Klaus Bremerin
Blogi
Antti Vehviläinen, yllytätte väheksymään liikennesääntöjä! PDF Tulosta Sähköposti
24.08.2016 00:00
Välinpitämättömyys liikennesääntöjä ja -määräyksiä kohtaan on Suomessa suuri ja, pahus!, kasvava ongelma.
 
Suojateitä ei kunnioiteta. Suojatien eteen pysähtynyttä ajoneuvoa ohitetaan solkenaan. Eikä missään Euroopan maassa sikailla yhtä törkeästi päin punaisia kuin Suomessa. Nopeusrajoituksia pidetään yleisesti pilkkana. Tietöiden kohdalla Liikenneviraston oman mittauksen mukaan vain neljä (4!) prosenttia autoilijoista ajaa rajoituksen mukaan!
 
Ei peruskiltti, lainkuuliainen suomalainen ole luonnostaan tällainen. Viranomainenkin myöntää ajokortin vasta varmistuttuaan saajan terveestä arviointikyvystä. Jokin on opettanut hänet vikaan. Sekö että heti perään virkamies kieltää terveen maalaisjärjen käytön ja latelee liikenteeseen kirjoituspöytänäkymällään rajoituksia ja kieltoja rukkastuntumalla? Oman selkänahkansa turvaksi.
 
LIIKENNEMINISTERIÖ, Suomen ylivoimaisesti osaamattomin virkamieskasauma, vaati 1990-luvulla yhtäkkiä, että Helsingissä liikennevalot tuli pitää toiminnassa ympäri vuorokauden. Autoilijan omaan arviokykyyn risteyksissä ei yhtäkkiä enää luotettu. Sitä ennen punaisia päin ajaminen ei tullut kuuloon. Sen jälkeen, kun istuit punaisissa yöaikaan näkemättä ristin sielua missään, tuumit kuka tässä on hullu. Ja kytkin nousee. Uusi autoilijapolvi kasvoi nopeasti siihen, ettei valojen värillä aina ole niin väliä.
 
Tietöiden nopeusrajoitusten mielekkyys on puhuttanut aina. Tietöistä päästiin 1970- ja -80-luvuilla yksimielisyyteen TVH:n kanssa siitä, että nopeusrajoitusten mieltäminen ratin takana oli tärkeää liikennekasvatusta. Rajoituksia siirrettiinkin töiden etenemisen myötä. Rajoitustauluja huputettiin mahdollisuuksien mukaan viikonlopuiksi ja töiden päättyessä.
 
LIIKENNEVIRASTON myötä kulttuuri on muuttunut. Surullisen kuuluisa tietyö Suomenoja-Suvisaaristoristeys tiellä 52 on malliesimerkki, miten Liikenneviraston työsaralla ELY-keskus ja urakoitsijat suorastaan rikosluontoisesti opettavat autoilijoille turhautumista, nopeusrajoitusten väheksyntää ja hällä väliä säännöistä.
 
Tätä on ympäri maata. Sitä opetetaan Liikenneviraston ja pätemättömien ELY-ressukoiden puolesta urakalla kaikille liikenteessä kulkijoille.
 
Viime viikolla auton ratissa reitillä Rovaniemi-Ranua-Puolanka-Paltamo-Kajaani-Iisalmi-Kuopio-Varkaus-Mikkeli-Kouvola-Porvoo-Helsinki oppi kymmenet kerrat, että urakoitsija on herra ja hidalgo eikä maksajasta, tien käyttäjästä, paskankaan väliä.
 
Metsä vastaa huutoon. Esimerkiksi Viitostiellä Kuopion jälkeen nelisen kymmentä kilometriä kiitoradan levyistä uutta mustaa asvalttia 20 metriä leveällä kummallekin sivulle raivatulla piennartilalla, niin kauas kuin silmä kantaa. Vaaran huipulta viivasuoraa seuraavan vaaran huipulle.! Ei koneita, ei kuorma-autoja, ei työn merkkiä paitsi viimeisellä kilometrillä. Mutta kun keskiviiva puuttui, vain 80 km/t Ei sitten ihme että bussit täynnä matkustajia päästelivät hulvattomasti toista sataa, rekat ysikymppiä ja henkilöautot täysiä.
 
