Klaus Bremerin
Blogi
Suojatie ei ole suojatie! PDF Tulosta Sähköposti
01.10.2012 10:06
LIIKENNETURVALLISUUDESTA kilpailevat tahot, Liikenneturva etunenässä, ovat ottaneet suojatieonnettomuudet kampanjan kohteeksi ja autoilijat hampaisiinsa.

Liikenneturva on täti Tarvaisen johdolla kiirehtinyt oikein julistamaan, että ”Suojatiet nimensä veroisiksi”. Ja loveen on rientänyt täti Kyllönen suojelemaan, kuinkas muuten!

Valaistuksena tädeille: Suojatiellä ei ole suojaa! Ei ole panssariseiniä. Ei ole suojelusenkeleitä. ”Suojatie” luo väärän mielikuvan jalankulkijoille. ”Ylityspaikka” osuisi oikeaan. Ruotsissa nimi onkin ”övergångsställe” eikä ”skyddsväg” kuten meillä. Siellä on paljon parempi liikenneturvallisuus kuin meillä.

Liikenneturva syyllistää korostetusti autoilijoita suojatieonnettomuuksista vaikka Helsingin liikennepoliisi Pasterstein yrittää tasoittaa, että ”myös jalankulkijoita velvoitetaan noudattamaan varovaisuutta ja varmistamaan turvallinen kadunylitys. Se ei pysäytä täti Tarvaista, jonka feminismin ryydittämä etuhampaan emalin ohut liikennetuntemus herätti ankaraa vastustusta jo LVM:n virkamiehenä... anteeksi, virkanaisena.

SUOMALAISTEN autoilijoiden huolimaton asenne ylityspaikkaan on ongelma. Niitä ei varota kuten pitää. Se vaatii muutosta. Kohtuullista on nähdä myös autoilijoiden ongelma. Ylityspaikkoja on tuhka tiheään ja puutteellisella johdonmukaisuudella. Petollisimpia ovat  ylityspaikat risteysten välissä, arvaamattomasti keskellä korttelia ja raitioteiden pysäkkilaitureiden molemmissa päissä.  Lisäksi suomalainen jalankulkija harppoilee kadun yli villisti vielä ylityspaikkojen välistäkin.

Suomalaisten autoilijoiden asenne punaisiin liikennevaloihin on yhtä suuri ongelma. Punaisia vastaan ajaminen muistuttaa kansallisurheilulta. Sekin vaatii muutosta. Unohtamatta ylityspaikoilla punaisia päin ryntäilevien jalankulkijoiden käytöstä. Sekin vaatii muutosta.

Näillä eväillä ei ole helppoa olla autoilija, joka ilman jalankulkijoitakin joutuu aistit terävimmillään herkeämättä tarkkailemaan muutakin liikennettä, liikennemerkkejä, poliisiohjausta, ja hirviä ja poroja ja kaikkea muuta. Helsingissä pyöräilijät ovat näyttäneet  jalankulkijoille hiukan, minkälaista on olla autoilija liikenteessä.

LIIKENNETURVA kuitenkin tarttuu ongelmiin yksisilmäisesti yksinkertaistaen kuten edeltäjänsä Talja. Sillä liikenneturvallisuutta ei paranneta. Tavoitteena lieneekin lähinnä oman nimen kirkastaminen liikenneturvalisuudesta kilpailevien hyväkkäiden joukossa. Liikenneturvallisuusasiaa näet tulvii tuuttien täydeltä median välitettäväksi suurelle yleisölle -  päällekkäistä, samanaikaista, kasoittain - Liikenneturvasta, Trafista Liikennevirastosta, Liikenneministeriöstä, Poliisilta, Tullista, ja vähäisemmässä määrin myös katsastusviranomaisilta, tieviranomaisilta, kunnilta, opetustoimelta, STM:stä, YM:stä, OM:stä, Eduskunnasta... you name it! On maalla varaa. Saneeratakin.

Ensimmäisenä  saneerattavana päällekkäisistä on Liikenneturva. Se pitäisi turhana poistaa kuten edeltäjänsä Talja, sulkea se vaikkapa Trafin seinien sisälle. Talja kaatui tarpeettomuuksiinsa. Tilalle synnytettiin Liikenneturva toivossa, että mentäisiin parempaan. Mentiin ojasta allikkoon.

Liikenneturvan omistajarakenteen vuoksi saattaa olla vaikeaa lakkauttaa se. Siinä tapauksessa sille pitäisi rajata selkeä oma sektori liikenneturvallisuudesta. Luontainen sellainen olisi lapset, nuoret, koululaiset, teininuoriso. On ehdotettu myös eläkeikäiset ja vanhukset. Siinä lienee kuitenkin jo liikaa Liikenneturvan osaamiselle.

