Mainospalkki
Sähköposti Tulosta PDF
Pääkirjoitus:
Auto, tekniikka ja kuljetus 9/2024

Talous ja tehokkuus määrääviksi kuljetuksissa!

Liikenneministerinä Lulu Ranne on palauttamassa järkeä tieliikenteen ja rautatieliikenteen väliseen tärkeysjärjestykseen maan parasta ajatellen.
 
Se ei ole helppoa ja paljon on vielä tekemättä. Totuuden esteenä on ennen kaikkea historiallinen tapa-ajattelu rautateiden sujuvasta kuljetuskyvystä ”läpi mutkaisen ja huonokuntoisen tieverkon”. Se ohjaa maata johtavien kansanedustajien, päättävien ministeriöiden virkamiehistön ja kunnallisten päättäjien ratkaiskuja.
 
Tunne ohjaa. Kylmän laskennallinen järki jää varjoon.
 
Tunneperäisen valinnan tueksi haetaan valtion ylimmälläkin tasolla sopivimpia tilastoja ja todisteita perustelemaan valintoja. Totuus jää toiseksi.
 
Tiekuljetusten ja rautatiekuljetusten vertailuissa pelataan itse kullekin sopivimmilla mittayksiköillä: henkilömäärillä, henkilömatkoilla, henkilö-kilometreillä, lähiliikenteellä ja kaukoliikenteellä; ja rahtikuljetuksissa rahtilukumäärillä, rahti-kilometreillä, tonnimäärillä ja tonni-kilometreillä – miten milloinkin parhaiten sopii.
 
Talous ja tehokkuus jäävät syrjään.
 
Tieliikenteen puolesta puhutaan henkilöiden ja rahtien lukumääristä. Jokaisen on päästävä nopeasti ja tehokkaasti perille.
 
Junaliikenteen puolesta puhutaan henkilö- kilometreistä ja rahdeissa tonni-kilometreistä.
 
Kuljetustaloudesta, kustannuksista, maksajasta ja kannattavuudesta viis’.


Rauta- ja maantie vastakkain.
 
Jos Suomi aikoo nousta nyt jo 15 vuotta jatkuneesta lamasta ja jokaista kansalaista koskettavasta taloudellisesta alamäestä, syytä on keskittyä tehostamaan kuljetustaloutta ja -tehokkuutta.
 
Valtiovarainministeriö on ainoa itsenäinen ministeriö. Se rohkeni ilmoittaa, että uusien junaratojen rakentamisen synnyttämät haitalliset päästöt vaativat 140 – 300 vuotta kuittaantumisaikaa uudelta liikenteeltä. Totuus järkytti koko vihreää valtakoneistoa.
 
Samaa rohkeutta odotetaan siltä myös maan henkilö- ja rahtikuljetusten osalta tuoreimman tilaston pohjalta:
 
- Vuodessa kulkee matkustajia junissa 82,4 miljoonaa; autoissa (henkilö-, paketti- ja linja- autot) 3600 miljoonaa.
 
- Vuodessa henkilö-kilometrien määrä on junissa 5 198 miljoonaa; autoissa 68 300 miljoonaa.
 
- Vuodessa tavaraa kulkee junissa 24,1 miljoonaa tonnia, autoissa 232,4 miljoonaa tonnia.
 
- Vuodessa tavaraa kulkee tonni-kilometreissä junissa 7 389 miljoonaa, autoissa 26 457 miljoonaa.
 
Tavararahtien osalta 91 % tonneista ja 78 % tonni-kilometreistä kulkee tieliikenteessä kumipyörillä autoissa!
 
Tilasto puhuu kylmää kieltä maan päättäjille. Maamme taloudella ja kansalla on oikeus saada päätöksiä ja toimia sen mukaan!

 



Lue uusimmasta numerosta

FORDIN SÄHKÖISET UUTUUDET
Ford Pro tarjoaa nyt sähköistetyt versiot jokaisesta Transit-malliston pakettiautosta, kun täysin uusitun E-Transit Courierin tuotanto alkaa.

VUOSITUHANNEN SUURIN TILAUS
Scania ja Volvo ovat saaneet Ruotsin puolustusvoimilta 775:n kuorma-auton tilauksen..

Sisällysluetteloon
Pääkirjoitukseen


 


 

 
"Kuljettaja joutuu keskittämään näkönsä värisevään sormenpäähän, että se osuu oikeaan pisteeseen näyttötaulussa..."  
Lue lisää >>



Yhteistyössä:

 

[ 01.05.2025 07:53 ]
feed-image Feed Entries

Mainospalkki