Klaus Bremerin
Blogi
Julkinen liikenne, Suomalaisen hulluuden huippu PDF Tulosta Sähköposti
05.12.2014 07:20
Ajoin aikanaan Espoon Auton ja Vanhakylän Linjan busseja Helsingin linja-autoasemalta monella reitillä sekä Leppävaaran että Kuusisaaren että Lauttasaaren kautta päätepysäkeille. Silloin oli villisti vyöhykerajoja ja vyöhykehintoja. Ei meistä kuljettajista kukaan hallinnut niitä. Päivittäin sai kuulla matkustajien pilkkaavan, että ”no, mitä se tänään maksaa”? Vyöhykkeistä luovuttiin mahdottomina hallita. Nyt on kasvanut uusi sukupolvi ja uusi usko. HSL palauttaa vyöhykejaot seutuliikenteeseen. Mahtaa tulla sirkus. 
 
Suomessa julkinen liikenne on päätöntä sirkusta laidasta laitaan! Poliittisesti Vihreät johtaa sitä. Tietoa liikennetekniikasta ja -taloudesta ei ole lainkaan. Tilalla on vihreiden arvojen  johdatus. Seurauksena Suomessa lienee Euroopan huonoimmin toimiva ja kallein julkinen liikenne. ”Mutta onhan kansalla varaa” sanoo Vihreä uskonto. Kansa maksaa. 
 
PARIISISSA joukkoliikenteen kertalippu maksaa 1,37 – 1,70 €. Nizzassa yhteen suuntaan ketjuttaen raitiovaunu-bussi-juna yhteensä 1,50 €! Berliinissä yhteen suuntaan S-Bahn/U-Bahn/bussi 1,20-2,30 €. Helsingissä 2,20-3,- €, yöllä 5,- €. Helsingissä 4-henkinen perhe kulkee päivälläkin omalla autollaan halvemmalla kuin joukkoliikenteellä, ja vielä ovelta ovelle. Yöllä julkinen liikenne on sikakallista. VR, on kilpailun puutteessa luotettavuudeltaan Euroopan pohjasakkaa. Lisäksi se velottaa matkoistaan sellaisia hintoja, että jokaisella jolla on auto käytössään, ajaa Suomen päästä päähän VR:ää halvemmalla. Lisäksi ovelta ovelle. 
 
JULKINEN LIIKENNE TYRITÄÄN Suomessa suhteettoman kalliiksi koska:
 
1) Sitä suunnittelevat ja vetävät laitostunut virkamiesporukka takapajuisissa suunnitteluvirastoissa.
 
2) Sitä käsittelevät harrastelijatason poliitikot, joilla ei ole vähäisintäkään tietoa ja osaamista joukkoliikennevälineistä saati nykyaikaisimmista -järjestelmistä. On pakko uskoa ja luottaa virkamiesten antiin. 


Nizzassa uusi 14 km:n metro keskustan halki idästä länteen kulkee tunnelissa vain 3 km matkalla ydinkeskustan alla. Nizzan keskustassa on koko ajan ollut kaksi metroinfopistettä, joissa maksajat, kaupunkilaiset ovat saaneet yksityiskohtaista, ajantasaista tietoa. Se valmistuu puolta nopeammin ja maksaa puolet vähemmän kuin Länsimetro. Suomessa kaikki vastaava tieto on piilotettu julkisuudelta ja julistettu salaiseksi – ettei veronmaksaja vain saisi tietää minne rahat on valvojilta, (kaupunginjohtaja Pekka Saurilta, Espoon tekniseltä johtajalta Olavi Loukolta ja HKL:n toimitusjohtajalta Matti Lahdenrannalta) hukkuneet!
 
Näin kävi surullisen kuuluisassa Länsimetrossa ja sen jatkepäätöksessä. Ympäristökeskus tuomitsi ajatuksen nostaa metro maanpinnalle Ruoholahdesta koko 14 km Matinkylään. Se väitti valtuustoille, että pinnalle nostettuna se olisi pikaraitiotie, joka edellytti matkustajilta kulkuneuvon vaihtoa. Ympäristökeskus ei ollut kuullut puhuttavan pintametrosta siten kuin Helsingin metro on vuosikymmenet noussut maanpinnalle pintametroksi Sörkän rannasta aina Vuosaareen saakka.
 
