Klaus Bremerin
Blogi
Helsinki ja espoo kusettavat PDF Tulosta Sähköposti
27.06.2016 00:00
KAIKKIALLE mihin kääntyy, vastaan tulee epärehellisyyttä. Henkistä ja taloudellista. Helsingissä. ja Espoossa. Näin on ollut aina. Usein satamista, liikenneratkaisuista ja joukkoliikenteestä alkaen
 
Suurin taloudellinen valhe paljastuu Länsimetrossa. Sen mille kaupunkisuunnittelulautakunta antoi vihreää valoa, piti maksaa 452 miljoonaa. Kun valtuusto näytti vihreää, hinta oli jo luokkaa 750 miljoonaa. Nyt kansalle esitetään hinnaksi alun toista miljardia. Samalla jokainen asiaan perehtynyt tietää, että todennäköisimmin 2000 miljoonaa, kaksi miljardia, ylitetään ennen kuin kaikki pelaa.
 
Sen piti valmistua 2013. Nyt eletään jo 2016. Mikään ei osoita, että se pelaisi kuin rasvattu ennen kuin pitkälle 2017:ään.
 
Samalla näkyy selvääkin selvemmin, että omistajien, Helsingin ja Espoon, on pakko todistaa maksajille, asukkaille, että se oli yli kahden miljardin väärtti. Että se tuli todelliseen tarpeeseen. Että matkustajia riittää. Sitä ollaan varmistamassa poistamalla Länsimetron varrelta asukkaiden suorat bussiyhteydet Helsinkiin ja Espooseen. Varmemmaksi vakuudeksi suunnitellaan kaupunkien valtasuoni, Länsiväylä, muutettavaksi kaupunkibulevardiksi kovalla nopeusrajoituksella. Sillä varmistetaan ennen näkemättömät liikenneruuhkat, joiden uskotaan pakottavan maksajat mieluummin valitsemaan metron. Maksajat pakotetaan Länsimetroon kuin teuraat karjavaunuihin.
 
SAMAAN AIKAAN Helsingin ja Espoon luottamuspoliitikot siunasivat valtuustoissaan uuden raidehirviön, Raide-Jokerin. Uskotellaan että sen hinnaksi tulee vain 200 ja rapiat miljoonaa. Ennen kuin se pelaa kaikkinensa, sen hinta ylittää miljardin euron riman. Saatte nähdä.
 
Vaihtoehtoa, nykyaikaista BRT bussimetrojärjestelmää, ei missään suunnittelun saati käsittelyn vaiheessa nostettu edes pöydälle. Koska se ei kuu-lu Vihreään joukkoliikenneuskontoon. Se tyrmättiin valtamediassakin, Helsingin Sanomissa ja tv-kanavilla väitteellä, että siinä missä Raide-Jokerin päästötön (koliseva) pikaratikka kuljettaa laakista 200 matkustajaa, tarvitaan neljä bussia á 50 matkustajaa. Nykyaikaiset päästöttömät (äänettömät) BRT-bussit kuljettavat todellisuudessa kaikkialla maailmassa 200-270 matkustajaa jokainen. Ja missä Jokerin pikaratikka maksaa kolme miljoonaa kappale, samalla hinnalla saa seitsemän BRT-bussia. Ja missä Raide-Jokerin maapohja on vahvistettava kantamaan 50 tonnin pikaratikkaa, BRT-bussi täynnä matkustajia painaa vain 30 tonnia. Ja mihin Raide-Jokeri päättyy, Keilaniemeen ja Itäkeskukseen, siihen pikaratikkakin tyssää ja vaaditaan kalliita yhteyslinjoja busseineen. BRT-bussi voisi ohjata ulos eristetyltä Jokeri-baanalta ja kerätä matkustajia Tapiolasta, Haukilahdesta ja Westendistä ja toisessa päässä aina Vuosaarta myöten. Ja missä pikaratikka etenee pysähtyen joka pysäkillä, BRT-busseja voisi panna pysähtymään joka pysäkillä, ja pikalinjat pysähtymään vain vaikkapa joka neljännellä pysäkillä. Ne kun pystyvät ohittamaan toisiaan aidatulla Jokeri-baanalla.
 
