Klaus Bremerin
Blogi
Pääkaupungin kelvoton liikenne (poliisi), osa 2 PDF Tulosta Sähköposti
31.01.2019 00:00

Pääkaupungin keskustan itäpuolta odottavat valtavat katutyöt 2019-2020 (punaisella). Hämeentien ja ympäristökatujen muutokset pyöräily-, jalankulku- ja joukkoliikennekaduiksi muokkaavat uusiksi koko itäpuolen liikennevirrat. Helsingin kaupungilla on kiitettävä infokartta: Googlaa Kartta.hel.fi Klikkaa sitten Kadut ja puistot -> Katu ja puistohankkeet -> Katu ja puistorakentamiskohteet. Klikkaamalla punaisia hankkeita aukeaa hankkeen tiedot.

Pääkaupungin länsipuolen tahalliset liikennehidasteet (Päkaupungin kelvoton liikenne, osa 1; Atk 10/2018) saavat jatkoa tänä vuonna Helsingin itäpuoliskolla uusilla liikennetukoksilla. Tavoite on autoilijoiden kiusaaminen venyttämällä pääkaduilla muutostöiden sekä pituuksia että aikatauluja.
 
Liikenneruuhkissa menetetyillä työtunneilla ja kymmenillä tuhansilla tonneilla tarpeettomia päästöjä ei ole väliä. Tavoitteena on saada autoilijoita luopumaan autoistaan ja vaihtamaan Helsingin Vihreiden johtaman liikennesuunnittelun mukaisesti joukkoliikennevälineisiin. Tarkoitus pyhittää keinot.
 
Kaikkien aikojen liikennesuma on luvassa pääkaupungin itäisen pääväylän, Hämeentien ja ympäristökatujen muuttamisella jalankulku-, pyöräily- ja joukkoliikennekaduiksi. Hämeentien peruskorjaukseen 1 ½ km välillä Pääskylänkatu- Siltasaarenkatu kuuluvat lisäksi V. Linja ja Haapaniemenkatu Sörnästen rantatielle asti; ja Hakaniemen Torikatu Sörnäisten rantatielle asti; myös Aleksis Kiven katu ja Teollisuuskatu sekä Helsinginkatu Pengerkadun-Hämeentien kohdalla. Koko kaupungin osa muutetaan ja rajataan jatkossa pyöräily-, jalankulku- ja joukkoliikenteelle. Hakaniemen tori osuu myllerryksen keskelle.
 
Massiivisten muutostyöt alkavat tammikuusta 2019 ja jatkuvat alustavasti aina marraskuuhun 2020.
 
Hämeentien ja seudun muutostyöt ennustavat ennätyksellisiä liikenneruuhkia. Alueen liikennesuunnittelijoilla ei ole kuin arvailuja korvaavista liikenneväylistä.
 
Aamun sisääntuloliikenne puuroutuu pahimmin. Porvoon väylän ja Lahdenväylän, joka jo ennestään kerää aamuuhkaa jopa Keravalta ja Järvenpäästä saakka, liikennevirrat tulppaavat lopullisesti pitkin Koskelantietä (joka sekin menee remonttiin) ja Mäkelänkatua. Vaihtoehtona myös Hermannin rantatie ja Kalasatama tukkeutuvat Sörnäisten rantatielle. Myös kolmas vaihtoehto, Sturenkatu menee armottomasti tukkoon Mannerheimintietä myöten. Viimeinen vaihtoehto on remonttiohjelmaan kuuluva Helsinginkatu ja Kallion korttelikadut kohti Siltasaarenkatua, joka sitten on lopullinen niitti kaikille pääradan itäpuolitse eri suunnista keskustaan pyrkiville kiertoreiteille.
 
Lahden väylän aamuruuhkassa avainasemassa oleva Koskelantie on suunnittelun ja uudisrakentamisen kohde toukokuusta 2019 epämääräiseen ajankohtaan vuonna 2022.
 