HKL:n Vihreä johtokunta sekä Helsingin ja Espoon valtuustot uskoivat Ympäristökeskuksen ”tuomioon” ja päättivät jatkaa Helsingin metroa Ruoholahdesta peräti kahdessa rinnakkaisessa tunnelissa sen 14 km Matinkylään saakka virkamiesten ilmoittamalla hinnalla 452 M€ ja valmistumaan 2013 mennessä.  Ja erillisenä jatkeena Matinkylästä peltojen ja metsien alla tuplatunneleissa Kivenlahteen hintaan 802 M€. Espoon Westendissä asuvan pääministeri Stubbin hallitus myönsi avokätisesti vielä tukirahaakin 220 M€.
 
NYT VARIKSETKIN NAURAA koko toilailulle. Tiedetään että Länsimetro tulee maksamaan 452 M€ sijaan lopulta ainakin 1 500 M€ ja valmistuu mahdollisesti 2016 lopulla. Ja jatke Kivenlahteen maksaa 800:n sijaan varmuudella reippaasti yli 1 000 M€. Pintametrona koko hoito olisi maksanut alle 600 M€. Ja bussimetrona vain noin 300 M€ - lukuisten lisäetujen saattamana!
 
Jokeri-linja uhkaa olla seuraava idiotismi yhdessä Tampereen ”Vihreän Raideprojektin” kanssa. Taas halutaan ”rojektit” raideliikenteelle, vaikka nykyaikainen bussimetro olisi monin verroin käytännöllisempi, nykyaikaisempi ja perustamishinnaltaan enintään puolet raideliikenteestä.
 
VR on koko surkeudessaan oma lukunsa. Tuntuu että LVM, joka vastaa VR:n omistajaohjauksesta, osaa vain nyökätä, kun VR kerta toisen jälkeen esittää Euroopan huonointa toimintavarmuutta ylittäen monopoliasemassaankin budjettiraaminsa täysin hällä väliä tyyliin.  EUn edellyttämä kilpailu raiteille terästäisi nopeasti VR:n toimintaa. Silloin LVM:n omistajaohjaus kuitenkin valuisi virkamiesten käsistä lopullisesti. Kuka sitä haluaa? Ei ainakaan virkamieskoneisto. Tuskin Vihreätkään.
 
Jatketaan sitten tätä rataa. Onhan täällä kulkeminen hankalaa, pakkanenkin paukkuu, on jäätä ja lunta ja maakin routainen. Ettei olisi liian helppoa. Tai edes yhtä halpaa kuin muualla maailmassa. Kyllä kansa maksaa.
 

Kommentit  

 
0 #1 Tero Koskela 28.01.2015 13:46
Mielenkiintoist a tekstiä. Tämä kohta jäi hämmentämään.

"VR on koko surkeudessaan oma lukunsa. Tuntuu että LVM, joka vastaa VR:n omistajaohjauks esta, osaa vain nyökätä, kun VR kerta toisen jälkeen esittää Euroopan huonointa toimintavarmuut ta ylittäen monopoliasemass aankin budjettiraamins a täysin hällä väliä tyyliin. "

Onkohan sinulla jotain statistiikkaa tuosta Euroopan huonoimmasta toimintavarmuud esta? Vai mihinköhän perustat tuon väitteesi?
Lainaa
 

Lisää kommentti

Pysy otsikon asiassa
ÄLÄ HUUDA! eli käytä isoja kirjaimia
Noudata Suomen lakia ja hyviä tapoja
Jokainen vastaa itse kirjoituksestaan, myös lain edessä


Turvakoodi
Päivitä

 

Jussi Poliisi katselee liikennettä Jussi Poliisi ei ajattele (28.9.2018)
Vihreät kaatuvat liikenteeseen (24.8.2018)
Elää ja antaa elää (26.6.2018)
Hengenvaaralliset talvirenkaat (11.5.2018)
Sähköauton seuraava askel (6.4.2018)
Raidejoke kansan hallintaan (5.3.2018)
Suurten lupausten Raidejoke (30.1.2018)

2017

Kateus maan perii (20.12.2017)
"Vihreä Helsinki" tappaa päästöillä (13.11.2017)
Jakelumullistus (19.10.2017)
HCT-rekoista päätöksiin – Näin ei voi jatkua (20.9.2017)
Sähköauto – ilmastohirviö bensa-autoon verrattuna (31.8.2017)
Tässä ei ole tulevaisuus (20.6.2017)
Näin meitä huiputetaan! (10.5.2017)
Rengasmääräykset hullujen hommaa! (3.4.2017)
Liikenteen huutavin vääryys! (6.3.2017)
Ylinopeus, tilannenopeus ja kohtuuttomat rangaistukset (23.1.2017)

