Sähköposti Tulosta PDF
Pääkirjoitus:
Auto, tekniikka ja kuljetus 3/2024

Missä valo, Suomi?

Ilman autoja ja kumipyöräkuljetuksia Suomi ei tulisi toimeen. Tätä ei kukaan enää kiistä.
 
Suomi on taloudellisesti, elintasoltaan ja hyvinvoinniltaan täysin riippuvainen ulkomaankaupastaan. Suomi ei tule omillaan toimeen.
 
Itärajan sulkeuduttua ulkomaat ovat poikkeuksellisen kaukana Suomesta.
 
Vienti- ja tuontitavaran kuljetukset ovat siksi ratkaiseva tekijä Suomen menestyksen ehtona. Kuljetusten pitää olla nopeita, tehokkaita ja halpoja.
 
Rautateitse ulkomaat ovat lähes äärettömän kaukana Suomesta Tornion ja Haaparannan sekä raideleveyseron ja uudelleenlastausten takana. Maanteitse ulkomaat olisivat vain 60 km:n pitkän kiinteän saaristotien takana.
 
Tieverkon kunto ratkaisee. Hyväkuntoinen, suora, nopea tie takaa nopeat ja kustannustehokkaat kuljetukset ostaja- ja myyjämaihin.

 
96% Suomen kaikista tavarakuljetuksista kulkee kumipyörillä. Tonnikilometreissä 85-87% kuljetuksista kulkee kumipyörillä. Hyvin pieni osa jää rautateille. Lähes kaikissa raskaissakin kuljetuksissa tavara tuodaan kumipyörillä rautateille, ja päätepysäkillä tavara kuormataan kumipyörille kuljetettavaksi määränpäähän.
 
Hölmöläiset…
Silti hallitus nyt esittää Väyläviraston ehdotuksen pohjalta, että Suomen liikenteen kehitysrahoista aina vuoteen 2032 saakka 51% osoitetaan rautateille ja vain 45% tieverkolle.
 
Se merkitsee juhlaa rautateille ja tuhoa tieverkolle. Rautatiet jakaisi 51%:n maukkaan rahapotin 5 400 ratakilometrinsä kesken. Sillä on vain 0,9 miljardin euron korjausvelka.
 
Maantieverkko yrittäisi jakaa 45% rahaosuutensa yli 440 000 km:n kesken. Sillä on ennestään jo yli 3,2 miljardin euron korjausvelka.
 
Yhtälö on yhtä kestämätön kuin Hölmöläisten talo.
 
… juoksivat taas kompastellen ja kaatuillen ja toisiaan teloen hakemaan ämpäreillään ulkoa valoa tupaansa, jonka olivat huomaamattaan rakentaneet ilman ikkunoita.
 
Sen pituinen se.
 
Lue Auto, tekniikka ja kuljetus 3/2024 lehdestä
myös Destian Pertti Virtalan tentti sivulta 22. 

 



Lue uusimmasta numerosta

VOLVO VNL 2024
Volvon VNL:ssä esitellyt innovaatiot toteutettiin tavoitteena tehdä kuljettajan työstä helpompaa ja truvallisempaa.

AJOPIIRTURIT
Kuljettajan isoveli täyttää 180 vuotta ja älykäs digipiirturi on tulossa. Kattavassa raportissamme tutkimme piirtureita eilen, tänään  ja huomenna.

Sisällysluetteloon
Pääkirjoitukseen


 


 

 
"Entä vienti- ja ulkomaankauppamme ykkönen, EK ja sen toimitusjohtaja Jyri Häkämies: mitä olette tehneet asian hyväksi..."  
Lue lisää >>



Yhteistyössä:

 


[ 23.04.2024 21:39 ]
feed-image Feed Entries

Mainospalkki