Klaus Bremerin
Blogi
Trafi veneilijöille: Vielä me teidätkin opetetaan PDF Tulosta Sähköposti
05.09.2014 09:25
Liikenneministeriö siirsi uudelle Liikenneturvallisuusvirasto Trafille tie-, ilma-, raide- ja vesiliikenteen hallinnoinnin vuonna 2010. Trafin vuosibudjetti  vuonna 2013 oli 136 M€. Se sai valtiolta vain 48 M€. Loput 88 M€ se peri kansalta erilaisina liikennemaksuina. Trafi on kasvanut 526 virkamiehen jättivirastoksi. Keskipalkka vahtimestareista ylijohtajiin on 4 318 €/kk (erään arvion mukaan 5 188 €/kk) verrattuna valtion virkamiesten 3 647€/kk ja meidän tavallisten alamaisten 3 278 €/kk keskipalkkaan. Lisänä trafilaisille on kahden kuukauden lomat ja ylelliset harrastus-, sosiaali- ja terveydenhoitoedut.

Jokaisen trafilaisen palkasta yli puolet tulee palkkabonuksena alamaisilta perityistä liikennemaksuista. Se panee jokaisen trafilaisen keksimään lisää rokotettavaa ihan joka raosta.

Venerekisteri  siirtyi 1.8. 2014 maistraatilta Trafille rekisteröinti-, omistajanmuutos- ym. asiapaperimaksuineen. Veneilyn hallinta tuo Trafilla uutta henkilökuntaa ja paljon uutta maksuunpantavaa. Seuraavassa visio veneilijöitä odottavasta tulevaisuudesta. Se perustuu Trafin perimiin maksuihin muilta liikennemuodoilta.

Veneilijät saivat esimakua jo kesällä, kun Trafin uudet määräykset lopettivat sisävesien vanhoja höyrylaivoja. Trafi katsastaa ammattiliikenteen alukset erikseen runkokatsastajalla, kansikatsastajalla ja radiokatsastajalla. Katsastajat saapuvat Helsingissä usein viikonloppuisin täysillä km-, päivä ja ylityömaksuin (vrt. myös ilmailu).

Vesiliikenteestä vastaava ylijohtaja Tuomas Routa on alusta asti ajanut veneilyajokorttia pakolliseksi.  Tie- ja ilmaliikennerahastus avaa samalla mallilla Trafille uusia suuria apajia veneilystä. Visio lienee jo olemassa – pieni esimaku on tässä!

Veneilyajokortti voidaan vaatia kaikille yli 5,5 m pitkille vesiliikenteessä kulkeville laitteille (vrt. mopot). Kortteja tullee koon ja moottoritehon mukaan ainakin kolme sekä purje- että moottoriveneille erikseen. Jokaisesta on maksettava erikseen (vrt. ultralight-, lentokone-, helikopterilupakirjat, autonajokortit). Jokaiseen johtaa oma koulutus, josta Trafi perii oman osuuden. Jokainen veneilyajokortti vaatii myös oman ”inssiajonsa”, josta Trafi perii omansa (vrt. tie- ja ilmaliikenne).

Jokaisen veneajokortin edellytys tulee olemaan, että sen haltija on kyllin terve ja hyväkuntoinen ollakseen aiheuttamatta varaa muille vesiliikenteessä. Se vaatii erillisen lääkärintarkastuksen jokaista veneilyajokorttia varten. Lääkärintarkastus maksetaan lääkärille. Maksun saatuaan lääkäri lähettää selvityksen tutkitun terveydentilasta Trafiin, joka toimittaa hakijalle rahaa vastaan Trafin hyväksymän ”medikaalin”. Vasta se oikeuttaa kuljettamaan venettä vesiliikenteessä (vrt. ilmailu). Veneilyn hyväksytty lääkärintarkastus ei kelpaa uusimaan liikenteen muita lupakirjoja (vrt. lento- ja merimiesluvat). Trafi perii jo nyt jokaisesta oman osuutensa.

Kaikille yli 5,5 metriä pitkille tullee vuotuinen katsastuspakko. Jokaisesta katsastuksesta Trafi kerää oman osuutensa (vrt. tie- ja ilmaliikenne). Jokainen venekatsastaja joutuu kouluttautumaan tehtävään. Jokaisesta katsastajakoulutuksesta kuin myös valtuuskirjasta Trafi perii oman maksunsa. Sen lisäksi Trafi veloittaa jokaiselta veneenomistajalta vuotuista ”venerekisterin ylläpitomaksua” vaikka venettä ei olisi katsastettu eikä ollut vesillä moneen vuoteen (vrt. ilmailu). Edelleen Trafi velottaa veneen omistajalta vuosittain ”veneilykelpoisuuden ylläpitomaksua” vaikkei venettä olisi katsastettu eikä ollut käytössä moneen vuoteen (vrt. ilmailu).

Trafi tulee katsastamaan myös jokaisen pien­venesataman, että se täyttää veneilyliikenteen turvavaatimukset. Katsastukseen tarvitaan Trafilta kolme eri lajin katsastajaa: veneliikenne-, maaliikenne- ja saniteettikatsastajat. Katsastus tulee olemaan hyvin kallis, mutta vesiliikenneturvallisuudesta ja Itämeren elpymisestä ei ole tinkimistä. Se on meidän kaikkien yhteinen asia, Trafi perustelee. Onhan kansalla rahaa!