Lahden väylän liikennevirran lisäksi myös Tuusulan moottoritien sisääntuloliikenne törmää Mäkelänkadulle ja pyrkii keskustaan samojen Sturenkadun, Helsinginkadun ja Sörnäisten rantatien kautta.
 
Hämeentien ja seudun lisäksi on samalle puolelle pääkaupunkia ajoitettu useita muitakin samanaikaisia katuremontteja.
 
Koko Kalasataman asuntorakennusalue liikennetunnelineen ja yhdysväylineen Sörnäisten rantatielle on liikenne-esteineen viimeistelyrakentamisen kohteena 2019.


Apulaiskaupunginjohtaja Anni Sinnemäki (Vihr.) vastaa Helsingin kaupunki- ja ympäristösuunnittelusta.

Mäkitorpantien sekä Siltavoudintien liittymät ja bussipysäkit ovat rakennuskohteina huhtikuusta joulukuuhun 2019. Tuusulantiellä Vantaanjoen siltakohta on remonttikohteena maaliskuusta joulukuuhun 2019. Veturitien remontin arvioidaan valmistuvan marras-joulukuuhun 2019 mennessä.
 
Etelä-Helsingissä Erottajan aluetta rakennellaan liikenteen kiusaksi koko kesän elokuuhun asti 2019. Ja Telakkakatua Hietalahdenrannasta ja Bulevardilta aina Eiran rantaan saakka lokakuusta 2018 tulppaa Eiran, Hernesaaren (myös risteilymatkustajien) ja Mechelininkadun välisen liikenteen tehokkaasti ainakin marraskuuhun 2020. Kanavakadun remontti tulppaa Katajanokan liikennettä tammikuusta joulukuuhun 2019 harmiksi myös autolautta- ja risteilymatkustajille.

KATASTROFIN TOISTO?
Mechelininkadun katastrofi, 2,2 km pitkän etelä-pohjoissuunnan pääväylän yli kaksi vuotta kestäneet muutostyöt menevät pääkaupungin historiaan ainutlaatuisena liikennesuunnittelun pohjanoteerauksena. Siihen kuuluvat myös Porkkalankadun ja Jätkäsaarenlaiturin risteystulpat, joille ei ratkaisua näy. Pelkona on että Hämeentien ja seudun muutostyöt jatkuessaan 2020 loppuun asti kasvavat pääkaupunkiseudun kaikkien aikojen suurimmaksi ympäristörikokseksi.
 
Mechelininkadun katastrofin perussyynä oli katutöiden avaus kerralla koko kadun mitalla, aliurakoiden ja osatoimitusten logistiikan pettäminen, verkkainen työjärjestys ja kadun liikenteellisten vaatimusten täydellinen sivuuttaminen. Missään muualla länsimaissa ei moista sallittaisi. Katuremontit tehdään lyhyinä osuuksina ympäri vuorokauden öitä, viikonloppuja ja kesälomakautta myöten.
 
Pelkona on että Hämeentie-alueen muutostyöt avataan samalla tavalla koko mitallaan, yhtä välinpitämättömästi, yhtä huonosti ko-ordinoituna ja yhtä heikolla logistiikkasovituksella, yhtä verkkaisesti ja liikennetarpeista tyystin välittämättä.
 
Helsingin katurakentaminen ja liikennesuunnittelu on yksiselitteisiesti Vihreiden puolueen käsissä. Mechelininkadun korjaustyö todisti, että perimmäisenä tavoitteena oli tuottaa mahdollisimman paljon harmia autoliikenteelle. Samalla tuotetut päästöennätykset ja ympäristövahingot voidaan summata mittaamattomaksi tahalliseksi ympäristötikokseksi.
 
KÄDETÖN POLIISI
Mechelininkadun peruskorjauksen opetuksiin kuului myös Helsingin poliisin lähinnä täydellinen poissaolo syntyneistä, turvallisuutta vaarantaneista liikenneongelmista. Näkyvimpiin ja vaikuttavimpiin kuuluivat suurteen risteysten tukkeutumiset autoista, jotka jäivät seisomaan liikennesäännön vastaisesti keskelle risteystä „kaupungin tapana“. Poliisia ei paikalla nähty.
 

