Sanna Marinin hallitus leikkasi poliisin määrärahoista ja poliisien määrä putosi 7 500:n tavoitteesta 7 050:een. Orpon hallitus tulee vastaan vain vähentämällä oheistoimintoja .
Keskimäärin EU-maissa on asukasmäärään nähden kaksi kertaa enemmän poliiseja kuin Suomessa. Suomessa on ylivoimaisesti vähiten poliiseja. Ruotsilla, kaksinkertaisella asukasmäärällä Suomeen verrattuna, on noin 25 000 poliisia, tavoitteena 26 200 vuonna 2025.
Poliisipuutteen takia Suomessa ei ole aikaa puuttua omaisuusrikoksiin. Kansalaiset kärsivät. Rikosilmoituksia kuitataan vastauksella ”olihan teillä vakuutus”. Ja oikeuskäsittelyt venyvät kohtuuttomiin.
Seurauksia nähdään myös liikenneturvallisuudessa. Suomessa sattuu aina vain jopa neljä kertaa enemmän liikennekuolemia ja loukkaantumisia väestömäärään nähden kuin Ruotsissa ja Norjassa.
Tieliikenteessä, jossa kuolemat ja vakavat loukkaantumiset sattuvat, polisiimme valvonta on aivan ala-arvoista sekä määrän että laadun ja osaamisen osalta. Tullialueilla ja tieverkossa laittomasti toimivien ulkomaisten rekkojen toiminta puhuu tylyä kieltään asiasta. Yksittäisten poliisihenkilöiden hyvinkin henkilökohtaiset sakotusperusteet mm. kuorman sidonnasta ovat ajaton kiusa parhaansa yrittäville ammattikuljettajille ja kuljetusyrityksille.
Poliisi tekee näyttäviä iskuja kaupungeissa ja kaivaa tikuilla liikennevirheitä – peittääkseen todellisia puutteitaan.
Todistaakseen toimintansa tehokkuutta poliisi keskittääkin näyttäviä ”valvontaiskuja” siellä missä on eniten ihmisiä ja liikennettä, missä sen toiminta näkyy, missä siitä kirjoitetaan ja kuvataan: kaupungeissa, mielellään ihan keskustoissa. Siellä sorkitaan sitten tikuillakin esille ”vakavia liikennerikkomuksia” vaikka tyhjästä. Autoilijat ovat pahiksia...
Moinen toimintastrategia ei kuitenkaan poista liikennettä valvovan poliisimme puutteellista osaamista. Koulutuksen puute on huutava. Kuolonluvut puhuvat tylyä kieltä asiasta.
Rahaa tarvitaan vähäisestä poliisimäärästä johtuen ensisijaisesti vaatimukset täyttävään koulutukseen, toissijaisesti poliisien määrän lisäämiseen.
Koulutusvaje alkaa Poliisihallituksesta
Vuosia taaksepäin OTKES ja sitten Suomen Poliisikin, jopa Liikenneturva näyttivät hyväksyneen, että kuljettajan väärät tilannearviot, ei suinkaan ylinopeus, olivat syynä liikenneonnettomuuksiin.
Hyväksyttiin että väärät nopeusarviot aiheuttivat onnettomuuksia yhtä lailla nopeusrajoituksia alittavissa kuin ylittävissä tilanteissa. Ylinopeus on vain tekninen termi nopeusrajoituksen ylittämisessä. Semminkin kuin nopeusrajoitukset asetetaan tieverkossamme ELY-keskusten toimesta milloin milläkin arviolla.
Nyt on valahdettu entiseen harhaan korkeinta tahoa, Poliisihallitusta myöten. Poliisihallituksen ”liikenneasiantuntija” Kari Onninen ja Liikenneturvan johtaja Pasi Anteroinen antoivat Ylen Aamussa 29.7. taas käsityksen, että ylinopeudet ovat syynä onnettomuuksiin. Poliisihallituksen toinen ”asiantuntija”, poliisiylitarkastaja Kari Rissanen painotti somekanava X:ssä 14.8., että ylinopeuksilla on merkittävä rooli kuolonkolareissa, koska se (siis ylinopeus!) vähentää reaktioaikaa…
Vallitsevassa surkuteltavassa tilanteessa Orpon hallituksen ei tule kohdistaa leikkauksia poliisiin! Suomi tarvitsee nykyistä enemmän poliiseja ja nykyistä paremmin koulutettuja, asiaansa osaavia poliiseja.