Klaus Bremerin
Blogi
Yhteiskunnalla on syöpä PDF Tulosta Sähköposti
01.03.2014 07:45
Syöpää on montaa eri lajia. Jotkut tappavampia kuin toiset. Syöpää on montaa eri lajia myös yhteiskunnalla.
 
Kun liike-elämässä rahat eivät riitä, on pakko säästää. Kun esimerkiksi Nordea-pankilla säästäminen ei riitä, johto toteaa (HS 18.2.), että säästäminen kaksinkertaistetaan. Piste. Kaikki mikä tehdään, on tehtävä vieläkin ahkerammin, tehokkaammin ja nopeammin. Pienyrittäjä toteaa (HS 18.2.), että Suomen heikkous on viranomaisen hitaus ja rankaisukeskeisyys.
 
Suomi kuluttaa enemmän kuin on tuloja. Maan hallituksessa puoluejohtajat kinaavat, pitääkö säästää vai ottaa lisää lainaa. Helpointa on ottaa lisää lainaa. Se jää seuraavien sukupolvien maksettavaksi. Samalla säästytään tarttumasta yhteiskuntasyöpään.
 
VIRKAMIESSYÖPÄ on yhteiskunnan pahin syöpä. Kansalaisilta kyllä vaaditaan alati enemmän työntekoa, ahkeruutta, tuottavuutta, tehokkuutta. Virkamieskunta sekä valtio- että kuntatasolla linnoittautuu lomakemuurien ja puhepostien taakse kauas työnantajastaan, kansasta. Puhelimella on turha yrittää kiinni. Mitään ei tapahdu hetkessä virkakoneistossa. Päätöksentekoon koostetaan aina varuiksi virkamiestyöryhmää, kokouksia ja määräaikaa. Kukaan ei silloin ota henkilökohtaista vastuuta. Vetäydytään kollektiivisen vastuun taakse. Vastuunpakoilu kasvattaa virkamieskuntaa kuin syöpä solujaan. Suomessa riittää virkamieskuntaa kansan elätettäväksi enemmän kuin muissa EU-maissa, ja se kasvaa kuin syöpä.
 
Kansalaiset pannaan repimään jokapäiväisen leipänsä kynnet verillä. Virkamies ei ole köyhä eikä kipeä. Palkka juoksee pankkitilille varmasti kuin amen kirkossa. Työpäivä on kiireetön. Varamiehiä riittää. Työpaikkaterveydenhoito toimii vimosen päälle. Sairaslomaakin tulee aina kun siltä tuntuu. Lomat toteutuvat täysimääräisinä jetsulleen. Ja jos kellokortin leimaamista viivyttelee sopivasti, lomapäiviä kertyy lisää vallan ylellisesti.
 
JÄRJESTÖSYÖPÄ on toinen suomalaista yhteiskuntaa jäytävä syöpä. Esimerkiksi vammaisjärjestöjä on viidakollinen: aikuisvammaisille, eläkeläisvammaisille, nuorisovammaisille, lapsivammaisille, eri lajin invalideille, onnettomuuslajeittain vammautuneille, eri lajin aistivammaisille ja monivammaisille. Samaan nippuun kuuluvat Pelastakaa Lapset ry, Mannerheimin Lastensuojeluliitto ry, Punainen Risti ry. Pienempiäkin yrittäjiä on kuin tähiä taivaalla. Toimitaloa, toimitiloja, järjestöpäällikköä ja järjestösihteeriä ja tavallista siihteeriä ja toimitsijaa ja henkilökuntaa riittää. Vain mielikuvitus piirtää rajat. Erilaisten kansalaiskeräysten tuotosta myös apua tarvitseville jää usein murusia. Valtio eli veronmaksajat kustantavat.
 
Yhteiskuntarakenteen monitahoisessa syöpäkurjuudessa on pakko löytää lisätuloja vaikka  neulan silmästä. Kataisen-Urpilaisen päättämättömälle sateenkaarihallitukselle ehdotan tasoaan vastaavaa ratkaisua:
 
SYÖVÄNTORJUNTAA voidaan tehostaa ulkoistamalla! Suomalaisella yhteiskunnalla on sillä saralla vielä paljon myytävää.
 
Ulkoistaminen on päivän sana kansantaloudessa. Englantilaiset ja espanjalaiset ovat ostaneet suurimmat autokatsastusverkkomme. Ruotsalaiset ja jenkit ovat ostaneet yksityisiä terveysasemaverkkojamme. Ruotsalaiset ovat ostaneet pääkaupunkiseudulla lasten päivähoitoverkon. Ja Rautaruukin. Etelä-Korea ja Ranska veivät STX:n. Venäjä osti Helsingin telakan.
 
