Klaus Bremerin
Blogi
Kateus maan perii PDF Tulosta Sähköposti
20.12.2017 00:00

Peltipoliisien ”isä”, ylikomisario Sven-Olof Hassel (oik.) sekä pitkäaikainen Liikenneonnettomuuksien tutkijalautakuntien jäsen, Pohjoismaiaden ainoa liikennelääketieteen professori Timo Tervo (vas.) ovat astuneet julkisuuteen vastustamaan kameratolppien eli peltipoliisien väärää käyttöä. Missään muussa maassaa ei ole vastaavaa kyykytystä kuin Suomessa.

Ruotsalaiset ruoskivat itseään ”kuninkaallisella kateudella”. Se ei ole mitään verrattuna suomalaiseen kateuteen.
 
Siksi Suomessa on Euroopan jäykimmät työmarkkinat. Ay-liikkeen johtajat hehkuttavat kateutta ja herravihaa jäsenistöönsä. Se menee vieläkin perille. Eikä suomalaisten rajaton kateus kohdistu vain parempiosaisiksi kuviteltuja kohtaan.
 
Suomalainen perikateus niittää suurimmat laakerinsa liikenneasioissa.
 
Suomessa on pitkään ollut Euroopan raskaimpiin kuuluva autoverotus. Siitä välittämättä että suuren maan pitkät välimatkat ja puutteellinen joukkoliikenneverkosto perustelevat ajoneuvotekniikan helppoa, sujuvaa hyödyntämistä kaikille.
 
Kansan valitsema eduskunta, maan korkein päättävä elin, on ollut taipumaton korkean autoverotuksen vaatijana ja päättäjänä. Sama perustelu on kaikunut joka käsittelyvaiheessa: Kyllä rikkailla on varaa maksaa! Äänekkäimmin sitä ovat vaatineet köyhän kansan edustajat ja naisverkosto. Omiensa tappioksi.
 
Eduskunnassa puoluerajat ylittävän naisverkoston perustelu on ajoneuvoverotus-, liikenneturvallisuus- ja rangaistusasioissa painottunut yhteen: Autoilija ajaa jalankulkijoiden päälle! Ökyautoilijat erityisesti.
 
YLINOPEUS
Ylinopeus on Suomessa eduskunnan päätöksellä erotettu tieliikennelaista ja siirretty osaksi rikoslakia. Päätös on aivan poikkeuksellinen läntisissä sivistysvaltioissa. Ylinopeutta ajava on rikollinen kuten varkaat, pahoinpitelijät ja murhaajatkin. Ja oli ylinopeus minkälainen tahansa, rangaistuksen perusteluksi on eduskunnan päätöksellä tähän saakka merkitty ”liikenneturvallisuuden vaarantaminen”. Ilman selvitystä todellisesta vaarantamisesta saati vallinneista ajo-olosuhteista.
 
Ylinopeusrangaistus on (vain) Suomessa mitoitettu tekijän ansiotulojen ja varallisuuden mukaan, ei teon vakavuuden mukaan. ”Herrat saa mitä Herrat ansaitsee!” Se edustaa suomalaisen perikateuden kruunua. Muissa rikoksissa teon vakavuus ratkaisee tuomion kovuuden, ei tekijän taloudellinen asema.
 
KAMERATOLPAT
Peltipoliisien, kameratolppien, käytössä jyllää Suomessa sama lyhytnäköinen kateus Herroja ja autoilevaa väkeä kohtaan. Tolpat ei ole sijoitettu liikenneturvallisuuden kannalta vaarallisimpiin paikkoihin vaan sinne missä autoilija suurimmalla todennäköisyydellä erehtyy vahingossa ajamaan ylinopeutta.
 
Rangaistusrajan alentaminen käytännössä mitättömäksi ja sen kilometrintarkka noudattaminen ajo-olosuhteista riippumatta puhuu omaa kieltään suomalaisten kateudesta ”Herroja ja autoilijoita” kohtaan. Kylmää rahankeruutavoitetta vahvistaa nopeusrajoituksen merkitsemättä jättäminen tienpintaan päinvastoin kuin muissa Pohjoismaissa ja Euroopassa.
 
