön liikenteen ”asiantuntijana”. Sanoma oli kaikilla sama: ”Niin, niin – voi olla että se toimii kaikkialla muualla maailmassa, mutta suomalainen autoilija on erilainen. Kas, suomalainen autoilija AJAA JALANKULKIJAN PÄÄLLE!” Niin puoluerajat ylittävä naisverkosto, johon aina kuuluu pieni joukko akkoja miesten vaatteissa, onnistui kaatamaan muualla ympäri maailmaa hyvin toimivan, joustavan liikennevalokäytännön.

Huterat 3-pyöräiset mopoautot, joissa oli vaijerikäyttöiset jarrut ja vain takapyörissä, ei lämminilmapuhallusta tuulilasiin eikä turvavöitä, kehittyivät 4-pyöräisiksi hydraulisilla jarruilla kaikissa pyörissä, lämmityslaitteella, huurteenpoistolla tuulilasiin, kolmipisteturvavöillä ymv. Valtio pelkäsi autoveron menetyksiä jos ne yleistyisivät. Se vaati liikenneministeriön (LVM) edustajaa eduskuntaan torjumaan 4-pyörämopoautojen tuloa Suomeen. Ilmeisesti LVM:ssä ajoneuvotekniikan päälliköt Kärki ja Saari kieltäytyivät antamasta väärää todistusta uudesta kehitysaskeleesta. Tehtävän otti liikenneinsinööri Anna-Liisa Tarvainen. Hän tuli eduskuntaan ja vakuutteli LVM:n liikenneturvallisuusyksikön hallitusneuvoksen koko arvovallalla liikennevaliokunnan jäsenille, että 4-pyörämopoauto oli epävakaa ja hengenvaarallinen ajopeli verrattuna vanhaan 3-pyörämopoautoon, kunnes valiokunnan puheenjohtaja Pulliainen kehotti häntä lopettamaan.

Naiset eivät osaa lukea liikennettä

5.3.2009 asetettu Liikenneturvallisuusasiain neuvottelukunta määrittelee liikenneturvallisuuden päälinjat vuoteen 2015. Jäseniä on 15, joista 7 naista. LVM:llä on johtava asema. Sen kolme jäsentä ovat neuvottelukunnan pj. Minna Kivimäki, vpj. Anneli Tanttu, jäsenenä Anna-Liisa Tarvainen. Yhteyshenkilönä toimii LVM:n Eija Maunu. Oikeus- sekä ympäristöministeriötä, Kuntaliittoa ja Liikennevirastoa edustavat jäsenet ovat naisia. Tulokset ja päätökset naisistuvat.

Hallitusneuvos Tarvainen vuoti ennen aikojaan, että nopeusrajoituksia valmistaudutaan alentamaan kahden vuoden sisällä nykyisistä (80-100-120 km/t) 70:een ja 90:een. Liikenneministeri Anu Vehviläinen säikähti ja kiisti. Ennen eduskuntavaaleja sillä voisi laajalla maaseudulla olla paha vaikutus Kepun kannatukseen. Vaalien jälkeen naisten sanelemat alennetut nopeusrajoitukset tulevat.

Viimeisten vuosien aikana naisministerit ovat hallinneet sosiaali- ja terveysministeriötä 15 vuotta, opetusministeriötä 14 vuotta, liikenneministeriötä 10 vuotta, oikeusministeriötä yli 5 vuotta, ja nyt sisä- eli poliisiministerinäkin on nainen. Naisministerit uskovat naiselliseen tapaan olevansa miesten alistamia. He täyttävät tasa-arvoon vedoten ministeriönsä naisilla. Ministeriöiden ajatus-, työ- ja tavoitehakuisuus naisistuu. Kaikilla em. ministeriöillä on sanansa sanottavana Suomen liikennepolitiikan muotoutumiseen. Tieliikennepolitiikkamme, sitä määräävät lait ja asetukset naisistuvat.

Naiset ovat huonoja autoilijoita. He eivät osaa lukea liikennettä auton käsittelytaidosta puhumattakaan. He ovat arkoja, toimivat epäjohdonmukaisesti ja yllätyksellisesti, keskittymättä. He ovat vaarallisia liikenteessä. Liikennepolitiikkamme muovataan nyt naisautoilijoiden ehdoilla. Heidän kanssaan on opittava elämään liikenteessä. Naiset ovat ottaneet määräysvallan myös tieliikenteestämme. Onko se sitten parasta kokonaisuuden kannalta, onkin ihan toinen juttu.
 

