Klaus Bremerin
Blogi
...sillä he eivät tiedä mitä he tekevät PDF Tulosta Sähköposti
21.08.2015 00:00
Joukkoliikenteen kehitystä on kaavaan kangistuneille käsittämättömän vaikea mieltää.

Kaikki näkevät DC3:n ja B747 Jumbojetin erossa lentoliikenteen rajun kehityksen. Näkevät myös s/s Aallottaren ja m/s Oasis’n erossa meriliikenteen mahtavan kehityksen. Vain näyttää järkevillekin olevan mahdotonta mieltää tieliikenteen kehitys 1800-luvun rautateistä nykyaikaiseen sähkönivelbussiin.

Se johtuu monesta. Rautateillä on perinteisesti vahva ankkurointi ay-liikkeessä, mm. SAK:ssa, ”Metallissa”, Rautatieläisten liitossa jne. Ja sen myötä myös sdp:ssä ja siitä vasemmalle.

Myös Vihreissä elää uskonkappaleena, että kiskoilla toteutuu paras ympäristöystävällisyys, hiilijalanjälki, ilmastonsuojelu, päästöjen minimointi, energiansäästö jne. päinvastoin kuin perusvihollisella autolla. Vihreät rakentavat epärealistisia päiväunia sähköhenkilöautoihin. Kylmät tosiasiat eivät riitä kääntämään heidän uskontoaan sähköbusseihin! Uskon asiat ovat viisaillakin faktoja ja järkeä vahvempia.

Samat vanhat päähänpinttymät raideliikenteen paremmuudesta ovat juurtuneet kansan, poliitikkojen ja päättäjien enemmistön korvien väliin. Näyttää kestävän ikuisuus, ennen kuin kuljetusvälineiden ja tekniikan nopea kehitys ja nykytila jaksaa murtautua perimätiedon pimeisiin kammioihin.

Ja se maksaa. Maksaa kansalle, veronmaksajille, turhina kustannuksina ja rahana, haitallisina päästöinä, ilmansaasteina, hiilijalanjälkinä ja energiantuhlauksena. ”Onhan kansalla varaa”, minulle opetettiin Helsingin valtuustossa ja eduskunnassa. ”Ei siitä kärsi, mitä ei tiedä.”

Nyt kuitenkin tiedetään. Tiedetään että raidetien perustaminen maksaa yli 60% enemmän kilometriltä kuin ajorata nivelbussille. Raiteilla kulkeva kalusto vaatii paljon vankemman pohjan kuin nivelbussi. Raiteilla kulkeminen vaatii massaa rautapyörien kartiorakenteen sekä huonon kitkakertoimen vuoksi. Ja koska mäennousukyky on rajusti huonompi kuin kumipyörillä. Ja kilojen liikuttaminen vaatii energiansa. Suuri paino ja pyörien kartiorakenteen suuri vierintävastus vaatii kulkemiseen 100% enemmän energiaa kuin saman kuljetuskapasiteetin sähkö-nivelbussi!

Helsingin uudet nivelratikat ovat 27,6 m pitkiä ja kuljettavat enintään 200-215 matkustajaa. Nykyaikainen nivelbussi on 22 m pitkä ja kuljettaa 196 matkustajaa. Kuljetuskapasiteetti on käytännössä sama. Volvon sähköbussit kulkevat jo Göteborgin kaupungissa normaalia kaupunkilinjaa. Sähkö-nivelbusseja, ”niveltrollikoita” kulkee kaupungeissa eri puolilla Eurooppaa ja aivan erityisesti Venäjällä ja entisissä itäblokin maissa. Vain ei Suomessa.

Vihreiden puheenjohtaja Ville Niinistö manaa maata energiansäästöihin. Samalla Vihreiden hallitsema HKL:n johtokunta tekee historiaa tuhlaavilla ja kevytkenkäisillä Länsimetro-päätöksillä, miljardiluokan budjettiylityksillä, taloudellisesti järjettömillä uusilla raideverkostosuunnitelmilla ja jo tulevaisuuteen siirretyn Raide-Jokerin ennenaikaistamisella - Helsingin rahoitusjohtaja Tapio Korhosen ankarasta vastustuksesta huolimatta.