Yksi arvokas ulkoistettava on Vankeinhoitolaitos! Vankeinhoitolaitos maksaa suomalaisille yli 224 miljoonaa euroa vuodessa. Ulkoistamalla se Venäjälle 100 miljoonalla/vuosi Suomen valtio säästäisi heti yli 124 miljoonaa euroa vuodessa. Rikollisuuskin vähenisi tuntuvasti. Pelotevaikutuksen seurauksena säästyisi valtiolta lisäksi satojen miljoonien eurojen edestä rikosten aiheuttamia kustannuksia. Samalla vankeinhoitovirkamiehistön vähennys torjuisi virkamiessyöpää.
 
On muitakin ratkaisuja.
 

Lisää kommentti

Pysy otsikon asiassa
ÄLÄ HUUDA! eli käytä isoja kirjaimia
Noudata Suomen lakia ja hyviä tapoja
Jokainen vastaa itse kirjoituksestaan, myös lain edessä


Turvakoodi
Päivitä

 

Blogissa aiemmin:

Miksi niin paljon turhaa? (22.2.2024)
2020 – 2024 samoilla renkailla kesät talvet – Nyt jo neljänteen talveen! (22.1.2024)

2023

Soita LVM, Traficom, Väylävirasto... tulee kuka, mitä, häh...? (12.12.2023)
Taksit ilman kuluttajansuojaa (14.11.2023)
Miksi hyväksytään vääriä liikenneympyröitä? (12.10.2023)
Suomalainen ei kiitä! (15.09.2023)
Minne menet, Helsinki? (21.08.2023)
Päästöistä ja saasteista viis – Vihreät lamaannuttavat Helsingin (14.06.2023)
Mikä Helsinkiä riivaa? (15.05.2023)
Petkuta vakuutusyhtiötä ja maksat kaiken itse (26.03.2023)
Terroristit joukossamme (03.03.2023)
Ympärivuotisilla lumihelvettiin (12.12.2023)

2022

MIKSI... (12.12.2022)
HSL – Itkeäkö vai nauraa? (16.10.2022)
Kuljettajapula ajateltava täysin uusiksi (26.10.2022)
Auton ajokortti 17-vuotiaille – Virheillä kuten ennenkin? (29.09.2022)
Onko Suomessa järki pysähtynyt? (25.08.2022)
MIKSI? (14.06.2022)
EU:n tietosuojalaki on kaupan este (03.05.2022)
Suomi – nukkuvien maa (04.04.2022)
Sirkus Töölöntori (01.03.2022)
Suomi pilkkaa veronmaksajia (03.02.2022)

2021

Kyvyttömyydem kukkaset – Tietyömaat (11.11.2021)
Ei kannata yrittää (10.9.2021)
Etanoli – ilmastomuuttajien sokea piste (13.8.2021)
Helsingin (ja muiden kaupunkien) hölmöily näivettää keskustoja (18.6.2021)
Quo vadis, nokian? (20.5.2021)
Manipuloitu LP-raportti on vain jäävuoren huippu (15.4.2021)
Suuri puhallus! (5.3.2021)
Kuskeja ja renkaita (3.1.2021)

2020

Valheellinen liikennepolitiikka – Liikenneturvallisuuden surma (11.12.2020)
Yli kymmenen hyvää syytä rakentaa Vaasa – Umeå linkki, Kvarkentie (19.11.2020)
Mikä hiljensi Harakan? (15.10.2020)
Maantiekuljetukset polvilleen (11.9.2020)
Avuttomuuden ratinkääntäjät (14.8.2020)
Montako henkeä taas uhrataan LVM:n alttarilla (9.3.2020)
Tappavat valot (3.2.2020)

2019

Sähköauto kaatuu vetyautoon! (13.12.2019)
Liikennenäkeminen on monesta kiinni (15.11.2019)
Tervetuloa Tivoli Keskustatunneliin (17.10.2019)
LVM pantava holhoukseen (19.9.2019)
Tunnustan, olen taparikollinen (20.8.2019)
LP:n ylösnousemus (12.6.2019)
Elävä lentohistoria Malmille! (30.4.2019)
Malmin Vihreä miljardihauta (4.4.2019)
Minä ja Mäntyranta – Ei, ei tätä kestä selvinpäin (14.3.2019)
Pääkaupungin kelvoton liikenne (poliisi), osa 2 (31.1.2019)

2018

Pääkaupungin kelvoton liikenne (poliisi) (19.12.2018)
Kultakaivos (20.11.2018)
Nastarenkaat tappavat enemmän kuin pelastavat (25.10.2018)
Jussi Poliisi katselee liikennettä Jussi Poliisi ei ajattele (28.9.2018)
Vihreät kaatuvat liikenteeseen (24.8.2018)
Elää ja antaa elää (26.6.2018)
Hengenvaaralliset talvirenkaat (11.5.2018)
Sähköauton seuraava askel (6.4.2018)
Raidejoke kansan hallintaan (5.3.2018)
Suurten lupausten Raidejoke (30.1.2018)

