Italialais-amerikkalainen vety-yhteistyö näyttää tältä

Sähköposti Tulosta PDF

Iveco, FPT Industrial ja Nikola julkistivat ensimmäisen yhteistyössään Iveco S-Wayn pohjalle perustuvan Nikola TRE -kuorma-auton mallin. Nikola TRE tulee alkuun olemaan täyssähkökuorma-auto, josta esitellään odotettu vetyversio myöhemmin.

Sähköversio julkaistaan IAA 2020 -näyttelyssä ja ensimmäiset ajoneuvot toimitetaan asiakkaille vuonna 2021. Vetyversio päätyy näillä näkymin asiakkaille vuoteen 2023 mennessä. Lue italialais-amerikkalaisesta vetykuorma-auto yhteistyöstä lisää 20.12. julkaistavasta Auto, teknikka ja kuljetus -lehdestä.

 

Uusittu Master koeajossa

Sähköposti Tulosta PDF

Renault on Euroopan pakettiautomarkkinoilla merkittävä tekijä, ja Masterin rekisteröintiluvut ovat olleet kasvussa. Suomessa Renault on pakettiautorekisteröinneissä viidentenä ja on saanut tänä vuonna kasvatettua markkinaosuuttaan.

Renault esitteli keväällä päivityksensä pakettiautomalleihinsa Traficiin ja Masteriin. Päivityksessä Renaultin pakettiautomalliston suurin edustaja on saanut uuden ulkonäön ja moottorit on viilattu tehokkaammiksi.

Masterin kasvojenkohotuksen huomaa entistä mallia virtaviivaisemmasta ilmeestä. Etusäleikkö on hieman kasvanut, mutta suurin keulan muutos on kavennetut ajovalot. Lue 20.12. julkaistavasta vuoden viimeisestä Auto, tekniikka ja kuljetus -lehdestä 180-hevosvoimaisella moottorilla varustetun uusitun Renault Masterin koeajo.

 

Raportti kevyiden hyötyajoneuvojen tulevaisuudesta

Sähköposti Tulosta PDF

International Van of the Year (IVOTY) -tuomaristo julkaisi Lyonin Solutrans 2019 -tapahtumassa raportin kevyiden hyötyajoneuvojen kehityksestä urbaanissa ympäristössä. Asiakirjassa kootaan IVOTY:n jäsenten ajatuksia liittyen viimeisen kilometrin kuljetusten nykyhetkeen ja tulevaisuuteen omassa maassaan ja yleisemmällä tasolla Euroopassa.

16-sivuisessa raportissa painotetaan lisääntyvän kaupungistumisen aiheuttamia vaikutuksia kuljetuksille. Selvityksen alussa käsitellään kuljettajan roolia ja tarvetta parantaa tehokkuutta, mikä onnistuu ainoastaan käytännöllisemmällä pakettiauton suunnittelulla ja lisääntyvällä informaatioteknologiaan panostamisella.

- Älykkäät ratkaisut ovat tulevaisuuden kehityksen kulmakiviä ja ne tulevat olemaan osa kevyiden hyötyajoneuvojen suunnittelua, asiakirjassa todetaan.

 

Mercedes-Benz Actros on International Truck of the Year 2020

Sähköposti Tulosta PDF

24:stä eurooppalaisesta kuorma-auto- ja logistiikkalehden toimittajasta koostuva International Truck of the Year -raati on valinnut Mercedes-Benzin uuden Actroksen vuoden 2020 kansainväliseksi kuorma-autoksi. Arvostetun palkinnon otti vastaan Mercedes-Benz Trucksin tuotesuunnittelupäällikkö Uwe Baake Solutrans-tapahtuman lehdistöpäivänä Lyonissa, Ranskassa.

