Klaus Bremerin
Blogi
Puna-vihersokeus on paha ongelma PDF Tulosta Sähköposti
25.09.2013 10:03
Puna-vihersokeus on miehillä varsin yleinen. Siitä kärsii noin 8% miehistä, naisista vain noin 0,4%. Jotkut eivät koskaan erota punaista ja vihreää. Jotkut sekoittavat ne keskenään kun ne ovat lähekkäin. Värisokeus on yleensä perinnöllistä. Joissakin tapauksissa se voi johtua myös alkoholimyrkytyksestä. (Wikipedia)
 
Tuli kesällä autoiltua 14 EU-maassa. Joissakin ajettiin villimmin kuin muissa. Etelässä tuntui, ettei ole liikennesääntöjä ollenkaan. Rapiat 3 miljoonan auton Suomi on kuitenkin yhdessä asiassa kaikkein villein. Meillä puna-vihersokeus liikennevaloissa on pahinta.
 
Syy ei ole yksin autoilijoissa. Syitä on liikenteen kaikissa osapuolissa: myös pyöräilijöissä, jalankulkijoissa sekä liikennesunnittelijoissa ja -viranomaisissa.
 
35 miljoonan auton Ranskassa tuntuu, ettei liikennesääntöjä ole ollenkaan. Siellä tehdään mitä tahansa, mutta punaisia vastaan ei ajeta! 40 miljoonan auton Saksassa liikenne on tiukassa järjestyksessä eikä siellä ajeta päin punaisia. Silti siellä rapsahtaa uudistetun virhepistejärjestelmän myötä yli yhden sekunnin punaisia päin ajamisesta sakkoa jopa kuukausipalkan verran ja kortti hyllytetään heti.
 
Millä tavalla suomalaisia opetetaan erottamaan punainen liikennevalo vihreästä? Kertokaa jos tiedätte!
 
Vain todella tuntuvalla sakolla, meidänkin vieranomainen uskoo. Se on toteutumassa tuloillaan olevan virhepistejärjestelmän myötä - jos se tulee. Trafin, Liikenneviraston, Liikenneturvan ja  LVM:n sekopäät eivät valitettavasti vieläkään tajua yhteiskuntarauhaa keikauttavan rikoksen ja toisaalta rikkeen eroa.
 
Jos, ja kun, meillä aletaan rangaista autoilijoita todella rankasti punaisia vastaan ajamisesta, on syytä vaatia samaa vastuuta myös liikennesuunnittelijoilta ja -viranomaisilta liikennevalojärjestelmien suhteen.
 
1) Pitämällä liikennevalot toiminnassa ajankohtina, jolloin liikenne on minimissään, liikennesuunnittelijat ja -viranomaiset oikein kouluttavat liikenteen kaikkia osapuolia puna-vihersokeiksi. ”Iso Veli” viranomainen ei usko, että kansalla olisi kykyä ja harkintaa itse ratkaista miten risteysalueen voi ylittää turvallisesti ilman liikennevalo-opastusta.
 
2) Suomessa liikennevalojen keltainen ennakkovaroitus on niin lyhyt, ettei liikennevirta ehdi reagoida siihen edellytetyllä tavalla. Se suorastaan pakottaa ajamaan punaisia päin - useinkin mm. peräänajon välttämiseksi ja liikenneturvallisuuden varmistamiseksi.
 
3) Suomen liikennevalot ovat tekniikaltaan ajastaan jäljessä. Muualla EU:ssa ja maailmalla käytetään liikennevaloja, joissa digitalinen sekuntimittari kertoo, paljonko on aikaa valojen vaihtumiseen. Se rauhoittaa ratkaisevalla tavalla ylitystä odottavaa jalankulkijaa ja muita osapuolia. Se lieventäisi puna-vihersokeutta myös Suomessa.
 
4) Suomessa muiden kuin autoilijoiden puna-vihersokeutta katsotaan sormien välistä  Se luo epätasa-arvoa ja ennalta arvaamattomuutta liikenteeseen turvallisuuden kustannuksella.
 
Liikenteessä puna-vihersokeus on lievennettävissä hyvin merkittävästi paitsi rangaistuksia koventamalla myös liikennesuunnittelijoiden ja -viranomaisten toimin. Yksipuolisella parantamisella ei saavuteta yhteiskunnalle edullisinta tulosta. Jokaisen osapuolen tulee kantaa vastuunsa puna-vihersokeuden lieventämiseksi liikenteessä.
 