Samaa polkua käy valtamedia. Helsingin Sanomat (HS) vaatii säästämistä pääkirjoituksessa 15.8.: ”Aika keskustella sähkönkulutuksesta”. Seuraavana päivänä artikkelitoimittaja vaatii: ”Raide-Jokerista saa enemmän kuin vain poikittaislinjan”. 13-15.8. Mielipide-palstalla on otsikot ”Kiskoliikenne on jäämässä vanhanaikaiseksi” ja ”Miksi sähköbussit eivät kiinnosta päättäjiä”, johon lehti ”HKL: Raide-Jokeria ei pidä lykätä”.

Muualla maailmassa nykyaikaiset bussimetrot eli BRT (Bus Rapid Transit) syrjäyttävät raskaan, kalliin ja epäkäytännöllisen raideliikenteen. Ei Suomessa. Nykyajalla ja tiedolla on kovin pitkä matka Euroopan kaukaiseen koillisnurkkaan. Mutta kansahan maksaa!
 

Kommentit  

 
0 #2 Vaihtoehtoja 14.09.2015 11:18
"Nykyaikainen nivelbussi on 22 m pitkä..."
Nivelbussi ei ole kovinkaan ketterä ahtaassa kaupunkirakente essa. Silloin bussien kuljetuskapasit eettia voidaan parantaa pakkaamalla matkustajat kahteen kerrokseen. Näin 11 m pitkään bussiin sopii 80-90 matkustajaa, vieläpä enimmäkseen istumapaikoille.
https://en.wikipedia.org/wiki/New_Routemaster
https://en.wikipedia.org/wiki/Alexander_Dennis_Enviro400
Lainaa
 
 
0 #1 Huolestunut 13.09.2015 17:44
Myös Tampere on tekemässä historiallista virhettä. Hervantaan ollaan vetämässä ratikkaa kuin käärmettä pyssyyn.

Sähkökäyttöiset nivelbussit on torjuttu vetoamalla tarkoitushakuis iin ja jopa valheellisiin "selvityksiin". Kansa laitetaan maksamaan Tampereellakin!
Lainaa
 

Lisää kommentti

Pysy otsikon asiassa
ÄLÄ HUUDA! eli käytä isoja kirjaimia
Noudata Suomen lakia ja hyviä tapoja
Jokainen vastaa itse kirjoituksestaan, myös lain edessä


Turvakoodi
Päivitä

 

Jussi Poliisi katselee liikennettä Jussi Poliisi ei ajattele (28.9.2018)
Vihreät kaatuvat liikenteeseen (24.8.2018)
Elää ja antaa elää (26.6.2018)
Hengenvaaralliset talvirenkaat (11.5.2018)
Sähköauton seuraava askel (6.4.2018)
Raidejoke kansan hallintaan (5.3.2018)
Suurten lupausten Raidejoke (30.1.2018)

2017

Kateus maan perii (20.12.2017)
"Vihreä Helsinki" tappaa päästöillä (13.11.2017)
Jakelumullistus (19.10.2017)
HCT-rekoista päätöksiin – Näin ei voi jatkua (20.9.2017)
Sähköauto – ilmastohirviö bensa-autoon verrattuna (31.8.2017)
Tässä ei ole tulevaisuus (20.6.2017)
Näin meitä huiputetaan! (10.5.2017)
Rengasmääräykset hullujen hommaa! (3.4.2017)
Liikenteen huutavin vääryys! (6.3.2017)
Ylinopeus, tilannenopeus ja kohtuuttomat rangaistukset (23.1.2017)

2016

Usko nujertaa faktat vihreässä liikennetekniikassa (1.12.2016)
Niin niin automies että! (31.10.2016)
Silmitöntä tuhlausta – kansa maksaa (3.10.2016)
Antti Vehviläinen, yllytätte väheksymään liikennesääntöjä (24.8.2016)
Helsinki ja Espoo kusettavat (27.6.2016)
VW-moka opiksi kaikille (20.5.2016)
Pääkaupunkiseudun PanamanPaperit (15.4.2016)
Renkaita rengasmeressä (18.3.2016)
Kohtalokkaita virheitä 1. (26.2.2016)
Demokratiakato (20.1.2016)

