Klaus Bremerin
Blogi
Päästöistä ja saasteista viis – Vihreät lamaannuttavat Helsingin PDF Tulosta Sähköposti
14.06.2023 00:00
 

Anni Sinnemäki, Helsingin kaupunkiympäristön apulaispormestari ja Ville Lehmuskoski, Helsingin kaupunkiympäristön toimialajohtaja.

Vihreiden puolueen ”harmaa eminenssi”, tilastotieteilijä Osmo Soininvaara ajoi 1994 valtuustossa raitiovaunuliikennettä koko Helsingin keskustaan ilmastopuhtaana joukkoliikennemuotona. Kun osoitin raitiovaunujen sähkön olevan kivihiilestä ja erittäinkin saastuttavaa, ”Oden” ykskantainen vastaus oli: ”Niin mutta sehän on muualla”! Aate ja valta olivat jo silloin päästöjä tärkeämpiä.
 
Vihreiden voimahahmot olivat vuodesta 1990 Soininvaara, Helsingin liikennesuunnittelupäällikkö Heikki Salmivaara, lisäksi valtuustossa 1998 liikenne- ja ympäristönsuojelun DI Ville Lehmuskoski ja 1999 mukaan tullut Ultra Bra yhtyeen viisusanoittaja (1995-2010), Venäläisen koulun käynyt humanististen tieteiden kandidaatti Anni Sinnemäki.
 
Anni Sinnemäki valittiin Helsingin kaupunkirakentamisen johtajaksi 2015. Tehtävän nimitys vaihdettiin 2017 kaupunkiympäristön johtajuudeksi, jossa Sinnemäki toimii edelleen 2023.


Helsingin kaupunkiympäristön kuva katutöistä puuttuu mm. Töölöntorin- Runeberginkadun työmaa.

Vihreiden liikennekonsultti DI Ville Lehmuskoski eteni Anni Sinnemäen nosteella HKL:n suunnittelujohtajaksi 2006, HSL: n suunnittelujohtajaksi 2010, Helsingin liikennesuunnittelijaksi 2012, HKL:n toimitusjohtajaksi 2014-2022, minkä jälkeen Helsingin kaupunkiympäristön toimialajohtajaksi Sinnemäen alaisuudessa. Lehmuskoski jätti jälkeensä konkurssitilassa olevan Helsingin joukkoliikenteen, joka nyt on joutunut hakemaan rahallista tukea valtiolta.
 
Sinnemäki ja Lehmuskoski tekivät Helsingin tulevaisuuden kaikille selväksi. Helsingin Sanomat sanoi sen tammikuussa 2016 otsikolla ”Vallankaappaus autokaupungissa”, Helsingin kehitys jatkuu kävelyn ja pyöräilyn ehdoilla.


Malmin lentokentän luonnonniitty leikattiin laittomasti Frisbee-pelikentäksi jättäen jälkeensä surmattuja lintuja ja linnunpoikasia.

NYT KAIKKIEN NÄHTÄVÄNÄ
Helsingin niemi pakottaa itä-länsi liikenteen ydinkeskustan läpi. Vilkas läpiajo kanavoituu kaupungin ”näyteikkunan”, Esplanadin puiston molemmin puolin sekä päärautatieaseman edustan läpi. Kumpikin läpiajo vaatisi ehdottomasti rauhoituksen. Sen ratkaisisi katutason alta kulkeva Keskustatunneli.
 
Autoruuhkista ja päästösaasteista pelastava tunneli ei vain käy Vihreille. Sen nähdään lisäävän autoilua, siis maan alla. Ratkaisuksi onkin valittu Esplanadikatujen tulppaaminen yksikaistaisiksi samalla kun täydennetään jo vuosikausia jatkunut ydinkeskustan kadunvarsiautopaikkojen vähentäminen ja pysäköintimaksujen nostaminen.
 
Keskustan tulppaaminen autoilta näkyy nyt kiihtyvästi kauppakuolemina. Koskaan aikaisemmin ydinkeskustassa ei ole ollut yhtä paljon tyhjiä kauppaliikkeitä kuin nyt.


