Klaus Bremerin
Blogi
Liikenteen huutavin vääryys! PDF Tulosta Sähköposti
06.03.2017 00:00

Tuoko edes duunariministeri oikeutta autoiluduunareille?

Omistan tämän aiheen työ- ja oikeusministeri Jari Lindströmille. Mitä tekee duunariministeri kuljetusduunareille? Kääntääkö selkänsä kuten herrahissin edeltäjät?

”Suomessa ei niin paljon jaksa vanhaa mummoa potkia, että saisi yhtä paljon sakkoa kuin pienestä ylinopeudesta”!

Näin Oulun poliisimestari, kansanedustaja Kari Myllyniemi (kepu) luonnehti esimerkein Eduskunnan puhujapöntöstä Suomen vinoutunutta ylinopeuspolitiikkaa vuosisadan vaihteessa.

17 vuotta on kulunut. Mikään ei ole muuttunut. Vuodesta 2003 kuusi naispuolista liikenneministeriä perä jälkeen ei ole ollut tietävinään Suomen ihmisoikeuksia ja länsimaisia oikeusperiaatteita loukkaavasta käytännöstä. Seitsemäs rivissä, Anne Berner, jatkaa tukka putkella omaa yksisilmäistä rataansa.

30 vuotta on Saksan tyyppistä liikennerikkeiden virhepistejärjestelmää peräänkuulutettu Suomeen. Myös Merja Kyllönen teki kansanedustajana asiasta kirjallisen kysymyksen Eduskunnan puhemiehelle. Vastauksessa Liikenneministeriöstä suoraan valehdeltiin vastaavan virkamiehen, Anna-Liisa Tarvaisen (nyt Liikenneturvan toimitusjohtaja) kynällä, että Suomessa jo on virhepistejärjestelmä. Myös ministeriön liikenneneuvos Kimmo Kiiski on väittänyt samaa. Vaatimuksista huolimatta on jäänyt näyttämättä missä ja minkälainen se on. Eikä Merja Kyllönenkään liikenneministerinä enää välittänyt koko asiasta. Valehteli ministerinä talon tapaan vain muuta julkisuuteen.

SAKSASSA liikennerikkeiden virhepistejärjestelmä perustettiin jo 1972. Sillä pisteytettiin liikennerikkeet niiden liikenneturvallisuudelle aiheutetun vaaran mukaan. Se on ollut mallina Ranskan ja monen muun maan vastaaville järjestelmille.

Saksan virhepistejärjestelmä uudistui 1.5.2014. Entinen 18 pisteen järjestelmä kavennettiin 8 pisteeseen. Sen mukaan vähäiseksi katsotusta liikennevaaran aiheuttamisesta, josta sakko on enintään 60 euroa, seuraa 1 pisteen kirjaus henkilökohtaiseen pistetiliin. 2 pistettä kertyy hyvin vakavasta liikennerikkomuksesta, joka kuitenkaan ei johda ajokortin hyllyttämiseen. 3 pisteen rikkomus johtaa kortin hyllytykseen ja vankeustuomioon. Pisteille on määrätty oma, monivuotinen vanhenemisaika. Jokainen ajokortin haltija voi netissä tai muulla tavalla aina tarkistaa oman pistekertymänsä.

HUOM! Saksassa autoilijalle kertyy ajokorttiin vaikuttavia virhepisteitä myös jalankulkijana ja pyöräilijänä tehdyistä liikennerikkomuksista!

Jo 4-5 pistettä tuottavat erikseen lunastettavan varoituskirjeen viranomaiselta. Vapaaehtoisella osallistumisella liikenneturvallisuusseminaariin voi poistaa yhden pisteen kerran kahdessa vuodessa.

6-7 pistettä tuottavat erikseen lunastettavan viranomaishuomautuksen, joka edellyttää osallistumista pakolliseen liikenneturvaseminaariin. Se ei riitä poistamaan pistettä saldosta.

18 pisteen saavuttaminen hyllyttää ajokortin vähintään puoleksi vuodeksi. Ajokortti palautetaan vasta, kun synnintekijä voi todistaa soveltuvuutensa tieliikenteeseen. Se edellyttää mm. lääketieteellis-psykologista tarkastusta.

TYYPILLISIÄ yhden pisteen liikennerikkomuksia ovat 36:sta luetellusta mm. nopeusrajoituksen ylittäminen enemmällä kuin 21 km/t; etuajo-oikeuden loukkaaminen; yli 80 km/t nopeudessa ajonopeudesta alle 50% metreinä mitatun välimatkan pitäminen edellä ajavaan; poliisin pysähtymiskiellon laiminlyöminen; suuntavilkun käyttämättä jättäminen; jalankulkijan turvallisuuden vaarantaminen jalankulkutiellä; kuorma-auto- ja yhdistelmämittojen noudattamatta jättäminen; sääntöjen vastaisten renkaiden käyttäminen; tavaransidonnan laiminlyöminen; ymv.

