Sähköposti Tulosta PDF
Pääkirjoitus:
Auto, tekniikka ja kuljetus 4/2024

Kansa maksaa maltaita

Suomessa hyvin toimiva henkilö- ja joukkoliikenne murskattiin kahden liikenneministerin johdolla 2014 ja 2018. Bioanalyytikon koulutuksen ja apteekin teknisenä apulaisena toiminut liikenneministerin tehtäviin pantu Merja Kyllönen (Vas.) kaatoi koko Suomessa hyvin toimivan bussiliikenneverkon pääministeri Jyrki Kataisen (Kok.) siunauksella vuonna 2014.
 
Kyllönen oli jo sitä ennen ehtinyt valehdella pääkaupungin ainoan oman lentokentän tuhoon.
 
Kauppatieteen maisteri Anne Berner (Kepu sit.), josta pääministeri Juha Sipilä (Kepu) teki maan liikenneministerin vain kuukauden kansanedustajakokemuksella, ajoi Suomeen Ruotsiakin kirotumman taksiuudistuksen vuonna 2018.


Apteekin tekninen apulainen Merja Kyllönen kaatoi liikenneministeriksi tultuaan ei vain Helsingin ainoan oman lentokentän vaan koko maan kattavan bussiverkoston.

MERJA KYLLÖNEN sai EU:n palvelusopimukseen (PSA) vedoten johtamansa Liikenneministeriön ja Liikenneviraston voimalla aikaan linja-autoliikenteen siirron kuntien ja Ely-keskusten alaisuuteen. Noin 30 000 bussivuoroa loppui 30.6.2014. Liki 2 miljoonan suomalaisen nähtiin jäävän säännöllisten bussivuorojen ulkopuolelle.
 
Nähtiin myös, että viranomaisvetoinen tilaaja-tuottajamalli kasvattaisi kuntien kuluja jopa 200 miljoonaa euroa vuodessa – veronmaksajien maksettaviksi. Kuntien maksuvaikutusten seurauksena maaseudun henkilökuljetukset käytännössä romahtivat ja maaseudun asukkaat ajautuivat raskaasti yksityisautojen käytön varaan.
 
Suomea kattavan, valtion kassaa rikastuttavan bussiliikenneverkoston hajoaminen johti raskaasti tappiollisen rautatieliikenteen kasvattamiseen ja tieverkon asteittaiseen romuttumiseen.
 
Henkilöliikenteen johto siirtyi kuntien valtuustojen ohjauksessa poliittisten puolueiden köydenvedoksi. Tulokset rakentuivat tunteille enemmän kuin kylmille tosiasioille.
 
Maan koko pääkaupunkiseudulla poliitikkojen tunneperäiset ratkaisut koituivat miljardikustannuksiksi veronmaksajille. Helsingin valtuustossa määräysvaltaa käyttävä enemmistö – Vihreät, SDP ja Vasemmistoliitto – ajoivat pääkaupunkiseudun pääasiassa lähijunaliikenteen varaan – hyöty/kustannussuhteella 0,15-0,45 miljoonatappioita tekeväksi ja kahden ministeriön laskelmien mukaan ilmastonmuutosta edistäväksi sukupolvien ajaksi tulevaisuuteen.
 
Vaihtoehtona nykyaikainen BRT-lähibiussiverkosto toisi kaksi kertaa enemmän tuloja kuin menoja kuntien kassaan. Se on yhä päättäjien sokea piste. BRT:stä enemmänkin tässä lehdessä.


Kauppatieteen maisteri Anne Berner kaatoi liikenneministeriksi noustuaan koko Suomen kattaneen hyvin toimivan, luotettavan taksijärjestelmän täydelliseen kaaokseen.

ANNE BERNER siirsi Ruotsista 1990 toimeenpannun vapaan kilpailun ja vapaan hinnoittelun taksijärjestelmän Suomeen 2018. Järjestelmä osoittautui heti täydeksi ”sudeksi” Suomessa aivan kuten se oli osoittautunut sudeksi jo heti alusta Ruotsissakin.
 
Uuden ”vapaan kilpailun ja hinnoittelun” taksijärjestelmästä tuli uhka asiakkaiden turvallisuudelle ja kuluttajasuojalle.
 
Hämmästyttävää on enää vain, miksi eduskunta ja vastuun kantava viranomaistaho ovat antaneet kestämättömän tilanteen jatkua vuodesta toiseen kaikkine suurine epäkohtineen?
 
Vasta tämän lehden artikkelissa paljastuu, että Liikenneministeriössä suunnitellaan epäkohtia korjaavaa muutosta. Kiirettä ei vieläkään pidetä! Tuloksia, muutoksia, voidaan ennustaa tulevan jo ensi vuoden puolella. Ehkä.
 
Suomen hallitus, vastuuministeriöt, eduskunta oppositiota ja kuntia myöten eivät ole henkilö- ja joukkokuljetusasioissa nykyajan tasalla.
 
Ja kansa maksaa!

 



Lue uusimmasta numerosta

1 900 km, KOLME MAATA
Toimintamatka ja teho tekivät koeajomiehistöön vaikutuksen, kun ruotsalaiset kollegamme suorittivat Scania 45 R:llä yli 1 900 km:n testiretken.

REKAT EURO NCAP TESTISSÄ
Euro NCAP on käynnistänyt uuden Truck Safe -arviointi- ohjelman joka testaa kuor- ma-autojen turvallisuutta.

Sisällysluetteloon
Pääkirjoitukseen


 


 

 
"Tänään Helsingin liikenteen ruuhkahuiput todistavat, että töitä tehdään pääsääntöisesti noin 9:stä 3:een ja perjantaisin hellitetään jo 2:n jälkeen..."  
Lue lisää >>



Yhteistyössä:

 

[ 18.01.2025 16:19 ]
feed-image Feed Entries

Mainospalkki