Saksalaisvalmistajan lippulaiva voitti 121 äänellä vahvat kilpailijansa: äskettäin lanseeratun Ivecon S-Wayn ja Volvo Trucksin polttoainetaloudellisen FH I-Saven. International Truck of the Year -sääntöjen perusteella palkinto jaetaan kuorma-autolle, joka on tuotu markkinoille viimeisen 12 kuukauden aikana, ja joka on antanut suurimman panoksen tieliikenteen tehokkuuteen. Arvostelussa otetaan huomioon useat tärkeät perusteet, kuten tekniset innovaatiot, mukavuus, turvallisuus, ajettavuus, polttoainetalous, ympäristöjalanjälki ja omistamisen kokonaiskustannukset (TCO).

 

Ford Transit Custom hybridille International Van of the Year 2020

Sähköposti Tulosta PDF

Ford of Europe saavutti ensimmäisen ja toisen sijan International Van of the Year 2020 (IVOTY) -kilpailussa. Ford varmisti arvostetun tittelin kuudennen kerran Transit Custom Plug-In Hybrid -mallilla. Ford of Europen hyötyajoneuvojen toimitusjohtaja Hans Schep vastaanotti palkinnon Solutrans 2019 -tapahtumassa Lyonissa, Ranskassa 20. marraskuuta.

Uudet Ford Transit Custom Hybridit valittiin 25 eri Euroopan maan hyötyajoneuvotoimittajista koostuvan tuomariston toimesta. Mallisto voitti melko ylivoimaisesti 97 pisteellä. Lähin haastaja, joka sattui myös olemaan Fordin tuote, oli Transit EcoBlue Hybrid 54 pisteellä. Kolmantena oli uusi Volkswagen Transporter T6.1. Muut kilpailijat olivat uusi Renault Master, viimeisimmät Iveco Dailyt sekä Fiat Ducato.

 

Ford Ranger voitti International Pick-up Award 2020 -palkinnon

Sähköposti Tulosta PDF

Ruotsissa järjestettyjen kolmepäiväisten testien perusteella viidestä ehdokkaasta voittajaksi valikoitui Ford Ranger. Uusi Ranger vei voiton ympäristöystävällisellä voimanlähteellään ja uusilla turvallisuusvarusteillaan.

Viidennen kerran järjestetyssä kilpailussa Ranger kilpaili uutta Mitsubishi L200:aa, uudistettua Nissan Navaraa ja Renault Alaskania sekä Toyota Hiluxia vastaan.

International Van of the Year -tuomariston puheenjohtajan Jarlath Sweeneyn mukaan tuomariston 18 jäsenen äänestys oli kuitenkin tiukka.

- Vain kuusi pistettä erottivat kaksi parasta kilpailijaa lopullisessa ääntenlaskussa. Ford Ranger sai 78 pistettä, Mitsubishi L200 72 pistettä, ja kolmanneksi tuli Toyota Hilux.

 

Hyundain vetyratkaisu voitti Truck Innovation Award 2020 -palkinnon

Sähköposti Tulosta PDF

Hyundai on voittanut kansainvälisen Interational Truck of the Year -innovaatiopalkinnon H2 XCient -autollaan. Polttokennoilla toimiva sähkökäyttöinen kuorma-auto edistää vetypolttoaineen käyttöönottoa Sveitsissä, ja myöhemmin muissa Euroopan maissa.

Palkinnon myönsi ITOY-tuomaristo, joka koostuu 25 hyötyajoneuvolehden toimittajasta Euroopasta ja Etelä-Afrikasta. Palkinto tunnustaa niitä valtavia teknologisia ja käyttövoimamuutoksia, jotka hyötyajoneuvoala on viime vuosina kokenut.

Truck Innovation Award 2020 jaettiin Rolf Huberille, Hyundai Vetyliikkuvuusratkaisu -liiketoiminnan puheenjohtajalle ja Jihan Ryulle, Hyundai Motorsin hyötyajoneuvosuunnitteluryhmän johtajalle Solutrans- näyttelyn lehdistöpäivänä Lyonissa, Ranskassa.