Kahden pisteen virheitä ovat 17 luetellusta mm. ruumiinvamman tai kuoleman tuottamus liikenteessä; rekisteritunnusten väärinkäyttö; avunantovelvollisuuden laiminlyöminen; luvaton poistuminen onnettomuuspaikalta; ohituskiellon noudattamatta jättäminen; 0,5 promillen ylittävä rattijuopumus; huumeiden alaisena ajaminen; nopeusrajoituksen ylittäminen enemmällä kuin 31 km/t taajamissa tai 41 – 70 km/t taajamien ulkopuolella; punaisen liikennevalon huomiotta jättäminen yli 1 sekunnin viiveellä; ymv.

Kolmen pisteen virheitä ovat 11 luetellusta mm. ruumiinvamman tai kuoleman tuottaminen liikenteessä; avunannon laiminlyöminen; luvaton poistuminen onnettomuuspaikalta; turvallisuuden törkeä vaarantaminen kaupunkiliikenteessä; ajokiellon rikkominen tai sen edistäminen tai mahdollistaminen; rattijuopumuksen alaisena aiheutettu aineellinen vahinko; ajaminen yli 1,1 promillen verenalkoholilla; rekisteritunnusten väärinkäyttö; ymv.

Saksan virhepistejärjestelmään kuuluu pitkä rivi erillisehtoja ja täsmennyksiä yllä olevaan periaateluetteloon.

RANSKASSA ja Luxemburgissa virhepistejärjestelmä alkaa 12 pisteestä, nuorilla vain 6 pisteestä. Liikennerikkomukset vähentävät rikkeen vakavuuden mukaan pistesaldoa kunnes 0-saldo hyllyttää ajokortin. Nuorilla virheetön ajo korottaa saldoa kahdella pisteellä joka vuosi 12:een saakka.

SUOMESSA jo 8 km/t ylinopeus antaa periaatteessa ”virhepisteen” täysin riippumatta siitä, onko sillä aiheutettu minkäänlaista vaaraa liikenneturvallisuudelle. Sitä ei huomioida mitenkään. Kolmesta moisesta ylinopeuspisteestä 12 kuukauden aikana tai, mikä vielä pahempi, neljästä täysin vaarattomasta ylinopeudesta 24 kk:ssa seuraa jokaisesta kohtuuton sakkorangaistus ja ajokortin hyllytys.

Ammattikuljettajille Suomen ylinopeushysteria - muuksi sitä ei voi nimittää kansainvälisellä mittapuulla – on täysin tuhoisa. 150 000 km/vuosi tavallisella ajosuoritteella ammattikuljettajamme ovat yli 10 kertaa suuremmassa vaarassa syyllistyä tahattomasti ylinopeusrikkomukseen, kuin muut, vaikka eivät aiheuta minkäänlaista varaa liikenneturvallisuudelle. Siitä ammattikuljettajalle seuraa kaavan mukaan kortin hyllytyksen myötä töiden ja toimeentulon menetys usein epämääräiseksi ajaksi, yrittäjänä hänen syyttömille työntekijöilleen saattaa koitua sama rangaistus liikenneluvan hyllytyksestä, syyttömät perheet joutuvat kärsimään toimeentulon menetyksestä – ja kun lopulta ajo-oikeus ja liikennelupa palautetaan, kaikilla voi olla edessä pysyvä työttömyys. Kilpailijat ovat vallanneet työt hyllytyksen aikana.

Eikä edes ammattikuljettajien ammattiliitto AKT välitä maan hallituksesta, ministereistä, viranomaisista puhumattakaan.

TÄMÄ ON TÄYDELLISTÄ SIKAILUA JA OIKEUSMURHAA, JOKA SUOMESSA JATKUU VUODESTA TOISEEN KENENKÄÄN VÄLITTÄMÄTTÄ!

HYI OLKOON, SUOMI!
 