Suomessa on kaikkiaan ylivoimaisen raskasta ajaa pitkää matkaa pääteillä ilman muistutusta kulloinkin määrätystä nopeusrajoituksesta. Nykyaikainen navigaattorikaan ei tiedä kertoa kesä- ja talvinopeuksien kulloinkin vaihtelevista rajoista. Se johtaa nykivään, harhaiseen ajamiseen, ajatusten risteilyyn ja tahattomiin virheisiin, josta sekä parhaaseen pyrkivä kuljettaja että liikenneturvallisuus kärsivät.
 
Samalla suomalainen katkera kateus ei välitä ajokortin menetyksen johdosta syylliselle ja myös hänen syyttömälle perheelleen aiheutuneet mielettömät, epäoikeudenmukaiset seuraukset. Ajokortin menetys on seurannut kolmesta liikenneturvallisuuden kannalta usein merkityksettömästä ylinopeudesta 12 kuukauden aikana tai neljästä 24 kuukauden sisällä.

ASIANTUNTIJAT
Asiantuntijahuiputkaan eivät pärjää suomalaiselle perikateudelle. Peltipoliisien sijoittelua on arvosteltu siitä kun ensimmäiset tulivat koemielessä valtateille 1993 niiden ”isäksi” mainitun LP:n apulaisjohtajan, ylikomisario Sven- Olof Hasselin johdolla.
 
Nyt niiden määrä on ylittämässä 1000 kappaleen rajan. Asiantuntijapiireissä arvostelu peltipoliisien väärästä sijoittelusta kiihtyy. Itse Sven-Olof Hassel kuten myös 15 vuotta Liikenneonnettomuuksien tutkijalautakunnissa toiminut Pohjoismaiden ainoa liikennelääketieteen professori Timo Tervo ovat tuoreeltaan kumpikin tykittäneet julkisuudessa ankarasti peltipoliisien väärästä sijoituksesta.
 
Mikään ei muutu. Eikä suomalainen perikateus hetkahda. Eikä eduskunta.
 
Poliisimme, ja sitä johtava Poliisihallitus, eivät liioin lakkaa ihmetyttämästä. Poliisi valvo lakien ja asetusten toteutumista. Kansalaisten mielestä poliisilla on myös vastuu nostaa esille tieliikenteessä havaitsemiaan heikkouksia ja puutteita täsmennettäviksi, korjattaviksi, jne. Sitä Suomen poliisi pääsääntöisesti ei tee. Ehkä se ei ymmärrä. Se vain valvoo.
 
Käynnistyneiden Liikennekari 1:n ja 2:n käsittelyn toivotaan johtavan uudistuksiin, jotka poistavat pahimmat epäkohdat. Vain, eivät ne poista suomalaisiin juurtunut perikateutta! Vastuun kantaa liikenneministeriö. Ministeri Anne Berner hoi!
 

Lisää kommentti

Pysy otsikon asiassa
ÄLÄ HUUDA! eli käytä isoja kirjaimia
Noudata Suomen lakia ja hyviä tapoja
Jokainen vastaa itse kirjoituksestaan, myös lain edessä


Turvakoodi
Päivitä

 

Blogissa aiemmin:

Lulu Ranne, lopeta taksipelleily! (15.10.2024)
Ylinopeus ja nopeusrajoitukset – Suomalaisten aivotulppa (16.9.2024)
Viranomaiset ja liikenneturvallisuus: Mössötystä riittää, kukaan ei valvo (20.8.2024)
Risteysalueen tappava ristiriita (12.6.2024)
Minä, vapaa Suomen kansalainen, ja minua suurempi: HERRA VIRKAHERRA (29.4.2024)
Jäikö tärkein näkemättä, Jyri Häkämies? (22.3.2024)
Miksi niin paljon turhaa? (22.2.2024)
2020 – 2024 samoilla renkailla kesät talvet – Nyt jo neljänteen talveen! (22.1.2024)

2023

Soita LVM, Traficom, Väylävirasto... tulee kuka, mitä, häh...? (12.12.2023)
Taksit ilman kuluttajansuojaa (14.11.2023)
Miksi hyväksytään vääriä liikenneympyröitä? (12.10.2023)
Suomalainen ei kiitä! (15.09.2023)
Minne menet, Helsinki? (21.08.2023)
Päästöistä ja saasteista viis – Vihreät lamaannuttavat Helsingin (14.06.2023)
Mikä Helsinkiä riivaa? (15.05.2023)
Petkuta vakuutusyhtiötä ja maksat kaiken itse (26.03.2023)
Terroristit joukossamme (03.03.2023)
Ympärivuotisilla lumihelvettiin (12.12.2023)