Ylikomisario Dennis Pasterstein toimii Poliisin liikenneturvallisuuskeskuksen johtajana. Hän tukeutuu peltipoliiseihin. (Kuva: www.poliisi.fi)

Tilapäisten ajoratojen ja kiertoreittien jatkuvat muutokset, olematon valaistus, puutteellinen merkintä ja katalien kuoppien täyttämä pinta rikkoivat renkaita ja jousituksia ja muodostivat jopa hengenvaaraa kaksipyöräisten kuljettajille. Poliisia ei työmaiden liikenneturvallisuuden varmistus kiinnostanut. Poliisia ei paikalla nähty.
 
Toivoa sopii, ettei Helsingin poliisi jatka samaa hälläväliä-asennetta Hämeentien ja seudun sekä keskustan itäpuolen muidenkin rakennustöiden valvonnan suhteen. On koettu, että Helsingin liiknteessä poliisia ei kiinnosta kuin lämpimässä poliisiautossa istuminen ja satunnaisiin, eteen tuleviin rikkomuksiin puuttuminen, ja peltipoliisien lisääminen. Helsingin liikenne ja veronmaksajat ansaitsevat parempaa.

KORJAUS

Lehtemme edellisessä numerossa, 10/2018, Klaus Bremerin blogissa "Pääkaupungin kelvoton liikenne (poliisi), Osa 1" kuvatekstissä lukee "Poliisijohtaja Dennis Pasterstein, Helsingin liikennepoliisin johtaja, tukeutuu peltipoliiseihin." Dennis Pasterstein on ilmoittanut korjauksena, että hän toimii Poliisin liikenneturvallisuuskeskuksen johtajana, joka on valtakunnallinen toiminto.

 

Lisää kommentti

Pysy otsikon asiassa
ÄLÄ HUUDA! eli käytä isoja kirjaimia
Noudata Suomen lakia ja hyviä tapoja
Jokainen vastaa itse kirjoituksestaan, myös lain edessä


Turvakoodi
Päivitä

 

Blogissa aiemmin:

Jos vain haluaa, taksi naruttaa aina (8.11.2024)
Lulu Ranne, lopeta taksipelleily! (15.10.2024)
Ylinopeus ja nopeusrajoitukset – Suomalaisten aivotulppa (16.9.2024)
Viranomaiset ja liikenneturvallisuus: Mössötystä riittää, kukaan ei valvo (20.8.2024)
Risteysalueen tappava ristiriita (12.6.2024)
Minä, vapaa Suomen kansalainen, ja minua suurempi: HERRA VIRKAHERRA (29.4.2024)
Jäikö tärkein näkemättä, Jyri Häkämies? (22.3.2024)
Miksi niin paljon turhaa? (22.2.2024)
2020 – 2024 samoilla renkailla kesät talvet – Nyt jo neljänteen talveen! (22.1.2024)

2023

Soita LVM, Traficom, Väylävirasto... tulee kuka, mitä, häh...? (12.12.2023)
Taksit ilman kuluttajansuojaa (14.11.2023)
Miksi hyväksytään vääriä liikenneympyröitä? (12.10.2023)
Suomalainen ei kiitä! (15.09.2023)
Minne menet, Helsinki? (21.08.2023)
Päästöistä ja saasteista viis – Vihreät lamaannuttavat Helsingin (14.06.2023)
Mikä Helsinkiä riivaa? (15.05.2023)
Petkuta vakuutusyhtiötä ja maksat kaiken itse (26.03.2023)
Terroristit joukossamme (03.03.2023)
Ympärivuotisilla lumihelvettiin (12.12.2023)

