Klaus Bremerin
Blogi
Poliisi on ongelma PDF Tulosta Sähköposti
03.02.2025 00:00


Suomessa on päälle 7 000 poliisia. Ruotsissa on yli 30 000 poliisia.
 
Suomessa on aivan liian vähän poliiseja. Liian suuri määrä varkauksia, pahoinpitelyjä jää selvittämättä. Poliisitutkinnat venyvät ja vanuvat. Oikeuden päätökset viipyvät jopa vuosikausia. Kansalaisten perusturvallisuus on vaarassa.
 
Ruotsissa on kaksi kertaa enemmän asukkaita ja kolme kertaa enemmän liikennettä kuin Suomessa. Silti Suomessa kuolee liikenteessä yhtä paljon ihmisiä kuin Ruotsissa. Poliisin liikennevalvonta on nollapisteessä.
 
Liian paljon epäkohtia liikenteessä jää vaille huomiota. Poliisi ei huomaa. Ei ehdi. Ei osaa. Ei ymmärrä. Korkein poliisijohto sisäministeriössä elää vuosia jäljessä liikenteen nykykehityksestä.
 
Tietyömaat: Esimerkkinä valtatiellä 51, heti Kirkkonummen jälkeen kohti Karjaata, 80 km/h rajoitusalueella näkyvyyttä peltojen yli rajattomasti kaikkiin suuntiin, keskellä suoraa on 50 km/h rajoitus vain 150 m matkalla, ja taas 80 km/h jatkuu. Ollut puoli vuotta ilman mitään näkyvää syytä!
 
Ei siinä kukaan enää hiljennä vauhtia 50 km/h liikennemerkin kohdalla. Pienet ja suurimmat autot posottavat 50 km/h rajoituksen 150 m läpi täyttä 80 km/h.
 
Voiko olla parempaa tapaa opettaa autoilijoille, ettei nopeusrajoitusmerkistä ole väliä? Erityisesti ensimmäisen ajokortin saaneille nuorille oppi painuu päähän nopeasti ja vakuuttavasti.
 
Vastaavia paikkoja on Suomen valtatiestössä satoja, ellei tuhansia. Yleisesti tietöiden kohdalla – turhia, hälläväliä tyyliin asetettuja mielivaltaisia ja vääriä nopeusrajoituksia ja myös muita ”järjestelyjä”. Eikä poliisi ymmärrä eikä piittaa mitä se vaikuttaa liikenneturvallisuuteen, miten se opettaa autoilijoille väärää asennetta nopeusrajoituksia kohtaan. Kukaan ei tunnu välittävän.
 
Vuosia sitten puhuttiin ankarasti siitä, että tietöiden kohdalla olosuhteiden salliessa nopeusrajoituskilvet piti syytä peittää viikonloppuisin ja aina, kun töitä ei tehty. Nyt vaatimuksia ei enää ole kuulunut. Kansa on väsynyt. Poliisi nukkuu eikä tieviranomainen välitä.
 
LIIKENNEYMPYRÄT
Liikenneympyrä on risteysalue. Se on sujuva vaihtoehto liikennevaloille. Sen tehtävä on ”pakottaa” hidastamaan ajonopeutta risteysalueelle tultaessa ja risteysalueella. Ajoneuvo halutaan pakottaa kiertämään hitaalla nopeudella ympyrän muotoista ajorataa poistumiseensa saakka.
 
Paitsi Suomessa.
 
Suomessa liikenneympyrät on järjestään tehty tasamaiksi ilman pakottavaa hidastettua kiertorataa. Mikään ei estä risteysalueen suoraa läpiajo täydellä nopeudella.
 
On kuin kuntien katu- ja tierakentajat eivät ylipäätään tajua, mikä on liikenneympyrän tarkoitus. Ei siihen ole heränneet ELY-keskukset, ei Väylävirasto, ei Traficom, liikenneministeriöstä nyt puhumattakaan. Niin on myös poliisi, joka ajaa vaikka miljoona kertaa väärin toteutetun liikenneympyrän läpi näkemättä, ymmärtämättä, raportoimatta minnekään väärästä, liikennevaaraa tuottavasta ratkaisusta. Säälittävää.
 