2022

MIKSI... (12.12.2022)
HSL – Itkeäkö vai nauraa? (16.10.2022)
Kuljettajapula ajateltava täysin uusiksi (26.10.2022)
Auton ajokortti 17-vuotiaille – Virheillä kuten ennenkin? (29.09.2022)
Onko Suomessa järki pysähtynyt? (25.08.2022)
MIKSI? (14.06.2022)
EU:n tietosuojalaki on kaupan este (03.05.2022)
Suomi – nukkuvien maa (04.04.2022)
Sirkus Töölöntori (01.03.2022)
Suomi pilkkaa veronmaksajia (03.02.2022)

2021

Kyvyttömyydem kukkaset – Tietyömaat (11.11.2021)
Ei kannata yrittää (10.9.2021)
Etanoli – ilmastomuuttajien sokea piste (13.8.2021)
Helsingin (ja muiden kaupunkien) hölmöily näivettää keskustoja (18.6.2021)
Quo vadis, nokian? (20.5.2021)
Manipuloitu LP-raportti on vain jäävuoren huippu (15.4.2021)
Suuri puhallus! (5.3.2021)
Kuskeja ja renkaita (3.1.2021)

2020

Valheellinen liikennepolitiikka – Liikenneturvallisuuden surma (11.12.2020)
Yli kymmenen hyvää syytä rakentaa Vaasa – Umeå linkki, Kvarkentie (19.11.2020)
Mikä hiljensi Harakan? (15.10.2020)
Maantiekuljetukset polvilleen (11.9.2020)
Avuttomuuden ratinkääntäjät (14.8.2020)
Montako henkeä taas uhrataan LVM:n alttarilla (9.3.2020)
Tappavat valot (3.2.2020)

2019

Sähköauto kaatuu vetyautoon! (13.12.2019)
Liikennenäkeminen on monesta kiinni (15.11.2019)
Tervetuloa Tivoli Keskustatunneliin (17.10.2019)
LVM pantava holhoukseen (19.9.2019)
Tunnustan, olen taparikollinen (20.8.2019)
LP:n ylösnousemus (12.6.2019)
Elävä lentohistoria Malmille! (30.4.2019)
Malmin Vihreä miljardihauta (4.4.2019)
Minä ja Mäntyranta – Ei, ei tätä kestä selvinpäin (14.3.2019)
Pääkaupungin kelvoton liikenne (poliisi), osa 2 (31.1.2019)

2018

Pääkaupungin kelvoton liikenne (poliisi) (19.12.2018)
Kultakaivos (20.11.2018)
Nastarenkaat tappavat enemmän kuin pelastavat (25.10.2018)
Jussi Poliisi katselee liikennettä Jussi Poliisi ei ajattele (28.9.2018)
Vihreät kaatuvat liikenteeseen (24.8.2018)
Elää ja antaa elää (26.6.2018)
Hengenvaaralliset talvirenkaat (11.5.2018)
Sähköauton seuraava askel (6.4.2018)
Raidejoke kansan hallintaan (5.3.2018)
Suurten lupausten Raidejoke (30.1.2018)

2017

Kateus maan perii (20.12.2017)
"Vihreä Helsinki" tappaa päästöillä (13.11.2017)
Jakelumullistus (19.10.2017)
HCT-rekoista päätöksiin – Näin ei voi jatkua (20.9.2017)
Sähköauto – ilmastohirviö bensa-autoon verrattuna (31.8.2017)
Tässä ei ole tulevaisuus (20.6.2017)
Näin meitä huiputetaan! (10.5.2017)
Rengasmääräykset hullujen hommaa! (3.4.2017)
Liikenteen huutavin vääryys! (6.3.2017)
Ylinopeus, tilannenopeus ja kohtuuttomat rangaistukset (23.1.2017)