JA MISSÄ Pisara-suunnitelma - juna Helsingistä Vantaalle ja takaisin maan alla tunnelissa - on uskoteltu maksajille, asukkaille, kuopatuksi kalliin hinnan vuoksi, sitä ei olekaan kuopattu. Se elää Helsingin ja Vantaan virkamiesten ja johtajien piironginlaatikossa odottamassa uudelleen syntymistä takaisin elämään kuin ilmestyskirjassa ikään. Pisaran kaikki maanalaiset suunnitelmat, piirustukset ja tunnelivaraukset pidetään voimassa. Sen ovat kokeneet maanalaisten pysäköintiluolien urakoitsijat, jotka pakotetaan huolellisesti kiertämään Pisaralle varatut tunnelit ja maanalaiset asema-alueet.
 
TÄSSÄ HÄMÄYSTEN ja petosten vyyhdissä tuntuu turhalta enää sanoa mitään Malmin ainutlaatuisen historiallisen lentokentän uhraamisesta 25000 uuden halvan asunnon kiireelliseen tarpeeseen. Kolme Finavian johtajaa kävi kuitenkin 13.6. Malmilla kertomassa kentän yrittäjille ja työntekijöille, että paljon puhuttua kiirettä ei ollut. Tarkoitus on vain pian tulpata lentokentän molemmat kiitoradat pois ilmailukäytöstä rakentamalla ensimmäiset kerrostalot kummankin kiitoradan päähän. Varsinaista 20-30 metriä syvän, kahden pohjavesikerroksen suopohjaa, jolla kenttä lepää, aletaan rakennuttaa vasta 2030 tienoilla! Kysymykseen eikö kentän omistaja Finavia voisi siihen saakka vuokrata kenttää yksityisille yrittäjille, vastattiin että liikenneministeri Anne Berner on määrännyt Finavian poistumaan kentältä ensi tilassa!
 
Isojen kusetusten lisäksi kaupungeissa on tukuittain pieniä. Espoossa Suomenojan pienvenesataman oikeuskäsittelyyn edennyt pilailu, jossa kaupungin virkamiehet ovat syytteessä tahallisista väärinkäytöksistä, naurattaa espoolaisia siinä missä Helsingin liikennepoliisi ja -suunnittelijat eivät onnistu ratkaisemaan liikennemerkein selkokielisesti autoilijoille kieltoa kääntyä Bulevardilta ratikan perässä Fredrikinkadulle yksisuuntaista autoliikennettä vastaan.
 
Tämän tapaisia rahareikiä kummassakin kaupungissa riittää loputtomiin. Farssit naurattavat asukkaita, mutta ne eivät ole ilmaisia. Ne tulevat usein hyvinkin kalliiksi.
 
Vain, onhan kansalla rahaa millä maksaa, paikallispoliitikot ja virkakoneisto kuittaavat.
 

Kommentit  

 
0 #1 Timppa 29.06.2016 12:31
Totta on, että Malmin lentokentän rakentamista on useampikin perustellut halpojen asuntojen tarpeella. Itselläni on kokemus, ettei pääkaupunkiseud ulle rakenneta halpoja asuntoja. Malmin lentokenttäalue en pelkät pohjustustyöt nostaisivat asuntojen hinnat todella korkealle.
Lainaa
 

Lisää kommentti

Pysy otsikon asiassa
ÄLÄ HUUDA! eli käytä isoja kirjaimia
Noudata Suomen lakia ja hyviä tapoja
Jokainen vastaa itse kirjoituksestaan, myös lain edessä


Turvakoodi
Päivitä

 

Blogissa aiemmin:

Ylinopeus ja nopeusrajoitukset – Suomalaisten aivotulppa (16.9.2024)
Viranomaiset ja liikenneturvallisuus: Mössötystä riittää, kukaan ei valvo (20.8.2024)
Risteysalueen tappava ristiriita (12.6.2024)
Minä, vapaa Suomen kansalainen, ja minua suurempi: HERRA VIRKAHERRA (29.4.2024)
Jäikö tärkein näkemättä, Jyri Häkämies? (22.3.2024)
Miksi niin paljon turhaa? (22.2.2024)
2020 – 2024 samoilla renkailla kesät talvet – Nyt jo neljänteen talveen! (22.1.2024)

