Klaus Bremerin
Blogi
Jos vain haluaa, taksi naruttaa aina PDF Tulosta Sähköposti
08.11.2024 00:00
 


Tuli käytyä ulkomailla työreissulla, pitkästä aikaa. Tuli taas opittua kaikki vanha ja jo koettu. Etenkin takseista. Ja muustakin.
 
Tuli pakko osallistua 15. FIAA-bussinäyttelyssä palkintojenjakoon kolmelle Sustainable Bus of the Year 2025 voittajabussille: Solaris, MAN, Scania. Oli pakko käydä Madridissa.
 
TÄSTÄ SE ALKOI
Madridin lentoasemalla kysyin Infolta, minkä taksiyhtiön taksi veisi luotettavimmin perille hotelliini. Virkailija näpelöi hetken tietokonetta, sanoi sitten:
 
- Tuossa ulko-oven takana odottaa viitisenkymmentä taksia viidessä rivissä, Sir. Avustajamme ohjaa teidät ensimmäiseen. Kaikki ovat lentoaseman valtuutettuja ja hyväksymiä. Matka hotelliinne maksaa 25 euroa.
 
Astuin ohjauksen mukaan ensimmäiseen, sanoin hotellin nimen, ja taksikulkjettaja iski saman tien suoraan taksamittariin lukeman 33 euroa.
 
Protestoin, sanoin että taksi- infossa ilmoitettiin hinnaksi. 25 euroa. Taksikuljettaja solkkasi selityksen espanjaksi, jota en ymmärtänyt. Ja sitten mentiin.
 
Ja tultiin hotellin ulko-ovelle, minä vastaanottotiskille ja taksi katosi tielleen. Vastaanottovirkailija tarkasti passini ja totesi:
 
- Sir, tämä on Hotel Puerta American. Teidän hotellinne on Puerta Silken!
 
Eli ulos, 15 minuuttia odotusta, ja uudella taksilla hotelli Silkenille 12 euron edestä. Matka hotelliini piti maksaa 25 euroa, maksoi 45 euroa.
 
SEURAAVANA AAMUNA FIAA-NÄYTTELYTILOIHIN
- Se on 3 km:n päässä. Taksi ottaa 7 euroa, Silkenin aamuportieri tiesi.
 
En tiedä ajoiko lyhintä, vai mitä tietä ajoi. Eikä maksanut 7 vaan13 euroa. Iltapäivällä sama maksoi 14 euroa ja illalla sama matka samaan suuntaan maksoi 9 euroa.
 
Sama toistui FAA:sta takaisin hotelli Silkeniin: aamupäivällä 15, iltapäivällä 8 ja illalla 14 euroa.
 
Ja lopulta paluu hotelli Silkenistä lentoasemalle kotimatkaa varten, 19 euroa, eli alle taksivirkailijan tulomatkalla ilmoittamaa 25 euroa ja alle tulomatkalla toteutuneen 45 euron.
 
Sama matka, samanlaisella liikennetiheydellä ja kelillä, mutta varsin suurilla prosentuaalisilla eroilla hinnassa.
 
Näinhän se on koko maailmassa. Turistia joka ei tunne vierasta kaupunkia, viedään vapaavalintaisesti milloin mitäkin reittiä, milloin milläkin taksalla ja hinnalla. Eikä siinä asiakkaan vikinä auta. Ammattitaksi osaa kaikki selitykset.
 
Aina voi kysyä taksikuljettajalta mitä matka maksaa, ennen kuin astuu autoon, mutta ei sekään takaa rehellistä hinnoittelua.
 
Kun matkan hinta vaihtelee oikeasta puolitoistakertaiseen, taksien hinnoittelu pysyy valvonnan rajoissa ja on vielä hallinnassa. Sitä se ei ole Suomessa. Siihen Suomessa nyt vasta taas pyritään.
 
