Klaus Bremerin
Blogi
Se mikä ei näy, sitä ei ole PDF Tulosta Sähköposti
20.10.2015 00:00
Alkujaan Volvon osille rakennettu Sisu ja Yhteissisun Vanaja saivat vauhtia Jatkosodan ankarasta kuorma-autopulasta. Sotien jälkeen vauhdissa väistyivät sekä Volvo että Scania.

Sen jälkeen Volvo ja Scania ovat valloittaneet koko maailman, Sisu tuskin edes Karjaata ja Vanaja haudattiin Vanajalle.

Sauna oli kova sana suomalaisille sotien jälkeen. Maa oli väärällään kiuasvalmistajia. Lauantaisauna hiljensi koko maan. Maailmalla kuitenkin Ruotsin tunnettiin ”saunamaana”. Sen kiuasvalmistajat valloittivat maailmanmarkkinat.

Strömberg ja ASEA perustettiin jo 1800-luvulla. 1934 suuryritys Strömberg muutti jättitehtaaseensa Pitäjänmäellä ja ASEA poisti hakaristin yrityslogostaan. Strömberg valloitti Venäjää ja ASEA maailmanmarkkinoita. Niin Strömberg joutui ASEAn omaksi 1987.

Sisu nestemoottori oli maailmansensaatio 1960-luvulla. Kun se esiteltiin Euroopan kenraalikunnalle Santahaminassa 1967, Sisu KB-45 ja raskas perävaunun kiipesivät ”luotisuoraa” kalliorinnettä ylös. Siitä jäi sveitsiläiskenraalin legendaariset sanat: ”Minä näen sen, mutta en usko sittenkään”! Ei muuta. Suomalaiset eivät osanneet myydä sitä maailmanmarkkinoille.

Suomalaiset ralliajajat järkyttivät maailmaa nopeudellaan ja voitoillaan mm. Monte Carlon rallin lumisilla ja jäisillä alppiteillä. Voittojen ”salaisuus” oli Nokian Hakkapeliitta talvirenkaat ja koivametallinastat siinä missä muu maailma ajoi perinteisillä Mud&Track tyyppisillä renkailla. Kysymykseen eikö nyt olisi paikka valloittaa muun maailman jää- ja lumiolosuhteet, Nokian johtaja Unkila vastasi: ”Pitäkää Bremer ideanne ominanne, me hoidamme renkaidemme markkinoinnin”. Niin jäivät ”imukuppi-Hakkapeliitat” odottamaan kansainvälisten rengasjättien heräämistä kilpailuun talvipakkasten kumiseosvaatimuksilla.

Isku ja Asko jäivät nuolemaan näppejään, mutta Ikea otti maailmanmarkkinat haltuunsa – eikä vain huonekaluilla. Ikea myy maailmalle yksin enemmän ruotsalaista ruokaa kuin mitä koko Suomi myy suomalaista ruokaa.

Suomen vientihistoria on täynnä vastaavia.

SUOMALAISELLE ei istu itsensä kehuminen. Merten eristämän koillisen kolkan metsäläiselle tavallinen eurooppalainen myyntipuhekin koetaan turhankehuna. Tässä ruotsalaisilla ja norjalaisilla, tanskalaisista puhumattakaan, on hurja etu suomalaisiinnähden. Tulokset puhuvat puolestaan.

Merten eristävä vaikutus toimii myös toiseen suuntaan. Kehityksellä on pitkä matka Suomeen. Tämä näkyy kovin monessa asiassa. Eikä vähiten liikenne- ja ajoneuvotekniikassa.

Niin kauan kun tavallisista sukankuluttajista ja katutallaajista tehdään kunnanvaltuutettuja ja kansanedustajia, tuntuu mahdottomalta kuvitella että heidän päätöstensä pohjaksi siunaantuisi tietoa tekniikan edistysaskelista eri liikennemuodoissa. Se nähdään irvokkaasti Malmin lentokentän kohdalla yhtä lailla kuin joukkoliikenteessä ja väylärakennuksessa.

Pahinta on, että myös ko. asioiden valmistelusta vastaava virkamieskunta elää menneessä ajassa. Uudet ratkaisut eivät tule edes pöydälle kun päätöksiä tehdään.

