Sähköposti Tulosta PDF
Pääkirjoitus:
Auto, tekniikka ja kuljetus 1/2025

Katse karttaan, suomalainen!

Suomi on taloudellisesti ajautunut syvimpään kuoppaan. Jokainen suomalainen joutuu tuntemaan sen ikävällä tavalla nahoissaan.
 
Terveydenhuolto sakkaa pahasti. Lääkärille pääsy on yhä hankalampaa ja kalliimpaa. Palvelujen ja hyödykkeiden hinnat nousevat jatkuvasti, tulot eivät. Elintaso taantuu päivä päivältä.
 
Ulkomaankauppa on suomalaisten tulo- ja elintason perusta. Ulkomaankauppa sakkaa. Suomalaiset pörssiyhtiöt, jopa valtionyhtiöt, jättävät Suomen maaperän, karkaavat maasta. Tuorein ”lähtijä” uhkaa olla Metsä Botnian kartonkitehdas Tako Tampereella. Metsä Botnian kartonkitehdas Ruotsin Husumissa on lähempänä kansainvälisiä ostajia ja markkinoita.
 
Katse karttaan kertoo miksi.


 
Suomen 1 340 km pitkä itäraja on kiinni. Kaikki kaupalliset tiet vievät länteen. Hitaita meriteitä. Hankalia teitä.
 
Suomi menettää merikuljetuksissa 3 – 4 vuorokautta aikaa verrattuna lähimpiin naapureihin lännessä, Ruotsiin ja Norjaan. Ja Suomen ulkomaankaupan kuljetukset kansainvälisille ostajille tulevat 30 – 50 % kalliimmiksi kuin kilpailijamaan Ruotsin kuljetukset. 
 
Suomen pitäisi tehdä vientituotteensa vastaavan verran halvemmalla kuin Ruotsi ja Norja. Ei onnistu.
 
Muuta ulospääsyä Suomesta ei ole. Paitsi rautatietä Etelä- ja Keski-Suomesta ylös pohjoiseen, Tornioon ja junan vaihtoon eri raideleveyden vuoksi, minkä jälkeen Ruotsin Haaparannasta koko Ruotsin läpi reilu 1500 km takaisin etelään Tanskan tasolle, ja siitä vielä matka Saksaan ja Keski-Eurooppaan. Sillä Suomi ei pärjää senkään vertaa.
 
Katse karttaan paljastaa totuuden – jos osaa katsoa.
 
Itämerestä on kehittymässä vaarallinen kriisikeskus. Venäjän varjolaivasto uhkaa merikaapelien katkaisujakin pahemmalla, hirvittävällä öljykatastrofilla. Varjolaivastoa valvotaan jo sotalaivoilla Natoa myöten. On ajan kysymys, milloin myös Venäjä tuo sotalaivastoaan Itämerialtaaseen.
 
Koko Suomen ulkomaankauppa uhkaa pahimmillaan kulkea ylös pohjoiseen Tornioon ja sieltä Ruotsin Haaparannan kautta Ruotsin teitä alas etelään. Se olisi lopullinen kuolinisku Suomen ulkomaankaupalle ja myös suomalaisten jo nyt hiipuvalle elintasolle.
 
Katse karttaan kertoo enemmänkin. Se kertoo myös ainoan taloudellisesti järkevän varmistus- ja pelastusreitin: Merenkurkun ylittävän tieyhteyden Vaasasta Ruotsin Uumajaan.
 
Nykytekniikalla se on toteutettavissa taloudellisesti edullisesti – hintana vain saman verran kuin pääministeri Orpo ja hallitus on valmis maksamaan 20-30 minuutin matka- aikavoitosta Helsinki-Turku välillä eli 3 – 4 miljardia euroa. Ja toteutettavissa nopeasti, 3 – 4 vuodessa.
 
Tieyhteys Vaasasta Uumajaan maksaisi 10 vuodessa itsensä. Turun Tunninjuna/Länsirata kulkisi jokaisen suomalaisen kukkaron voimalla ja tekisi silti kasvavaa tappiota aina.
 
Katse karttaan kertoo karun totuuden Suomelle ja suomalaisille.

Olisi aika ryhtyä toimiin eikä vain katsella!

 



Lue uusimmasta numerosta

MAXUS DELIVER 9
Kiinasta on tuotu usean vuoden ajan sähköautoja aina busseista henkilö- ja pakettiautoihin. Nyt Maxus on laajentanut pakettiauto- mallistoaan myös dieselversiolla.

SCANIAN KOEAJOT NORJASSA
Scania Winter on jo 40 vuoden ajan ollut Norjassa talven houkuttelevin seikkailu.

Sisällysluetteloon
Pääkirjoitukseen


 


 

 
"Liian paljon epäkohtia liikenteessä jää vaille huomiota. Poliisi ei huomaa. Ei ehdi. Ei osaa. Ei ymmärrä. Korkein poliisijohto sisäministeriössä elää vuosia jäljessä liikenteen nykykehityksestä..."  
Lue lisää >>



Yhteistyössä:

 

[ 14.02.2025 03:09 ]
feed-image Feed Entries

Mainospalkki