2023

Soita LVM, Traficom, Väylävirasto... tulee kuka, mitä, häh...? (12.12.2023)
Taksit ilman kuluttajansuojaa (14.11.2023)
Miksi hyväksytään vääriä liikenneympyröitä? (12.10.2023)
Suomalainen ei kiitä! (15.09.2023)
Minne menet, Helsinki? (21.08.2023)
Päästöistä ja saasteista viis – Vihreät lamaannuttavat Helsingin (14.06.2023)
Mikä Helsinkiä riivaa? (15.05.2023)
Petkuta vakuutusyhtiötä ja maksat kaiken itse (26.03.2023)
Terroristit joukossamme (03.03.2023)
Ympärivuotisilla lumihelvettiin (12.12.2023)

2022

MIKSI... (12.12.2022)
HSL – Itkeäkö vai nauraa? (16.10.2022)
Kuljettajapula ajateltava täysin uusiksi (26.10.2022)
Auton ajokortti 17-vuotiaille – Virheillä kuten ennenkin? (29.09.2022)
Onko Suomessa järki pysähtynyt? (25.08.2022)
MIKSI? (14.06.2022)
EU:n tietosuojalaki on kaupan este (03.05.2022)
Suomi – nukkuvien maa (04.04.2022)
Sirkus Töölöntori (01.03.2022)
Suomi pilkkaa veronmaksajia (03.02.2022)

2021

Kyvyttömyydem kukkaset – Tietyömaat (11.11.2021)
Ei kannata yrittää (10.9.2021)
Etanoli – ilmastomuuttajien sokea piste (13.8.2021)
Helsingin (ja muiden kaupunkien) hölmöily näivettää keskustoja (18.6.2021)
Quo vadis, nokian? (20.5.2021)
Manipuloitu LP-raportti on vain jäävuoren huippu (15.4.2021)
Suuri puhallus! (5.3.2021)
Kuskeja ja renkaita (3.1.2021)

2020

Valheellinen liikennepolitiikka – Liikenneturvallisuuden surma (11.12.2020)
Yli kymmenen hyvää syytä rakentaa Vaasa – Umeå linkki, Kvarkentie (19.11.2020)
Mikä hiljensi Harakan? (15.10.2020)
Maantiekuljetukset polvilleen (11.9.2020)
Avuttomuuden ratinkääntäjät (14.8.2020)
Montako henkeä taas uhrataan LVM:n alttarilla (9.3.2020)
Tappavat valot (3.2.2020)

2019

Sähköauto kaatuu vetyautoon! (13.12.2019)
Liikennenäkeminen on monesta kiinni (15.11.2019)
Tervetuloa Tivoli Keskustatunneliin (17.10.2019)
LVM pantava holhoukseen (19.9.2019)
Tunnustan, olen taparikollinen (20.8.2019)
LP:n ylösnousemus (12.6.2019)
Elävä lentohistoria Malmille! (30.4.2019)
Malmin Vihreä miljardihauta (4.4.2019)
Minä ja Mäntyranta – Ei, ei tätä kestä selvinpäin (14.3.2019)
Pääkaupungin kelvoton liikenne (poliisi), osa 2 (31.1.2019)

2018

Pääkaupungin kelvoton liikenne (poliisi) (19.12.2018)
Kultakaivos (20.11.2018)
Nastarenkaat tappavat enemmän kuin pelastavat (25.10.2018)
Jussi Poliisi katselee liikennettä Jussi Poliisi ei ajattele (28.9.2018)
Vihreät kaatuvat liikenteeseen (24.8.2018)
Elää ja antaa elää (26.6.2018)
Hengenvaaralliset talvirenkaat (11.5.2018)
Sähköauton seuraava askel (6.4.2018)
Raidejoke kansan hallintaan (5.3.2018)
Suurten lupausten Raidejoke (30.1.2018)

2017

Kateus maan perii (20.12.2017)
"Vihreä Helsinki" tappaa päästöillä (13.11.2017)
Jakelumullistus (19.10.2017)
HCT-rekoista päätöksiin – Näin ei voi jatkua (20.9.2017)
Sähköauto – ilmastohirviö bensa-autoon verrattuna (31.8.2017)
Tässä ei ole tulevaisuus (20.6.2017)
Näin meitä huiputetaan! (10.5.2017)
Rengasmääräykset hullujen hommaa! (3.4.2017)
Liikenteen huutavin vääryys! (6.3.2017)
Ylinopeus, tilannenopeus ja kohtuuttomat rangaistukset (23.1.2017)