2016

Usko nujertaa faktat vihreässä liikennetekniikassa (1.12.2016)
Niin niin automies että! (31.10.2016)
Silmitöntä tuhlausta – kansa maksaa (3.10.2016)
Antti Vehviläinen, yllytätte väheksymään liikennesääntöjä (24.8.2016)
Helsinki ja Espoo kusettavat (27.6.2016)
VW-moka opiksi kaikille (20.5.2016)
Pääkaupunkiseudun PanamanPaperit (15.4.2016)
Renkaita rengasmeressä (18.3.2016)
Kohtalokkaita virheitä 1. (26.2.2016)
Demokratiakato (20.1.2016)

2015

Hölmöläisten joukkoliikennelait (2.12.2015)
Se mikä ei näy, sitä ei ole (20.10.2015)
Kansa pannaan maksamaan liikenteen miljoonamokat (18.9.2015)
...sillä he eivät tiedä mitä tekevät (21.8.2015)
Voiko tyhmempää sakkia olla (25.6.2015)
Autotehtaan käsi on jo lompakossasi (28.5.2015)
Hölmöläiset liikemiehinä (22.4.2015)
Joukkoliikenteen Vihreä uskonto (19.3.2015)
Aatos Erkko "kaatoi" Sanomia (20.2.2015)
Eljas Erkko "kaatoi" autotuojat (21.1.2015)

2014

Julkinen liikenne, Suomalaisen hulluuden huippu (5.12.2014)
Kumipyöräliikenteen tuska (7.11.2014)
Johtavia erityisasiantuntijoita pilvin pimein (3.10.2014)
Trafi veneilijöille: Vielä me teidätkin opetetaan (26.6.2014)
Kaikkea ne venäläiset keksii (26.6.2014)
Trafi rokottaa lainvastaisesti, ministeriö hyväksyy (19.6.2014)
Ei voi olla totta (26.5.2014)
Kaiken maailman turvatarkastuksia (25.4.2014)
Helsinki rakkaani, koita kestää (29.3.2014)
Yhteiskunnalla on syöpä (1.3.2014)
"Kyllä kansalla on rahaa!" (27.1.2014)

2013

Nastarenkaat pitää jo kieltää (3.12.2013)
Voitto ei ole voitto (28.10.2013)
Puna-vihersokeus on paha ongelma (25.9.2013)
Liikennekieli (29.8.2013)
Pelko on avain valtaan (17.6.2013)
Peilistä lukemisen taito (20.5.2013)
Älä usko kataisen hallitusta (19.4.2013)
Logiikan puutteesta (25.3.2013)
Liikennetantta-mafia on kansallinen katastrofi (26.2.2013)
Ymmärtävätkö koskaan? (29.1.2013)

2012

Suomen salainen ase: Joulupukki! (5.12.2012)
Vihreä valta on kultaakin kalliimpaa (31.10.2012)
Suojatie ei ole suojatie! (1.10.2012)
Sokaiseva ylinopeushysteria (4.9.2012)
Vihreiden Waterloo (20.6.2012)
Kerjäläisarmeija (29.5.2012)
Onko Päivi Räsänen sokea? (26.4.2012)
Liikenneturvallisuusnäpertelijät (30.3.2012)
Liikenneturvallisuuden rahanreikä (27.2.2012)
Virkamiesvalta selättää kansanvallan (30.1.2012)
Liikenneturvallisuusongelma no.1: Kyvyttömät johtajat (5.12.2012)
Psykoottiset (3.11.2012)
Edesvastuuton vasemmistoliitto (4.10.2012)

2011

Trafi kuristaa suomalaisia (29.8.2011)
Tehtävänä ruikuttaa? (22.6.2011)
On lehtiä ja lehtiä (30.5.2011)
Epämiellyttävä ilmiö (3.5.2011)
Siunattu hulluus (29.3.2011)
Muotoilun sokea piste (2.3.2011)
On sulla poka pimiät jutut (31.1.2011)

2010

Naisistuminen (1.12.2010)
VR, näköalattomuuden huippu (19.11.2010)
Kelvoton liikenneministeri on erotettava! (11.10.2010)
Taas autoilijaa kusetetaan (15.9.2010)
© Auto, tekniikka ja kuljetus 2011-2012 
B Yhtiöt Oy  |  Nuijamiestentie 5 A 00400 Helsinki  | Puhelin (vaihde) (09) 547 621  |  etunimi.sukunimi@boy.fi