Kehä1, Suomen ruuhkaisin väylä, yksikaistaisena pitkin kesää, pitkiä pätkiä ilman mitään elämää työmaalla... pidentää työmatkaa 2-3 tunnilla joka päivää... Ilmankos autoilijoilta nopeudet vähän lipsuvat!
 
EDUSKUNNAN, LIIKENNEMINISTERIÖN, LIIKENNEVIRASTON, TIEHALLINNON 16.12.2009 päivätyt ohjeet nopeusrajoituksista pidetään yhä voimassa, vaikka liikennetekniikka on astunut siitä huiman askeleen sähköautojen, autonomisten ajoneuvojen ja digitalisoinnin aikaan. Suomessa talvi tulee yhä päättäjien mukaan kun kalenteri niin uskottelee!
 
Nykytekniikoilla tiedetään huomisen sää hyvin tarkasti ja teiden nopeusrajoituksia voidaan muuttaa sekunneissa ilman paljon puhuttua digitalisointiakin. Silti kalenteriin sidotut talvinopeusrajoitukset ajattavat yhä satoja tuhansia työmatkalaisia aamut illat ja viikonlopun viettäjiä hyviä, paljaita pääteitä 80 km/t nopeusrajoituksella kesäolosuhteissa, joissa hetkeä aiemmin on ollut riskitöntä ajaa 20 km/t kovempaakin.
 
Näin veli viranomainen opettaa joka päivä vähättelemään sääntöjä. Kun eduskunta on pelkkä leimasin ja liikenneministeriö munaton, Liikennevirasto käytännössä siunaa pysähtyneisyyden. Muutosreseptiä ei tarvitse hakea kaukaa.
 
Saksassa tieurakoitsija maksaa (meillä esim. Liikennevirastolle!) jokaisesta varaamastaan tiemetristä sujuvuus- ja aikahaittamaksua. Se pitää joka hetki tietyömaan tehokkaana ja mahdollisimman pienenä. Kysymys on maksavalle asiakkaalle eli tien käyttäjälle kuuluvasta palvelusta!
 
Sopi ottaa mallia!
 
PS. POLIISIHALLINTO on tapansa mukaan kielensä niellyt. Se ei sano juuta eikä jaata millekään yleistä liikennemoraalia heikentävälle tekijälle. Oli kuin nousevan auringon ensisäteet olisivat valaisseet perustotuutta, kun Liikkuvan Poliisin perinneyhdistys sen sanoi:
 
Liikennevalvonnan tulisi keskittyä ainoastaan liikenneturvallisuuden parantamiseen eikä tulojen hankkimiseen valtiolle!
 
Tulisipa edes Liikkuva Poliisi takaisin!
 

Lisää kommentti

Pysy otsikon asiassa
ÄLÄ HUUDA! eli käytä isoja kirjaimia
Noudata Suomen lakia ja hyviä tapoja
Jokainen vastaa itse kirjoituksestaan, myös lain edessä


Turvakoodi
Päivitä

 

Blogissa aiemmin:

Jos vain haluaa, taksi naruttaa aina (8.11.2024)
Lulu Ranne, lopeta taksipelleily! (15.10.2024)
Ylinopeus ja nopeusrajoitukset – Suomalaisten aivotulppa (16.9.2024)
Viranomaiset ja liikenneturvallisuus: Mössötystä riittää, kukaan ei valvo (20.8.2024)
Risteysalueen tappava ristiriita (12.6.2024)
Minä, vapaa Suomen kansalainen, ja minua suurempi: HERRA VIRKAHERRA (29.4.2024)
Jäikö tärkein näkemättä, Jyri Häkämies? (22.3.2024)
Miksi niin paljon turhaa? (22.2.2024)
2020 – 2024 samoilla renkailla kesät talvet – Nyt jo neljänteen talveen! (22.1.2024)

2023

Soita LVM, Traficom, Väylävirasto... tulee kuka, mitä, häh...? (12.12.2023)
Taksit ilman kuluttajansuojaa (14.11.2023)
Miksi hyväksytään vääriä liikenneympyröitä? (12.10.2023)
Suomalainen ei kiitä! (15.09.2023)
Minne menet, Helsinki? (21.08.2023)
Päästöistä ja saasteista viis – Vihreät lamaannuttavat Helsingin (14.06.2023)
Mikä Helsinkiä riivaa? (15.05.2023)
Petkuta vakuutusyhtiötä ja maksat kaiken itse (26.03.2023)
Terroristit joukossamme (03.03.2023)
Ympärivuotisilla lumihelvettiin (12.12.2023)