2017

Kateus maan perii (20.12.2017)
"Vihreä Helsinki" tappaa päästöillä (13.11.2017)
Jakelumullistus (19.10.2017)
HCT-rekoista päätöksiin – Näin ei voi jatkua (20.9.2017)
Sähköauto – ilmastohirviö bensa-autoon verrattuna (31.8.2017)
Tässä ei ole tulevaisuus (20.6.2017)
Näin meitä huiputetaan! (10.5.2017)
Rengasmääräykset hullujen hommaa! (3.4.2017)
Liikenteen huutavin vääryys! (6.3.2017)
Ylinopeus, tilannenopeus ja kohtuuttomat rangaistukset (23.1.2017)

2016

Usko nujertaa faktat vihreässä liikennetekniikassa (1.12.2016)
Niin niin automies että! (31.10.2016)
Silmitöntä tuhlausta – kansa maksaa (3.10.2016)
Antti Vehviläinen, yllytätte väheksymään liikennesääntöjä (24.8.2016)
Helsinki ja Espoo kusettavat (27.6.2016)
VW-moka opiksi kaikille (20.5.2016)
Pääkaupunkiseudun PanamanPaperit (15.4.2016)
Renkaita rengasmeressä (18.3.2016)
Kohtalokkaita virheitä 1. (26.2.2016)
Demokratiakato (20.1.2016)

2015

Hölmöläisten joukkoliikennelait (2.12.2015)
Se mikä ei näy, sitä ei ole (20.10.2015)
Kansa pannaan maksamaan liikenteen miljoonamokat (18.9.2015)
...sillä he eivät tiedä mitä tekevät (21.8.2015)
Voiko tyhmempää sakkia olla (25.6.2015)
Autotehtaan käsi on jo lompakossasi (28.5.2015)
Hölmöläiset liikemiehinä (22.4.2015)
Joukkoliikenteen Vihreä uskonto (19.3.2015)
Aatos Erkko "kaatoi" Sanomia (20.2.2015)
Eljas Erkko "kaatoi" autotuojat (21.1.2015)

2014

Julkinen liikenne, Suomalaisen hulluuden huippu (5.12.2014)
Kumipyöräliikenteen tuska (7.11.2014)
Johtavia erityisasiantuntijoita pilvin pimein (3.10.2014)
Trafi veneilijöille: Vielä me teidätkin opetetaan (26.6.2014)
Kaikkea ne venäläiset keksii (26.6.2014)
Trafi rokottaa lainvastaisesti, ministeriö hyväksyy (19.6.2014)
Ei voi olla totta (26.5.2014)
Kaiken maailman turvatarkastuksia (25.4.2014)
Helsinki rakkaani, koita kestää (29.3.2014)
Yhteiskunnalla on syöpä (1.3.2014)
"Kyllä kansalla on rahaa!" (27.1.2014)

2013

Nastarenkaat pitää jo kieltää (3.12.2013)
Voitto ei ole voitto (28.10.2013)
Puna-vihersokeus on paha ongelma (25.9.2013)
Liikennekieli (29.8.2013)
Pelko on avain valtaan (17.6.2013)
Peilistä lukemisen taito (20.5.2013)
Älä usko kataisen hallitusta (19.4.2013)
Logiikan puutteesta (25.3.2013)
Liikennetantta-mafia on kansallinen katastrofi (26.2.2013)
Ymmärtävätkö koskaan? (29.1.2013)

2012

Suomen salainen ase: Joulupukki! (5.12.2012)
Vihreä valta on kultaakin kalliimpaa (31.10.2012)
Suojatie ei ole suojatie! (1.10.2012)
Sokaiseva ylinopeushysteria (4.9.2012)
Vihreiden Waterloo (20.6.2012)
Kerjäläisarmeija (29.5.2012)
Onko Päivi Räsänen sokea? (26.4.2012)
Liikenneturvallisuusnäpertelijät (30.3.2012)
Liikenneturvallisuuden rahanreikä (27.2.2012)
Virkamiesvalta selättää kansanvallan (30.1.2012)
Liikenneturvallisuusongelma no.1: Kyvyttömät johtajat (5.12.2012)
Psykoottiset (3.11.2012)
Edesvastuuton vasemmistoliitto (4.10.2012)

2011

Trafi kuristaa suomalaisia (29.8.2011)
Tehtävänä ruikuttaa? (22.6.2011)
On lehtiä ja lehtiä (30.5.2011)
Epämiellyttävä ilmiö (3.5.2011)
Siunattu hulluus (29.3.2011)
Muotoilun sokea piste (2.3.2011)
On sulla poka pimiät jutut (31.1.2011)

2010

Naisistuminen (1.12.2010)
VR, näköalattomuuden huippu (19.11.2010)
Kelvoton liikenneministeri on erotettava! (11.10.2010)
Taas autoilijaa kusetetaan (15.9.2010)
© Auto, tekniikka ja kuljetus 2011-2012 
B Yhtiöt Oy  |  Nuijamiestentie 5 A 00400 Helsinki  | Puhelin (vaihde) (09) 547 621  |  etunimi.sukunimi@boy.fi