Pääkaupunkiseutu sijoittaa sokeana paitsi Länsimetroon myös Kehärataan ja sen mielettömään määrään pysäkkejä, Pisara-seikkailuun ja Raide-Jokeriin. Tampere ei näyttäisi olevan pekkaa parempi. Turussa ollaan sentään jo tietoisia sähköbussien esiinmarssista joukkoliikenteeseen Suomen ulkopuolella. Bussimetrosta, BRT:stä ei sen sijaan vielä Suomessa puhu kukaan, vaikka se olisi ylivoimainen ratkaisu viimeiseen vielä lopullista päätöstä vailla olevaan ”Raide-Jokeriin”.

TIEDON PUUTE maailman jo sadoista BRT bussimetroista ja uusimmista sähkö-nivelbusseista on jälleen esimerkki siitä, miten meret eristävät metsäsuomalaiset muusta maailmasta. Tässä suhteessa johtavat suomalaiset BRT-bussien edustajat osoittavat yhtä alkeellisia kauppatapoja. Yhteistyötä BRT-tiedon ja kokemusta jakamiseksi vastaaville virkamiehille, valtuustolle ja muille paikallispoliitikoille ei synny jokaisen kytätessä lyhytnäköisesti vain omaan pussiin.

Se on kuin Sisu Karjaalla. Sisu on kansainvälisenkin mittapuun mukaan huipputuote, rungoltaan maailman vahvin metsässä puun- sekä sora- ja kiviaineskuljetuksissa. Mutta se ei sitä kerro, ei pukahda, pusaa vain omissa ympyröissään Karjaalla luottaen suusta suuhun leviävän tiedon voimaan. Sillä se ei ole saanut edes paikalliset kansanedustajat saati kaupunginjohtajan kiinnostumaan.

Sitä kun ei ole ennen kuin siitä tietää.
 

Kommentit  

 
0 #2 harri krister lindbl 22.10.2015 02:04
Asiaa. Ei vienninvetämätt ömyys johdu kilpailukyvyn puutteesta.Syy ei osata myydä osin on kuin Neuvostoliitoss a tehdään vääriä tuotteita.Oli aikanaan Valco kuvaputkitehdas . Tuli Lontoossa 1980-luvulla messuilla juttua yhden britin kanssa hän mainitsi Valcon,"kehui" niiden myyntimiehiä "ei ne olisi sohossa saaneet aamulla tenuke[ sensuroitu ilmaus ]e myytyä edes ryyppyä.
Lainaa
 
 
0 #1 Jukka Mattila 21.10.2015 10:19
Niin valitettavan totta. Suomalaiset ovat missanneet useita loistavia kauppamahdollis uuksia, lähestulkoon joka sektorilla.
Lainaa
 

Lisää kommentti

Pysy otsikon asiassa
ÄLÄ HUUDA! eli käytä isoja kirjaimia
Noudata Suomen lakia ja hyviä tapoja
Jokainen vastaa itse kirjoituksestaan, myös lain edessä


Turvakoodi
Päivitä

 

Blogissa aiemmin:

Jos vain haluaa, taksi naruttaa aina (8.11.2024)
Lulu Ranne, lopeta taksipelleily! (15.10.2024)
Ylinopeus ja nopeusrajoitukset – Suomalaisten aivotulppa (16.9.2024)
Viranomaiset ja liikenneturvallisuus: Mössötystä riittää, kukaan ei valvo (20.8.2024)
Risteysalueen tappava ristiriita (12.6.2024)
Minä, vapaa Suomen kansalainen, ja minua suurempi: HERRA VIRKAHERRA (29.4.2024)
Jäikö tärkein näkemättä, Jyri Häkämies? (22.3.2024)
Miksi niin paljon turhaa? (22.2.2024)
2020 – 2024 samoilla renkailla kesät talvet – Nyt jo neljänteen talveen! (22.1.2024)

2023

Soita LVM, Traficom, Väylävirasto... tulee kuka, mitä, häh...? (12.12.2023)
Taksit ilman kuluttajansuojaa (14.11.2023)
Miksi hyväksytään vääriä liikenneympyröitä? (12.10.2023)
Suomalainen ei kiitä! (15.09.2023)
Minne menet, Helsinki? (21.08.2023)
Päästöistä ja saasteista viis – Vihreät lamaannuttavat Helsingin (14.06.2023)
Mikä Helsinkiä riivaa? (15.05.2023)
Petkuta vakuutusyhtiötä ja maksat kaiken itse (26.03.2023)
Terroristit joukossamme (03.03.2023)
Ympärivuotisilla lumihelvettiin (12.12.2023)