Lisää kommentti

Pysy otsikon asiassa
ÄLÄ HUUDA! eli käytä isoja kirjaimia
Noudata Suomen lakia ja hyviä tapoja
Jokainen vastaa itse kirjoituksestaan, myös lain edessä


Turvakoodi
Päivitä

 

Jussi Poliisi katselee liikennettä Jussi Poliisi ei ajattele (28.9.2018)
Vihreät kaatuvat liikenteeseen (24.8.2018)
Elää ja antaa elää (26.6.2018)
Hengenvaaralliset talvirenkaat (11.5.2018)
Sähköauton seuraava askel (6.4.2018)
Raidejoke kansan hallintaan (5.3.2018)
Suurten lupausten Raidejoke (30.1.2018)

2017

Kateus maan perii (20.12.2017)
"Vihreä Helsinki" tappaa päästöillä (13.11.2017)
Jakelumullistus (19.10.2017)
HCT-rekoista päätöksiin – Näin ei voi jatkua (20.9.2017)
Sähköauto – ilmastohirviö bensa-autoon verrattuna (31.8.2017)
Tässä ei ole tulevaisuus (20.6.2017)
Näin meitä huiputetaan! (10.5.2017)
Rengasmääräykset hullujen hommaa! (3.4.2017)
Liikenteen huutavin vääryys! (6.3.2017)
Ylinopeus, tilannenopeus ja kohtuuttomat rangaistukset (23.1.2017)

2016

Usko nujertaa faktat vihreässä liikennetekniikassa (1.12.2016)
Niin niin automies että! (31.10.2016)
Silmitöntä tuhlausta – kansa maksaa (3.10.2016)
Antti Vehviläinen, yllytätte väheksymään liikennesääntöjä (24.8.2016)
Helsinki ja Espoo kusettavat (27.6.2016)
VW-moka opiksi kaikille (20.5.2016)
Pääkaupunkiseudun PanamanPaperit (15.4.2016)
Renkaita rengasmeressä (18.3.2016)
Kohtalokkaita virheitä 1. (26.2.2016)
Demokratiakato (20.1.2016)

2015

Hölmöläisten joukkoliikennelait (2.12.2015)
Se mikä ei näy, sitä ei ole (20.10.2015)
Kansa pannaan maksamaan liikenteen miljoonamokat (18.9.2015)
...sillä he eivät tiedä mitä tekevät (21.8.2015)
Voiko tyhmempää sakkia olla (25.6.2015)
Autotehtaan käsi on jo lompakossasi (28.5.2015)
Hölmöläiset liikemiehinä (22.4.2015)
Joukkoliikenteen Vihreä uskonto (19.3.2015)
Aatos Erkko "kaatoi" Sanomia (20.2.2015)
Eljas Erkko "kaatoi" autotuojat (21.1.2015)

2014

Julkinen liikenne, Suomalaisen hulluuden huippu (5.12.2014)
Kumipyöräliikenteen tuska (7.11.2014)
Johtavia erityisasiantuntijoita pilvin pimein (3.10.2014)
Trafi veneilijöille: Vielä me teidätkin opetetaan (26.6.2014)
Kaikkea ne venäläiset keksii (26.6.2014)
Trafi rokottaa lainvastaisesti, ministeriö hyväksyy (19.6.2014)
Ei voi olla totta (26.5.2014)
Kaiken maailman turvatarkastuksia (25.4.2014)
Helsinki rakkaani, koita kestää (29.3.2014)
Yhteiskunnalla on syöpä (1.3.2014)
"Kyllä kansalla on rahaa!" (27.1.2014)

2013

Nastarenkaat pitää jo kieltää (3.12.2013)
Voitto ei ole voitto (28.10.2013)
Puna-vihersokeus on paha ongelma (25.9.2013)
Liikennekieli (29.8.2013)
Pelko on avain valtaan (17.6.2013)
Peilistä lukemisen taito (20.5.2013)
Älä usko kataisen hallitusta (19.4.2013)
Logiikan puutteesta (25.3.2013)
Liikennetantta-mafia on kansallinen katastrofi (26.2.2013)
Ymmärtävätkö koskaan? (29.1.2013)

2012

Suomen salainen ase: Joulupukki! (5.12.2012)
Vihreä valta on kultaakin kalliimpaa (31.10.2012)
Suojatie ei ole suojatie! (1.10.2012)
Sokaiseva ylinopeushysteria (4.9.2012)
Vihreiden Waterloo (20.6.2012)
Kerjäläisarmeija (29.5.2012)
Onko Päivi Räsänen sokea? (26.4.2012)
Liikenneturvallisuusnäpertelijät (30.3.2012)
Liikenneturvallisuuden rahanreikä (27.2.2012)
Virkamiesvalta selättää kansanvallan (30.1.2012)
Liikenneturvallisuusongelma no.1: Kyvyttömät johtajat (5.12.2012)
Psykoottiset (3.11.2012)
Edesvastuuton vasemmistoliitto (4.10.2012)

2011

Trafi kuristaa suomalaisia (29.8.2011)
Tehtävänä ruikuttaa? (22.6.2011)
On lehtiä ja lehtiä (30.5.2011)
Epämiellyttävä ilmiö (3.5.2011)
Siunattu hulluus (29.3.2011)
Muotoilun sokea piste (2.3.2011)
On sulla poka pimiät jutut (31.1.2011)

2010

Naisistuminen (1.12.2010)
VR, näköalattomuuden huippu (19.11.2010)
Kelvoton liikenneministeri on erotettava! (11.10.2010)
Taas autoilijaa kusetetaan (15.9.2010)
© Auto, tekniikka ja kuljetus 2011-2012 
B Yhtiöt Oy  |  Nuijamiestentie 5 A 00400 Helsinki  | Puhelin (vaihde) (09) 547 621  |  etunimi.sukunimi@boy.fi