Auto, tekniikka ja kuljetus 1/2025 -oikaisu

Sähköposti Tulosta PDF
7.2.2025 julkaistussa Auto, tekniikka ja kuljetus lehdessä oli virhe sivulla 6 olevassa Scanian koeajoartikkelissa.
 
Lehdessä Scanian malliksi oli virheellisesti merkitty 25P, vaikka oikea malli on P23. Auto, tekniikka ja kuljetus pahoittelee virhettä.
 

Iveco eDaily 70C14E – Kaasu saatavilla

Sähköposti Tulosta PDF

Tuttu Daily, vain teippauksesta käy ilmi, että kyseessä on sähköversio.

Yhä useamman auton kohdalla voidaan käyttövoimaksi valita joko polttomoottori tai sähkömoottori. Aika harvassa on ne valinnat, joissa voidaan ottaa mukaan myös kaasu. Ivecon Daily-mallisto on tällainen. Otimme koeajoon tällä kertaa kuorma-autoksi rekisteröidyn sähköisen eDaily 70C14E 7t-lavamallin.
 

Kerrankin ensimmäisenä

Sähköposti Tulosta PDF

Lifthanger-nostolaitetteen käyttöä lähestulkoon kylmiltään esitteli opiskelija Aleksi Jaukka, jolla logistiikan perustutkinto Ammattiopisto Luovissa on edennyt toiselle vuodelle. Opintojen päättyessä hän on suorittanut kuorma-autonkuljettajan tutkinnon.

Ammattiopisto Luovin opiskelijat ovat hämmästelleet opetukseen kuuluvaa uudentyyppistä kuorma-auton Lifthanger-nostolaitetta.
 

Uusilla jousilla tulevaan

Sähköposti Tulosta PDF

- Oman haasteensa nykyisin muodostaa Vallilan Takomon käyttämän erikoisjousiteräksen saatavuus, sillä lehtijousien valmistajia Vallilan Takomon lisäksi Suomessa ei juuri enää ole, Teemu Punkka kertoo.

Vallilan Takomo Oy:llä on kertynyt osaamista jo vuodesta 1945. Sodan jälkeen kuorma- ja linja-autokalusto vaati paljon erilaista korjausta. Tähän tarpeeseen perustettiin Vallilan Takomo Oy. Huolehtimaan erityisesti raskaan kaluston jousituksesta.
 

Kolmen polttoaineen moottorit

Sähköposti Tulosta PDF

Cumminsin X-sarjan polttomoottorit tarjoavat vähäpäästöisiä vaihtoehtoja perinteisessä muodossa. Energiamuodon vaihto käy näppärästi sylinterinkantta vaihtamalla.

Viime aikoina tulevaisuuden raskaankaluston polttoaineisiin liittyvissä keskusteluissa on huomio keskittynyt sähköön sekä vetyyn. Samalla perinteinen Diesel-moottori on vaihtoehtojen ohella jatkanut kehitystään.
 

Kaasu vie eri tavoilla

Sähköposti Tulosta PDF

Kahden erilaisen toimintatavan omaavan kuorma-auton merkittävä ero on niiden hidastimen toiminnassa. 
 
Vaihtoehtoisista polttoaineista kaasu on ollut suosituin voimanlähde raskaassa kalustossa. Sen saatavuus on valtakunnallista, hinta on energiasisältöön nähden kohtuullista ja valtion hankintatuki on helpottanut monen yrityksen päätöksentekoa.
 

Ensimmäinen FCEV-veturi Slovakiasta

Sähköposti Tulosta PDF

Durapowerille MPI:n projekti on ensimmäinen virstanpylväs akkujärjestelmien toimittamisessa 44-tonniseen polttokennoautoon Euroopassa. Durapower toteaa olevansa ylpeä voidessaan tukea tällaista innovatiivista projektia, jossa sen akut on integroitu täysin Eatonin 4-portaiseen vaihteistoon, NPROXX 700 barin vetysäiliöihin ja Refire -polttokennojärjestelmään.

Teknologiayritys Mobility & Innovation Production s.r.o. esitteli marraskuun puolivälissä ensimmäisen vetykäyttöisen kuorma-auton, joka on läpäissyt kaikki EU-määräysten mukaiset sertifiointitestit.
 

Hyvää Joulua!

Sähköposti Tulosta PDF


Auto, tekniikka ja kuljetus toivottaa kaikille lukijoilleen ja yhteistyökumppaneilleen hyvää Joulua ja menestystä vuoteen 2025!

Asiakaspalvelumme on suljettu lomien ajan (23.12.2024 - 6.1.2025).
 

Lisätehoa kalustonhallintaan

Sähköposti Tulosta PDF

Paccar Connect -kalustonhallinta- alusta – vakiona jokaisessa uudessa DAF-kuorma-autossa – on erittäin helppokäyttöinen. Sen saumaton integrointi kolmansien osapuolten logistiikkasovelluksiin ja lisävarusteena saatavaan Paccar Connect -tablettiin helpottaa ja ennen kaikkea tehostaa logistiikkaprosessien valvontaa ja optimointia.

Laajan tietovalikoimansa ja helppokäyttöisyytensä ansiosta uusi Paccar Connect asettaa raamit online-kalustonhallinta-alustoille.
 

Logistiikan vetykeskustelu alkaa

Sähköposti Tulosta PDF

Isobritannialainen Hydrogen Vehicle Systems käyttää kuorma- autostaan lyhennettä HVS. Huhtikuussa 2023 esitelty, 36–42 tonnin yhdistelmämassalle tarkoitettu rekkaveturi luultavasti ei koskaan tule tuotantoon, vaan valmistaja tähdännee sillä voimalinjatekniikan valmistajaksi. Ajoneuvolle luvataan toimintamatkaksi 600 km ja tankkausajaksi enimmillään 20 minuuttia.

Suomen ensimmäinen vetykuorma-auto oppilaitoskäyttöön hankitaan Ouluun.
 


Sivu 1 / 82

Lue uusimmasta numerosta

MAXUS DELIVER 9
Kiinasta on tuotu usean vuoden ajan sähköautoja aina busseista henkilö- ja pakettiautoihin. Nyt Maxus on laajentanut pakettiauto- mallistoaan myös dieselversiolla.

SCANIAN KOEAJOT NORJASSA
Scania Winter on jo 40 vuoden ajan ollut Norjassa talven houkuttelevin seikkailu.

Sisällysluetteloon
Pääkirjoitukseen


 


 

 
"Liian paljon epäkohtia liikenteessä jää vaille huomiota. Poliisi ei huomaa. Ei ehdi. Ei osaa. Ei ymmärrä. Korkein poliisijohto sisäministeriössä elää vuosia jäljessä liikenteen nykykehityksestä..."  
Lue lisää >>



Yhteistyössä:

 

[ 14.02.2025 04:22 ]
feed-image Feed Entries

Mainospalkki