2016

Usko nujertaa faktat vihreässä liikennetekniikassa (1.12.2016)
Niin niin automies että! (31.10.2016)
Silmitöntä tuhlausta – kansa maksaa (3.10.2016)
Antti Vehviläinen, yllytätte väheksymään liikennesääntöjä (24.8.2016)
Helsinki ja Espoo kusettavat (27.6.2016)
VW-moka opiksi kaikille (20.5.2016)
Pääkaupunkiseudun PanamanPaperit (15.4.2016)
Renkaita rengasmeressä (18.3.2016)
Kohtalokkaita virheitä 1. (26.2.2016)
Demokratiakato (20.1.2016)

2015

Hölmöläisten joukkoliikennelait (2.12.2015)
Se mikä ei näy, sitä ei ole (20.10.2015)
Kansa pannaan maksamaan liikenteen miljoonamokat (18.9.2015)
...sillä he eivät tiedä mitä tekevät (21.8.2015)
Voiko tyhmempää sakkia olla (25.6.2015)
Autotehtaan käsi on jo lompakossasi (28.5.2015)
Hölmöläiset liikemiehinä (22.4.2015)
Joukkoliikenteen Vihreä uskonto (19.3.2015)
Aatos Erkko "kaatoi" Sanomia (20.2.2015)
Eljas Erkko "kaatoi" autotuojat (21.1.2015)

2014

Julkinen liikenne, Suomalaisen hulluuden huippu (5.12.2014)
Kumipyöräliikenteen tuska (7.11.2014)
Johtavia erityisasiantuntijoita pilvin pimein (3.10.2014)
Trafi veneilijöille: Vielä me teidätkin opetetaan (26.6.2014)
Kaikkea ne venäläiset keksii (26.6.2014)
Trafi rokottaa lainvastaisesti, ministeriö hyväksyy (19.6.2014)
Ei voi olla totta (26.5.2014)
Kaiken maailman turvatarkastuksia (25.4.2014)
Helsinki rakkaani, koita kestää (29.3.2014)
Yhteiskunnalla on syöpä (1.3.2014)
"Kyllä kansalla on rahaa!" (27.1.2014)

2013

Nastarenkaat pitää jo kieltää (3.12.2013)
Voitto ei ole voitto (28.10.2013)
Puna-vihersokeus on paha ongelma (25.9.2013)
Liikennekieli (29.8.2013)
Pelko on avain valtaan (17.6.2013)
Peilistä lukemisen taito (20.5.2013)
Älä usko kataisen hallitusta (19.4.2013)
Logiikan puutteesta (25.3.2013)
Liikennetantta-mafia on kansallinen katastrofi (26.2.2013)
Ymmärtävätkö koskaan? (29.1.2013)

2012

Suomen salainen ase: Joulupukki! (5.12.2012)
Vihreä valta on kultaakin kalliimpaa (31.10.2012)
Suojatie ei ole suojatie! (1.10.2012)
Sokaiseva ylinopeushysteria (4.9.2012)
Vihreiden Waterloo (20.6.2012)
Kerjäläisarmeija (29.5.2012)
Onko Päivi Räsänen sokea? (26.4.2012)
Liikenneturvallisuusnäpertelijät (30.3.2012)
Liikenneturvallisuuden rahanreikä (27.2.2012)
Virkamiesvalta selättää kansanvallan (30.1.2012)
Liikenneturvallisuusongelma no.1: Kyvyttömät johtajat (5.12.2012)
Psykoottiset (3.11.2012)
Edesvastuuton vasemmistoliitto (4.10.2012)

2011

Trafi kuristaa suomalaisia (29.8.2011)
Tehtävänä ruikuttaa? (22.6.2011)
On lehtiä ja lehtiä (30.5.2011)
Epämiellyttävä ilmiö (3.5.2011)
Siunattu hulluus (29.3.2011)
Muotoilun sokea piste (2.3.2011)
On sulla poka pimiät jutut (31.1.2011)

2010

Naisistuminen (1.12.2010)
VR, näköalattomuuden huippu (19.11.2010)
Kelvoton liikenneministeri on erotettava! (11.10.2010)
Taas autoilijaa kusetetaan (15.9.2010)
© Auto, tekniikka ja kuljetus 2011-2012 
B Yhtiöt Oy  |  Nuijamiestentie 5 A 00400 Helsinki  | Puhelin (vaihde) (09) 547 621  |  etunimi.sukunimi@boy.fi