LEDIT AJOVALOISSA
Led-polttimoita ei saa käyttää ajoneuvojen ajovaloissa Suomessa. Ne on yksiselitteisesti kielletty Suomessa liikenneministeriön/ Traficomin mahtikäskyllä. Perusteluissa viitataan EU:n kannan puuttumiseen.
 
Tekniikan Maailman suuri Talviautotesti helmikuussa 2024 palkittiin 2025 Auto- ja liikennetoimittajat ry:n toimesta vuoden parhaana lehtijuttuna. Testiin oli osallistunut 14 eri automallia – kaikissa led-polttimot ajovaloissa!
 
Led- polttimoita on myyty Suomen autoilijoille autotarvikeliikkeissä jo usean vuoden ajan. Niitä tulee vastaan kirkuvan kirkkailla, häikäisevilläkin led-puolivaloilla solkenaan kaikilla teillä. Niitä on viranomaisten, liikeyritysten kuin yksityistenkin autoissa. Ne hyväksytään kaikissa autokatsastuksissa.
 
Vaikka ovat Suomessa kiellettyjä!
 
Mitä tieviranomaiset tekevät? Sulkevat silmänsä – hyvin tietoisina siitä että ledit on kielletty teillämme.
 
Led-polttimoita, led-lisävaloja, ei voi enää käytännössä kieltää. Ne pitää käytännössä jo hyväksyä. Selän kääntäminen vain pahentaa asemaa. Se estää mm. led-valojen käytön ohjaamiseen keltaisempiin led-valoihin, joiden häikäisyvaara on paljon pienempi erityisesti vitivalkoisessa talvessa ja sumussa, sateellakin, kuin vitivalkoisella valolla.
 
Miksi poliisi ei tartu asiaan tarkkailijana tien päällä, osavastuullisena liikenneturvallisuudesta? Miksei Traficom ja korkein päällepäsmäri liikenneministeriö tartu asiaan?
 
Unohda koko juttu.
 
HIDASTETUT OHITUKSET
Ohituksissakin on noudatettava paikallista nopeusrajoitusta, poliisimme määrää. Jos näin menettelisi, Suomessa kuolisi vuosittain 300 ihmistä sen sijaan että nyt noin 200. Ohje on käytännössä hengenvaarallinen.
 
Moni ajaa esimerkiksi 80 km/h nopeusrajoitetulla tiellä 70 km/h. Jokaisella pitää olla oikeus ajaa itselleen turvallisella nopeudella.
 
Ohittajalle se merkitsee, että jos sallittua 80:tä ei saa ylittää, ohituksesta uhkaa tulla pitkä, vaarallinen, ”ohitusvaellus” vastaantulijan tieosuudella.
 
Turvallinen ohitus edellyttää, että vastaantulevan liikenteen puolella ei viivytellä – että ohitus tehdään sopivan lyhyellä ohitusmatkalla. Turvallisuus vaatii, että ohituksessa poljetaan kaasua sen verran reippaasti, ettei ohitusmatka veny vaarallisen pitkäksi.
 
Turvallisessa ohituksessa ajonopeus nousee useinkin hetkellisesti yli paikallisen nopeusrajoituksen. Syntyy tilanne, jossa poliisin pykäläoppi asettuu turvallisuuden varmistusta vastaan.
 
Turvallisen liikenteen puolesta toivoisi poliisilta viisautta asettaa turvallisuus pykälän kirjainta tärkeämmäksi.
 
LIIKENNEYMPÄRISTÖN VAARALLISET VALOT
LPPY on tuoreeltaan nostanut pintaan tutkijalautakuntien pitkäaikaisen jäsenen, silmä- ja liikennelääketieteen emeritusprofessori Timo Tervon voimin väärän katu- ja ympäristövalaistuksen vaarat liikenneturvallisuudelle. Myös Helsingissä on herätty torjumaan asuntokortteleita häiritseviä ylikirkkaita puisto- ja liikuntapaikkavaloja (vrt. Kuljetusnet.fi 20.12.2024).
 