2022

MIKSI... (12.12.2022)
HSL – Itkeäkö vai nauraa? (16.10.2022)
Kuljettajapula ajateltava täysin uusiksi (26.10.2022)
Auton ajokortti 17-vuotiaille – Virheillä kuten ennenkin? (29.09.2022)
Onko Suomessa järki pysähtynyt? (25.08.2022)
MIKSI? (14.06.2022)
EU:n tietosuojalaki on kaupan este (03.05.2022)
Suomi – nukkuvien maa (04.04.2022)
Sirkus Töölöntori (01.03.2022)
Suomi pilkkaa veronmaksajia (03.02.2022)

2021

Kyvyttömyydem kukkaset – Tietyömaat (11.11.2021)
Ei kannata yrittää (10.9.2021)
Etanoli – ilmastomuuttajien sokea piste (13.8.2021)
Helsingin (ja muiden kaupunkien) hölmöily näivettää keskustoja (18.6.2021)
Quo vadis, nokian? (20.5.2021)
Manipuloitu LP-raportti on vain jäävuoren huippu (15.4.2021)
Suuri puhallus! (5.3.2021)
Kuskeja ja renkaita (3.1.2021)

2020

Valheellinen liikennepolitiikka – Liikenneturvallisuuden surma (11.12.2020)
Yli kymmenen hyvää syytä rakentaa Vaasa – Umeå linkki, Kvarkentie (19.11.2020)
Mikä hiljensi Harakan? (15.10.2020)
Maantiekuljetukset polvilleen (11.9.2020)
Avuttomuuden ratinkääntäjät (14.8.2020)
Montako henkeä taas uhrataan LVM:n alttarilla (9.3.2020)
Tappavat valot (3.2.2020)

2019

Sähköauto kaatuu vetyautoon! (13.12.2019)
Liikennenäkeminen on monesta kiinni (15.11.2019)
Tervetuloa Tivoli Keskustatunneliin (17.10.2019)
LVM pantava holhoukseen (19.9.2019)
Tunnustan, olen taparikollinen (20.8.2019)
LP:n ylösnousemus (12.6.2019)
Elävä lentohistoria Malmille! (30.4.2019)
Malmin Vihreä miljardihauta (4.4.2019)
Minä ja Mäntyranta – Ei, ei tätä kestä selvinpäin (14.3.2019)
Pääkaupungin kelvoton liikenne (poliisi), osa 2 (31.1.2019)

2018

Pääkaupungin kelvoton liikenne (poliisi) (19.12.2018)
Kultakaivos (20.11.2018)
Nastarenkaat tappavat enemmän kuin pelastavat (25.10.2018)
Jussi Poliisi katselee liikennettä Jussi Poliisi ei ajattele (28.9.2018)
Vihreät kaatuvat liikenteeseen (24.8.2018)
Elää ja antaa elää (26.6.2018)
Hengenvaaralliset talvirenkaat (11.5.2018)
Sähköauton seuraava askel (6.4.2018)
Raidejoke kansan hallintaan (5.3.2018)
Suurten lupausten Raidejoke (30.1.2018)

2017

Kateus maan perii (20.12.2017)
"Vihreä Helsinki" tappaa päästöillä (13.11.2017)
Jakelumullistus (19.10.2017)
HCT-rekoista päätöksiin – Näin ei voi jatkua (20.9.2017)
Sähköauto – ilmastohirviö bensa-autoon verrattuna (31.8.2017)
Tässä ei ole tulevaisuus (20.6.2017)
Näin meitä huiputetaan! (10.5.2017)
Rengasmääräykset hullujen hommaa! (3.4.2017)
Liikenteen huutavin vääryys! (6.3.2017)
Ylinopeus, tilannenopeus ja kohtuuttomat rangaistukset (23.1.2017)

