Sähköposti Tulosta PDF
Pääkirjoitus:
Auto, tekniikka ja kuljetus 6/2023

Kun merellä palaa, onko maalla viisaita?

RoRo-alus Fremantle Highway syttyi Itämerellä palamaan 25.7.2023. Miehistö koki heti sammutusyritykset turhiksi ja hyppäsi paniikissa mereen. Aluksessa oli 3784 autoa, joista 25 ilmoitettua sähköautoa. Alus oli tuuliajolla tulipalon armoilla 10 vuorokautta. Satamaan hinattuna 3.8. Hollannissa osoittautui, että sähköautoja olikin 498.
 
CoRo-alus Grande Costa d’Avorion palossa tuhoutui 1200 autoa ja 157 konttia kesäkuussa 2023 Port Newarkin satamassa. RoRo Felicity Ace syttyi palamaan, jätettiin tuuliajolle Pohjois-Atlantilla 16.2. ja upposi 1.3. vieden mukanaan 3 965 autoa; mm. Audia, Porschea, Lamborghinia ja Bentleytä. Höegh Xiamen paloi yli viikon Jacksonvillen satamassa tuhoten mukanaan 2420 autoa. 
 
Viime vuonna raportoitiin yhteensä ennätysmäärä 209 laivapaloa. Sähköautoja pidetään suurena syyllisenä. Alalla vaaditaan jo sähköautojen kuljetuksiin erikoissuunniteltuja RoRo-aluksia. Sähköautojen määrä kasvaa koko ajan kaikkialla.
 
Sähköautojen on todettu syttyvän palamaan lithium-akuistaan. Sen sammuttaminen on koettu jokseenkin mahdottomaksi. Periaatteessa koko auto olisi upotettava pitkäksikin ajaksi veteen. Tarkoitukseen on kehitetty vedellä täytettäviä siirtolavoja.
 
Suomessa lienee satoja tuhansia korkeitakin asuin- ja toimitaloja, joiden alla autotalleja. Yhä useammassa on sähköautolle latausvalmius, yhä useammassa litium-akustolla varustettu sähköauto latauksessa.


Sähköauton aiheuttama tulipalo jatkuu päiväkausia, vaikka sammutustöihin osallistuisi miljoonakaupungin palokunnat. Entä sähköauton aiheuttama kerrostalopalo?

Erään 10-kerroksinen asuintalon alla on
kahdessa kerroksessa yli 100 autopaikkaa, kaikilla sähkölatausvalmius ja koko joukko sähköautoja jatkuvasti päivä- ja yönylilatauksessa. Autotallitiloissa ei näy mitään erityistä varautumista sähköautopaloon. Talon asukkaille ei taloyhtiön toimesta liioin ole annettu minkäänlaisia toimintaohjeita mahdollisesta sähköauton syttymisestä ja palosta autotallitiloissa enempää kuin toimenpiteistä asuinkerrosten ja asuntojenkaan kohdalla.
 
Taloyhtiön isännöitsijällä ei liioin ole mitään vastausta tarjolla erityisistä varautumis- ja toimenpidetarpeista sähköautopalon varalta.
 
Helsingin Pelastuslaitoksen palomestari on
vuonna 2020 kirjoittanut sähköautojen tulipaloriskeistä. Kysely sähköauton palovaarasta ja syttymisestä em. kerrostalon autotallissa sai ylimielisen vastauksen: ”Paloautomme hinaa palavan auton ulos ja sammuttaa sen kadulla.” Huomautus kaksikerroksisen autotallin alle kolmen metrin kattokorkeudesta ja toiseen kerrokseen johtavasta kapeasta, kaksi 90 asteen jyrkkää mutkaa tekevästä luiskasta ei kiinnostanut itsevarmaa palomestaria.
 
Maan suurimpiin kuuluvasta vakuutusyhtiöstä
vastataan, että sähköautojen palovaaroihin kerrostalojen autotalleissa varaudutaan ihan samalla tavalla kuin polttomoottoriautojen aiheuttamaan vaaraan eli talo- ja rakennuslainsäädännön vaatimusten mukaan. Yli 300 m2 autotallitilassa pitää olla yksi määräysten mukainen sammutinpullo ja tietyn suuremman koon ylittävässä tilassa automaattinen paloilmaisin tai sammutusjärjestelmä. Millään näistä ei ole mitään tekoa sähköauton syttyessä palamaan.
 
Merillä on kiireesti lähdetty hakemaan automaattisia sammutusjärjestelmiä sähköautopalojen taltuttamiseksi. Esimerkiksi Hollannissa FIFI4Marine on kehittänyt lithiumpalojen automaattisen sammutusjärjestelmän, joka toistaiseksi, korkeasta hinnastaan huolimatta, on asennettu 20 Ro- Ro-alukseen. Näistä yhdeksän on Grimaldi- varustamon aluksia, joiden lisäksi 10. ja 11. uusi Grimaldi-RoRo saa saman järjestelmän. FIFI4Marinen lithiumsammuttimia on alettu asentaa myös kerrostalojen autotalleihin.
 
Maalla olisi Suomessakin syytä varautua sähköauton aiheuttamaan suuronnettomuuteen ja ryhtyä torjunnan vaatimiin toimiin.
 



Lue uusimmasta numerosta

VOLVO VNL 2024
Volvon VNL:ssä esitellyt innovaatiot toteutettiin tavoitteena tehdä kuljettajan työstä helpompaa ja truvallisempaa.

AJOPIIRTURIT
Kuljettajan isoveli täyttää 180 vuotta ja älykäs digipiirturi on tulossa. Kattavassa raportissamme tutkimme piirtureita eilen, tänään  ja huomenna.

Sisällysluetteloon
Pääkirjoitukseen


 


 

 
"Entä vienti- ja ulkomaankauppamme ykkönen, EK ja sen toimitusjohtaja Jyri Häkämies: mitä olette tehneet asian hyväksi..."  
Lue lisää >>



Yhteistyössä:

 


[ 29.03.2024 09:24 ]
feed-image Feed Entries

Mainospalkki