Klaus Bremerin
Blogi
Hävittäjä-Hopalla Suomi irti lamasta! PDF Tulosta Sähköposti
12.12.2024 00:00


Suomen pelasti Talvisodassa kylmäverinen Suomenhevonen. Jatkosodassa Ford V8 ”Hävittäjä”, Hävittäjä-Hoppa, nousi korvaamattomaksi kuljetusvälineeksi huolto- ja rintamalinjoilla.
 
Välirauhan, jatkosodan ja jälleenrakennuksen vuosina runsaat kolmetuhatta Hävittäjä-Hoppaa muodostivat Suomen kuljetuskaluston selkärangan.
 
Hävittäjä-Hoppa tarjoaa yhä tänä päivänä Orpon hallituksellekin mallia, jolla Suomi vidoin nousisi 15 vuotta jatkuneesta lamastaan.
 
Kaikkiaan Suomi tilasi 4400 Hävittäjä-Hoppaa Henry Fordin myöntämällä 10%:n käteismaksulla. Loput maksettaisiin 5 vuoden kuluessa sodan päättymisestä.
 
Sodasta selviytyneet Hävittäjä-Hopat näyttelivät ratkaisevaa osaa Suomen nousussa sodan raunioista hyvinvointivaltioksi 1940-luvun lopulla ja 1950-luvulla.
 
Teknisesti yksinkertaiset, laadullisesti sodan rasituksiin rakennetut jämäkät Hävittäjä-Hopat varmistivat koko Suomen alueella jälleenrakennusta sotien jälkeen.
 
YKSINKERTAISUUS, JÄMÄKKYYS VALTTIA
Jo alle 10-vuotiaana istuin Mikkelin Tuppuralassa Hävittäjä-Hopan kyydissä maitotonkka- ja maa-aineskuljetuksissa. Polkimien välistä näki hiekkatien sujahtavan auton alta ja hiekka nousi lattian rei’istä hiekkapölynä ohjaamoon. Sillä ei väliä. Hoppa toimi kuin kello ja kantoi kuorman perille satoi tai paistoi.
 
Sama pitäisi saada toimimaan tänään: kuljetusten saumaton, nopea ja varma toiminta koko maassa. Koko nyky-yhteiskunnan menestys on kiinni kuljetusten tehokkuudesta ja hinnasta.
 
Pitäisi olla silmää nähdä, missä yli 90 % maan kaikista kuljetuksista kulkee ja kuinka paljon siinä on vajeita ja puutteita ja tehostamisen varaa. Sen sijaan että heitetään miljardeja nyky-Suomessa kannattamattomaan, tappiolliseen, veromarkkoja syövään ja tehottomaan raideliikenteeseen.


Vain työllä noustaan lamasta, ei kikkailuilla.
 
TYÖLLÄ NOUSTIIN SILLOINKIN
Työllä noustiin sodan lamasta Suomessa ja koko Euroopassa. Kovalla työllä. Jokainen työikäinen puski töitä kuusi (!) täyttä päivää viikossa – 8:sta 4:ään ja 5:een, ja lauantait kello 2:een. Lauantaina pääsi vapaalle iltapäivällä ja lauantaisaunaan. Sunnuntai oli lepoon ja harrastuksiin.
 
Tänään Helsingin liikenteen ruuhkahuiput todistavat, että töitä tehdään pääsääntöisesti noin 9:stä 3:een ja perjantaisin hellitetään jo 2:n jälkeen, ja lauantait ja sunnuntait ovat lepoon ja harrastuksiin.
 
Ja haaveillaan yhteiskunnan tuista ja nelipäiväisestä työviikosta!
 
Seurauksena kansantalous on kulkenut alamäkeä ja maa köyhtynyt köyhtymistään jo 15 vuotta!
 
Nousu lamasta onnistuu vain kovalla työllä - kuten aina ja kaikkialla ennenkin.
 
…JA INNOSTA TEHDÄ TÖITÄ!
Toisen Maailmansodan jälkeen, Saksa, Itävalta ja Hollanti makasivat raunioina.
 