Esplanadin kadut tulpattiin yksikaistaisiksi seurauksena kokopäiväiset kammottavat autojonot ja haitalliset päästöt.

Kauppiaat sanovat, että autoileva asiakkaat ostavat ja vievät mennessään autoissaan satojen eurojen edestä enemmän kauppatavaraa kuin pyörällä ja jalan kulkeva asiakas.
 
Sinnemäki ja Lehmuskoski eivät kysy kauppiailta. He vain todistelevat, kuten Lehmuskoski viikolla 23 Helsingin Sanomissa, että autoilijoita liikkuu ja pysäköi ydinkeskustassa enemmän kuin aikaisemmin, joten syy keskustan kuolemiseen ei ole autoilijoiden puutteessa.
 
Keskustan näivettymisen lisäksi Sinnemäki ja Lehmuskoski ovat valtuuston hyväksynnällä peittämässä koko Helsingin raitiovaunuverkostolla. Helsingin pää- ja sivukadut on vuodesta 2021 alkaen revitty kerralla auki koko mitallaan. Katutyöt seisovat kuukausikaupalla ammottavan tyhjinä keräten päivittäin valtavia autoruuhkia, aikatappioita kulkijoille ja hirvittäviä tonnimääriä haitallisia päästöjä ilmoille sekä avonaisista rakennustöistä että autoista.


Helsinki on täynnä aukirevittyjä katuja ja tyhjiä katutyömaita, Runeberginkatu jo kolmatta vuottaan. Nizzan kaksikaistakatujen ympäröimä "Esplanadipuisto" taas näyttää mallia suihkukentästä lastenkin leikkipaikkana.

Sinnemäen ja Lehmuskosken toiminta johti viime vaaleissa rökäletappioon Helsingin Vihreille. Kaupungin ratikkaverkosto ja Malmin suojeltu lentokenttä pohjustetaan nyt syvältä maailman saastuttavimmalla rakennusaineella, betonilla (The Guardian: ”The most destructive material on Earth”). Malminkentän luonnoniitty leikataan lainvastaisesti lintujen pesimäaikana Frisbee-kentäksi.
 
Tulokset ovat kaikkien nähtävissä koko Helsingissä. Mutta ”Ongelmat ovat muualla”, kuten Osmo Soininvaara sanoi jo 1994. Eikö?
 

Lisää kommentti

Pysy otsikon asiassa
ÄLÄ HUUDA! eli käytä isoja kirjaimia
Noudata Suomen lakia ja hyviä tapoja
Jokainen vastaa itse kirjoituksestaan, myös lain edessä


Turvakoodi
Päivitä

 

Blogissa aiemmin:

Lulu Ranne, lopeta taksipelleily! (15.10.2024)
Ylinopeus ja nopeusrajoitukset – Suomalaisten aivotulppa (16.9.2024)
Viranomaiset ja liikenneturvallisuus: Mössötystä riittää, kukaan ei valvo (20.8.2024)
Risteysalueen tappava ristiriita (12.6.2024)
Minä, vapaa Suomen kansalainen, ja minua suurempi: HERRA VIRKAHERRA (29.4.2024)
Jäikö tärkein näkemättä, Jyri Häkämies? (22.3.2024)
Miksi niin paljon turhaa? (22.2.2024)
2020 – 2024 samoilla renkailla kesät talvet – Nyt jo neljänteen talveen! (22.1.2024)

2023

Soita LVM, Traficom, Väylävirasto... tulee kuka, mitä, häh...? (12.12.2023)
Taksit ilman kuluttajansuojaa (14.11.2023)
Miksi hyväksytään vääriä liikenneympyröitä? (12.10.2023)
Suomalainen ei kiitä! (15.09.2023)
Minne menet, Helsinki? (21.08.2023)
Päästöistä ja saasteista viis – Vihreät lamaannuttavat Helsingin (14.06.2023)
Mikä Helsinkiä riivaa? (15.05.2023)
Petkuta vakuutusyhtiötä ja maksat kaiken itse (26.03.2023)
Terroristit joukossamme (03.03.2023)
Ympärivuotisilla lumihelvettiin (12.12.2023)

