Klaus Bremerin
Blogi
Ei voi olla totta! PDF Tulosta Sähköposti
26.05.2014 10:50
Sitä tyhmempi jo luuli, että liikenteen parissa leipänsä ansaitsevat olisivat astuneet alas puusta. Ettei enää väitettäisi arvovaltaisella suulla, että ylinopeus on toiseksi pahin tappaja tieliikenteessä.
 
Niin vain käy, että vuodet tuovat alati uusia maistereita, humantereita ja pitsinnyplääjiä ministeriöihin ja virastoihin kuten Trafiin, Liikennevirastoon, Liikenneturvaan ja vastaaviin. Ja tehdäkseen vaikutuksen nämä maisterit ja pitsinnyplääjät syvällä rintaäänellä laukovat hyvin pian kirjoituspöytiensä takaa liikenteestä ja turvallisuudesta ”totuuksia” - joista ei tiedä pitäisikö itkeä vai nauraa.
 
Viimeksi taas joku päällikkö Liikenneturvassa julisti arvovaltaisesti julkisuuteen, että liikenteen pahimmat tappajat ovat humalatila ja ylinopeus. Ei ressun päähän ole pölähtänyt, että ylinopeus on vain ja ainoastaan tekninen termi, joka osoittaa että on ajettu kovempaa kuin paikallinen nopeusrajoitus sallii.
 
Ylinopeus ei ole tappanut eikä vahingoittanut yhtään ketään!
 
Ylinopeudella on liikenteen kehitysmaa Suomessa kuitenkin helposti kuitattu onnettomuussyyt  ja leimattu ylinopeutta ajanut tappajaksi ja roistoksi. Ihan niin että tantat ovat ottaneet täydestä. Helppoa humantereille! Siinä yhteydessä olisi aina pitänyt kysyä edes: oliko nopeusrajoitus oikein asetettu!
 
Tietysti humantereille olisi ollut ylivoimaista selvittää ihan oikea syy: miksi onnettomuuskuski menetti tilanteessa ajoneuvonsa hallinnan. Eikä hallinnan menetykseen aina tarvita edes ylinopeutta. Hallinnan menetyksiä sattuu yhtä paljon ali- kuin ylinopeuksissa. Ainoaksi oikeaksi syyksi ja selvitettäväksi jää kaikissa nopeuksissa: miksi kuljettaja menetti ajoneuvonsa hallinnan. Sen selvittäminen voisi antaa ihan tosissaan liikenneturvallisuutta palvelevia tietoja.
 
HUMANTERIT OVAT NYT ”ERIKOISASIANTUNTIJOITA”.
Kun liikenneministeriölle päävastuuksi määrättiin liikenneturvallisuus, ja kun liikenneministeriön jäsenkirjamaisterit, -humanterit ja pitsinnyplääjät eivät enää kunnolla erottaneet junaa linja-autosta, vastuu liikenneturvallisuudesta ”ulkoistettiin”. Siitä tuli komeasti kalskahtava ”Liikenteen Turvallisuusvirasto Trafi”.  Ja suuri vastuuhan paisutti ja lihotti Trafia niin, ettei kukaan yksittäinen virkamies enää joutuisi ottamaan henkilökohtaiselle vastuulleen mitään, vaan aina kaikessa päätöksenteossa vastuu olisi kokonaisella työryhmällä. Siinä missä liikenneministeriön alaisuudessa 60 humanteria hoiti hommat, Trafissa istuu nyt 600 erikoisasiantuntijaa ja johtajaa pyörittämässä päätöksiä kollektiivisesti.
 
Trafissa ja Liikennevirastossa jokaisella työntekijällä on komea titteli. Se takaa kovan luokan palkan. ”Erikoisasiantuntija” vastannee - ainakin lausunnoissa ja julkisuudessa - sitä mistä ennen käytettiin nimitystä ”oppilas”. Tulee heti mieleen naispuolinen ”erikoisasiantuntija”, joka pontevasti perusteli ajo-opetuksen monivaiheisuuden tärkeyttä Suomessa. Ja toinen, joka pahoitteli Suomen liikenneturvallisuuden hidasta paranemista  verrattuna Ranskan suuriin saavutuksiin. Ja miespuolinen erikoisasiantuntija, joka tv:ssä vakaasti väitti, että ajokortin ”inssiajo” on yhtä vaativa jossain tuppukylässä kuin Helsingissä.
 
HALUAN LIIKENTEEN ERIKOISASIANTUNTIJAKSI!
Se olisi poikaa, kun voisi astua saluunaan tuplaovet läpättäen, että tässä sitä tulee ”Erikoisasiantuntija”! Haluan tietää mitä siihen tarvitaan. Minulla olisi koulu käytyä. Uimamaisterin paperit jäivät viittä vaille Primusmaisteri-titteliä, kun Kauhavan jokipahasen uimalassa ei ollut 5 metrin kerrosta. Pääsi hyppäämään vain 3 metristä. Olin minä sentään parempi siinä kuin Virrankosken pojat, joista siitä huonommasta tuli kova maajoukkue- ja maaottelu-urheilija ja rehtori ja kansanedustaja! Ja puolueen jäsenkirjan lunastan heti, kun vain kerrotaan että minkä puolueen jäsenkirja olisi vuorossa
 
Sitten alkaisin ladella totuuksia liikenteen ongelmista ja miten niitä ratkaistaan. Olisinhan sentään ERIKOISASIANTUNTIJA! Jo vain paranisi Suomen liikenneturvallisuus niin, että Ranskaa hävettäisi!
 