2016

Usko nujertaa faktat vihreässä liikennetekniikassa (1.12.2016)
Niin niin automies että! (31.10.2016)
Silmitöntä tuhlausta – kansa maksaa (3.10.2016)
Antti Vehviläinen, yllytätte väheksymään liikennesääntöjä (24.8.2016)
Helsinki ja Espoo kusettavat (27.6.2016)
VW-moka opiksi kaikille (20.5.2016)
Pääkaupunkiseudun PanamanPaperit (15.4.2016)
Renkaita rengasmeressä (18.3.2016)
Kohtalokkaita virheitä 1. (26.2.2016)
Demokratiakato (20.1.2016)

2015

Hölmöläisten joukkoliikennelait (2.12.2015)
Se mikä ei näy, sitä ei ole (20.10.2015)
Kansa pannaan maksamaan liikenteen miljoonamokat (18.9.2015)
...sillä he eivät tiedä mitä tekevät (21.8.2015)
Voiko tyhmempää sakkia olla (25.6.2015)
Autotehtaan käsi on jo lompakossasi (28.5.2015)
Hölmöläiset liikemiehinä (22.4.2015)
Joukkoliikenteen Vihreä uskonto (19.3.2015)
Aatos Erkko "kaatoi" Sanomia (20.2.2015)
Eljas Erkko "kaatoi" autotuojat (21.1.2015)

2014

Julkinen liikenne, Suomalaisen hulluuden huippu (5.12.2014)
Kumipyöräliikenteen tuska (7.11.2014)
Johtavia erityisasiantuntijoita pilvin pimein (3.10.2014)
Trafi veneilijöille: Vielä me teidätkin opetetaan (26.6.2014)
Kaikkea ne venäläiset keksii (26.6.2014)
Trafi rokottaa lainvastaisesti, ministeriö hyväksyy (19.6.2014)
Ei voi olla totta (26.5.2014)
Kaiken maailman turvatarkastuksia (25.4.2014)
Helsinki rakkaani, koita kestää (29.3.2014)
Yhteiskunnalla on syöpä (1.3.2014)
"Kyllä kansalla on rahaa!" (27.1.2014)

2013

Nastarenkaat pitää jo kieltää (3.12.2013)
Voitto ei ole voitto (28.10.2013)
Puna-vihersokeus on paha ongelma (25.9.2013)
Liikennekieli (29.8.2013)
Pelko on avain valtaan (17.6.2013)
Peilistä lukemisen taito (20.5.2013)
Älä usko kataisen hallitusta (19.4.2013)
Logiikan puutteesta (25.3.2013)
Liikennetantta-mafia on kansallinen katastrofi (26.2.2013)
Ymmärtävätkö koskaan? (29.1.2013)

2012

Suomen salainen ase: Joulupukki! (5.12.2012)
Vihreä valta on kultaakin kalliimpaa (31.10.2012)
Suojatie ei ole suojatie! (1.10.2012)
Sokaiseva ylinopeushysteria (4.9.2012)
Vihreiden Waterloo (20.6.2012)
Kerjäläisarmeija (29.5.2012)
Onko Päivi Räsänen sokea? (26.4.2012)
Liikenneturvallisuusnäpertelijät (30.3.2012)
Liikenneturvallisuuden rahanreikä (27.2.2012)
Virkamiesvalta selättää kansanvallan (30.1.2012)
Liikenneturvallisuusongelma no.1: Kyvyttömät johtajat (5.12.2012)
Psykoottiset (3.11.2012)
Edesvastuuton vasemmistoliitto (4.10.2012)

2011

Trafi kuristaa suomalaisia (29.8.2011)
Tehtävänä ruikuttaa? (22.6.2011)
On lehtiä ja lehtiä (30.5.2011)
Epämiellyttävä ilmiö (3.5.2011)
Siunattu hulluus (29.3.2011)
Muotoilun sokea piste (2.3.2011)
On sulla poka pimiät jutut (31.1.2011)

2010

Naisistuminen (1.12.2010)
VR, näköalattomuuden huippu (19.11.2010)
Kelvoton liikenneministeri on erotettava! (11.10.2010)
Taas autoilijaa kusetetaan (15.9.2010)
© Auto, tekniikka ja kuljetus 2011-2012 
B Yhtiöt Oy  |  Nuijamiestentie 5 A 00400 Helsinki  | Puhelin (vaihde) (09) 547 621  |  etunimi.sukunimi@boy.fi