Mielenkiintoista oli havaita Madridissa, että matkan laajassa taksikuvassa tuloaseman laajasta taksikentästä, FAA-näyttelyhallin edustan pitkistä taksijonoista ja hotellin edessä odottavista takseista: jok’ikinen taksikuljettaja oli valkoihoisia espanjalaisia, ei yhtä ainuttakaan maahanmuuttajaa muistuttavaa huolimatta valtavista maahantulijavirroista, jotka hellittämättä pyrkii Afrikan rannikolta Espanjaan.
 
”Maahantulijoille ei myönnetä taksin ajolupaa”, oli hotellivirkailijan yksinkertainen selitys.
 
LOPUKSI KORKKIRUUVISTA KIINNI
Madridin Suarez-lentoaseman lähtöselvitys varmisti, ettei tämäkään matka heti unohdu.
 
Yhdeksän vuotta pieni ”sveitsiläinen” linkkuveitseni oli kiertänyt kanssani maailmaa Aasiaa, Amerikoita ja Euroopan maita myöten. Nyt teini-ikäiseltä näyttävä matkatavaran tarkastaja himoitsi sitä, ja otti sen.
 
Koska matkatavaran läpivalaisu aina löytää linkkuveitsenkin, laitoin se aina päällimmäiseksi näkyviin tavarakorissa. Sen veitsenterä oli vain 6 sm pitkä ja läpäisi aina kaikki tarkastukset, niin nytkin.
 
Linkarissa kynsisakset oli vielä pienemmät, ongelmattomat. Ja linkarin kolmas ”terä”, nelisenttinen korkkiruuvi ei ollut koskaan aikaisemmin yltänyt tarkastuksen kohteeksi lähtöselvityksissä.
 
Nyt nousi. Teini-ikäinen nosti sen silmieni eteen ja sanoi jyrkästi: ”Tämä on kielletty. Tämä jää tänne!”
 
Siinä ei pieni sanailu linkkarin maailmanympärimatkoista auttanut. Teini-ikäinen otti linkkarin ja marssi tiehensä. Jäi vain harmittamaan, etten ehtinyt sitä ennen kääntää ulos linkkarin 6-senttisen veitsenterän ja taittaa se sivuuttain 90 asteen vinkkeliin.
 
Ei olisi teini-ikäiselläkään ollut enää iloa pikku linkkaristani.
 

Lisää kommentti

Pysy otsikon asiassa
ÄLÄ HUUDA! eli käytä isoja kirjaimia
Noudata Suomen lakia ja hyviä tapoja
Jokainen vastaa itse kirjoituksestaan, myös lain edessä


Turvakoodi
Päivitä

 

Blogissa aiemmin:

Jos vain haluaa, taksi naruttaa aina (8.11.2024)
Lulu Ranne, lopeta taksipelleily! (15.10.2024)
Ylinopeus ja nopeusrajoitukset – Suomalaisten aivotulppa (16.9.2024)
Viranomaiset ja liikenneturvallisuus: Mössötystä riittää, kukaan ei valvo (20.8.2024)
Risteysalueen tappava ristiriita (12.6.2024)
Minä, vapaa Suomen kansalainen, ja minua suurempi: HERRA VIRKAHERRA (29.4.2024)
Jäikö tärkein näkemättä, Jyri Häkämies? (22.3.2024)
Miksi niin paljon turhaa? (22.2.2024)
2020 – 2024 samoilla renkailla kesät talvet – Nyt jo neljänteen talveen! (22.1.2024)

2023

Soita LVM, Traficom, Väylävirasto... tulee kuka, mitä, häh...? (12.12.2023)
Taksit ilman kuluttajansuojaa (14.11.2023)
Miksi hyväksytään vääriä liikenneympyröitä? (12.10.2023)
Suomalainen ei kiitä! (15.09.2023)
Minne menet, Helsinki? (21.08.2023)
Päästöistä ja saasteista viis – Vihreät lamaannuttavat Helsingin (14.06.2023)
Mikä Helsinkiä riivaa? (15.05.2023)
Petkuta vakuutusyhtiötä ja maksat kaiken itse (26.03.2023)
Terroristit joukossamme (03.03.2023)
Ympärivuotisilla lumihelvettiin (12.12.2023)