Vain 11 vuotta sen jälkeen kuljin Kupla-Folkkarilla ja folkkaribussilla Euroopan halki Itävallan Linziin, Wieniin ja Graziin. En ollut uskoa silmiäni: ei sodan jälkiä, raunioita ja tuhottuja kaupunkeja, pistänyt silmään missään.
 
Ympärivuorokautisen työn jäljet näkyivät uusina rakennuksina, huippukuntoisina moottoriteinä, hyväkuntoisina valtateinä ja uusina kaupunkikuvina- ja ympäristöinä kolmessa sodan pahimmin runtelemassa maassa.
 
Työn verotus oli suurin myötävaikuttava tekijä, saksalaiset, itävaltalaiset ja hollantilaiset ystävät sanovat. Jokainen työhön kykenevä puski ylipitkiä työpäiviä. Verovapaat ylityötunnit palkitsivat ja innostivat pienen bruttopalkan jälkeen tekemään hullun lailla töitä jälleenrakentamisen puolesta.
 
Työhön innostava verotus toimisi samalla tavalla tänäkin päivänä.
 
Tänään Suomessa käytössä oleva progressiivinen tuloverotus – mitä enemmän teet työtä, mitä enemmän tienaat, sitä enemmän joudut maksamaan veroja valtiolle – on täysin väärä, masentava periaate. Se ei innosta tekemään yhtään ylimääristä työtä. Innostaa vain anomaan erilaisia tukiaisia valtiolta.
 
Suomen palkkaverotusmallilla yksikään sotien runtelema maa ei olisi noussut tuhkasta. Eikä nouse Suomikaan lamastaan.
 
Näitä Hävittäjä-Hoppa nostaisi vielä tänäänkin suomalaisten silmien eteen.
 

Lisää kommentti

Pysy otsikon asiassa
ÄLÄ HUUDA! eli käytä isoja kirjaimia
Noudata Suomen lakia ja hyviä tapoja
Jokainen vastaa itse kirjoituksestaan, myös lain edessä


Turvakoodi
Päivitä

 

Blogissa aiemmin:

Poliisi on ongelma (3.2.2025)

2024

Hävittäjä-Hopalla Suomi irti lamasta! (12.12.2024)
Jos vain haluaa, taksi naruttaa aina (8.11.2024)
Lulu Ranne, lopeta taksipelleily! (15.10.2024)
Ylinopeus ja nopeusrajoitukset – Suomalaisten aivotulppa (16.9.2024)
Viranomaiset ja liikenneturvallisuus: Mössötystä riittää, kukaan ei valvo (20.8.2024)
Risteysalueen tappava ristiriita (12.6.2024)
Minä, vapaa Suomen kansalainen, ja minua suurempi: HERRA VIRKAHERRA (29.4.2024)
Jäikö tärkein näkemättä, Jyri Häkämies? (22.3.2024)
Miksi niin paljon turhaa? (22.2.2024)
2020 – 2024 samoilla renkailla kesät talvet – Nyt jo neljänteen talveen! (22.1.2024)

2023

Soita LVM, Traficom, Väylävirasto... tulee kuka, mitä, häh...? (12.12.2023)
Taksit ilman kuluttajansuojaa (14.11.2023)
Miksi hyväksytään vääriä liikenneympyröitä? (12.10.2023)
Suomalainen ei kiitä! (15.09.2023)
Minne menet, Helsinki? (21.08.2023)
Päästöistä ja saasteista viis – Vihreät lamaannuttavat Helsingin (14.06.2023)
Mikä Helsinkiä riivaa? (15.05.2023)
Petkuta vakuutusyhtiötä ja maksat kaiken itse (26.03.2023)
Terroristit joukossamme (03.03.2023)
Ympärivuotisilla lumihelvettiin (12.12.2023)