Ei ole meriitti olla Liikenneturvan johdossa. Meriitti olisi sen nykypäivän ja osaamisen näkeminen ja sillä perusteella sen oikea asemoiminen liikenneturvallisuudesta kilpailevien ponnistajien joukossa. Parhaiten silti: lakkauttaminen.
 

Lisää kommentti

Pysy otsikon asiassa
ÄLÄ HUUDA! eli käytä isoja kirjaimia
Noudata Suomen lakia ja hyviä tapoja
Jokainen vastaa itse kirjoituksestaan, myös lain edessä


Turvakoodi
Päivitä

 

Blogissa aiemmin:

Jäikö tärkein näkemättä, Jyri Häkämies? (22.3.2024)
Miksi niin paljon turhaa? (22.2.2024)
2020 – 2024 samoilla renkailla kesät talvet – Nyt jo neljänteen talveen! (22.1.2024)

2023

Soita LVM, Traficom, Väylävirasto... tulee kuka, mitä, häh...? (12.12.2023)
Taksit ilman kuluttajansuojaa (14.11.2023)
Miksi hyväksytään vääriä liikenneympyröitä? (12.10.2023)
Suomalainen ei kiitä! (15.09.2023)
Minne menet, Helsinki? (21.08.2023)
Päästöistä ja saasteista viis – Vihreät lamaannuttavat Helsingin (14.06.2023)
Mikä Helsinkiä riivaa? (15.05.2023)
Petkuta vakuutusyhtiötä ja maksat kaiken itse (26.03.2023)
Terroristit joukossamme (03.03.2023)
Ympärivuotisilla lumihelvettiin (12.12.2023)

2022

MIKSI... (12.12.2022)
HSL – Itkeäkö vai nauraa? (16.10.2022)
Kuljettajapula ajateltava täysin uusiksi (26.10.2022)
Auton ajokortti 17-vuotiaille – Virheillä kuten ennenkin? (29.09.2022)
Onko Suomessa järki pysähtynyt? (25.08.2022)
MIKSI? (14.06.2022)
EU:n tietosuojalaki on kaupan este (03.05.2022)
Suomi – nukkuvien maa (04.04.2022)
Sirkus Töölöntori (01.03.2022)
Suomi pilkkaa veronmaksajia (03.02.2022)

2021

Kyvyttömyydem kukkaset – Tietyömaat (11.11.2021)
Ei kannata yrittää (10.9.2021)
Etanoli – ilmastomuuttajien sokea piste (13.8.2021)
Helsingin (ja muiden kaupunkien) hölmöily näivettää keskustoja (18.6.2021)
Quo vadis, nokian? (20.5.2021)
Manipuloitu LP-raportti on vain jäävuoren huippu (15.4.2021)
Suuri puhallus! (5.3.2021)
Kuskeja ja renkaita (3.1.2021)

2020

Valheellinen liikennepolitiikka – Liikenneturvallisuuden surma (11.12.2020)
Yli kymmenen hyvää syytä rakentaa Vaasa – Umeå linkki, Kvarkentie (19.11.2020)
Mikä hiljensi Harakan? (15.10.2020)
Maantiekuljetukset polvilleen (11.9.2020)
Avuttomuuden ratinkääntäjät (14.8.2020)
Montako henkeä taas uhrataan LVM:n alttarilla (9.3.2020)
Tappavat valot (3.2.2020)

2019

Sähköauto kaatuu vetyautoon! (13.12.2019)
Liikennenäkeminen on monesta kiinni (15.11.2019)
Tervetuloa Tivoli Keskustatunneliin (17.10.2019)
LVM pantava holhoukseen (19.9.2019)
Tunnustan, olen taparikollinen (20.8.2019)
LP:n ylösnousemus (12.6.2019)
Elävä lentohistoria Malmille! (30.4.2019)
Malmin Vihreä miljardihauta (4.4.2019)
Minä ja Mäntyranta – Ei, ei tätä kestä selvinpäin (14.3.2019)
Pääkaupungin kelvoton liikenne (poliisi), osa 2 (31.1.2019)

2018

Pääkaupungin kelvoton liikenne (poliisi) (19.12.2018)
Kultakaivos (20.11.2018)
Nastarenkaat tappavat enemmän kuin pelastavat (25.10.2018)
Jussi Poliisi katselee liikennettä Jussi Poliisi ei ajattele (28.9.2018)
Vihreät kaatuvat liikenteeseen (24.8.2018)
Elää ja antaa elää (26.6.2018)
Hengenvaaralliset talvirenkaat (11.5.2018)
Sähköauton seuraava askel (6.4.2018)
Raidejoke kansan hallintaan (5.3.2018)
Suurten lupausten Raidejoke (30.1.2018)

