Sähköposti Tulosta PDF
Pääkirjoitus:
Auto, tekniikka ja kuljetus 8/2023

Lama rassaa saarivaltiota

Suomi on saari. Vientimme ja ulkomaankauppamme, kansallisen elintasomme ja hyvinvointimme peruspilari, on käytännössä kokonaan riippuvainen satamiemme ja merenkulkumme toimintakyvystä.
 
Suomi on syvässä lamassa. Suomen velkakierre vain pahenee. Kuljetukset sekä maalla että merellä ovat vähentyneet. Velkakierteen taittaminen vaati säästöjä ja uutta toimeliaisuutta, uusia ideoita ja uusia työpaikkoja.
 
Nyt ei olisi varaa kansalliseen eripuraan. Ei olisi varaa ay-liikkeen uhitteluun, ulosmarsseihin, istumalakkoihin ja laittomiin työtaisteluihin. Niillä huononnetaan entisestään yritysten taloudellista tilannetta ja toimintakykyä – mikä kaikkiaan on vain omiaan vähentämään työpaikkoja uhittelijoilta.
 
Finnairin matkatavarakäsittelijöiden yllättävä ulosmarssi 19.9. kello 15 kesti vain noin 12 tuntia. 47 Finnairin lentoa jouduttiin perumaan, useat lennot myöhästyivät. Lentomatkustajilta jäi puuttumaan noin 2 000 matkalaukkua useidenkin viikkojen ajaksi - niiden mukana paitsi vaatteita ja varusteita myös lääkkeitä ja muuta elintärkeää. Rahalla korvattavat vahingot ylittivät hyvinkin miljoonan euron rajan.
 
Pari viikkoa myöhemmin valtio joutui sijoittamaan veromarkkoja Finnairin osakkeisiin 3 000 miljoonaa euroa lisää toiminnan varmistamiseksi.
 
Tämä vain yhtenä esimerkkinä ulosmarssien vaikutuksista yritysten toimintaan.

 
Vuosina 2012-2022 Suomessa menetettiin lakkojen takia 1 987 689 työpäivää, Ruotsissa menetettiin vain 73 785 työpäivää. Kummassakin maassa SDP on ollut hyvin johtavassa asemassa. Ruotsissa työntekijät äänestävät, mennäänkö lakkoon. Suomessa ay-johtaja määräävät jäsenensä lakkoon.
 
Satamissa ja varustamoissa huoli on pinnalla. Tämän lehden teemasta – ”Satamat ja kansainvälinen liikenne” – haastatellut satamajohtaja eivät peitelleet huoltaan satamiensa liikenteen, töiden ja toiminnan sekä kasvusuunnitelmien jatkosta. ”Hiljentynyt on” oli usein kuultu toteamus.
 
EU:n myöntämä ”Saaripoikkeus” nousi usein esille kysymysmerkkinä. Paljonko se vääristää kilpailua Suomen ja Ruotsin välisistä merikuljetuksista? Paljonko se tulee maksamaan jäätalvena Pohjanlahteen ja Perämereen ulottuville merikuljetuksille? Paljonko kuljetuksista kääntyy Etelä-Suomen satamiin?
 
Ensimmäinen konkreettinen vastaus saatiin, kun Itämeren valtiaana pidetty Stena Line 6.10. ilmoitti lopettavansa puolitoista vuotta jatkuneen päivittäisen liikennöintinsä kahdella aluksella Hanko-Tukholma välillä ”geopoliittisen tilanteen muuttumisen ja Saaripoikkeuksen vääristävän kilpailun johdosta”. Päätös oli kova isku Hangon satamalle.
 
Samalla pintaan nousi kysymys Suomen huoltovarmuudesta. Kriisitilanteessa se lepää ratkaisevilta osiltaan italialaisen Grimaldi- varustamon käsissä.
 
Grimaldilla on 23 suurta rahti- ja autolautta- alusta Itämeren liikenteessä. 19 seilaa Suomen lipun alla, niistä kolme ja arvattavasti vielä neljäskin demilitarisoidun Ahvenanmaan rekisterissä. Kuinka moni Grimaldi-alus on Suomen käytössä sotilaallisen kriisin puhjetessa? Entä Ahvenanmaalle rekisteröidyt?
 
Huoltovarmuuskeskus ei osannut vastata. Puolustusvoimilta emme saaneet vastausta.
 
Suomea kohdannut taloudellinen lama vain myönnetään äärimmäisen vakavaksi. Tulevaisuudesta ei meriteitse tänään löydy vastauksia.
 



Lue uusimmasta numerosta

UAKKUVOIMALLA PIDEMMÄLLE
Scania esitteli tuote- kehittelyn tuoreimpia helmiä toukokuisessa tilaisuu- dessaan. Maisteltavana oli alueelliseen liikenteeseen tarkoitetut sähköiset voimalinjat.

FORD PRO – ÄLYKÄS TULEVAISUUS
Ford Pro esitteli pk-yrityksille suunnattua digitaalista sovellustaan.

Sisällysluetteloon
Pääkirjoitukseen


 


 

 
"Mielipide laukaisi X:n lukijoissa ennen kokemattoman parjasu- ja ilkkumisvyöryn. Noin 200:n solvausvastauksen joukosta löytyi vain 10 asiallista..."  
Lue lisää >>



Yhteistyössä:

 


[ 13.06.2024 01:01 ]
feed-image Feed Entries

Mainospalkki