2022

MIKSI... (12.12.2022)
HSL – Itkeäkö vai nauraa? (16.10.2022)
Kuljettajapula ajateltava täysin uusiksi (26.10.2022)
Auton ajokortti 17-vuotiaille – Virheillä kuten ennenkin? (29.09.2022)
Onko Suomessa järki pysähtynyt? (25.08.2022)
MIKSI? (14.06.2022)
EU:n tietosuojalaki on kaupan este (03.05.2022)
Suomi – nukkuvien maa (04.04.2022)
Sirkus Töölöntori (01.03.2022)
Suomi pilkkaa veronmaksajia (03.02.2022)

2021

Kyvyttömyydem kukkaset – Tietyömaat (11.11.2021)
Ei kannata yrittää (10.9.2021)
Etanoli – ilmastomuuttajien sokea piste (13.8.2021)
Helsingin (ja muiden kaupunkien) hölmöily näivettää keskustoja (18.6.2021)
Quo vadis, nokian? (20.5.2021)
Manipuloitu LP-raportti on vain jäävuoren huippu (15.4.2021)
Suuri puhallus! (5.3.2021)
Kuskeja ja renkaita (3.1.2021)

2020

Valheellinen liikennepolitiikka – Liikenneturvallisuuden surma (11.12.2020)
Yli kymmenen hyvää syytä rakentaa Vaasa – Umeå linkki, Kvarkentie (19.11.2020)
Mikä hiljensi Harakan? (15.10.2020)
Maantiekuljetukset polvilleen (11.9.2020)
Avuttomuuden ratinkääntäjät (14.8.2020)
Montako henkeä taas uhrataan LVM:n alttarilla (9.3.2020)
Tappavat valot (3.2.2020)

2019

Sähköauto kaatuu vetyautoon! (13.12.2019)
Liikennenäkeminen on monesta kiinni (15.11.2019)
Tervetuloa Tivoli Keskustatunneliin (17.10.2019)
LVM pantava holhoukseen (19.9.2019)
Tunnustan, olen taparikollinen (20.8.2019)
LP:n ylösnousemus (12.6.2019)
Elävä lentohistoria Malmille! (30.4.2019)
Malmin Vihreä miljardihauta (4.4.2019)
Minä ja Mäntyranta – Ei, ei tätä kestä selvinpäin (14.3.2019)
Pääkaupungin kelvoton liikenne (poliisi), osa 2 (31.1.2019)

2018

Pääkaupungin kelvoton liikenne (poliisi) (19.12.2018)
Kultakaivos (20.11.2018)
Nastarenkaat tappavat enemmän kuin pelastavat (25.10.2018)
Jussi Poliisi katselee liikennettä Jussi Poliisi ei ajattele (28.9.2018)
Vihreät kaatuvat liikenteeseen (24.8.2018)
Elää ja antaa elää (26.6.2018)
Hengenvaaralliset talvirenkaat (11.5.2018)
Sähköauton seuraava askel (6.4.2018)
Raidejoke kansan hallintaan (5.3.2018)
Suurten lupausten Raidejoke (30.1.2018)

2017

Kateus maan perii (20.12.2017)
"Vihreä Helsinki" tappaa päästöillä (13.11.2017)
Jakelumullistus (19.10.2017)
HCT-rekoista päätöksiin – Näin ei voi jatkua (20.9.2017)
Sähköauto – ilmastohirviö bensa-autoon verrattuna (31.8.2017)
Tässä ei ole tulevaisuus (20.6.2017)
Näin meitä huiputetaan! (10.5.2017)
Rengasmääräykset hullujen hommaa! (3.4.2017)
Liikenteen huutavin vääryys! (6.3.2017)
Ylinopeus, tilannenopeus ja kohtuuttomat rangaistukset (23.1.2017)

2016

Usko nujertaa faktat vihreässä liikennetekniikassa (1.12.2016)
Niin niin automies että! (31.10.2016)
Silmitöntä tuhlausta – kansa maksaa (3.10.2016)
Antti Vehviläinen, yllytätte väheksymään liikennesääntöjä (24.8.2016)
Helsinki ja Espoo kusettavat (27.6.2016)
VW-moka opiksi kaikille (20.5.2016)
Pääkaupunkiseudun PanamanPaperit (15.4.2016)
Renkaita rengasmeressä (18.3.2016)
Kohtalokkaita virheitä 1. (26.2.2016)
Demokratiakato (20.1.2016)