 

Lisää kommentti

Pysy otsikon asiassa
ÄLÄ HUUDA! eli käytä isoja kirjaimia
Noudata Suomen lakia ja hyviä tapoja
Jokainen vastaa itse kirjoituksestaan, myös lain edessä


Turvakoodi
Päivitä

 

Jussi Poliisi katselee liikennettä Jussi Poliisi ei ajattele (28.9.2018)
Vihreät kaatuvat liikenteeseen (24.8.2018)
Elää ja antaa elää (26.6.2018)
Hengenvaaralliset talvirenkaat (11.5.2018)
Sähköauton seuraava askel (6.4.2018)
Raidejoke kansan hallintaan (5.3.2018)
Suurten lupausten Raidejoke (30.1.2018)

2017

Kateus maan perii (20.12.2017)
"Vihreä Helsinki" tappaa päästöillä (13.11.2017)
Jakelumullistus (19.10.2017)
HCT-rekoista päätöksiin – Näin ei voi jatkua (20.9.2017)
Sähköauto – ilmastohirviö bensa-autoon verrattuna (31.8.2017)
Tässä ei ole tulevaisuus (20.6.2017)
Näin meitä huiputetaan! (10.5.2017)
Rengasmääräykset hullujen hommaa! (3.4.2017)
Liikenteen huutavin vääryys! (6.3.2017)
Ylinopeus, tilannenopeus ja kohtuuttomat rangaistukset (23.1.2017)

2016

Usko nujertaa faktat vihreässä liikennetekniikassa (1.12.2016)
Niin niin automies että! (31.10.2016)
Silmitöntä tuhlausta – kansa maksaa (3.10.2016)
Antti Vehviläinen, yllytätte väheksymään liikennesääntöjä (24.8.2016)
Helsinki ja Espoo kusettavat (27.6.2016)
VW-moka opiksi kaikille (20.5.2016)
Pääkaupunkiseudun PanamanPaperit (15.4.2016)
Renkaita rengasmeressä (18.3.2016)
Kohtalokkaita virheitä 1. (26.2.2016)
Demokratiakato (20.1.2016)

2015

Hölmöläisten joukkoliikennelait (2.12.2015)
Se mikä ei näy, sitä ei ole (20.10.2015)
Kansa pannaan maksamaan liikenteen miljoonamokat (18.9.2015)
...sillä he eivät tiedä mitä tekevät (21.8.2015)
Voiko tyhmempää sakkia olla (25.6.2015)
Autotehtaan käsi on jo lompakossasi (28.5.2015)
Hölmöläiset liikemiehinä (22.4.2015)
Joukkoliikenteen Vihreä uskonto (19.3.2015)
Aatos Erkko "kaatoi" Sanomia (20.2.2015)
Eljas Erkko "kaatoi" autotuojat (21.1.2015)

2014

Julkinen liikenne, Suomalaisen hulluuden huippu (5.12.2014)
Kumipyöräliikenteen tuska (7.11.2014)
Johtavia erityisasiantuntijoita pilvin pimein (3.10.2014)
Trafi veneilijöille: Vielä me teidätkin opetetaan (26.6.2014)
Kaikkea ne venäläiset keksii (26.6.2014)
Trafi rokottaa lainvastaisesti, ministeriö hyväksyy (19.6.2014)
Ei voi olla totta (26.5.2014)
Kaiken maailman turvatarkastuksia (25.4.2014)
Helsinki rakkaani, koita kestää (29.3.2014)
Yhteiskunnalla on syöpä (1.3.2014)
"Kyllä kansalla on rahaa!" (27.1.2014)

2013

Nastarenkaat pitää jo kieltää (3.12.2013)
Voitto ei ole voitto (28.10.2013)
Puna-vihersokeus on paha ongelma (25.9.2013)
Liikennekieli (29.8.2013)
Pelko on avain valtaan (17.6.2013)
Peilistä lukemisen taito (20.5.2013)
Älä usko kataisen hallitusta (19.4.2013)
Logiikan puutteesta (25.3.2013)
Liikennetantta-mafia on kansallinen katastrofi (26.2.2013)
Ymmärtävätkö koskaan? (29.1.2013)

2012

Suomen salainen ase: Joulupukki! (5.12.2012)
Vihreä valta on kultaakin kalliimpaa (31.10.2012)
Suojatie ei ole suojatie! (1.10.2012)
Sokaiseva ylinopeushysteria (4.9.2012)
Vihreiden Waterloo (20.6.2012)
Kerjäläisarmeija (29.5.2012)
Onko Päivi Räsänen sokea? (26.4.2012)
Liikenneturvallisuusnäpertelijät (30.3.2012)
Liikenneturvallisuuden rahanreikä (27.2.2012)
Virkamiesvalta selättää kansanvallan (30.1.2012)
Liikenneturvallisuusongelma no.1: Kyvyttömät johtajat (5.12.2012)
Psykoottiset (3.11.2012)
Edesvastuuton vasemmistoliitto (4.10.2012)

2011

Trafi kuristaa suomalaisia (29.8.2011)
Tehtävänä ruikuttaa? (22.6.2011)
On lehtiä ja lehtiä (30.5.2011)
Epämiellyttävä ilmiö (3.5.2011)
Siunattu hulluus (29.3.2011)
Muotoilun sokea piste (2.3.2011)
On sulla poka pimiät jutut (31.1.2011)

2010

Naisistuminen (1.12.2010)
VR, näköalattomuuden huippu (19.11.2010)
Kelvoton liikenneministeri on erotettava! (11.10.2010)
Taas autoilijaa kusetetaan (15.9.2010)
© Auto, tekniikka ja kuljetus 2011-2012 
B Yhtiöt Oy  |  Nuijamiestentie 5 A 00400 Helsinki  | Puhelin (vaihde) (09) 547 621  |  etunimi.sukunimi@boy.fi