2022

MIKSI... (12.12.2022)
HSL – Itkeäkö vai nauraa? (16.10.2022)
Kuljettajapula ajateltava täysin uusiksi (26.10.2022)
Auton ajokortti 17-vuotiaille – Virheillä kuten ennenkin? (29.09.2022)
Onko Suomessa järki pysähtynyt? (25.08.2022)
MIKSI? (14.06.2022)
EU:n tietosuojalaki on kaupan este (03.05.2022)
Suomi – nukkuvien maa (04.04.2022)
Sirkus Töölöntori (01.03.2022)
Suomi pilkkaa veronmaksajia (03.02.2022)

2021

Kyvyttömyydem kukkaset – Tietyömaat (11.11.2021)
Ei kannata yrittää (10.9.2021)
Etanoli – ilmastomuuttajien sokea piste (13.8.2021)
Helsingin (ja muiden kaupunkien) hölmöily näivettää keskustoja (18.6.2021)
Quo vadis, nokian? (20.5.2021)
Manipuloitu LP-raportti on vain jäävuoren huippu (15.4.2021)
Suuri puhallus! (5.3.2021)
Kuskeja ja renkaita (3.1.2021)

2020

Valheellinen liikennepolitiikka – Liikenneturvallisuuden surma (11.12.2020)
Yli kymmenen hyvää syytä rakentaa Vaasa – Umeå linkki, Kvarkentie (19.11.2020)
Mikä hiljensi Harakan? (15.10.2020)
Maantiekuljetukset polvilleen (11.9.2020)
Avuttomuuden ratinkääntäjät (14.8.2020)
Montako henkeä taas uhrataan LVM:n alttarilla (9.3.2020)
Tappavat valot (3.2.2020)

2019

Sähköauto kaatuu vetyautoon! (13.12.2019)
Liikennenäkeminen on monesta kiinni (15.11.2019)
Tervetuloa Tivoli Keskustatunneliin (17.10.2019)
LVM pantava holhoukseen (19.9.2019)
Tunnustan, olen taparikollinen (20.8.2019)
LP:n ylösnousemus (12.6.2019)
Elävä lentohistoria Malmille! (30.4.2019)
Malmin Vihreä miljardihauta (4.4.2019)
Minä ja Mäntyranta – Ei, ei tätä kestä selvinpäin (14.3.2019)
Pääkaupungin kelvoton liikenne (poliisi), osa 2 (31.1.2019)

2018

Pääkaupungin kelvoton liikenne (poliisi) (19.12.2018)
Kultakaivos (20.11.2018)
Nastarenkaat tappavat enemmän kuin pelastavat (25.10.2018)
Jussi Poliisi katselee liikennettä Jussi Poliisi ei ajattele (28.9.2018)
Vihreät kaatuvat liikenteeseen (24.8.2018)
Elää ja antaa elää (26.6.2018)
Hengenvaaralliset talvirenkaat (11.5.2018)
Sähköauton seuraava askel (6.4.2018)
Raidejoke kansan hallintaan (5.3.2018)
Suurten lupausten Raidejoke (30.1.2018)

2017

Kateus maan perii (20.12.2017)
"Vihreä Helsinki" tappaa päästöillä (13.11.2017)
Jakelumullistus (19.10.2017)
HCT-rekoista päätöksiin – Näin ei voi jatkua (20.9.2017)
Sähköauto – ilmastohirviö bensa-autoon verrattuna (31.8.2017)
Tässä ei ole tulevaisuus (20.6.2017)
Näin meitä huiputetaan! (10.5.2017)
Rengasmääräykset hullujen hommaa! (3.4.2017)
Liikenteen huutavin vääryys! (6.3.2017)
Ylinopeus, tilannenopeus ja kohtuuttomat rangaistukset (23.1.2017)

2016

Usko nujertaa faktat vihreässä liikennetekniikassa (1.12.2016)
Niin niin automies että! (31.10.2016)
Silmitöntä tuhlausta – kansa maksaa (3.10.2016)
Antti Vehviläinen, yllytätte väheksymään liikennesääntöjä (24.8.2016)
Helsinki ja Espoo kusettavat (27.6.2016)
VW-moka opiksi kaikille (20.5.2016)
Pääkaupunkiseudun PanamanPaperit (15.4.2016)
Renkaita rengasmeressä (18.3.2016)
Kohtalokkaita virheitä 1. (26.2.2016)
Demokratiakato (20.1.2016)