Lisää kommentti

Pysy otsikon asiassa
ÄLÄ HUUDA! eli käytä isoja kirjaimia
Noudata Suomen lakia ja hyviä tapoja
Jokainen vastaa itse kirjoituksestaan, myös lain edessä


Turvakoodi
Päivitä

 

Jussi Poliisi katselee liikennettä Jussi Poliisi ei ajattele (28.9.2018)
Vihreät kaatuvat liikenteeseen (24.8.2018)
Elää ja antaa elää (26.6.2018)
Hengenvaaralliset talvirenkaat (11.5.2018)
Sähköauton seuraava askel (6.4.2018)
Raidejoke kansan hallintaan (5.3.2018)
Suurten lupausten Raidejoke (30.1.2018)

2017

Kateus maan perii (20.12.2017)
"Vihreä Helsinki" tappaa päästöillä (13.11.2017)
Jakelumullistus (19.10.2017)
HCT-rekoista päätöksiin – Näin ei voi jatkua (20.9.2017)
Sähköauto – ilmastohirviö bensa-autoon verrattuna (31.8.2017)
Tässä ei ole tulevaisuus (20.6.2017)
Näin meitä huiputetaan! (10.5.2017)
Rengasmääräykset hullujen hommaa! (3.4.2017)
Liikenteen huutavin vääryys! (6.3.2017)
Ylinopeus, tilannenopeus ja kohtuuttomat rangaistukset (23.1.2017)

2016

Usko nujertaa faktat vihreässä liikennetekniikassa (1.12.2016)
Niin niin automies että! (31.10.2016)
Silmitöntä tuhlausta – kansa maksaa (3.10.2016)
Antti Vehviläinen, yllytätte väheksymään liikennesääntöjä (24.8.2016)
Helsinki ja Espoo kusettavat (27.6.2016)
VW-moka opiksi kaikille (20.5.2016)
Pääkaupunkiseudun PanamanPaperit (15.4.2016)
Renkaita rengasmeressä (18.3.2016)
Kohtalokkaita virheitä 1. (26.2.2016)
Demokratiakato (20.1.2016)

2015

Hölmöläisten joukkoliikennelait (2.12.2015)
Se mikä ei näy, sitä ei ole (20.10.2015)
Kansa pannaan maksamaan liikenteen miljoonamokat (18.9.2015)
...sillä he eivät tiedä mitä tekevät (21.8.2015)
Voiko tyhmempää sakkia olla (25.6.2015)
Autotehtaan käsi on jo lompakossasi (28.5.2015)
Hölmöläiset liikemiehinä (22.4.2015)
Joukkoliikenteen Vihreä uskonto (19.3.2015)
Aatos Erkko "kaatoi" Sanomia (20.2.2015)
Eljas Erkko "kaatoi" autotuojat (21.1.2015)

2014

Julkinen liikenne, Suomalaisen hulluuden huippu (5.12.2014)
Kumipyöräliikenteen tuska (7.11.2014)
Johtavia erityisasiantuntijoita pilvin pimein (3.10.2014)
Trafi veneilijöille: Vielä me teidätkin opetetaan (26.6.2014)
Kaikkea ne venäläiset keksii (26.6.2014)
Trafi rokottaa lainvastaisesti, ministeriö hyväksyy (19.6.2014)
Ei voi olla totta (26.5.2014)
Kaiken maailman turvatarkastuksia (25.4.2014)
Helsinki rakkaani, koita kestää (29.3.2014)
Yhteiskunnalla on syöpä (1.3.2014)
"Kyllä kansalla on rahaa!" (27.1.2014)

2013

Nastarenkaat pitää jo kieltää (3.12.2013)
Voitto ei ole voitto (28.10.2013)
Puna-vihersokeus on paha ongelma (25.9.2013)
Liikennekieli (29.8.2013)
Pelko on avain valtaan (17.6.2013)
Peilistä lukemisen taito (20.5.2013)
Älä usko kataisen hallitusta (19.4.2013)
Logiikan puutteesta (25.3.2013)
Liikennetantta-mafia on kansallinen katastrofi (26.2.2013)
Ymmärtävätkö koskaan? (29.1.2013)

2012

Suomen salainen ase: Joulupukki! (5.12.2012)
Vihreä valta on kultaakin kalliimpaa (31.10.2012)
Suojatie ei ole suojatie! (1.10.2012)
Sokaiseva ylinopeushysteria (4.9.2012)
Vihreiden Waterloo (20.6.2012)
Kerjäläisarmeija (29.5.2012)
Onko Päivi Räsänen sokea? (26.4.2012)
Liikenneturvallisuusnäpertelijät (30.3.2012)
Liikenneturvallisuuden rahanreikä (27.2.2012)
Virkamiesvalta selättää kansanvallan (30.1.2012)
Liikenneturvallisuusongelma no.1: Kyvyttömät johtajat (5.12.2012)
Psykoottiset (3.11.2012)
Edesvastuuton vasemmistoliitto (4.10.2012)

2011

Trafi kuristaa suomalaisia (29.8.2011)
Tehtävänä ruikuttaa? (22.6.2011)
On lehtiä ja lehtiä (30.5.2011)
Epämiellyttävä ilmiö (3.5.2011)
Siunattu hulluus (29.3.2011)
Muotoilun sokea piste (2.3.2011)
On sulla poka pimiät jutut (31.1.2011)

2010

Naisistuminen (1.12.2010)
VR, näköalattomuuden huippu (19.11.2010)
Kelvoton liikenneministeri on erotettava! (11.10.2010)
Taas autoilijaa kusetetaan (15.9.2010)
© Auto, tekniikka ja kuljetus 2011-2012 
B Yhtiöt Oy  |  Nuijamiestentie 5 A 00400 Helsinki  | Puhelin (vaihde) (09) 547 621  |  etunimi.sukunimi@boy.fi