Romanian suurmielenosoitukset

Sähköposti Tulosta PDF

Romanian mielenosoitukset eivät 15. tammikuuta mennessä olleet valitettavasti vielä päättyneet. Päinvastoin, paikoin ne olivat kasvaneet 10 kertaa suuremmiksi, kun maanviljelijät ovat liittyneet massiivisesti mukaan ja väittävät pyrkivänsä kieltämään viljan kauttakuljetuksen Ukrainasta. Protestin järjestäjien mukaan dsa Ukrainasta lähtöisin olevista jyvistä ilmeisesti jää maahan vaikuttaen alentavasti viljelijöiden viljastaan markkinoilla saamaan hintaan Romaniassa.

Romaniassa hallituksen ja viranomaisten suosio laahaa pohjalukemissa. Mielenosoittajat ovat tukkineet Bukarestiin kiertävän kehätien ja kaupunkiin sisään johtavia väyliä tammikuun 9. päivästä alkaen.
 
Saksan mielenosoituksista inspiroituneet pienet romanialaiset kuljetusyritykset päättivät epätoivoisina 9.päivä tammikuuta viedä viime vuoden kustannusten nousun ja useiden vakavien ongelmien vuoksi, joita vuosiin ei ole haluttu ratkaista, kalustoaan protestiksi teille.
 
Viranomaiset hylkäsivät protestoijien kaikki vaatimukset ja yrittivät manipuloida ja pelotella mielenosoittajia, koska he eivät edusta ammattiyhdistyksiä tai ammattiliittoja. Tämä herätti valtavan reaktion koko maassa, ja kahden päivän kuluttua noin 200 kuorma-autoa kiersi hyvin hitaalla nopeudella erittäin vilkkaasti liikennöityä Bukarestin kehätietä. Samaan aikaan sadat kuorma-autot olivat matkalla Bukarestiin tukemaan protestoijia. Sadat maatalouskoneet tukkivat samanaikaisesti sisäänkäynnit kaupunkiin päästäen Bukarestiin vain ajoittain ainoastaan henkilöautoja ja hätäajoneuvoja.
Protestoivat kuljetusyritykset vaativat vastuuvakuutustensa kustannuksiin hinnanalennuksia, (kansallisen vihreän kortin hinta Bulgariassa on noin 6 000 euroa/uusi veturi) väittäen niiden hintaa korkeammaksi kuin useimmissa Euroopan maissa.
 
Toinen vaatimus koski raskaiden yhdistelmien painojen ja mittojen tarkastusten poistamista raja-asemapisteiltä. Romania ei ole mukana Schengenissä. Romania ja Bulgaria ovat toki olleet EU:n jäseniä vuodesta 2007, mutta maata ei ole otettu mukaan Schengeniin, koska Alankomaat ja viime vuodesta alkaen myös Itävalta vastustavat sitä.
 
Passintarkastuksen lisäksi viranomaiset tarkastavatkin rajoilla kuorma-autojen painon, pituuden ja korkeuden. Toleransseja ei tunneta eli jos massa on 50-100 kiloa yli sallitun 40 tonnin kokonaispainon, määrätään sakkoa. Tai jos puoliperävaunu on 4,02 metriä korkea, saat myöskin sakon. Sakon maksamiseen asti, pysyt jonossa.


Romanian viranomaiset torppasivat mielensoittajien kaikki vaatimukset ja yrittivät manipuloida ja pelotella protestoijia, koska he eivät edusta ammattiyhdistyksiä tai ammattiliittoja. Tämä herätti valtavan reaktion koko maassa, ja kahden päivän kuluttua noin 200 kuorma-autoa kiersi hyvin hitaalla nopeudella erittäin vilkkaasti liikennöityä Bukarestin kehätietä. Samaan aikaan sadat kuorma-autot olivat matkalla Bukarestiin tukemaan protestoijia.

Kuljetusyritykset vaativatkin EU:ssa hyväksyttyjen, mutta viime vuonna peruutettujen toleranssien ottamista uudelleen käyttöön. Mielenosoittajat vaativat vaakojen ja mitta- ja massatarkastusten poistamista rajoilta. He väittävät, että voimassa oleva eurooppalainen asetus 1100/2008 edellyttää, että tarkastukset, jotka voidaan tehdä maan sisällä, pitäisi poistaa rajoilta, jotta kauttakulku rajojen osalta helpottuu ja nopeutuu.
 
Nyt rekat viettävät länsirajoillapassin- ja mittaustarkastuksissa 12 tuntia – 5 päivää tai Bulgarian rajalla jopa 7 päivää.
 
Kansainvälistä kuljetustoimintaa harjoittava kuljetusyritys teki viime vuonna laskelman raja-asemien odotusajoista aiheutuvista tappioista ja loppusumma oli lähes 200 euroa/vrk/rekka. 60 kuorma-autoa x 200 x 360 päivää – näin voit itse laskea tämän esimerkkiyrityksen vuosittaiset tappiot.
 
Romanian viranomaisten mukaan rajatarkastuksia suoritetaan kaikissa Euroopan maissa.


Me olemme kuolemassa ja sinä et jätä meille mitään toivoa! Lopeta ryöstö ryöstö RCA/ASF.

Tuore kiistanaihe on uusi laki, joka edellyttää Romanian ulkopuolelta tavaroita kuljettavien kuorma-autojen varustamista GPS:llä, joka välittää niiden sijainnin reaaliajassa Romanian veroviranomaisten hallinnoimalle verkkoalustalle. Tämä velvoite sekä veroviranomaisilta kullekin rahtikuljetukselle otettava verokoodi koskee kaikenlaisia tavaroita, ei vain korkean riskin tavarakuljetuksia.
 
Romanialaiset kuljetusyritykset ovat myöskin järkyttyneitä ukrainalaisten rekkojen kilpailusta, joka lähes tukkii sisäänkäynnit Constantan satamaan. Romanian viranomaiset eivät tarkasta ukrainalaisia kuorma-autoja. Osassa niistä ei ole edes vakuutuksia, mikä aiheuttaa lisäongelmia mahdollisen kolarin sattuessa.
 
Yksi iso huolenaihe ovat uudet tieverot, joiden osalta maksut ovat kahdessa vuodessa viisinkertaistuneet.

Teksti | Martti Peltonen ja Marilena Matei, kuvat | Marilena Matei

TILAA AUTO, TEKNIIKKA JA KULJETUS   |   LUE DIGILEHTI
 

Lisää kommentti

Pysy otsikon asiassa
ÄLÄ HUUDA! eli käytä isoja kirjaimia
Noudata Suomen lakia ja hyviä tapoja
Jokainen vastaa itse kirjoituksestaan, myös lain edessä


Turvakoodi
Päivitä


Lue uusimmasta numerosta

LEMPEÄ VALLANKUMOUS
Kävimme Malagassa, jossa DAF esitteli koko vuoden 2025 kuorma-automal- listonsa XG+:sta XB:hen.

UUSI NISSAN INTERSTAR
Uuden Intrerstarin maistiaiset Espanjan Pyreneiden testireiteillä on kiinnostanut autolehdistöä paljon. Auto, tekniikka ja kuljetuskin oli paikalla.

Sisällysluetteloon
Pääkirjoitukseen


 


 

 
"Protestoin, sanoin että taksi-infossa ilmoitettiin hinnaksi 25 euroa. Taksikuljettaja solkkasi selityksen espanjaksi, jota en ymmärtänyt ja sitten mentiin..."  
Lue lisää >>



Yhteistyössä:

 


[ 07.12.2024 16:52 ]

Mainospalkki