2016

Usko nujertaa faktat vihreässä liikennetekniikassa (1.12.2016)
Niin niin automies että! (31.10.2016)
Silmitöntä tuhlausta – kansa maksaa (3.10.2016)
Antti Vehviläinen, yllytätte väheksymään liikennesääntöjä (24.8.2016)
Helsinki ja Espoo kusettavat (27.6.2016)
VW-moka opiksi kaikille (20.5.2016)
Pääkaupunkiseudun PanamanPaperit (15.4.2016)
Renkaita rengasmeressä (18.3.2016)
Kohtalokkaita virheitä 1. (26.2.2016)
Demokratiakato (20.1.2016)

2015

Hölmöläisten joukkoliikennelait (2.12.2015)
Se mikä ei näy, sitä ei ole (20.10.2015)
Kansa pannaan maksamaan liikenteen miljoonamokat (18.9.2015)
...sillä he eivät tiedä mitä tekevät (21.8.2015)
Voiko tyhmempää sakkia olla (25.6.2015)
Autotehtaan käsi on jo lompakossasi (28.5.2015)
Hölmöläiset liikemiehinä (22.4.2015)
Joukkoliikenteen Vihreä uskonto (19.3.2015)
Aatos Erkko "kaatoi" Sanomia (20.2.2015)
Eljas Erkko "kaatoi" autotuojat (21.1.2015)

2014

Julkinen liikenne, Suomalaisen hulluuden huippu (5.12.2014)
Kumipyöräliikenteen tuska (7.11.2014)
Johtavia erityisasiantuntijoita pilvin pimein (3.10.2014)
Trafi veneilijöille: Vielä me teidätkin opetetaan (26.6.2014)
Kaikkea ne venäläiset keksii (26.6.2014)
Trafi rokottaa lainvastaisesti, ministeriö hyväksyy (19.6.2014)
Ei voi olla totta (26.5.2014)
Kaiken maailman turvatarkastuksia (25.4.2014)
Helsinki rakkaani, koita kestää (29.3.2014)
Yhteiskunnalla on syöpä (1.3.2014)
"Kyllä kansalla on rahaa!" (27.1.2014)

2013

Nastarenkaat pitää jo kieltää (3.12.2013)
Voitto ei ole voitto (28.10.2013)
Puna-vihersokeus on paha ongelma (25.9.2013)
Liikennekieli (29.8.2013)
Pelko on avain valtaan (17.6.2013)
Peilistä lukemisen taito (20.5.2013)
Älä usko kataisen hallitusta (19.4.2013)
Logiikan puutteesta (25.3.2013)
Liikennetantta-mafia on kansallinen katastrofi (26.2.2013)
Ymmärtävätkö koskaan? (29.1.2013)

2012

Suomen salainen ase: Joulupukki! (5.12.2012)
Vihreä valta on kultaakin kalliimpaa (31.10.2012)
Suojatie ei ole suojatie! (1.10.2012)
Sokaiseva ylinopeushysteria (4.9.2012)
Vihreiden Waterloo (20.6.2012)
Kerjäläisarmeija (29.5.2012)
Onko Päivi Räsänen sokea? (26.4.2012)
Liikenneturvallisuusnäpertelijät (30.3.2012)
Liikenneturvallisuuden rahanreikä (27.2.2012)
Virkamiesvalta selättää kansanvallan (30.1.2012)
Liikenneturvallisuusongelma no.1: Kyvyttömät johtajat (5.12.2012)
Psykoottiset (3.11.2012)
Edesvastuuton vasemmistoliitto (4.10.2012)

2011

Trafi kuristaa suomalaisia (29.8.2011)
Tehtävänä ruikuttaa? (22.6.2011)
On lehtiä ja lehtiä (30.5.2011)
Epämiellyttävä ilmiö (3.5.2011)
Siunattu hulluus (29.3.2011)
Muotoilun sokea piste (2.3.2011)
On sulla poka pimiät jutut (31.1.2011)

2010

Naisistuminen (1.12.2010)
VR, näköalattomuuden huippu (19.11.2010)
Kelvoton liikenneministeri on erotettava! (11.10.2010)
Taas autoilijaa kusetetaan (15.9.2010)
© Auto, tekniikka ja kuljetus 2011-2012 
B Yhtiöt Oy  |  Nuijamiestentie 5 A 00400 Helsinki  | Puhelin (vaihde) (09) 547 621  |  etunimi.sukunimi@boy.fi