2022

MIKSI... (12.12.2022)
HSL – Itkeäkö vai nauraa? (16.10.2022)
Kuljettajapula ajateltava täysin uusiksi (26.10.2022)
Auton ajokortti 17-vuotiaille – Virheillä kuten ennenkin? (29.09.2022)
Onko Suomessa järki pysähtynyt? (25.08.2022)
MIKSI? (14.06.2022)
EU:n tietosuojalaki on kaupan este (03.05.2022)
Suomi – nukkuvien maa (04.04.2022)
Sirkus Töölöntori (01.03.2022)
Suomi pilkkaa veronmaksajia (03.02.2022)

2021

Kyvyttömyydem kukkaset – Tietyömaat (11.11.2021)
Ei kannata yrittää (10.9.2021)
Etanoli – ilmastomuuttajien sokea piste (13.8.2021)
Helsingin (ja muiden kaupunkien) hölmöily näivettää keskustoja (18.6.2021)
Quo vadis, nokian? (20.5.2021)
Manipuloitu LP-raportti on vain jäävuoren huippu (15.4.2021)
Suuri puhallus! (5.3.2021)
Kuskeja ja renkaita (3.1.2021)

2020

Valheellinen liikennepolitiikka – Liikenneturvallisuuden surma (11.12.2020)
Yli kymmenen hyvää syytä rakentaa Vaasa – Umeå linkki, Kvarkentie (19.11.2020)
Mikä hiljensi Harakan? (15.10.2020)
Maantiekuljetukset polvilleen (11.9.2020)
Avuttomuuden ratinkääntäjät (14.8.2020)
Montako henkeä taas uhrataan LVM:n alttarilla (9.3.2020)
Tappavat valot (3.2.2020)

2019

Sähköauto kaatuu vetyautoon! (13.12.2019)
Liikennenäkeminen on monesta kiinni (15.11.2019)
Tervetuloa Tivoli Keskustatunneliin (17.10.2019)
LVM pantava holhoukseen (19.9.2019)
Tunnustan, olen taparikollinen (20.8.2019)
LP:n ylösnousemus (12.6.2019)
Elävä lentohistoria Malmille! (30.4.2019)
Malmin Vihreä miljardihauta (4.4.2019)
Minä ja Mäntyranta – Ei, ei tätä kestä selvinpäin (14.3.2019)
Pääkaupungin kelvoton liikenne (poliisi), osa 2 (31.1.2019)

2018

Pääkaupungin kelvoton liikenne (poliisi) (19.12.2018)
Kultakaivos (20.11.2018)
Nastarenkaat tappavat enemmän kuin pelastavat (25.10.2018)
Jussi Poliisi katselee liikennettä Jussi Poliisi ei ajattele (28.9.2018)
Vihreät kaatuvat liikenteeseen (24.8.2018)
Elää ja antaa elää (26.6.2018)
Hengenvaaralliset talvirenkaat (11.5.2018)
Sähköauton seuraava askel (6.4.2018)
Raidejoke kansan hallintaan (5.3.2018)
Suurten lupausten Raidejoke (30.1.2018)

2017

Kateus maan perii (20.12.2017)
"Vihreä Helsinki" tappaa päästöillä (13.11.2017)
Jakelumullistus (19.10.2017)
HCT-rekoista päätöksiin – Näin ei voi jatkua (20.9.2017)
Sähköauto – ilmastohirviö bensa-autoon verrattuna (31.8.2017)
Tässä ei ole tulevaisuus (20.6.2017)
Näin meitä huiputetaan! (10.5.2017)
Rengasmääräykset hullujen hommaa! (3.4.2017)
Liikenteen huutavin vääryys! (6.3.2017)
Ylinopeus, tilannenopeus ja kohtuuttomat rangaistukset (23.1.2017)