2015

Hölmöläisten joukkoliikennelait (2.12.2015)
Se mikä ei näy, sitä ei ole (20.10.2015)
Kansa pannaan maksamaan liikenteen miljoonamokat (18.9.2015)
...sillä he eivät tiedä mitä tekevät (21.8.2015)
Voiko tyhmempää sakkia olla (25.6.2015)
Autotehtaan käsi on jo lompakossasi (28.5.2015)
Hölmöläiset liikemiehinä (22.4.2015)
Joukkoliikenteen Vihreä uskonto (19.3.2015)
Aatos Erkko "kaatoi" Sanomia (20.2.2015)
Eljas Erkko "kaatoi" autotuojat (21.1.2015)

2014

Julkinen liikenne, Suomalaisen hulluuden huippu (5.12.2014)
Kumipyöräliikenteen tuska (7.11.2014)
Johtavia erityisasiantuntijoita pilvin pimein (3.10.2014)
Trafi veneilijöille: Vielä me teidätkin opetetaan (26.6.2014)
Kaikkea ne venäläiset keksii (26.6.2014)
Trafi rokottaa lainvastaisesti, ministeriö hyväksyy (19.6.2014)
Ei voi olla totta (26.5.2014)
Kaiken maailman turvatarkastuksia (25.4.2014)
Helsinki rakkaani, koita kestää (29.3.2014)
Yhteiskunnalla on syöpä (1.3.2014)
"Kyllä kansalla on rahaa!" (27.1.2014)

2013

Nastarenkaat pitää jo kieltää (3.12.2013)
Voitto ei ole voitto (28.10.2013)
Puna-vihersokeus on paha ongelma (25.9.2013)
Liikennekieli (29.8.2013)
Pelko on avain valtaan (17.6.2013)
Peilistä lukemisen taito (20.5.2013)
Älä usko kataisen hallitusta (19.4.2013)
Logiikan puutteesta (25.3.2013)
Liikennetantta-mafia on kansallinen katastrofi (26.2.2013)
Ymmärtävätkö koskaan? (29.1.2013)

2012

Suomen salainen ase: Joulupukki! (5.12.2012)
Vihreä valta on kultaakin kalliimpaa (31.10.2012)
Suojatie ei ole suojatie! (1.10.2012)
Sokaiseva ylinopeushysteria (4.9.2012)
Vihreiden Waterloo (20.6.2012)
Kerjäläisarmeija (29.5.2012)
Onko Päivi Räsänen sokea? (26.4.2012)
Liikenneturvallisuusnäpertelijät (30.3.2012)
Liikenneturvallisuuden rahanreikä (27.2.2012)
Virkamiesvalta selättää kansanvallan (30.1.2012)
Liikenneturvallisuusongelma no.1: Kyvyttömät johtajat (5.12.2012)
Psykoottiset (3.11.2012)
Edesvastuuton vasemmistoliitto (4.10.2012)

2011

Trafi kuristaa suomalaisia (29.8.2011)
Tehtävänä ruikuttaa? (22.6.2011)
On lehtiä ja lehtiä (30.5.2011)
Epämiellyttävä ilmiö (3.5.2011)
Siunattu hulluus (29.3.2011)
Muotoilun sokea piste (2.3.2011)
On sulla poka pimiät jutut (31.1.2011)

2010

Naisistuminen (1.12.2010)
VR, näköalattomuuden huippu (19.11.2010)
Kelvoton liikenneministeri on erotettava! (11.10.2010)
Taas autoilijaa kusetetaan (15.9.2010)
© Auto, tekniikka ja kuljetus 2011-2012 
B Yhtiöt Oy  |  Nuijamiestentie 5 A 00400 Helsinki  | Puhelin (vaihde) (09) 547 621  |  etunimi.sukunimi@boy.fi