2015

Hölmöläisten joukkoliikennelait (2.12.2015)
Se mikä ei näy, sitä ei ole (20.10.2015)
Kansa pannaan maksamaan liikenteen miljoonamokat (18.9.2015)
...sillä he eivät tiedä mitä tekevät (21.8.2015)
Voiko tyhmempää sakkia olla (25.6.2015)
Autotehtaan käsi on jo lompakossasi (28.5.2015)
Hölmöläiset liikemiehinä (22.4.2015)
Joukkoliikenteen Vihreä uskonto (19.3.2015)
Aatos Erkko "kaatoi" Sanomia (20.2.2015)
Eljas Erkko "kaatoi" autotuojat (21.1.2015)

2014

Julkinen liikenne, Suomalaisen hulluuden huippu (5.12.2014)
Kumipyöräliikenteen tuska (7.11.2014)
Johtavia erityisasiantuntijoita pilvin pimein (3.10.2014)
Trafi veneilijöille: Vielä me teidätkin opetetaan (26.6.2014)
Kaikkea ne venäläiset keksii (26.6.2014)
Trafi rokottaa lainvastaisesti, ministeriö hyväksyy (19.6.2014)
Ei voi olla totta (26.5.2014)
Kaiken maailman turvatarkastuksia (25.4.2014)
Helsinki rakkaani, koita kestää (29.3.2014)
Yhteiskunnalla on syöpä (1.3.2014)
"Kyllä kansalla on rahaa!" (27.1.2014)

2013

Nastarenkaat pitää jo kieltää (3.12.2013)
Voitto ei ole voitto (28.10.2013)
Puna-vihersokeus on paha ongelma (25.9.2013)
Liikennekieli (29.8.2013)
Pelko on avain valtaan (17.6.2013)
Peilistä lukemisen taito (20.5.2013)
Älä usko kataisen hallitusta (19.4.2013)
Logiikan puutteesta (25.3.2013)
Liikennetantta-mafia on kansallinen katastrofi (26.2.2013)
Ymmärtävätkö koskaan? (29.1.2013)

2012

Suomen salainen ase: Joulupukki! (5.12.2012)
Vihreä valta on kultaakin kalliimpaa (31.10.2012)
Suojatie ei ole suojatie! (1.10.2012)
Sokaiseva ylinopeushysteria (4.9.2012)
Vihreiden Waterloo (20.6.2012)
Kerjäläisarmeija (29.5.2012)
Onko Päivi Räsänen sokea? (26.4.2012)
Liikenneturvallisuusnäpertelijät (30.3.2012)
Liikenneturvallisuuden rahanreikä (27.2.2012)
Virkamiesvalta selättää kansanvallan (30.1.2012)
Liikenneturvallisuusongelma no.1: Kyvyttömät johtajat (5.12.2012)
Psykoottiset (3.11.2012)
Edesvastuuton vasemmistoliitto (4.10.2012)

2011

Trafi kuristaa suomalaisia (29.8.2011)
Tehtävänä ruikuttaa? (22.6.2011)
On lehtiä ja lehtiä (30.5.2011)
Epämiellyttävä ilmiö (3.5.2011)
Siunattu hulluus (29.3.2011)
Muotoilun sokea piste (2.3.2011)
On sulla poka pimiät jutut (31.1.2011)

2010

Naisistuminen (1.12.2010)
VR, näköalattomuuden huippu (19.11.2010)
Kelvoton liikenneministeri on erotettava! (11.10.2010)
Taas autoilijaa kusetetaan (15.9.2010)
© Auto, tekniikka ja kuljetus 2011-2012 
B Yhtiöt Oy  |  Nuijamiestentie 5 A 00400 Helsinki  | Puhelin (vaihde) (09) 547 621  |  etunimi.sukunimi@boy.fi