Kommentit  

 
+1 #1 Juhani Salomaa 30.09.2013 00:00
Ensiksi: olen asunut ulkomailla jo 44 v. mutta olen yhä kova patrioottinen Suomalainen kuin jokainen siellä,joka päivä 3'sti luen synnyinmaan uutiset perusteellisest i ja yksi asia järkyttää kun auto ajaa j-kulkijan tai pyöräilijän päälle niin autoilija jättää uhrin virumaan kadulle ja lähtee pakoon..mikä on tullut tämän hienon syntymämaan autoilijoihin kun ei kanneta vastuuta ja hommata ambulanssia eikä poliisia eikä jäädä paikalle,se on suurinta raukkamaisuutta ,poliisi ja oikeuslaitos aikanaan selvittää syyllisyyden ja uskon että jokainen kolarikorjaamo siellä tekee poliisille ilmoituksen ennen ryhtymistä auton peltivaurioiden korjaamista jos ei ole kirjallista raporttia kolarista.
Lainaa
 

Lisää kommentti

Pysy otsikon asiassa
ÄLÄ HUUDA! eli käytä isoja kirjaimia
Noudata Suomen lakia ja hyviä tapoja
Jokainen vastaa itse kirjoituksestaan, myös lain edessä


Turvakoodi
Päivitä

 

Blogissa aiemmin:

Miksi niin paljon turhaa? (22.2.2024)
2020 – 2024 samoilla renkailla kesät talvet – Nyt jo neljänteen talveen! (22.1.2024)

2023

Soita LVM, Traficom, Väylävirasto... tulee kuka, mitä, häh...? (12.12.2023)
Taksit ilman kuluttajansuojaa (14.11.2023)
Miksi hyväksytään vääriä liikenneympyröitä? (12.10.2023)
Suomalainen ei kiitä! (15.09.2023)
Minne menet, Helsinki? (21.08.2023)
Päästöistä ja saasteista viis – Vihreät lamaannuttavat Helsingin (14.06.2023)
Mikä Helsinkiä riivaa? (15.05.2023)
Petkuta vakuutusyhtiötä ja maksat kaiken itse (26.03.2023)
Terroristit joukossamme (03.03.2023)
Ympärivuotisilla lumihelvettiin (12.12.2023)

2022

MIKSI... (12.12.2022)
HSL – Itkeäkö vai nauraa? (16.10.2022)
Kuljettajapula ajateltava täysin uusiksi (26.10.2022)
Auton ajokortti 17-vuotiaille – Virheillä kuten ennenkin? (29.09.2022)
Onko Suomessa järki pysähtynyt? (25.08.2022)
MIKSI? (14.06.2022)
EU:n tietosuojalaki on kaupan este (03.05.2022)
Suomi – nukkuvien maa (04.04.2022)
Sirkus Töölöntori (01.03.2022)
Suomi pilkkaa veronmaksajia (03.02.2022)

2021

Kyvyttömyydem kukkaset – Tietyömaat (11.11.2021)
Ei kannata yrittää (10.9.2021)
Etanoli – ilmastomuuttajien sokea piste (13.8.2021)
Helsingin (ja muiden kaupunkien) hölmöily näivettää keskustoja (18.6.2021)
Quo vadis, nokian? (20.5.2021)
Manipuloitu LP-raportti on vain jäävuoren huippu (15.4.2021)
Suuri puhallus! (5.3.2021)
Kuskeja ja renkaita (3.1.2021)

2020

Valheellinen liikennepolitiikka – Liikenneturvallisuuden surma (11.12.2020)
Yli kymmenen hyvää syytä rakentaa Vaasa – Umeå linkki, Kvarkentie (19.11.2020)
Mikä hiljensi Harakan? (15.10.2020)
Maantiekuljetukset polvilleen (11.9.2020)
Avuttomuuden ratinkääntäjät (14.8.2020)
Montako henkeä taas uhrataan LVM:n alttarilla (9.3.2020)
Tappavat valot (3.2.2020)

2019

Sähköauto kaatuu vetyautoon! (13.12.2019)
Liikennenäkeminen on monesta kiinni (15.11.2019)
Tervetuloa Tivoli Keskustatunneliin (17.10.2019)
LVM pantava holhoukseen (19.9.2019)
Tunnustan, olen taparikollinen (20.8.2019)
LP:n ylösnousemus (12.6.2019)
Elävä lentohistoria Malmille! (30.4.2019)
Malmin Vihreä miljardihauta (4.4.2019)
Minä ja Mäntyranta – Ei, ei tätä kestä selvinpäin (14.3.2019)
Pääkaupungin kelvoton liikenne (poliisi), osa 2 (31.1.2019)

2018

Pääkaupungin kelvoton liikenne (poliisi) (19.12.2018)
Kultakaivos (20.11.2018)
Nastarenkaat tappavat enemmän kuin pelastavat (25.10.2018)
Jussi Poliisi katselee liikennettä Jussi Poliisi ei ajattele (28.9.2018)
Vihreät kaatuvat liikenteeseen (24.8.2018)
Elää ja antaa elää (26.6.2018)
Hengenvaaralliset talvirenkaat (11.5.2018)
Sähköauton seuraava askel (6.4.2018)
Raidejoke kansan hallintaan (5.3.2018)
Suurten lupausten Raidejoke (30.1.2018)