2022

MIKSI... (12.12.2022)
HSL – Itkeäkö vai nauraa? (16.10.2022)
Kuljettajapula ajateltava täysin uusiksi (26.10.2022)
Auton ajokortti 17-vuotiaille – Virheillä kuten ennenkin? (29.09.2022)
Onko Suomessa järki pysähtynyt? (25.08.2022)
MIKSI? (14.06.2022)
EU:n tietosuojalaki on kaupan este (03.05.2022)
Suomi – nukkuvien maa (04.04.2022)
Sirkus Töölöntori (01.03.2022)
Suomi pilkkaa veronmaksajia (03.02.2022)

2021

Kyvyttömyydem kukkaset – Tietyömaat (11.11.2021)
Ei kannata yrittää (10.9.2021)
Etanoli – ilmastomuuttajien sokea piste (13.8.2021)
Helsingin (ja muiden kaupunkien) hölmöily näivettää keskustoja (18.6.2021)
Quo vadis, nokian? (20.5.2021)
Manipuloitu LP-raportti on vain jäävuoren huippu (15.4.2021)
Suuri puhallus! (5.3.2021)
Kuskeja ja renkaita (3.1.2021)

2020

Valheellinen liikennepolitiikka – Liikenneturvallisuuden surma (11.12.2020)
Yli kymmenen hyvää syytä rakentaa Vaasa – Umeå linkki, Kvarkentie (19.11.2020)
Mikä hiljensi Harakan? (15.10.2020)
Maantiekuljetukset polvilleen (11.9.2020)
Avuttomuuden ratinkääntäjät (14.8.2020)
Montako henkeä taas uhrataan LVM:n alttarilla (9.3.2020)
Tappavat valot (3.2.2020)

2019

Sähköauto kaatuu vetyautoon! (13.12.2019)
Liikennenäkeminen on monesta kiinni (15.11.2019)
Tervetuloa Tivoli Keskustatunneliin (17.10.2019)
LVM pantava holhoukseen (19.9.2019)
Tunnustan, olen taparikollinen (20.8.2019)
LP:n ylösnousemus (12.6.2019)
Elävä lentohistoria Malmille! (30.4.2019)
Malmin Vihreä miljardihauta (4.4.2019)
Minä ja Mäntyranta – Ei, ei tätä kestä selvinpäin (14.3.2019)
Pääkaupungin kelvoton liikenne (poliisi), osa 2 (31.1.2019)

2018

Pääkaupungin kelvoton liikenne (poliisi) (19.12.2018)
Kultakaivos (20.11.2018)
Nastarenkaat tappavat enemmän kuin pelastavat (25.10.2018)
Jussi Poliisi katselee liikennettä Jussi Poliisi ei ajattele (28.9.2018)
Vihreät kaatuvat liikenteeseen (24.8.2018)
Elää ja antaa elää (26.6.2018)
Hengenvaaralliset talvirenkaat (11.5.2018)
Sähköauton seuraava askel (6.4.2018)
Raidejoke kansan hallintaan (5.3.2018)
Suurten lupausten Raidejoke (30.1.2018)

2017

Kateus maan perii (20.12.2017)
"Vihreä Helsinki" tappaa päästöillä (13.11.2017)
Jakelumullistus (19.10.2017)
HCT-rekoista päätöksiin – Näin ei voi jatkua (20.9.2017)
Sähköauto – ilmastohirviö bensa-autoon verrattuna (31.8.2017)
Tässä ei ole tulevaisuus (20.6.2017)
Näin meitä huiputetaan! (10.5.2017)
Rengasmääräykset hullujen hommaa! (3.4.2017)
Liikenteen huutavin vääryys! (6.3.2017)
Ylinopeus, tilannenopeus ja kohtuuttomat rangaistukset (23.1.2017)

2016

Usko nujertaa faktat vihreässä liikennetekniikassa (1.12.2016)
Niin niin automies että! (31.10.2016)
Silmitöntä tuhlausta – kansa maksaa (3.10.2016)
Antti Vehviläinen, yllytätte väheksymään liikennesääntöjä (24.8.2016)
Helsinki ja Espoo kusettavat (27.6.2016)
VW-moka opiksi kaikille (20.5.2016)
Pääkaupunkiseudun PanamanPaperit (15.4.2016)
Renkaita rengasmeressä (18.3.2016)
Kohtalokkaita virheitä 1. (26.2.2016)
Demokratiakato (20.1.2016)