2022

MIKSI... (12.12.2022)
HSL – Itkeäkö vai nauraa? (16.10.2022)
Kuljettajapula ajateltava täysin uusiksi (26.10.2022)
Auton ajokortti 17-vuotiaille – Virheillä kuten ennenkin? (29.09.2022)
Onko Suomessa järki pysähtynyt? (25.08.2022)
MIKSI? (14.06.2022)
EU:n tietosuojalaki on kaupan este (03.05.2022)
Suomi – nukkuvien maa (04.04.2022)
Sirkus Töölöntori (01.03.2022)
Suomi pilkkaa veronmaksajia (03.02.2022)

2021

Kyvyttömyydem kukkaset – Tietyömaat (11.11.2021)
Ei kannata yrittää (10.9.2021)
Etanoli – ilmastomuuttajien sokea piste (13.8.2021)
Helsingin (ja muiden kaupunkien) hölmöily näivettää keskustoja (18.6.2021)
Quo vadis, nokian? (20.5.2021)
Manipuloitu LP-raportti on vain jäävuoren huippu (15.4.2021)
Suuri puhallus! (5.3.2021)
Kuskeja ja renkaita (3.1.2021)

2020

Valheellinen liikennepolitiikka – Liikenneturvallisuuden surma (11.12.2020)
Yli kymmenen hyvää syytä rakentaa Vaasa – Umeå linkki, Kvarkentie (19.11.2020)
Mikä hiljensi Harakan? (15.10.2020)
Maantiekuljetukset polvilleen (11.9.2020)
Avuttomuuden ratinkääntäjät (14.8.2020)
Montako henkeä taas uhrataan LVM:n alttarilla (9.3.2020)
Tappavat valot (3.2.2020)

2019

Sähköauto kaatuu vetyautoon! (13.12.2019)
Liikennenäkeminen on monesta kiinni (15.11.2019)
Tervetuloa Tivoli Keskustatunneliin (17.10.2019)
LVM pantava holhoukseen (19.9.2019)
Tunnustan, olen taparikollinen (20.8.2019)
LP:n ylösnousemus (12.6.2019)
Elävä lentohistoria Malmille! (30.4.2019)
Malmin Vihreä miljardihauta (4.4.2019)
Minä ja Mäntyranta – Ei, ei tätä kestä selvinpäin (14.3.2019)
Pääkaupungin kelvoton liikenne (poliisi), osa 2 (31.1.2019)

2018

Pääkaupungin kelvoton liikenne (poliisi) (19.12.2018)
Kultakaivos (20.11.2018)
Nastarenkaat tappavat enemmän kuin pelastavat (25.10.2018)
Jussi Poliisi katselee liikennettä Jussi Poliisi ei ajattele (28.9.2018)
Vihreät kaatuvat liikenteeseen (24.8.2018)
Elää ja antaa elää (26.6.2018)
Hengenvaaralliset talvirenkaat (11.5.2018)
Sähköauton seuraava askel (6.4.2018)
Raidejoke kansan hallintaan (5.3.2018)
Suurten lupausten Raidejoke (30.1.2018)

2017

Kateus maan perii (20.12.2017)
"Vihreä Helsinki" tappaa päästöillä (13.11.2017)
Jakelumullistus (19.10.2017)
HCT-rekoista päätöksiin – Näin ei voi jatkua (20.9.2017)
Sähköauto – ilmastohirviö bensa-autoon verrattuna (31.8.2017)
Tässä ei ole tulevaisuus (20.6.2017)
Näin meitä huiputetaan! (10.5.2017)
Rengasmääräykset hullujen hommaa! (3.4.2017)
Liikenteen huutavin vääryys! (6.3.2017)
Ylinopeus, tilannenopeus ja kohtuuttomat rangaistukset (23.1.2017)