2017

Kateus maan perii (20.12.2017)
"Vihreä Helsinki" tappaa päästöillä (13.11.2017)
Jakelumullistus (19.10.2017)
HCT-rekoista päätöksiin – Näin ei voi jatkua (20.9.2017)
Sähköauto – ilmastohirviö bensa-autoon verrattuna (31.8.2017)
Tässä ei ole tulevaisuus (20.6.2017)
Näin meitä huiputetaan! (10.5.2017)
Rengasmääräykset hullujen hommaa! (3.4.2017)
Liikenteen huutavin vääryys! (6.3.2017)
Ylinopeus, tilannenopeus ja kohtuuttomat rangaistukset (23.1.2017)

2016

Usko nujertaa faktat vihreässä liikennetekniikassa (1.12.2016)
Niin niin automies että! (31.10.2016)
Silmitöntä tuhlausta – kansa maksaa (3.10.2016)
Antti Vehviläinen, yllytätte väheksymään liikennesääntöjä (24.8.2016)
Helsinki ja Espoo kusettavat (27.6.2016)
VW-moka opiksi kaikille (20.5.2016)
Pääkaupunkiseudun PanamanPaperit (15.4.2016)
Renkaita rengasmeressä (18.3.2016)
Kohtalokkaita virheitä 1. (26.2.2016)
Demokratiakato (20.1.2016)

2015

Hölmöläisten joukkoliikennelait (2.12.2015)
Se mikä ei näy, sitä ei ole (20.10.2015)
Kansa pannaan maksamaan liikenteen miljoonamokat (18.9.2015)
...sillä he eivät tiedä mitä tekevät (21.8.2015)
Voiko tyhmempää sakkia olla (25.6.2015)
Autotehtaan käsi on jo lompakossasi (28.5.2015)
Hölmöläiset liikemiehinä (22.4.2015)
Joukkoliikenteen Vihreä uskonto (19.3.2015)
Aatos Erkko "kaatoi" Sanomia (20.2.2015)
Eljas Erkko "kaatoi" autotuojat (21.1.2015)

2014

Julkinen liikenne, Suomalaisen hulluuden huippu (5.12.2014)
Kumipyöräliikenteen tuska (7.11.2014)
Johtavia erityisasiantuntijoita pilvin pimein (3.10.2014)
Trafi veneilijöille: Vielä me teidätkin opetetaan (26.6.2014)
Kaikkea ne venäläiset keksii (26.6.2014)
Trafi rokottaa lainvastaisesti, ministeriö hyväksyy (19.6.2014)
Ei voi olla totta (26.5.2014)
Kaiken maailman turvatarkastuksia (25.4.2014)
Helsinki rakkaani, koita kestää (29.3.2014)
Yhteiskunnalla on syöpä (1.3.2014)
"Kyllä kansalla on rahaa!" (27.1.2014)

2013

Nastarenkaat pitää jo kieltää (3.12.2013)
Voitto ei ole voitto (28.10.2013)
Puna-vihersokeus on paha ongelma (25.9.2013)
Liikennekieli (29.8.2013)
Pelko on avain valtaan (17.6.2013)
Peilistä lukemisen taito (20.5.2013)
Älä usko kataisen hallitusta (19.4.2013)
Logiikan puutteesta (25.3.2013)
Liikennetantta-mafia on kansallinen katastrofi (26.2.2013)
Ymmärtävätkö koskaan? (29.1.2013)

2012

Suomen salainen ase: Joulupukki! (5.12.2012)
Vihreä valta on kultaakin kalliimpaa (31.10.2012)
Suojatie ei ole suojatie! (1.10.2012)
Sokaiseva ylinopeushysteria (4.9.2012)
Vihreiden Waterloo (20.6.2012)
Kerjäläisarmeija (29.5.2012)
Onko Päivi Räsänen sokea? (26.4.2012)
Liikenneturvallisuusnäpertelijät (30.3.2012)
Liikenneturvallisuuden rahanreikä (27.2.2012)
Virkamiesvalta selättää kansanvallan (30.1.2012)
Liikenneturvallisuusongelma no.1: Kyvyttömät johtajat (5.12.2012)
Psykoottiset (3.11.2012)
Edesvastuuton vasemmistoliitto (4.10.2012)

2011

Trafi kuristaa suomalaisia (29.8.2011)
Tehtävänä ruikuttaa? (22.6.2011)
On lehtiä ja lehtiä (30.5.2011)
Epämiellyttävä ilmiö (3.5.2011)
Siunattu hulluus (29.3.2011)
Muotoilun sokea piste (2.3.2011)
On sulla poka pimiät jutut (31.1.2011)

2010

Naisistuminen (1.12.2010)
VR, näköalattomuuden huippu (19.11.2010)
Kelvoton liikenneministeri on erotettava! (11.10.2010)
Taas autoilijaa kusetetaan (15.9.2010)
© Auto, tekniikka ja kuljetus 2011-2012 
B Yhtiöt Oy  |  Nuijamiestentie 5 A 00400 Helsinki  | Puhelin (vaihde) (09) 547 621  |  etunimi.sukunimi@boy.fi