Lisää kommentti

Pysy otsikon asiassa
ÄLÄ HUUDA! eli käytä isoja kirjaimia
Noudata Suomen lakia ja hyviä tapoja
Jokainen vastaa itse kirjoituksestaan, myös lain edessä


Turvakoodi
Päivitä

 

Blogissa aiemmin:

Jäikö tärkein näkemättä, Jyri Häkämies? (22.3.2024)
Miksi niin paljon turhaa? (22.2.2024)
2020 – 2024 samoilla renkailla kesät talvet – Nyt jo neljänteen talveen! (22.1.2024)

2023

Soita LVM, Traficom, Väylävirasto... tulee kuka, mitä, häh...? (12.12.2023)
Taksit ilman kuluttajansuojaa (14.11.2023)
Miksi hyväksytään vääriä liikenneympyröitä? (12.10.2023)
Suomalainen ei kiitä! (15.09.2023)
Minne menet, Helsinki? (21.08.2023)
Päästöistä ja saasteista viis – Vihreät lamaannuttavat Helsingin (14.06.2023)
Mikä Helsinkiä riivaa? (15.05.2023)
Petkuta vakuutusyhtiötä ja maksat kaiken itse (26.03.2023)
Terroristit joukossamme (03.03.2023)
Ympärivuotisilla lumihelvettiin (12.12.2023)

2022

MIKSI... (12.12.2022)
HSL – Itkeäkö vai nauraa? (16.10.2022)
Kuljettajapula ajateltava täysin uusiksi (26.10.2022)
Auton ajokortti 17-vuotiaille – Virheillä kuten ennenkin? (29.09.2022)
Onko Suomessa järki pysähtynyt? (25.08.2022)
MIKSI? (14.06.2022)
EU:n tietosuojalaki on kaupan este (03.05.2022)
Suomi – nukkuvien maa (04.04.2022)
Sirkus Töölöntori (01.03.2022)
Suomi pilkkaa veronmaksajia (03.02.2022)

2021

Kyvyttömyydem kukkaset – Tietyömaat (11.11.2021)
Ei kannata yrittää (10.9.2021)
Etanoli – ilmastomuuttajien sokea piste (13.8.2021)
Helsingin (ja muiden kaupunkien) hölmöily näivettää keskustoja (18.6.2021)
Quo vadis, nokian? (20.5.2021)
Manipuloitu LP-raportti on vain jäävuoren huippu (15.4.2021)
Suuri puhallus! (5.3.2021)
Kuskeja ja renkaita (3.1.2021)

2020

Valheellinen liikennepolitiikka – Liikenneturvallisuuden surma (11.12.2020)
Yli kymmenen hyvää syytä rakentaa Vaasa – Umeå linkki, Kvarkentie (19.11.2020)
Mikä hiljensi Harakan? (15.10.2020)
Maantiekuljetukset polvilleen (11.9.2020)
Avuttomuuden ratinkääntäjät (14.8.2020)
Montako henkeä taas uhrataan LVM:n alttarilla (9.3.2020)
Tappavat valot (3.2.2020)

2019

Sähköauto kaatuu vetyautoon! (13.12.2019)
Liikennenäkeminen on monesta kiinni (15.11.2019)
Tervetuloa Tivoli Keskustatunneliin (17.10.2019)
LVM pantava holhoukseen (19.9.2019)
Tunnustan, olen taparikollinen (20.8.2019)
LP:n ylösnousemus (12.6.2019)
Elävä lentohistoria Malmille! (30.4.2019)
Malmin Vihreä miljardihauta (4.4.2019)
Minä ja Mäntyranta – Ei, ei tätä kestä selvinpäin (14.3.2019)
Pääkaupungin kelvoton liikenne (poliisi), osa 2 (31.1.2019)

2018

Pääkaupungin kelvoton liikenne (poliisi) (19.12.2018)
Kultakaivos (20.11.2018)
Nastarenkaat tappavat enemmän kuin pelastavat (25.10.2018)
Jussi Poliisi katselee liikennettä Jussi Poliisi ei ajattele (28.9.2018)
Vihreät kaatuvat liikenteeseen (24.8.2018)
Elää ja antaa elää (26.6.2018)
Hengenvaaralliset talvirenkaat (11.5.2018)
Sähköauton seuraava askel (6.4.2018)
Raidejoke kansan hallintaan (5.3.2018)
Suurten lupausten Raidejoke (30.1.2018)

2017

Kateus maan perii (20.12.2017)
"Vihreä Helsinki" tappaa päästöillä (13.11.2017)
Jakelumullistus (19.10.2017)
HCT-rekoista päätöksiin – Näin ei voi jatkua (20.9.2017)
Sähköauto – ilmastohirviö bensa-autoon verrattuna (31.8.2017)
Tässä ei ole tulevaisuus (20.6.2017)
Näin meitä huiputetaan! (10.5.2017)
Rengasmääräykset hullujen hommaa! (3.4.2017)
Liikenteen huutavin vääryys! (6.3.2017)
Ylinopeus, tilannenopeus ja kohtuuttomat rangaistukset (23.1.2017)