Liikennettä häikäiseviä ja liikenneturvallisuutta vaarantavia ympäristövaloja on kaikkialla. Päättäjät, yksityiset ja kunnan virkamiehet, eivät huomioi hyväksymiensä valojen vaikutuksia liikenneturvallisuuteen.
 
Autoilijoille ja liikennettä valvovalle poliisille lankeaa vastuu ilmoittaa vaarallisiksi koetuista ympäristövaloista. Kaksi pientä esimerkkiä:
 
Huomautin aikanaan valtatie 25 kupeessa sijaitsevan sementtitehtaan häikäisevän kirkkaista pihavaloista, jotka sokaisivat vanhaa Kuninkaantietä 25:n risteykseen ajavia. Niiden tehoa vähennettiin nopeasti, kiitos!
 
Paikallistiellä Tammisaaressa on kohta. jossa mäen päälle noustessa seuraa jyrkkä mutka. Nyppylälle noustessa silmiin osuu paikallisen maajussin traktorivajan kaksi häikäisevän kirkasta valoa vierekkäin – äkkiä säikähtää että vastaan ryntää auto täysillä valoilla.
 
Liikenneympäristömme on täynnä vastaavia.
 
Poliisin, joka työkseen ajaa tieliikenteessä, tulisi ymmärtää valvoa ja korjata tällaisiakin liikennevaaroja. Mutta poliisin uskottava liikennevalvonta puuttuu Suomesta, varoittaa myös LPPY.
 
Vastaavalla tavalla toivoisi paikallispoliisien huomioivan päätien reunakasvillisuuden lian usein peittävän näkyvyyttä sivutieltä tulevalle.
 
Esimerkkejä olisi antaa lisää tukuttain liikenneturvallisuutta vaarantavista arkisista asioista. Valitettavasti liikenteessä valvova suomalainen poliisi on huonosti koulutettu sen lisäksi, että Suomessa on liian vähän poliiseja hoitamassa jokapäiväisiä tehtäviään.
 
Sisäministeriö ja sen poliisihallitus on ongelman ydin. Suuri sellainen, vaaraksi kaikille suomalaisille.
 

Lisää kommentti

Pysy otsikon asiassa
ÄLÄ HUUDA! eli käytä isoja kirjaimia
Noudata Suomen lakia ja hyviä tapoja
Jokainen vastaa itse kirjoituksestaan, myös lain edessä


Turvakoodi
Päivitä

 

Blogissa aiemmin:

Vihreät ja vasemmisto ylsivät ilmansaaste-ennätykseen! (3.3.2025)
Poliisi on ongelma (3.2.2025)

2024

Hävittäjä-Hopalla Suomi irti lamasta! (12.12.2024)
Jos vain haluaa, taksi naruttaa aina (8.11.2024)
Lulu Ranne, lopeta taksipelleily! (15.10.2024)
Ylinopeus ja nopeusrajoitukset – Suomalaisten aivotulppa (16.9.2024)
Viranomaiset ja liikenneturvallisuus: Mössötystä riittää, kukaan ei valvo (20.8.2024)
Risteysalueen tappava ristiriita (12.6.2024)
Minä, vapaa Suomen kansalainen, ja minua suurempi: HERRA VIRKAHERRA (29.4.2024)
Jäikö tärkein näkemättä, Jyri Häkämies? (22.3.2024)
Miksi niin paljon turhaa? (22.2.2024)
2020 – 2024 samoilla renkailla kesät talvet – Nyt jo neljänteen talveen! (22.1.2024)

2023

Soita LVM, Traficom, Väylävirasto... tulee kuka, mitä, häh...? (12.12.2023)
Taksit ilman kuluttajansuojaa (14.11.2023)
Miksi hyväksytään vääriä liikenneympyröitä? (12.10.2023)
Suomalainen ei kiitä! (15.09.2023)
Minne menet, Helsinki? (21.08.2023)
Päästöistä ja saasteista viis – Vihreät lamaannuttavat Helsingin (14.06.2023)
Mikä Helsinkiä riivaa? (15.05.2023)
Petkuta vakuutusyhtiötä ja maksat kaiken itse (26.03.2023)
Terroristit joukossamme (03.03.2023)
Ympärivuotisilla lumihelvettiin (12.12.2023)