Muut kilpailijat olivat Nikolan vetykuorma-auto, Freightlinerin eCascadia, Volvo Trucksin Vera, Scanian AXL, ja Renaultin Optifuel Lab 3. Hyundain polttokennoautoihin perustuva liikkuvuusprojekti voitti 80 äänellä.

 

Maastomonsteri

Sähköposti Tulosta PDF

Ford on tehnyt Rangeristaan maastokykyisemmän, tehokkaamman ja isokokoisemman version Raptorin. Raptorin innoitus on peräisin Baja 1000 -kilpailusta, joka on autot uuvuttava kestävyysralli Meksikon Baja niemimaan läpi ja yksi arvostetuimmista maastoajotapahtumista.

Ranger Raptor pysyy uskollisena edeltäjänsä, Ford F-150 SVT Raptorin, DNA:lle, joka tuli kolmanneksi Baja 1000 -sarjassa vuonna 2008, ennen myyntiin tuloaan Yhdysvalloissa vuonna 2010. Kuten edeltäjänsä F-150 Raptor, myös Ranger Raptorin kestotestit suoritettiin Yhdysvaltojen Borrego Springsin haastavalla aavikolla. Auto, tekniikka ja kuljetus on testannut menopeliä jo Marokon aavikoilla ja Ruotsin maastoradoilla. Lue uusimmasta Auto, tekniikka ja kuljetuksesta koeajo Suomen metsissä.

 

Jakeluhäiriöitä Postin lakosta johtuen

Sähköposti Tulosta PDF
Auto, tekniikka ja kuljetus -lehden numeron 9/19 virallinen julkaisupäivä on tänään 15.11. Postiin kohdistuvat lakkotoimet tulevat viivästyttämään lehden jakelua.
 

Poliisimme on vakavasti sairas, 0sa 2

Sähköposti Tulosta PDF

Poliisihallituksen johtama tapa käyttää peltipoliiseja on johtanut poliisin toteuttamaan ihmisjahtiin, jolla ei ole mitään tekemistä liikenneturvallisuuden, saati sen vaarantamisen kanssa – poliisin varsinaisen päätehtävän kanssa. Se on arvotonta poliisitoimintaa! Ihmisjahti alkoi, kun valvonta siirrettiin LP:ltä paikallispoliiseille 1990-luvun puolivälissä. Sven-Olof Hassel ja LP:n päällikkö Knud Aas halusivat Norjan mallin mukaisen toteutuksen, johon tutustuivat Norjassa vuosia aikaisemmin.

Valtion tarkastusviraston selvitys 5/2019 poliisin liikenneturvallisuustyöstä (Atk 5/2019: ”Poliisimme on vakavasti sairas”) on karua luettavaa. Poliisihallitus saa kylmää kyytiä. Vuodesta 2014 Suomen liikenneturvallisuuden kehitys on vajonnut 28 EU-jäsenmaan joukossa sijalle 25., neljänneksi huonoimmaksi EU:ssa! Samalla ammattikuljettajia ajetaan työttömyyteen mitättömistä virheistä.
 


Sivu 8 / 65

Lue uusimmasta numerosta

ROKOTE KORONAA VASTAAN
Monikäyttöisten matkailuautojen myynti kasvoi koronavuonna ja toi helpotusta tila-autojen varustelijoiden työllisyyteen.

VTV PALJASTUI JO 2019
VTV:n raportti LP:n lakkauttamisen seurauksista on paljastunut törkeästi vääristellyksi. Lehtemme kirjoitti näistä manipuloinneista jo 2019.

Sisällysluetteloon
Pääkirjoitukseen

 


 

 
"Pääjohtaja Tytti Yli-Viikarin johdolla Valtiontalouden tarkastusvirasto on jäänyt kiinni tarkastusraporttiensa muuntelusta tarkastettavien eduksi...""  
Lue lisää >>


Yhteistyössä:



[ 09.05.2021 23:32 ]
feed-image Feed Entries