2017

Kateus maan perii (20.12.2017)
"Vihreä Helsinki" tappaa päästöillä (13.11.2017)
Jakelumullistus (19.10.2017)
HCT-rekoista päätöksiin – Näin ei voi jatkua (20.9.2017)
Sähköauto – ilmastohirviö bensa-autoon verrattuna (31.8.2017)
Tässä ei ole tulevaisuus (20.6.2017)
Näin meitä huiputetaan! (10.5.2017)
Rengasmääräykset hullujen hommaa! (3.4.2017)
Liikenteen huutavin vääryys! (6.3.2017)
Ylinopeus, tilannenopeus ja kohtuuttomat rangaistukset (23.1.2017)

2016

Usko nujertaa faktat vihreässä liikennetekniikassa (1.12.2016)
Niin niin automies että! (31.10.2016)
Silmitöntä tuhlausta – kansa maksaa (3.10.2016)
Antti Vehviläinen, yllytätte väheksymään liikennesääntöjä (24.8.2016)
Helsinki ja Espoo kusettavat (27.6.2016)
VW-moka opiksi kaikille (20.5.2016)
Pääkaupunkiseudun PanamanPaperit (15.4.2016)
Renkaita rengasmeressä (18.3.2016)
Kohtalokkaita virheitä 1. (26.2.2016)
Demokratiakato (20.1.2016)

2015

Hölmöläisten joukkoliikennelait (2.12.2015)
Se mikä ei näy, sitä ei ole (20.10.2015)
Kansa pannaan maksamaan liikenteen miljoonamokat (18.9.2015)
...sillä he eivät tiedä mitä tekevät (21.8.2015)
Voiko tyhmempää sakkia olla (25.6.2015)
Autotehtaan käsi on jo lompakossasi (28.5.2015)
Hölmöläiset liikemiehinä (22.4.2015)
Joukkoliikenteen Vihreä uskonto (19.3.2015)
Aatos Erkko "kaatoi" Sanomia (20.2.2015)
Eljas Erkko "kaatoi" autotuojat (21.1.2015)

2014

Julkinen liikenne, Suomalaisen hulluuden huippu (5.12.2014)
Kumipyöräliikenteen tuska (7.11.2014)
Johtavia erityisasiantuntijoita pilvin pimein (3.10.2014)
Trafi veneilijöille: Vielä me teidätkin opetetaan (26.6.2014)
Kaikkea ne venäläiset keksii (26.6.2014)
Trafi rokottaa lainvastaisesti, ministeriö hyväksyy (19.6.2014)
Ei voi olla totta (26.5.2014)
Kaiken maailman turvatarkastuksia (25.4.2014)
Helsinki rakkaani, koita kestää (29.3.2014)
Yhteiskunnalla on syöpä (1.3.2014)
"Kyllä kansalla on rahaa!" (27.1.2014)

2013

Nastarenkaat pitää jo kieltää (3.12.2013)
Voitto ei ole voitto (28.10.2013)
Puna-vihersokeus on paha ongelma (25.9.2013)
Liikennekieli (29.8.2013)
Pelko on avain valtaan (17.6.2013)
Peilistä lukemisen taito (20.5.2013)
Älä usko kataisen hallitusta (19.4.2013)
Logiikan puutteesta (25.3.2013)
Liikennetantta-mafia on kansallinen katastrofi (26.2.2013)
Ymmärtävätkö koskaan? (29.1.2013)

2012

Suomen salainen ase: Joulupukki! (5.12.2012)
Vihreä valta on kultaakin kalliimpaa (31.10.2012)
Suojatie ei ole suojatie! (1.10.2012)
Sokaiseva ylinopeushysteria (4.9.2012)
Vihreiden Waterloo (20.6.2012)
Kerjäläisarmeija (29.5.2012)
Onko Päivi Räsänen sokea? (26.4.2012)
Liikenneturvallisuusnäpertelijät (30.3.2012)
Liikenneturvallisuuden rahanreikä (27.2.2012)
Virkamiesvalta selättää kansanvallan (30.1.2012)
Liikenneturvallisuusongelma no.1: Kyvyttömät johtajat (5.12.2012)
Psykoottiset (3.11.2012)
Edesvastuuton vasemmistoliitto (4.10.2012)

2011

Trafi kuristaa suomalaisia (29.8.2011)
Tehtävänä ruikuttaa? (22.6.2011)
On lehtiä ja lehtiä (30.5.2011)
Epämiellyttävä ilmiö (3.5.2011)
Siunattu hulluus (29.3.2011)
Muotoilun sokea piste (2.3.2011)
On sulla poka pimiät jutut (31.1.2011)

2010

Naisistuminen (1.12.2010)
VR, näköalattomuuden huippu (19.11.2010)
Kelvoton liikenneministeri on erotettava! (11.10.2010)
Taas autoilijaa kusetetaan (15.9.2010)
© Auto, tekniikka ja kuljetus 2011-2012 
B Yhtiöt Oy  |  Nuijamiestentie 5 A 00400 Helsinki  | Puhelin (vaihde) (09) 547 621  |  etunimi.sukunimi@boy.fi