Klaus Bremerin
Blogi
Sokaiseva ylinopeushysteria PDF Tulosta Sähköposti
04.09.2012 08:43
Ylinopeus ei ole syynä yhteenkään liikenneonnettomuuteen. Siitä huolimatta liikenneturvallisuudesta vastaavat jaksavat todistella ylinopeutta syyksi liikenneturmiin. Sillä tasolla kirjoituspöytävirkamiehet ja takapenkin neuvojat laativat meille liikenneturvallisuusohjelmiaan.
 
Ylinopeus on tekninen termi, joka tarkoittaa vain, että ajonopeus on ylittänyt määrätyn nopeusrajoituksen. Onnettomuudet sen sijaan johtuvat ajoneuvon hallinnan menetyksestä. Sitä sattuu sekä nopeusrajoituksen alittavissa että ylittävissä nopeuksissa.
 
Tätä eroa meille liikenneturvallisuusohjelmia ja -määräyksiä laativat eivät näe. He ovat urautuneet vanhoihin, saarnaavat ylinopeushysteriaa ja ihmettelevät miksi Suomi luisuu yhä kauemmaksi liikenneturvallisuuden kärkimaista ja asetetuista tavoitteista.
 
Jos turman syyn ei saisi kuitata ylinopeudella, olisikin haettava todelliset syyt ajohallinnan menetykseen. Paljastuisi aivan uusi maailma erilaisia syitä, jotka syyllistäisivät paljon suurempia tekijöitä: tierakenteista vastaavia, lääkäreitä ja terveydenhuoltoa, liikennevalvontaa, asennekasvatusta ja autokoulujen opetussisältöjä ja -taitoa, jne. Todelliseksi syyksi paljastuisi helposti vaikkapa teräväreunaisen kuopan tai kadun poikki kaivetun uran vaurioittamat ohjauskulmat, jotka ehkä paljonkin myöhemmin yllättävästi riistivät ajokin kuljettajan hallinnasta.
 
Liikenneturva sotkee lisää ylinopeushysteriaa toimitusjohtajansa Anna-Liisa Tarvaisen johdolla oikein tutkimuksen varjolla. Siinä 95 % autoilijoista myöntää ajavansa ylinopeutta eikä yli puolet  pidä sitä kaahailuna. Silti puolet ylinopeutta ajavista pitäisi kohtuullisena laskea nopeusrajoituksia entisestään, lisätä kameravalvontaa ja koventaa ylinopeudesta itselleen määrättävää rangaistusta. Joka kolmas haluaisi lisäksi alentaa poliisin puuttumiskynnystä ylinopeuteen. On siinä meillä masokisteja! Eihän moiseen kukaan usko. Eikä missään muussa EU-maassa tuijotetakaan yhtä sokeasti ylinopeuteen liikenneturvallisuuden ratkaisevana tekijänä, ei edes Ruotsissa. Eikä sanaakaan siitä, että ylinopeus johtuu turhautumisesta väärin asetettuun nopeusrajoitukseen. Ilmankos Suomi luisuu.
 
Kolmannes liikennekuolemista on rattijuoppojen syytä. Se on kauheaa. Sen torjunnassa neuvot loppuvat, mutta se kelpaa Suomessa myös väsymisen mitaksi. 20 tunnin valveilla olo tekee kuljettajasta yhden promillen ”rattijuopon”, Liikenneturva paasaa. Edeltäneestä valvetilasta, henkilökohtaisista unitottumuksista ja vireysasteesta ei sanota mitään, syyllistetään vain. Samalla mitalla voisi väittää, että korkea verenpaine, kova stressi, avioero, huoltajuuskiista – keksi lisää – vastaa yhden promillen humalaa. Siitähän Liikenneturvalle elämänlankaa!
 
Nuorten liikenneasenteet ja -onnettomuudet ovat Suomessa rattijuoppojen tasoa. EU:ssa vain Kreikka, Romania, Puola ja Unkari ovat vielä huonompia. Sen edessä Liikenneturva, Trafi, kirjoituspöytävirkamiehet ja takapenkin neuvojat ovat yhtä avuttomia kuin Suomen luisumisessa yhä kauemmaksi liikenneturvallisuuden kärkimaista. Yksi avuttomimpia lääkkeitä on määrännyt Trafin pääjohtaja Kari Wihlman. Hän peräänkuuluttaa piittaamattomuuden sijaan piittaamista, muuten asetettuja turvallisuustavoitteita ei saavuteta. Hän jättää viisaasti sanomatta. miten piittaamista lisättäisiin, koska sitä hänkään ei tiedä. Saatatko sen ylimmällä suulla avuttomammin sanoa!
 