2022

MIKSI... (12.12.2022)
HSL – Itkeäkö vai nauraa? (16.10.2022)
Kuljettajapula ajateltava täysin uusiksi (26.10.2022)
Auton ajokortti 17-vuotiaille – Virheillä kuten ennenkin? (29.09.2022)
Onko Suomessa järki pysähtynyt? (25.08.2022)
MIKSI? (14.06.2022)
EU:n tietosuojalaki on kaupan este (03.05.2022)
Suomi – nukkuvien maa (04.04.2022)
Sirkus Töölöntori (01.03.2022)
Suomi pilkkaa veronmaksajia (03.02.2022)

2021

Kyvyttömyydem kukkaset – Tietyömaat (11.11.2021)
Ei kannata yrittää (10.9.2021)
Etanoli – ilmastomuuttajien sokea piste (13.8.2021)
Helsingin (ja muiden kaupunkien) hölmöily näivettää keskustoja (18.6.2021)
Quo vadis, nokian? (20.5.2021)
Manipuloitu LP-raportti on vain jäävuoren huippu (15.4.2021)
Suuri puhallus! (5.3.2021)
Kuskeja ja renkaita (3.1.2021)

2020

Valheellinen liikennepolitiikka – Liikenneturvallisuuden surma (11.12.2020)
Yli kymmenen hyvää syytä rakentaa Vaasa – Umeå linkki, Kvarkentie (19.11.2020)
Mikä hiljensi Harakan? (15.10.2020)
Maantiekuljetukset polvilleen (11.9.2020)
Avuttomuuden ratinkääntäjät (14.8.2020)
Montako henkeä taas uhrataan LVM:n alttarilla (9.3.2020)
Tappavat valot (3.2.2020)

2019

Sähköauto kaatuu vetyautoon! (13.12.2019)
Liikennenäkeminen on monesta kiinni (15.11.2019)
Tervetuloa Tivoli Keskustatunneliin (17.10.2019)
LVM pantava holhoukseen (19.9.2019)
Tunnustan, olen taparikollinen (20.8.2019)
LP:n ylösnousemus (12.6.2019)
Elävä lentohistoria Malmille! (30.4.2019)
Malmin Vihreä miljardihauta (4.4.2019)
Minä ja Mäntyranta – Ei, ei tätä kestä selvinpäin (14.3.2019)
Pääkaupungin kelvoton liikenne (poliisi), osa 2 (31.1.2019)

2018

Pääkaupungin kelvoton liikenne (poliisi) (19.12.2018)
Kultakaivos (20.11.2018)
Nastarenkaat tappavat enemmän kuin pelastavat (25.10.2018)
Jussi Poliisi katselee liikennettä Jussi Poliisi ei ajattele (28.9.2018)
Vihreät kaatuvat liikenteeseen (24.8.2018)
Elää ja antaa elää (26.6.2018)
Hengenvaaralliset talvirenkaat (11.5.2018)
Sähköauton seuraava askel (6.4.2018)
Raidejoke kansan hallintaan (5.3.2018)
Suurten lupausten Raidejoke (30.1.2018)

2017

Kateus maan perii (20.12.2017)
"Vihreä Helsinki" tappaa päästöillä (13.11.2017)
Jakelumullistus (19.10.2017)
HCT-rekoista päätöksiin – Näin ei voi jatkua (20.9.2017)
Sähköauto – ilmastohirviö bensa-autoon verrattuna (31.8.2017)
Tässä ei ole tulevaisuus (20.6.2017)
Näin meitä huiputetaan! (10.5.2017)
Rengasmääräykset hullujen hommaa! (3.4.2017)
Liikenteen huutavin vääryys! (6.3.2017)
Ylinopeus, tilannenopeus ja kohtuuttomat rangaistukset (23.1.2017)