2016

Usko nujertaa faktat vihreässä liikennetekniikassa (1.12.2016)
Niin niin automies että! (31.10.2016)
Silmitöntä tuhlausta – kansa maksaa (3.10.2016)
Antti Vehviläinen, yllytätte väheksymään liikennesääntöjä (24.8.2016)
Helsinki ja Espoo kusettavat (27.6.2016)
VW-moka opiksi kaikille (20.5.2016)
Pääkaupunkiseudun PanamanPaperit (15.4.2016)
Renkaita rengasmeressä (18.3.2016)
Kohtalokkaita virheitä 1. (26.2.2016)
Demokratiakato (20.1.2016)

2015

Hölmöläisten joukkoliikennelait (2.12.2015)
Se mikä ei näy, sitä ei ole (20.10.2015)
Kansa pannaan maksamaan liikenteen miljoonamokat (18.9.2015)
...sillä he eivät tiedä mitä tekevät (21.8.2015)
Voiko tyhmempää sakkia olla (25.6.2015)
Autotehtaan käsi on jo lompakossasi (28.5.2015)
Hölmöläiset liikemiehinä (22.4.2015)
Joukkoliikenteen Vihreä uskonto (19.3.2015)
Aatos Erkko "kaatoi" Sanomia (20.2.2015)
Eljas Erkko "kaatoi" autotuojat (21.1.2015)

2014

Julkinen liikenne, Suomalaisen hulluuden huippu (5.12.2014)
Kumipyöräliikenteen tuska (7.11.2014)
Johtavia erityisasiantuntijoita pilvin pimein (3.10.2014)
Trafi veneilijöille: Vielä me teidätkin opetetaan (26.6.2014)
Kaikkea ne venäläiset keksii (26.6.2014)
Trafi rokottaa lainvastaisesti, ministeriö hyväksyy (19.6.2014)
Ei voi olla totta (26.5.2014)
Kaiken maailman turvatarkastuksia (25.4.2014)
Helsinki rakkaani, koita kestää (29.3.2014)
Yhteiskunnalla on syöpä (1.3.2014)
"Kyllä kansalla on rahaa!" (27.1.2014)

2013

Nastarenkaat pitää jo kieltää (3.12.2013)
Voitto ei ole voitto (28.10.2013)
Puna-vihersokeus on paha ongelma (25.9.2013)
Liikennekieli (29.8.2013)
Pelko on avain valtaan (17.6.2013)
Peilistä lukemisen taito (20.5.2013)
Älä usko kataisen hallitusta (19.4.2013)
Logiikan puutteesta (25.3.2013)
Liikennetantta-mafia on kansallinen katastrofi (26.2.2013)
Ymmärtävätkö koskaan? (29.1.2013)

2012

Suomen salainen ase: Joulupukki! (5.12.2012)
Vihreä valta on kultaakin kalliimpaa (31.10.2012)
Suojatie ei ole suojatie! (1.10.2012)
Sokaiseva ylinopeushysteria (4.9.2012)
Vihreiden Waterloo (20.6.2012)
Kerjäläisarmeija (29.5.2012)
Onko Päivi Räsänen sokea? (26.4.2012)
Liikenneturvallisuusnäpertelijät (30.3.2012)
Liikenneturvallisuuden rahanreikä (27.2.2012)
Virkamiesvalta selättää kansanvallan (30.1.2012)
Liikenneturvallisuusongelma no.1: Kyvyttömät johtajat (5.12.2012)
Psykoottiset (3.11.2012)
Edesvastuuton vasemmistoliitto (4.10.2012)

2011

Trafi kuristaa suomalaisia (29.8.2011)
Tehtävänä ruikuttaa? (22.6.2011)
On lehtiä ja lehtiä (30.5.2011)
Epämiellyttävä ilmiö (3.5.2011)
Siunattu hulluus (29.3.2011)
Muotoilun sokea piste (2.3.2011)
On sulla poka pimiät jutut (31.1.2011)

2010

Naisistuminen (1.12.2010)
VR, näköalattomuuden huippu (19.11.2010)
Kelvoton liikenneministeri on erotettava! (11.10.2010)
Taas autoilijaa kusetetaan (15.9.2010)
© Auto, tekniikka ja kuljetus 2011-2012 
B Yhtiöt Oy  |  Nuijamiestentie 5 A 00400 Helsinki  | Puhelin (vaihde) (09) 547 621  |  etunimi.sukunimi@boy.fi