Suomen liikenneturvallisuuden rapautumiseen ja luisumiseen kauas kärkimaista on selviä syitä, mutta myös toimivia lääkkeitä. Niihin palataan vielä. Turha on syyttää suomalaisia autoilijoita. Kirjoituspöytävirkamiehet ja takapenkin neuvojat menkööt peilin eteen. Siinä syy!
 

Lisää kommentti

Pysy otsikon asiassa
ÄLÄ HUUDA! eli käytä isoja kirjaimia
Noudata Suomen lakia ja hyviä tapoja
Jokainen vastaa itse kirjoituksestaan, myös lain edessä


Turvakoodi
Päivitä

 

Blogissa aiemmin:

Miksi niin paljon turhaa? (22.2.2024)
2020 – 2024 samoilla renkailla kesät talvet – Nyt jo neljänteen talveen! (22.1.2024)

2023

Soita LVM, Traficom, Väylävirasto... tulee kuka, mitä, häh...? (12.12.2023)
Taksit ilman kuluttajansuojaa (14.11.2023)
Miksi hyväksytään vääriä liikenneympyröitä? (12.10.2023)
Suomalainen ei kiitä! (15.09.2023)
Minne menet, Helsinki? (21.08.2023)
Päästöistä ja saasteista viis – Vihreät lamaannuttavat Helsingin (14.06.2023)
Mikä Helsinkiä riivaa? (15.05.2023)
Petkuta vakuutusyhtiötä ja maksat kaiken itse (26.03.2023)
Terroristit joukossamme (03.03.2023)
Ympärivuotisilla lumihelvettiin (12.12.2023)

2022

MIKSI... (12.12.2022)
HSL – Itkeäkö vai nauraa? (16.10.2022)
Kuljettajapula ajateltava täysin uusiksi (26.10.2022)
Auton ajokortti 17-vuotiaille – Virheillä kuten ennenkin? (29.09.2022)
Onko Suomessa järki pysähtynyt? (25.08.2022)
MIKSI? (14.06.2022)
EU:n tietosuojalaki on kaupan este (03.05.2022)
Suomi – nukkuvien maa (04.04.2022)
Sirkus Töölöntori (01.03.2022)
Suomi pilkkaa veronmaksajia (03.02.2022)

2021

Kyvyttömyydem kukkaset – Tietyömaat (11.11.2021)
Ei kannata yrittää (10.9.2021)
Etanoli – ilmastomuuttajien sokea piste (13.8.2021)
Helsingin (ja muiden kaupunkien) hölmöily näivettää keskustoja (18.6.2021)
Quo vadis, nokian? (20.5.2021)
Manipuloitu LP-raportti on vain jäävuoren huippu (15.4.2021)
Suuri puhallus! (5.3.2021)
Kuskeja ja renkaita (3.1.2021)

2020

Valheellinen liikennepolitiikka – Liikenneturvallisuuden surma (11.12.2020)
Yli kymmenen hyvää syytä rakentaa Vaasa – Umeå linkki, Kvarkentie (19.11.2020)
Mikä hiljensi Harakan? (15.10.2020)
Maantiekuljetukset polvilleen (11.9.2020)
Avuttomuuden ratinkääntäjät (14.8.2020)
Montako henkeä taas uhrataan LVM:n alttarilla (9.3.2020)
Tappavat valot (3.2.2020)

2019

Sähköauto kaatuu vetyautoon! (13.12.2019)
Liikennenäkeminen on monesta kiinni (15.11.2019)
Tervetuloa Tivoli Keskustatunneliin (17.10.2019)
LVM pantava holhoukseen (19.9.2019)
Tunnustan, olen taparikollinen (20.8.2019)
LP:n ylösnousemus (12.6.2019)
Elävä lentohistoria Malmille! (30.4.2019)
Malmin Vihreä miljardihauta (4.4.2019)
Minä ja Mäntyranta – Ei, ei tätä kestä selvinpäin (14.3.2019)
Pääkaupungin kelvoton liikenne (poliisi), osa 2 (31.1.2019)

2018

Pääkaupungin kelvoton liikenne (poliisi) (19.12.2018)
Kultakaivos (20.11.2018)
Nastarenkaat tappavat enemmän kuin pelastavat (25.10.2018)
Jussi Poliisi katselee liikennettä Jussi Poliisi ei ajattele (28.9.2018)
Vihreät kaatuvat liikenteeseen (24.8.2018)
Elää ja antaa elää (26.6.2018)
Hengenvaaralliset talvirenkaat (11.5.2018)
Sähköauton seuraava askel (6.4.2018)
Raidejoke kansan hallintaan (5.3.2018)
Suurten lupausten Raidejoke (30.1.2018)