2015

Hölmöläisten joukkoliikennelait (2.12.2015)
Se mikä ei näy, sitä ei ole (20.10.2015)
Kansa pannaan maksamaan liikenteen miljoonamokat (18.9.2015)
...sillä he eivät tiedä mitä tekevät (21.8.2015)
Voiko tyhmempää sakkia olla (25.6.2015)
Autotehtaan käsi on jo lompakossasi (28.5.2015)
Hölmöläiset liikemiehinä (22.4.2015)
Joukkoliikenteen Vihreä uskonto (19.3.2015)
Aatos Erkko "kaatoi" Sanomia (20.2.2015)
Eljas Erkko "kaatoi" autotuojat (21.1.2015)

2014

Julkinen liikenne, Suomalaisen hulluuden huippu (5.12.2014)
Kumipyöräliikenteen tuska (7.11.2014)
Johtavia erityisasiantuntijoita pilvin pimein (3.10.2014)
Trafi veneilijöille: Vielä me teidätkin opetetaan (26.6.2014)
Kaikkea ne venäläiset keksii (26.6.2014)
Trafi rokottaa lainvastaisesti, ministeriö hyväksyy (19.6.2014)
Ei voi olla totta (26.5.2014)
Kaiken maailman turvatarkastuksia (25.4.2014)
Helsinki rakkaani, koita kestää (29.3.2014)
Yhteiskunnalla on syöpä (1.3.2014)
"Kyllä kansalla on rahaa!" (27.1.2014)

2013

Nastarenkaat pitää jo kieltää (3.12.2013)
Voitto ei ole voitto (28.10.2013)
Puna-vihersokeus on paha ongelma (25.9.2013)
Liikennekieli (29.8.2013)
Pelko on avain valtaan (17.6.2013)
Peilistä lukemisen taito (20.5.2013)
Älä usko kataisen hallitusta (19.4.2013)
Logiikan puutteesta (25.3.2013)
Liikennetantta-mafia on kansallinen katastrofi (26.2.2013)
Ymmärtävätkö koskaan? (29.1.2013)

2012

Suomen salainen ase: Joulupukki! (5.12.2012)
Vihreä valta on kultaakin kalliimpaa (31.10.2012)
Suojatie ei ole suojatie! (1.10.2012)
Sokaiseva ylinopeushysteria (4.9.2012)
Vihreiden Waterloo (20.6.2012)
Kerjäläisarmeija (29.5.2012)
Onko Päivi Räsänen sokea? (26.4.2012)
Liikenneturvallisuusnäpertelijät (30.3.2012)
Liikenneturvallisuuden rahanreikä (27.2.2012)
Virkamiesvalta selättää kansanvallan (30.1.2012)
Liikenneturvallisuusongelma no.1: Kyvyttömät johtajat (5.12.2012)
Psykoottiset (3.11.2012)
Edesvastuuton vasemmistoliitto (4.10.2012)

2011

Trafi kuristaa suomalaisia (29.8.2011)
Tehtävänä ruikuttaa? (22.6.2011)
On lehtiä ja lehtiä (30.5.2011)
Epämiellyttävä ilmiö (3.5.2011)
Siunattu hulluus (29.3.2011)
Muotoilun sokea piste (2.3.2011)
On sulla poka pimiät jutut (31.1.2011)

2010

Naisistuminen (1.12.2010)
VR, näköalattomuuden huippu (19.11.2010)
Kelvoton liikenneministeri on erotettava! (11.10.2010)
Taas autoilijaa kusetetaan (15.9.2010)
© Auto, tekniikka ja kuljetus 2011-2012 
B Yhtiöt Oy  |  Nuijamiestentie 5 A 00400 Helsinki  | Puhelin (vaihde) (09) 547 621  |  etunimi.sukunimi@boy.fi