2016

Usko nujertaa faktat vihreässä liikennetekniikassa (1.12.2016)
Niin niin automies että! (31.10.2016)
Silmitöntä tuhlausta – kansa maksaa (3.10.2016)
Antti Vehviläinen, yllytätte väheksymään liikennesääntöjä (24.8.2016)
Helsinki ja Espoo kusettavat (27.6.2016)
VW-moka opiksi kaikille (20.5.2016)
Pääkaupunkiseudun PanamanPaperit (15.4.2016)
Renkaita rengasmeressä (18.3.2016)
Kohtalokkaita virheitä 1. (26.2.2016)
Demokratiakato (20.1.2016)

2015

Hölmöläisten joukkoliikennelait (2.12.2015)
Se mikä ei näy, sitä ei ole (20.10.2015)
Kansa pannaan maksamaan liikenteen miljoonamokat (18.9.2015)
...sillä he eivät tiedä mitä tekevät (21.8.2015)
Voiko tyhmempää sakkia olla (25.6.2015)
Autotehtaan käsi on jo lompakossasi (28.5.2015)
Hölmöläiset liikemiehinä (22.4.2015)
Joukkoliikenteen Vihreä uskonto (19.3.2015)
Aatos Erkko "kaatoi" Sanomia (20.2.2015)
Eljas Erkko "kaatoi" autotuojat (21.1.2015)

2014

Julkinen liikenne, Suomalaisen hulluuden huippu (5.12.2014)
Kumipyöräliikenteen tuska (7.11.2014)
Johtavia erityisasiantuntijoita pilvin pimein (3.10.2014)
Trafi veneilijöille: Vielä me teidätkin opetetaan (26.6.2014)
Kaikkea ne venäläiset keksii (26.6.2014)
Trafi rokottaa lainvastaisesti, ministeriö hyväksyy (19.6.2014)
Ei voi olla totta (26.5.2014)
Kaiken maailman turvatarkastuksia (25.4.2014)
Helsinki rakkaani, koita kestää (29.3.2014)
Yhteiskunnalla on syöpä (1.3.2014)
"Kyllä kansalla on rahaa!" (27.1.2014)

2013

Nastarenkaat pitää jo kieltää (3.12.2013)
Voitto ei ole voitto (28.10.2013)
Puna-vihersokeus on paha ongelma (25.9.2013)
Liikennekieli (29.8.2013)
Pelko on avain valtaan (17.6.2013)
Peilistä lukemisen taito (20.5.2013)
Älä usko kataisen hallitusta (19.4.2013)
Logiikan puutteesta (25.3.2013)
Liikennetantta-mafia on kansallinen katastrofi (26.2.2013)
Ymmärtävätkö koskaan? (29.1.2013)

2012

Suomen salainen ase: Joulupukki! (5.12.2012)
Vihreä valta on kultaakin kalliimpaa (31.10.2012)
Suojatie ei ole suojatie! (1.10.2012)
Sokaiseva ylinopeushysteria (4.9.2012)
Vihreiden Waterloo (20.6.2012)
Kerjäläisarmeija (29.5.2012)
Onko Päivi Räsänen sokea? (26.4.2012)
Liikenneturvallisuusnäpertelijät (30.3.2012)
Liikenneturvallisuuden rahanreikä (27.2.2012)
Virkamiesvalta selättää kansanvallan (30.1.2012)
Liikenneturvallisuusongelma no.1: Kyvyttömät johtajat (5.12.2012)
Psykoottiset (3.11.2012)
Edesvastuuton vasemmistoliitto (4.10.2012)

2011

Trafi kuristaa suomalaisia (29.8.2011)
Tehtävänä ruikuttaa? (22.6.2011)
On lehtiä ja lehtiä (30.5.2011)
Epämiellyttävä ilmiö (3.5.2011)
Siunattu hulluus (29.3.2011)
Muotoilun sokea piste (2.3.2011)
On sulla poka pimiät jutut (31.1.2011)

2010

Naisistuminen (1.12.2010)
VR, näköalattomuuden huippu (19.11.2010)
Kelvoton liikenneministeri on erotettava! (11.10.2010)
Taas autoilijaa kusetetaan (15.9.2010)
© Auto, tekniikka ja kuljetus 2011-2012 
B Yhtiöt Oy  |  Nuijamiestentie 5 A 00400 Helsinki  | Puhelin (vaihde) (09) 547 621  |  etunimi.sukunimi@boy.fi