2017

Kateus maan perii (20.12.2017)
"Vihreä Helsinki" tappaa päästöillä (13.11.2017)
Jakelumullistus (19.10.2017)
HCT-rekoista päätöksiin – Näin ei voi jatkua (20.9.2017)
Sähköauto – ilmastohirviö bensa-autoon verrattuna (31.8.2017)
Tässä ei ole tulevaisuus (20.6.2017)
Näin meitä huiputetaan! (10.5.2017)
Rengasmääräykset hullujen hommaa! (3.4.2017)
Liikenteen huutavin vääryys! (6.3.2017)
Ylinopeus, tilannenopeus ja kohtuuttomat rangaistukset (23.1.2017)

2016

Usko nujertaa faktat vihreässä liikennetekniikassa (1.12.2016)
Niin niin automies että! (31.10.2016)
Silmitöntä tuhlausta – kansa maksaa (3.10.2016)
Antti Vehviläinen, yllytätte väheksymään liikennesääntöjä (24.8.2016)
Helsinki ja Espoo kusettavat (27.6.2016)
VW-moka opiksi kaikille (20.5.2016)
Pääkaupunkiseudun PanamanPaperit (15.4.2016)
Renkaita rengasmeressä (18.3.2016)
Kohtalokkaita virheitä 1. (26.2.2016)
Demokratiakato (20.1.2016)

2015

Hölmöläisten joukkoliikennelait (2.12.2015)
Se mikä ei näy, sitä ei ole (20.10.2015)
Kansa pannaan maksamaan liikenteen miljoonamokat (18.9.2015)
...sillä he eivät tiedä mitä tekevät (21.8.2015)
Voiko tyhmempää sakkia olla (25.6.2015)
Autotehtaan käsi on jo lompakossasi (28.5.2015)
Hölmöläiset liikemiehinä (22.4.2015)
Joukkoliikenteen Vihreä uskonto (19.3.2015)
Aatos Erkko "kaatoi" Sanomia (20.2.2015)
Eljas Erkko "kaatoi" autotuojat (21.1.2015)

2014

Julkinen liikenne, Suomalaisen hulluuden huippu (5.12.2014)
Kumipyöräliikenteen tuska (7.11.2014)
Johtavia erityisasiantuntijoita pilvin pimein (3.10.2014)
Trafi veneilijöille: Vielä me teidätkin opetetaan (26.6.2014)
Kaikkea ne venäläiset keksii (26.6.2014)
Trafi rokottaa lainvastaisesti, ministeriö hyväksyy (19.6.2014)
Ei voi olla totta (26.5.2014)
Kaiken maailman turvatarkastuksia (25.4.2014)
Helsinki rakkaani, koita kestää (29.3.2014)
Yhteiskunnalla on syöpä (1.3.2014)
"Kyllä kansalla on rahaa!" (27.1.2014)

2013

Nastarenkaat pitää jo kieltää (3.12.2013)
Voitto ei ole voitto (28.10.2013)
Puna-vihersokeus on paha ongelma (25.9.2013)
Liikennekieli (29.8.2013)
Pelko on avain valtaan (17.6.2013)
Peilistä lukemisen taito (20.5.2013)
Älä usko kataisen hallitusta (19.4.2013)
Logiikan puutteesta (25.3.2013)
Liikennetantta-mafia on kansallinen katastrofi (26.2.2013)
Ymmärtävätkö koskaan? (29.1.2013)

2012

Suomen salainen ase: Joulupukki! (5.12.2012)
Vihreä valta on kultaakin kalliimpaa (31.10.2012)
Suojatie ei ole suojatie! (1.10.2012)
Sokaiseva ylinopeushysteria (4.9.2012)
Vihreiden Waterloo (20.6.2012)
Kerjäläisarmeija (29.5.2012)
Onko Päivi Räsänen sokea? (26.4.2012)
Liikenneturvallisuusnäpertelijät (30.3.2012)
Liikenneturvallisuuden rahanreikä (27.2.2012)
Virkamiesvalta selättää kansanvallan (30.1.2012)
Liikenneturvallisuusongelma no.1: Kyvyttömät johtajat (5.12.2012)
Psykoottiset (3.11.2012)
Edesvastuuton vasemmistoliitto (4.10.2012)

2011

Trafi kuristaa suomalaisia (29.8.2011)
Tehtävänä ruikuttaa? (22.6.2011)
On lehtiä ja lehtiä (30.5.2011)
Epämiellyttävä ilmiö (3.5.2011)
Siunattu hulluus (29.3.2011)
Muotoilun sokea piste (2.3.2011)
On sulla poka pimiät jutut (31.1.2011)

2010

Naisistuminen (1.12.2010)
VR, näköalattomuuden huippu (19.11.2010)
Kelvoton liikenneministeri on erotettava! (11.10.2010)
Taas autoilijaa kusetetaan (15.9.2010)
© Auto, tekniikka ja kuljetus 2011-2012 
B Yhtiöt Oy  |  Nuijamiestentie 5 A 00400 Helsinki  | Puhelin (vaihde) (09) 547 621  |  etunimi.sukunimi@boy.fi