2016

Usko nujertaa faktat vihreässä liikennetekniikassa (1.12.2016)
Niin niin automies että! (31.10.2016)
Silmitöntä tuhlausta – kansa maksaa (3.10.2016)
Antti Vehviläinen, yllytätte väheksymään liikennesääntöjä (24.8.2016)
Helsinki ja Espoo kusettavat (27.6.2016)
VW-moka opiksi kaikille (20.5.2016)
Pääkaupunkiseudun PanamanPaperit (15.4.2016)
Renkaita rengasmeressä (18.3.2016)
Kohtalokkaita virheitä 1. (26.2.2016)
Demokratiakato (20.1.2016)

2015

Hölmöläisten joukkoliikennelait (2.12.2015)
Se mikä ei näy, sitä ei ole (20.10.2015)
Kansa pannaan maksamaan liikenteen miljoonamokat (18.9.2015)
...sillä he eivät tiedä mitä tekevät (21.8.2015)
Voiko tyhmempää sakkia olla (25.6.2015)
Autotehtaan käsi on jo lompakossasi (28.5.2015)
Hölmöläiset liikemiehinä (22.4.2015)
Joukkoliikenteen Vihreä uskonto (19.3.2015)
Aatos Erkko "kaatoi" Sanomia (20.2.2015)
Eljas Erkko "kaatoi" autotuojat (21.1.2015)

2014

Julkinen liikenne, Suomalaisen hulluuden huippu (5.12.2014)
Kumipyöräliikenteen tuska (7.11.2014)
Johtavia erityisasiantuntijoita pilvin pimein (3.10.2014)
Trafi veneilijöille: Vielä me teidätkin opetetaan (26.6.2014)
Kaikkea ne venäläiset keksii (26.6.2014)
Trafi rokottaa lainvastaisesti, ministeriö hyväksyy (19.6.2014)
Ei voi olla totta (26.5.2014)
Kaiken maailman turvatarkastuksia (25.4.2014)
Helsinki rakkaani, koita kestää (29.3.2014)
Yhteiskunnalla on syöpä (1.3.2014)
"Kyllä kansalla on rahaa!" (27.1.2014)

2013

Nastarenkaat pitää jo kieltää (3.12.2013)
Voitto ei ole voitto (28.10.2013)
Puna-vihersokeus on paha ongelma (25.9.2013)
Liikennekieli (29.8.2013)
Pelko on avain valtaan (17.6.2013)
Peilistä lukemisen taito (20.5.2013)
Älä usko kataisen hallitusta (19.4.2013)
Logiikan puutteesta (25.3.2013)
Liikennetantta-mafia on kansallinen katastrofi (26.2.2013)
Ymmärtävätkö koskaan? (29.1.2013)

2012

Suomen salainen ase: Joulupukki! (5.12.2012)
Vihreä valta on kultaakin kalliimpaa (31.10.2012)
Suojatie ei ole suojatie! (1.10.2012)
Sokaiseva ylinopeushysteria (4.9.2012)
Vihreiden Waterloo (20.6.2012)
Kerjäläisarmeija (29.5.2012)
Onko Päivi Räsänen sokea? (26.4.2012)
Liikenneturvallisuusnäpertelijät (30.3.2012)
Liikenneturvallisuuden rahanreikä (27.2.2012)
Virkamiesvalta selättää kansanvallan (30.1.2012)
Liikenneturvallisuusongelma no.1: Kyvyttömät johtajat (5.12.2012)
Psykoottiset (3.11.2012)
Edesvastuuton vasemmistoliitto (4.10.2012)

2011

Trafi kuristaa suomalaisia (29.8.2011)
Tehtävänä ruikuttaa? (22.6.2011)
On lehtiä ja lehtiä (30.5.2011)
Epämiellyttävä ilmiö (3.5.2011)
Siunattu hulluus (29.3.2011)
Muotoilun sokea piste (2.3.2011)
On sulla poka pimiät jutut (31.1.2011)

2010

Naisistuminen (1.12.2010)
VR, näköalattomuuden huippu (19.11.2010)
Kelvoton liikenneministeri on erotettava! (11.10.2010)
Taas autoilijaa kusetetaan (15.9.2010)
© Auto, tekniikka ja kuljetus 2011-2012 
B Yhtiöt Oy  |  Nuijamiestentie 5 A 00400 Helsinki  | Puhelin (vaihde) (09) 547 621  |  etunimi.sukunimi@boy.fi