2016

Usko nujertaa faktat vihreässä liikennetekniikassa (1.12.2016)
Niin niin automies että! (31.10.2016)
Silmitöntä tuhlausta – kansa maksaa (3.10.2016)
Antti Vehviläinen, yllytätte väheksymään liikennesääntöjä (24.8.2016)
Helsinki ja Espoo kusettavat (27.6.2016)
VW-moka opiksi kaikille (20.5.2016)
Pääkaupunkiseudun PanamanPaperit (15.4.2016)
Renkaita rengasmeressä (18.3.2016)
Kohtalokkaita virheitä 1. (26.2.2016)
Demokratiakato (20.1.2016)

2015

Hölmöläisten joukkoliikennelait (2.12.2015)
Se mikä ei näy, sitä ei ole (20.10.2015)
Kansa pannaan maksamaan liikenteen miljoonamokat (18.9.2015)
...sillä he eivät tiedä mitä tekevät (21.8.2015)
Voiko tyhmempää sakkia olla (25.6.2015)
Autotehtaan käsi on jo lompakossasi (28.5.2015)
Hölmöläiset liikemiehinä (22.4.2015)
Joukkoliikenteen Vihreä uskonto (19.3.2015)
Aatos Erkko "kaatoi" Sanomia (20.2.2015)
Eljas Erkko "kaatoi" autotuojat (21.1.2015)

2014

Julkinen liikenne, Suomalaisen hulluuden huippu (5.12.2014)
Kumipyöräliikenteen tuska (7.11.2014)
Johtavia erityisasiantuntijoita pilvin pimein (3.10.2014)
Trafi veneilijöille: Vielä me teidätkin opetetaan (26.6.2014)
Kaikkea ne venäläiset keksii (26.6.2014)
Trafi rokottaa lainvastaisesti, ministeriö hyväksyy (19.6.2014)
Ei voi olla totta (26.5.2014)
Kaiken maailman turvatarkastuksia (25.4.2014)
Helsinki rakkaani, koita kestää (29.3.2014)
Yhteiskunnalla on syöpä (1.3.2014)
"Kyllä kansalla on rahaa!" (27.1.2014)

2013

Nastarenkaat pitää jo kieltää (3.12.2013)
Voitto ei ole voitto (28.10.2013)
Puna-vihersokeus on paha ongelma (25.9.2013)
Liikennekieli (29.8.2013)
Pelko on avain valtaan (17.6.2013)
Peilistä lukemisen taito (20.5.2013)
Älä usko kataisen hallitusta (19.4.2013)
Logiikan puutteesta (25.3.2013)
Liikennetantta-mafia on kansallinen katastrofi (26.2.2013)
Ymmärtävätkö koskaan? (29.1.2013)

2012

Suomen salainen ase: Joulupukki! (5.12.2012)
Vihreä valta on kultaakin kalliimpaa (31.10.2012)
Suojatie ei ole suojatie! (1.10.2012)
Sokaiseva ylinopeushysteria (4.9.2012)
Vihreiden Waterloo (20.6.2012)
Kerjäläisarmeija (29.5.2012)
Onko Päivi Räsänen sokea? (26.4.2012)
Liikenneturvallisuusnäpertelijät (30.3.2012)
Liikenneturvallisuuden rahanreikä (27.2.2012)
Virkamiesvalta selättää kansanvallan (30.1.2012)
Liikenneturvallisuusongelma no.1: Kyvyttömät johtajat (5.12.2012)
Psykoottiset (3.11.2012)
Edesvastuuton vasemmistoliitto (4.10.2012)

2011

Trafi kuristaa suomalaisia (29.8.2011)
Tehtävänä ruikuttaa? (22.6.2011)
On lehtiä ja lehtiä (30.5.2011)
Epämiellyttävä ilmiö (3.5.2011)
Siunattu hulluus (29.3.2011)
Muotoilun sokea piste (2.3.2011)
On sulla poka pimiät jutut (31.1.2011)

2010

Naisistuminen (1.12.2010)
VR, näköalattomuuden huippu (19.11.2010)
Kelvoton liikenneministeri on erotettava! (11.10.2010)
Taas autoilijaa kusetetaan (15.9.2010)
© Auto, tekniikka ja kuljetus 2011-2012 
B Yhtiöt Oy  |  Nuijamiestentie 5 A 00400 Helsinki  | Puhelin (vaihde) (09) 547 621  |  etunimi.sukunimi@boy.fi