2015

Hölmöläisten joukkoliikennelait (2.12.2015)
Se mikä ei näy, sitä ei ole (20.10.2015)
Kansa pannaan maksamaan liikenteen miljoonamokat (18.9.2015)
...sillä he eivät tiedä mitä tekevät (21.8.2015)
Voiko tyhmempää sakkia olla (25.6.2015)
Autotehtaan käsi on jo lompakossasi (28.5.2015)
Hölmöläiset liikemiehinä (22.4.2015)
Joukkoliikenteen Vihreä uskonto (19.3.2015)
Aatos Erkko "kaatoi" Sanomia (20.2.2015)
Eljas Erkko "kaatoi" autotuojat (21.1.2015)

2014

Julkinen liikenne, Suomalaisen hulluuden huippu (5.12.2014)
Kumipyöräliikenteen tuska (7.11.2014)
Johtavia erityisasiantuntijoita pilvin pimein (3.10.2014)
Trafi veneilijöille: Vielä me teidätkin opetetaan (26.6.2014)
Kaikkea ne venäläiset keksii (26.6.2014)
Trafi rokottaa lainvastaisesti, ministeriö hyväksyy (19.6.2014)
Ei voi olla totta (26.5.2014)
Kaiken maailman turvatarkastuksia (25.4.2014)
Helsinki rakkaani, koita kestää (29.3.2014)
Yhteiskunnalla on syöpä (1.3.2014)
"Kyllä kansalla on rahaa!" (27.1.2014)

2013

Nastarenkaat pitää jo kieltää (3.12.2013)
Voitto ei ole voitto (28.10.2013)
Puna-vihersokeus on paha ongelma (25.9.2013)
Liikennekieli (29.8.2013)
Pelko on avain valtaan (17.6.2013)
Peilistä lukemisen taito (20.5.2013)
Älä usko kataisen hallitusta (19.4.2013)
Logiikan puutteesta (25.3.2013)
Liikennetantta-mafia on kansallinen katastrofi (26.2.2013)
Ymmärtävätkö koskaan? (29.1.2013)

2012

Suomen salainen ase: Joulupukki! (5.12.2012)
Vihreä valta on kultaakin kalliimpaa (31.10.2012)
Suojatie ei ole suojatie! (1.10.2012)
Sokaiseva ylinopeushysteria (4.9.2012)
Vihreiden Waterloo (20.6.2012)
Kerjäläisarmeija (29.5.2012)
Onko Päivi Räsänen sokea? (26.4.2012)
Liikenneturvallisuusnäpertelijät (30.3.2012)
Liikenneturvallisuuden rahanreikä (27.2.2012)
Virkamiesvalta selättää kansanvallan (30.1.2012)
Liikenneturvallisuusongelma no.1: Kyvyttömät johtajat (5.12.2012)
Psykoottiset (3.11.2012)
Edesvastuuton vasemmistoliitto (4.10.2012)

2011

Trafi kuristaa suomalaisia (29.8.2011)
Tehtävänä ruikuttaa? (22.6.2011)
On lehtiä ja lehtiä (30.5.2011)
Epämiellyttävä ilmiö (3.5.2011)
Siunattu hulluus (29.3.2011)
Muotoilun sokea piste (2.3.2011)
On sulla poka pimiät jutut (31.1.2011)

2010

Naisistuminen (1.12.2010)
VR, näköalattomuuden huippu (19.11.2010)
Kelvoton liikenneministeri on erotettava! (11.10.2010)
Taas autoilijaa kusetetaan (15.9.2010)
© Auto, tekniikka ja kuljetus 2011-2012 
B Yhtiöt Oy  |  Nuijamiestentie 5 A 00400 Helsinki  | Puhelin (vaihde) (09) 547 621  |  etunimi.sukunimi@boy.fi